کارت سبز پایانی شاخص کل 

شاخص بورس تهران در دقایق پایانی کارت سبز خود را رو کرد. بله برخلاف معاملات پایانی روز گذشته، امروز بزرگان توانستند مدار شاخص بورس تهران را تغییر دهند و کارت سبز شاخص بورس تهران در دقایق پایانی موجب شد تا شاهد لبخندی بر سهامداران باشیم.

در انتظارات گزارشات فصلی شرکت ها

کم کم با راهی شدن گزارشات 6 ماهه شرکت ها و شناسایی سود های جذاب در کنار روند رشدی بازارهای جهانی و جذابیت قیمتی برخی از نمادها تماما نوید روندی متعادل در بازار سرمایه را در روزهای آتی می دهد.

بازار بورس تهران بعد از گذشت یک روز منفی و پرعرضه در مدار تعادل آغاز بکار کرد. بازار سهام در معاملات روز گذشته یعنی یکشنبه با اندکی افت مواجه شد و به کار خود پایان داد اما در مقابل شاخص هم وزن سقوط سنگین‌تری را تجربه کرد و 72 درصد نمادها قرمزپوش بودند. اگر بخواهیم مشکل این روزهای بازار را بگوییم، اصلی ترین مشکلات تنها، سطح پائین ارزش معاملات سهام است. در 2 روز اخیر ارزش معاملات بازار به ترتیب 7.8 و 6.7 هزار میلیارد تومان بوده است. میانگین ارزش معاملات خرد نیز در 5 روز اخیر 5.5 هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 9.5 هزار میلیارد تومان بود.افت ارزش معاملات و رشد ارزش صف‌های بازار سهام نشان از کاهش نقدشوندگی بازار دارد. نقدینگی که بیشترین و مهمترین رکن اصلی روند بازار سهام را تشکیل می دهد. در کنار موج خروج نقدینگی حقیقی از بازار، بحران نقدشوندگی و افزایش صف‌نشینی در بورس دو نکته منفی مهم این روزهای بورس تهران است. کاهش نقدشوندگی نه تنها می‌تواند موجب افزایش خروج نقدینگی در میان‌مدت شود بلکه به اعتماد معامله‌گران و سهامدارن آسیب می‌زند.

دوشنبه متعادل آغاز شد

اما در روز معاملاتی جاری دوشنبه 26 مهر ماه 1400، شاهد بهبود معاملات در کلیت بازار بودیم بطوری که خبری از ریزش سنگین در شاخص ها نبود و  بورس تهران با بهبود تقاضا با گذشت 1 ساعت ابتدایی در داد و ستد نمادهای بزرگ روبرو بود اما رفته رفته با شروع نیمه دوم معاملات شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار از جمله بزرگان بودیم. بطوری که نماگر بورس تهران در دقایق پایانی از مدار منفی بیش از 4 هزار واحد در مدار مثبت بیش از 800 واحد قرار گرفت. شروع قیمت های جهانی در مدار مثبت موجب شد تا نظاره گر بهبود معاملات در نمادهای کامودیتی محور و تاثیر پذیر باشیم.

و باز هم کمبود نقدینگی

اما نکته مهم در معاملات این روزهای اخیر بازار سرمایه، نبود نقدینگی یا همان ضعف پول است که بارها در گزارشات قبل هم به آن اشاره کردیم. بنظر با راهی شدن گزارشات 6 ماهه شرکت بر سامانه کدال چشم انداز اکثریت سهام ها روشن تر خواهد شد و شاهد عملکرد بهتری از سهامداران خواهیم بود چرا که بازار سرمایه در شزایط فعلی در کنار کمبود نقدینگی در عذاب عدم اطمینان در حال گذراندن روزهای خود می باشد.

در گروه های مختلف چه گذشت؟

در گروه فلزی ها فملی با تاثیر گذاری بیش از 1200 واحد در صدر نمادهای تاثیر گذار مثبت بروی شاخص بورس تهران قرار گرفت. شروع قیمت های جهانی در مدار مثبت موجب شد تا نظاره گر بهبود معاملات در نمادهای کامودیتی محور و تاثیر پذیر باشیم.

در خودرویی ها جریان معاملات منفی دنبال شد و شاهد افت قیمت در اکثریت نمادهای این گروه بودیم بطوری که در نیمه دوم با لیدری خودرو و خساپا این گروه با رنج مثبت مواجه شد و رنگ تابلو معاملات این گروه تغییر کرد. صف خرید بیش از 16 میلیون برگه سهمی نماد خکار بعد از بازگشت از افزایش سرمایه عرضه شد.

در گروه محصولات شیمیایی در این گروه شاراک رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد. شفن در قیمت 47 هزار تومان با رشد2.09 درصد به کار خود پایان داد. نوری از دیگر نمادهای مثبت گروه بشمار می رفت.  

در فرآورده های نفتی در معاملات روز جاری شاهد بازگشت ناکام شتران به مدار معاملات بودیم. شتران نیامده ممنوع – متوقف شد. شبریز مدال بهترین عملکرد داد و ستد را در معاملات روز جاری به گردن آویخت.

بانکی ها  با رنج کشی مثبت در نمادهای وتجارت و وبصادر در دقایق پایانی معاملات روز جاری قابل توجه بود. ونوین هم در مدار مثبت قرار گرفت. وبملت نیز رنگ سبز را بالاخره به خود دید.  

کلیت بازار امروز با خروج 711 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. آریان، شبندر و شپنا بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها را داشتند و کروی، شاراک و شفن سه نماد با بیشترین ورود پول حقیقی ها بودند. ارزش معاملات خرد  بدون تغییر نسبت به روز گذشته حدود 5 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید.

 

جمله طلایی روز 

یادگیری فعالیتی است که هیچ ابتدا و انتهایی ندارد.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اسفند 1402 ساعت 08:51
بازگشت خودرو در نیمه...
توسط محمدباقر سلیمانی 29 بهمن 1402 ساعت 14:38
گزارش بازار / ضد و نقیض مثل گروه...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 دی 1402 ساعت 15:26
پیش بینی بازار / عرضه یا تقاضا...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 آذر 1402 ساعت 09:06