بررسی صنایع پراتفاق در روز جاری : 

 

خودرو و قطعات آن : نمادها در این صنعت با نبود خساپا با افزایش تقاضا به پایان رسیدند نماد خودرو نیزجهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه جهت تصويب صورت هاي مالي، در پايان جلسه  معاملاتي روز گذشته متوقف شد.

از جمله اخبار موثر :

 1-شورای رقابت در واکنش به دستور رئیس جمهور ضمن دفاع از مصوبه خود توضیحات ۵ بندی را در خصوص دلایل افزایش قیمت خودروهای مونتاژی اعلام کرد.

2-سازمان حمایت با تجدید نظر در دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو، آیین نامه جدید را ابلاغ کرد.

3-با تغییر حقوق ورودی خودرو در سال ۱۴۰۲ قرار است هفته آینده عرضه چانگان های وارداتی با قیمت جدید آغاز شود .

4-رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: مطابق هدفگذاری انجام شده، تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد استانداردهای اجباری برای قطعات خودرو به یک‌هزار قطعه می‌رسد.

5-شرکت آرین موتور در اقدامی خودسرانه ۴۶۲ میلیون تومان از مشتریان لاماری هزینه اضافه دریافت کرده و همین امر باعث شکایت خریداران این خودرو روبه روی وزارت صمت شده است.

6-شورای رقابت طی اطلاعیه‌ای با دفاع از مصوبه ۵۸۴ این شورا مبنی بر اصلاح و اعلام قیمت خودروهای مونتاژی تاکید کرد قیمت‌های مصوب شورا، نسبت به قیمت‌های مورد عمل شرکت‌های خودروساز کاهش داشته است.

نمادها در این صنعت پس از پشت سر گذاشتن روزهای ریزشی در نهایت در روز گذشته با معاملاتی مثبت به پایان رسیدند تنها نماد خکاوه و برخی از قطعه سازی ها از این روند رشدی جای ماندند در بازار آزاد نیز نماینده ی مجلس رشیدی کوچی اعلام نمود :به زودی خودروهای صفر و کارکرده وارد کشور می‌شوند و مردم منتظر کاهش قیمت باشند . پیش بینی روند روز جای برای این صنعت مثبت می باشد

 

پتروشیمی: 

در روز گذشته با اخبار منتشره در این صنعت شاهد تقاضای بیشتر در نمادهای این گروه بوده ایم نماد زاگرس نیز با برق یوتیلیتی متمرکز خداحافظی کرد .▫️ همزمان با ابلاغ گاز ۷۰۰۰ تومانی و جهش چندین برابری قیمت فروش برق یوتیلیتی ها به پتروشیمی‌ها، محموله توربین ژنراتورها با هدف تولید ۱۵۵ مگاوات برق با استفاده از بخار مازاد مجتمع وارد سایت پتروشیمی «زاگرس» شد.
▫️همزمان با شمارش معکوس خودکفایی غول متانول ایران از خرید برق، تامین فاینانس، مطالعات مهندسی و سفارش گذاری ساخت دو کارخانه تولید اکسیژن، زاگرس هم آغاز شده که با بی‌نیازی از واردات برق، آب «دی.ام» و اکسیژن سالانه ۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی حاصل خواهد شد.

از جمله اخبار موثر :

1- سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره گزارش این کمیسیون درخصوص ارزیابی اثر فعالیت پتروشیمی های متانولی بر منابع بخش عمومی گفت: قیمت فروش گاز به سایر مصارف کشور که بیش از ۹۰% مصارف گاز طبیعی را به خود اختصاص می‌دهد، بسیار کمتر از قیمت گاز پتروشیمی است.

2-درحالی پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی ناشی از حذف ارز ترجیحی به تبصره ۱۴ وابسته است که تامین این منابع مستقیما به نرخ خوراک ۷ هزار تومانی پتروشیمی ها گره خورده است.

3-وزارت اقتصاد با تأکید بر اینکه بازار سرمایه و بازگشت اعتماد مردم به این بازار برای دولت سیزدهم در اولویت است، اعلام کرد: اصلاح آیین‌نامه تعیین نرخ خوراک به هیئت دولت ارائه شده و در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح است و بعد از نهایی شدن به صحن دولت می‌رود.

4-سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر دولت موضوع نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها را مورد بازنگری قرار ندهد مجلس به موضوع ورود خواهد کرد.

5-خاندوزی :رخدادهای اخیر بازار سرمایه را به هیات وزیران می برم/نرخ خوراک پتروشیمی ها اصلاح می شود/نباید تصمیمی گرفته شود که فقط یک وزارتخانه از آن نفع می برد ولی 5 وزارتخانه دیگر ضرر می کنند و البته منافع مردم هم لحاظ نمی شود.

نمادها در این صنعت در روز گذشته با افزایش قیمتی دنبال شدند و برخی از استرس ها در خصوص این صنعت و نمادهایش با این تحرکات مثبت کاهش یافت ، البته تصمیم گیری در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها در روز جاری و فرمول لحاظ شده در خصوص پیش بینی شدن متغیرهای اقتصادی و پیشنهاد ثابت ماندن فرمول نرخ خوراک 3 تا 5 ساله انتظارات مثبت را برای آینده ی این صنعت مجددا به ارمغان آورد .پیش بینی روند مثبت می باشد .

 

 پیش بینی بازار روز جاری: 

بازار سرمایه در روز گذشته با رشد بیش از 43 هزار واحدی به پایان رسید پمپاژ اخبار مثبت و محرک های مختلف بازار از جمله حمایت صندوق تثبیت و رشد نرخ دلار اخبار مثبت پتروشیمی ها و تصمیمات جدید اتخاذ شده توانست مجددا بازار را به مزر 2 میلیونی بازگرداند اگر چه اگر رفتار بازار را در هنگام رسیدن به اعداد رند بررسی کنیم میبینیم بازار در این ایام رفتاری رنج گونه از خود نشان میدهد پس با وجود آنکه امروز نیز بازاری متعادل مثبت پیش بینی می شود اما در هفته ی آینده بازار می تواند در این محدوده رنج را تجربه کند مگر آنکه محرکات بازار با قدرتی بیشتر بتواند روند رو به رشد بازار را در هر روز ایجاد نماید .

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
 



بازار با خبر هم جایی نمی...
توسط محمدباقر سلیمانی 23 اردیبهشت 1403 ساعت 14:42
توانی برای بازار نمانده...
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اردیبهشت 1403 ساعت 14:57
تجربه ای همانند...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37