به گزارش پاداش سرمایه ، در بازار معاملات روز سه شنبه آخرین روز کاری هفته جاری در ابتدای بازار شاهد بودیم که اکثر صنایع مانند خودرویی پالایشی سیمانی بانکی ها و فراکابی ها با افزایش تقاضا آغاز به کار کردند

در لحظاتی شاخص کل با افتی همراه بوده است  و بر مدار منفی جریان  داشت .

اما سایر نماگرها با عملی مثبت به مسیر رو به رشدشان ادامه می دادند .

منتظر بودیم تا ببینیم ایا مانند سایر روزهای گذشته در ابتدا بازار با هیجان در ابتدای بازار همراه میشد  و پس از گذشت تایم ابتدایی بازار با افزایش عرضه برخورد میکرد یا خیر ؟

نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز سه شنبه  12 مهرماه 1401 شاهد هستیم :

 


www.padash.ir

 

همانطور که دیدم شاهد افزایش تقاضا در بیشتر گروه های بازار بودیم . همچنین سبز پوشی در نمادهای گروه هایی همچون   سرمایه_گذاری   فراکابی  قند_شکر  خودرو   مشاهده میشد .

نمادهای شپنا  میدکو  خگستر  بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فجر اسیاتک   بیشترین تاثیر منفی را  بر شاخص_کل داشتند

 

نماد دسبحان در روز سه شنبه  با افزایش تقاضا در آستانه ی صف خرید دنبال می شد  میانگین این نماد دارویی در 5 روز معادل 1.4 میلیارد ده روزه معادل 781.8 میلیارد تومان بوده است این نماد توانست با رشد خوبی مواجه شود و با ورود پولی معادل   880.5  میلیارد دنبال میشد .

 

در ۲۵ دقیقه ابتدایی تایم معاملاتی شاخص کل تغییر خاصی نداشت و برآیند عرضه و تقاضا تاثیر قابل توجهی برروی شاخص نگذاشتند تا شاخص در ارتفاع قبلی خود قرار بگیرد

شاخص کل نیز هم وزن نیز رفتاری همانند آن داشت.

 

بفجر،شپنا و کالا از جمله تاثیرگذارترین نمادها بر روی شاخص کل بودند

نیم ساعت از بازار گذشت، ارزش معاملات خرد حدود 300 میلیارد تومان، تراز پول خرد منفی 28 میلیارد تومان، تعداد نمادهای مثبت 225 و منفی ها 370، جمع ارزش صف های خرید 134 و فروش 255 میلیارد تومان، شاخص کل منفی 27 واحد و شاخص هموزن منفی 48 واحد بوده است ..

 

بازار سهام امروز را هرچند مثبت آغاز کرد اما در ادامه با افزایش عرضه  با گرایش منفی همراه شد

محصولات شیمیایی که دیروز با تقاضای نسبی همراه بودند امروز در محدوده منفی خود معامله شدند ..

 

اسیاتک با 15,5 میلیارد تومان فعلا صدرنشین بیشترین ارزش معاملات بوده است ، این سهم  وضعیت متعادلتری را نسبت به دیروز دنبال کرد .

زمانی که شاخص هم وزن به حمایت ۳۸۰ رسید منتظر بودیم تا ببینیم واکنش نشون میدهد نسبت به این حمایت یا خیر؟

 در ساعت 10 ارزش معاملات خرد هنوز به 600 میلیارد تومان هم نرسیده بود ، 58 میلیارد تومان پول خرد از بازار خارج شد، در دقایقی فشار عرضه ها کمی بیشتر شد، به طوری که تعداد نمادهای مثبت به حدود 180 نماد کاهش یافته و در مقابل تعداد منفی ها به بیش از 440 نماد رسید.

بازار در یک ساعت ابتدایی:

 

شاخص کل با افت بیش از هزار واحدی به 1 میلیون و 317 هزار واحد رسیده و شاخص هم‌وزن با کاهش بیش از 90 واحدی همراه است.

پس از گذشت ساعات ابتدایی معاملات روز سه شنبه، شاخص کل با کاهش 3 هزار و 509 واحدی، به عدد یک میلیون 315 هزار و 205 واحد نزول پیدا کرد.

 

شاخص هم وزن هم مسیر با شاخص کل شد و با کاهش 343 واحدی به عدد 380 هزار و 770 واحد رسید.

ارزش معاملات بازار بورس تا لحظاتی حدود یک هزار و 200 میلیار تومان بوده است .

 

شاخص فرابورس هم با دیگر شاخص ها هم مسیر شد و با کاهش 121 واحدی مواجه شد و به عدد 17 هزار و 937 واحد رسید.

نماد های "شپنا"و "کالا" با نوسان مثبت و نماد های "میدکو"، "بفجر"،‌"کالا"، "حکشتی"، "کچاد" و "شستا" با نوسان منفی بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند.

 

"میدکو" به تنهایی تاثیر بسزایی بر منفی کردن شاخص داشت.

نماد های "شستا"،‌"خودرو"، "ثفارس"،"کالا"،‌"خگستر"،‌ "برکت" و "آسیاتک" جزو نماد های پر تراکنش بازار بودند.

 

نزدیک به 25 درصد نماد ها مثبت و مابقی منفی می باشند.

تا به الان در حدود 70 میلیارد خروج پول حقیقی از بازار صورت گرفته است

 

نمای میانی بازار:

 

شاخص کل بورس تا نیمه اول معاملات با ثبت کاهشی ۳هزار و ۶۴۷واحدی در کف کانال یک میلیون و ۳۱۵ هزار واحدی قرار داشت .

میدکو،بفجر،حکشتی و کچاد از جمله تاثیرگذارترین نمادها بر روی شاخص کل بودند .

تا نیمه معاملات،ارزش معاملات خرد هم به حدود ۶۶۰ میلیارد تومان رسیده است و حقیقی ها ۷۶ میلیارد تومان از بازار خارج کرده‌اند.

 

شکام با ۶،سصفها با ۲ و شستا با ۱.۵ میلیارد تومان بیشترین ورود و میکو با ۱۰،وبملت با ۸ و بفجر با ۷ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند.

در میان صنایع هم،گروه بانک ها و موسسات اعتباری با ۱۲ میلیارد تومان بیشترین خروج را از آن خود کرد.

در گروه فراکابی ها همانند روز گذشته نمادها در این گروه با رشد قیمتی دنبال می شد  جالب توجه هم بستگی جالب این چند نماد با یکدیگر است روزهای مثبت نمادها با هم مثبت می شوند وضعیت منفی نمادها با یکدیگر روندی منفی را در پیش میگیرند

 

۱۲۰ دقیقه ابتدایی :

 

با گذشت ۲ ساعت از بازار مجموع ارزش معاملات خرد به بیش از ۸۲۰ میلیارد تومان رسیده است و حقیقی ها ۹۰ میلیارد تومان از بازار خارج کرده‌اند.

شکام با ۶.۵،اوان با ۳.۵ و فپنتا با ۳ میلیارد تومان بیشترین ورود و میدکو با ۱۰،وبملت با ۹ و بفجر با ۷ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند.

 

در میان صنایع نیز،گروه اطلاعات و ارتباطات با ۳.۵ میلیارد تومان از  لحاظ ورود پول حقیقی پیشتاز است و در سمت مقابل گروه بانک ها و موسسات اعتباری با ۱۶ میلیارد تومان رکورددار خروج پول حقیقی بودند .

با گذشت حدود دو ساعت و نیم از شروع بازار، ارزش معاملات خرد تازه به یک همت رسید و در این مدت بیش از 120 میلیارد تومان از سرمایه های خرد از بازار خارج شد.

 

نماد آسیاتک در بازار روز جاری با افت قیمتی دنبال می شد ولی  نبض های مثبتی  نیز در این نماد دیده شد سهامداران که شامل شرکت رساسازه پی کاوان مهام و صندوق سرمایه گذاری آریا باران در بازار معاملات روز جاری خرید مکرر انجام داده اند و این می تواند این نماد را با رشد همراه سازد 

 

تا ساعت 09:30 خروج حدود 27 میلیارد تومانی پول_حقیقی

 

تا ساعت 10:30 خروج حدود 73 میلیارد تومانی پول_حقیقی

 

و تا ساعت 11:30 خروج حدود 126 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 

www.padash.ir

 

در گروه خودرویی فروشندگان دست برتر را داشتند  و عمده نمادهای خودرو و قطعه ساز قرمزپوش بودند . اما در نماد خگستر تحرکات مثبتی دیده می شد.

مثبت های بازار اندک اندک در حال بیشتر شدن بود . تعداد نمادهای مثبت به 210 و جمع ارزش صف های خرید هم به حدود 165 میلیارد تومان افزایش یافت. اما همچنان شاهد ادامه خروج پول خرد از بازار بودیم ؛.

 

بیمه پاسارگاد در نماد "بپاس" که دیروز بخشی از معاملاتش مورد تایید قرار نگرفت امروز پس از دو روز متوالی قرار گرفتن در صدر ارزش معاملات ، از صدر ارزش معاملات اندکی فاصله گرفت اما همچنان معاملاتش پر ارزش دنبال می شد..

بازار تا ساعت پایانی :

 

کمتر از یک ساعت مانده به پایان بازار،ارزش معاملات خرد به حدود یک هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان رسید و حقیقی ها ۱۴۶ میلیارد تومان از بازار خارج کرده‌اند.

شکام با ۷،اوان با ۳.۵ و فپنتا با ۳ میلیارد تومان بیشترین ورود و وبملت با ۱۲.۵،شتران با ۱۲ و میدکو با ۱۰.۵ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند.

 

درمیان صنایع،گروه اطلاعات و ارتباطات با ۳ میلیارد تومان پیشتاز ورود پول حقیقی بود و در سمت مقابل بانک ها و موسسات اعتباری با ۲۴ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را از آن خود کردند.

پالایشی ها پر ارزش بودند .

اولین و تنها سهمی که تا ساعت12 و 20دقیقه  در معاملات امروز موفق به کسب ارزش معامله 30 میلیارد تومانی شد ، پالایش نفت تهران در نماد "شتران" بوده است .

با رسیدن به دقایق پایانی تعداد نمادهای مثبت رو به افزایش بود. در ساعت اولیه نسبت نمادهای مثبت به منفی 29 به 71 درصد بود.

 

و در پایان :

شاخص کل بورس با۴هزار و۸۷۵واحد کاهش به کار خود پایان داد و نتوانست کانال یک میلیون و ۳۱۴هزار واحدی را حفظ کند و با افت همراه شد .

در پایان زمان معاملات فرابورس، شاخص فرابورس 138 واحد کاهش داشت و به عدد  هزار و 791 واحدی نزول پیدا کرد.

 

نماد"فرابورس" با نوسان مثبت و نماد های "کلر"، "بپاس"، "فغدیر"، "غصینو"، "کگهر" و "وملل" با نوسان منفی بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص بازار فرابورس داشتند.

نماد های "دی"، "فرابورس"، "قچار"، "کرمان"، "زنگان"، "سبزوا"و "سمگا" از نماد های پر تراکنش بازار امروز بودند.

نماد های "سبزوا"، "زشگزا"، "ثغرب"، "غپاذر" و "زقیام" با افزایش قیمت بیش از 5 درصدی روبه رو شده اند.

 

نمادهای "کلر"، "بپاس"، "اپرداز"و "وملل" با افت بیش از 4 درصدی بیشترین کاهش قیمت را در بازار فرابورس امروز به نام خود ثبت کرده اند.

 49میلیارد خروج پول حقیقی از بازار صورت گرفت

 

www.padash.ir

به صورت جمع بندی می توان گفت :

بانک مرکزی اخطاری به بانکها در مورد سود بیشتر از 18 درصد می دهد و از طرفی به صندوق های درآمد ثابت اجازه ی که نرخ سود بین 22 تا 24 درصد را میدهد بدین صورت شاهد ورود پول به صندوق ها هستیم و این اثر در کوتاه مدت اثری مطلوب شاید نتواند بگذارد ، این ورود پول ها به صندوق های درآمد ثابت را  شاید بتوان از عوامل اثرگذار بر قرمزی بازار دانست هنوز هم با کاهش نقدینگی در بازار روبرو هستیم و در روز جاری با افت بیشتری همراه شد

 در پایان به صورت کلی نبض های مثبتی در گروه خودرویی و پالایشی دیده شد که انتظار میرود بازار بتواند در برخی نمادها به مسیر رشدی اش ادامه دهد . 

 

جمله طلایی :

هر که او بیدارتَر، پُر دَردتَر...

#مولانا

 

تا گزارشی دیگر بدرود .

کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32