بررسی صنایع پراتفاق در روز جاری : 

 

کشاورزی و دامپروری:  

نمادها در این صنعت روز متعادلی را به پایان رساندند، نمادهای زقیام ، تلیسه با صف خرید به پایان رسیدند .

از جمله اخبار موثر :

1- سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی(فائو) با پیش بینی تولید ۲۰.۶ میلیون تن غله در ایران طی سال زراعی جاری از رتبه هشتمی ایران در ذخیره غلات دنیا خبر داد.2-قیمت‌‌ ارزی واردات ۵۰ کالای اساسی و نهاده‌های بخش کشاورزی با ابلاغ معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد.

2-سازمان دامپزشکی کشور مرجع نظارت، تشخیص و اعلام تخلفات در صدور مجوز پروانه بهداشتی قانون نظام جامع دامپروری کشور معرفی شد.

پیش بینی روند متعادل می باشد .

 

خودرو و قطعات آن : 

نمادها در این صنعت برخلاف ابتدای بازار و نوسانات مثبتشان در نیمه ی دومی بازار با معاملاتی منفی به پایان رسیدند نماد خاور هم چنان با ورود پول و برتری قدرت خریداران همراه بوده است اما در بازار خودرو  تولید آن در ایرانخودرو با کاهش همراه بوده است . اما  خصوصی‌ها 160 درصد افزایش را تجربه کردند قیمت خودروهای مونتاژی نیز هم چنان با کاهش همراه گشته است . 

از جمله اخبار موثر :

1-ضوابط خرید خودرو توسط دستگاه‌های اجرایی اصلاح شد/ ممنوعیت خرید هرگونه خودروی سواری خارجی توسط ادارات

2-لایحه واردات خودروهای کارکرده که در دوره وزارت فاطمی امین، وزیر سابق صمت، برای ساماندهی بازار خودرو تدوین شده بود، با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد.

3-رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: برای شکستن بازار انحصاری خودرو تلاش خود را انجام داده و بر اساس تسهیل‌گری انجام شده، واردات میلیون‌ها خودرو می‌تواند به کشور وارد شود.

4-سایپا فراخوان خریداران پیش فروش خودروی شاهین (طرح مادران) ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۲ را اعلام کرد. 

پیش بینی روند متعادل و در برخی از نمادها با افزایش عرضه می باشد .

 

پتروشیمی :

نمادها در این صنعت روز متعادل منفی را به پایان رساندند. با وجود آنکه با استمرار ابهامات اما در ابتدای بازار مثبت آغاز کردند .

از جمله اخبار موثر :

1-دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه "پتروشیمی‌ها به‌دنبال خوراک ارزان نیستند"، گفت: یک فرمولی که مورد قبول بخش خصوصی و سرمایه گذار باشد و همه زمان‌ها جواب بدهد؛ یعنی شناور باشد، جوابگوی حل مسئله است.

2-سکوت وزارت نفت درباره ۲ ابهام؛ سازوکار نامشخص تعیین نرخ خوراک و ابطال سود پالایشگاه بورسی(دو ابهام در برخی صنایع وجود دارد که بورس را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ یکی بحث ابطال سود یک پالایشگاه بورسی و دیگری بحث نحوه تعیین نرخ خوراک صنایع که لازم است وزارت نفت به‌عنوان متولی اصلی این حوزه در خصوص این موارد شفاف‌سازی کند.)

3-براساس برآوردها در صورتی که پیشنهاد وزارت اقتصاد در خصوص تغییر فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که منجر به کاهش این نرخ می‌شود به تصویب هیئت وزیران برسد، شاهد کسری حدود ۸۰ هزار میلیارد تومانی در تبصره ۱۴ خواهیم بود.نرخ ارز برای محاسبه خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی به قیمت قبلی بازگشت4-احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی: مدیران عامل پنج شرکت بزرگ محصولات پلیمری و پتروشیمی که حدود 85 درصد نیاز کشور به این محصولات را تأمین می‌کنند به تعزیرات حکومتی احضار شدند.با انجام مذاکراتی، نرخ ارز برای محاسبه خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی به قیمت قبلی بازگشت.هرگونه افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، بدون توجیه و مغایر با سیاست‌های دولت است. | ایسنا

 

 پیش بینی بازار روز جاری: 

برخلاف رشد آغازین بازار سرمایه پس از گذشت نیمه ی ابتدایی بازار شاهدرنج منفی در نمادها علی الخصوص گروه خودرویی بوده ایم ، ارزش معاملات بورس در روز گذشته در محدوده ای قرار گرفت که به کمترین رقم در سال ۱۴۰۲ رسید ، هم چنان عقبگرد نماگرهای بورسی ادامه دارد با ابن وجود گوشه ی چشم بازار به برگزاری مجامع عمومی سالیانه شرکت‌ها و همچنین انتشار گزارش‌های فصل بهار امیدوار مانده است ، با وجود آنکه تحرکات بازار در روز گذشته نشان از واکنش های کوچکی به حمایت های ایجاد شده داشته است اما انتظارات بر حمایت پیش روی بازار یعنی سطح  ۱.۹۷ میلیون واحدی قرار دارد .پیش بینی بازار روز جاری هم چنان به مانند روز گذشته و با رشد تک سهم ها می باشد . از سویی دیگر به دلیل بازگشت نرخ ارز برای محاسبه خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی به قیمت قبلی ایا این صنعت که با نوسانات و سلب آرامش از بازار در هفته های اخیر  می تواند مجددا باعث تحرکات گردد اما این بار از جنسی مثبت ؟خواهیم دید.

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
 



بازار با خبر هم جایی نمی...
توسط محمدباقر سلیمانی 23 اردیبهشت 1403 ساعت 14:42
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32