سرمایه‌گذاری ۳/۸ میلیارد دلاری معدنکاران آفریقای جنوبی روی پروژه‌های تولید برق

ماین نیوز: شرکت‌های معدنکاری آفریقای جنوبی قصد دارند ۳/۸ میلیارد دلار در زمینه پروژه‌های برق تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند تا به برطرف شدن کمبود تامین برق در این کشور کمک کنند. مدیرعامل شورای مواد معدنی آفریقای جنوبی گفت که شرکت‌های معدنکاری می‌توانند ۳۹۰۰ مگاوات پروژه‌های انرژی خورشیدی، بادی و باتری را احداث کنند و به اسکام هولدینگز، شرکت دولتی برق آفریقای جنوبی در زمینه تامین برق موردنیاز این کشور کمک کنند

عشقی، رئیس سازمان بورس:

هر سهم پالایش یکم را ۱۰ هزار تومان با یک فرمول مشخص به مردم فروخته ایم، حال فرمول آن تغییر کرده و اکنون هر سهم این صندوق به ۷ هزار تومان رسیده است. سازمان بورس به عنوان یک نهاد غیر دولتی از دولت پاسخی مناسب در خصوص وضعیت صندوق پالایش یکم می‌خواهد، مردم نیز معترض هستند و این اعتراض به حق است.پول مناسبی به سمت بازار سرمایه آمد، اما با چند تصمیم ناگهانی و عملکرد نامناسب این روند مجدد تغییر کرد. با تغییر سیاست‌ها، اعتماد‌ها از بین می‌رود.

وزیر نفت: فعال شدن بورس انرژی سبب شفافیت بیشتر می‌شود

 جواد اوجی وزیر نفت گفت: ارائه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی قطعا شفافیت بیشتری در پی خواهد داشت و دسترسی متقاضیان را خیلی راحت‌تر و بهتر خواهد کرد.

هشدار «اوپک پلاس» به آزادسازی ذخایر نفتی!

اویل پرایس گزارش داد: اوپک پلاس به ژاپن، آمریکا، چین و کره جنوبی هشدار جدی داد که در صورت آزادسازی میلیونها بشکه نفت از محل ذخایر استراتژیک خود، واکنش مناسبی خواهد داد، که احتمالا روند تولید را کندتر خواهد کرد.️ هرچند اوپک پلاس به رقم خاصی اشاره نکرد اما احتمالا برنامه خود برای افزایش تولید را کندتر خواهد کرد تا بشکه های اضافی که به بازار اضافه خواهد شد، جبران شود.

رکورد شکنی در زیرمجموعه فارس:

رستمی، مدیرعامل پتروشیمی بندرامام از افزایش 70 تنی تولید وینیل کلراید منومر  VCM این مجتمع پس از انجام موفقیت‌ آمیز تعمیرات اساسی این واحد خبر داد و گفت: تولید روزانه این محصول از 450 تن به حدود 520 تن رسید که این افزایش 70 تنی، معادل برنامه مصوب سالانه تولیدی این واحد است.واحد وینیل کلراید منومر از واحدهای مهم مدیریت فنی و تولیدی است که وظیفه تولید محصول در زنجیره تولیدی کلر و PVC‏ را به عهده دارد.

لایحه بودجه 1401 بدون کسری بسته شد

میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه:بودجه سال بعد بر اساس منابع پایدار و بدون کسری بسته شده و مجلس هم از این سیاست دولت حمایت کرد.وقتی بدون داشتن منبع دولتی، حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد در اصل با خلق پول، دست در جیب محرومان جامعه کرده و آنها باید هزینه این تصمیم را بپردازند. یک میلیون به حقوق افراد اضافه شده ولی در قبال آن با تورم، ۳ میلیون دیگر از جیبش برداشته شده است. _تسنیم

مصرف گاز ایران از مرز 700 میلیون مترمکعب گذشت!

 مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در یکم آذرماه، 748 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شده است، از آغاز محدودیت گازرسانی به صنایع و پتروشیمی‌های کشور خبر داد.محمدرضا جولایی افزود: مقدار مصرف گاز طبیعی طی 24 ساعت گذشته در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده 521 میلیون مترمکعب، صنایع عمده 129 میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز 98 میلیون مترمکعب بوده است.مقدار گاز مصرفی بخش خانگی نسبت به زمان مشابه پارسال 8 درصد افزایش یافته است.

کرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه از عدم استقراض دولت برای تامین بودجه خبر داد.

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «اگر دولت و بانک‌ها پایه پولی را رشد ندهند و ثبات اقتصادی حاکم شود، سرمایه‌های مردم اقتصاد را به حرکت در می‌آورد. با همه مضیغه ها دولت برای تأمین بودجه به سراغ استقراض از بانک مرکزی نرفته، آئینه عملکرد درست دولت کاهش ۴.۵ و ۳.۵ درصدی تورم نقطه‌ای در مهر و آبان است.»

صدور مجوزها

مجوز افزایش سرمایه 50% سرچشمه  از محل سود انباشته صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه 40% خریخت  از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه 25% ما از محل سود انباشته صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه 28% وسبحان از محل سود انباشته صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه 407% وپست از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

به گزارش بااقتصاد، محمدرضا جولایی در این باره تاکید کرد: مقدار مصرف گاز طبیعی طی 24 ساعت گذشته در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده 521 میلیون مترمکعب، صنایع عمده 129 میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز 98 میلیون متر مکعب بوده است.

وی گفت: مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری هم در این زمان 811 میلیون متر مکعب بوده است.مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه مقدار گاز مصرفی بخش خانگی نسبت به زمان مشابه پارسال هشت درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: اکنون از دو منبع ذخیره‌سازی گاز طبیعی سراجه و شوریجه حداکثر برداشت انجام می‌شود.جولایی تصریح کرد: محدود کردن گازرسانی به صنایع نیز آغاز شده است و مرحله نخست محدود کردن گازرسانی به صنایع سیمان و پتروشیمی‌ها و مرحله دوم محدودیت گازرسانی به صنایع فولاد اجرایی شده است.

محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران روز گذشته اعلام کرد که اکنون مقدار روزانه گاز تولید شده در کشور 800 میلیون مترمکعب است، براین اساس مصرف گاز طبیعی در کشور با مجموع صادرات و سوخت ایستگاه‌ها بیش از تولید است، به این ترتیب طبق گفته سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران، مصرف گاز طبیعی بر تولید پیشی گرفته است.

به گزارش ایرنا، امسال هوا در مقایسه با سال قبل، سردتر بوده و از همین رو مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده نسبت به زمان مشابه پارسال(هفته سوم آبان) روزانه حدود 100 میلیون متر مکعب افزایش را نشان می‌دهد.افزایش مصرف گاز آن هم در آغاز فصل سرما در حالی اتفاق افتاده که سال گذشته در اوج مصرف(بهمن ماه) مصرف گاز بخش خانگی به 565 میلیون متر مکعب در روز رسیده بود اما آن گونه که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایارن پیش از این به ایرنا اعلام کرده، برای هفته آینده می توان مصرف 600 میلیون متر مکعبی در بخش خانگی را انتظار داشت.این موضوع که زنگ خطر افزایش مصرف در بخش خانگی و به دنبال آن قطعی گاز نیروگاه ها و صنایع عمده را به صدا درآورده، باعث شد تا وزیر نفت با اعلام اینکه 50 درصد از گاز بخش خانگی، توسط 25 درصد از مشترکان پرمصرف و بد مصرف سوخت می شود، از اعمال جریمه برای این مشترکان خبر دهد. زیرا ادامه روند کنونی مصرف گاز در کشور، باعث می شود تا در سال های 1400 تا 1403، میزان تولید و مصرف گاز در کشور برابر شده و ناچار به واردات شویم.شاخص شدت مصرف انرژی در ایران 2 برابر متوسط جهان است و بر اساس بررسی های صورت گرفته تنها در بخش خانگی و اداری، معادل 2 فاز پارس جنوبی (112میلیون متر مکعب) اتلاف گاز اتفاق می افتد./ ایرنا

به گزارش بااقتصاد، عصر امروز سه‌شنبه، دوم آذرماه و پس از برکناری مدیرعامل پیشین صندوق بازنشستگی بانکها، احسان خاندوزی، با صدور حکمی محمدابراهیم آقابابایی را به این سمت منصوب کرد.

گفتنی است؛ آقابابایی که دارای مدرک دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی است، پیش از این، مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری سپه را برعهده داشت. همچنین وی در سال‌های قبل، مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه بودبر اساس این گزارش، آقابابایی، به‌عنوان یکی از فعالان قدیمی و زبده بازار سرمایه، تجربه حضور در نظام بانکی کشور، سوابق مدیریتی در نهادهای مالی نظیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها را نیز در کارنامه دارد.به گزارش روابط عمومی صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، امروز در مراسمی با حضور دکتر مرادپور، سرپرست معاونت بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین هیات مدیره و مدیران صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، سیدمهدی سدیدی تودیع و محمدابراهیم آقابابایی معارفه شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، برپایه معاملات چهارمین روز هفته در فرابورس ایران، بیش از 3 میلیارد و 610 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 22 هزار و 999 میلیارد ریال دادوستد شد.

در جریان معاملات امروز فرابورس ایران، شرکت پتروشیمی تندگویان با 15 واحد، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با 10 واحد، با 22 واحد، شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید با 4 واحد و شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین با 3.73 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.در مقابل، شرکت فرابورس ایران با 10 واحد، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با 9 واحد، شرکت پلیمر آریا ساسول با 8 واحد، شرکت صنعتی مینو با 6 واحد و بیمه اتکایی ایرانیان با 5 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

سهامداران وام صد میلیون تومانی می‌گیرند؟

محمد خدابخشی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به ضرر و زیان سهامداران خرد در بازار سرمایه گفت: با توجه به ضرر سهامداران حقیقی خرد در بازار سرمایه، در جلسه با رئیس سازمان بورس پیشنهاد دادم در قبال ارزش تابلو سهامی به‌عنوان وثیقه لحاظ شود، تا وام قرض‌الحسنه‌ای بین ۵۰ تا صد میلیون تومان به آنها پرداخت شود.نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این وام با بازپرداخت سه تا پنج ساله می‌تواند بخشی از ضرر این افراد را جبران و به این سهامداران خرد کمک کند و در مقابل از سهام این افراد می‌توان به‌عنوان وثیقه استفاده کرد.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52