بررسی صنایع پراتفاق در روز جاری : 

 

1-خودرو و قطعات آن : 

نمادها در این صنعت در آخرین روز کاری هفته با معاملاتی منفی پایان یافتند با این وجود در انتهای بازار کمی  فشار فروش ها کاهش یافتند ،از جمله اتفاقات ثبت بر این صنعت اطلاعیه ی مدیرعامل سایپا از ورود سایپا به بازار خودروی کنیا  بوده است . 

اتفاقات مهم نمادهای این صنعت : 

نماد خبنیان در تاریخ 4/31 به جلسه مجمع عمومی خواهد رفت 

نماد خزامیا با شفاف سازی به شرح : با توجه به  اخبار منتشر شده در پایگاه خبری خبر گزاري هاي ايسنا ، عصر خودرو و ..... مبنی بر صادرات خودروي زامياد (نيسان ) به کنيا به استحضار می رساند در ديدار بازرگانان کنيايي با رئيس جمهور محترم کشورمان ، تفاهم نامه صادرات خودرو زامياد ( نيسان) به کنيا در آفريقا منعقد گرديد. لازم به ذکر است در اين تفاهم نامه صادرات 1000 دستگاه زامياد بصورت CBUو 600 دستگاه زامياد بصورت SKD براي سال اول پيش بيني و مورد تفاهم قرار گرفته است.

هم چنین نماد خدیزل نیز با شفاف سازی مبنی بر : 
پیرو درخواست شرکت بهمن دیزل در خصوص پذیرش کشنده ام پاور و انواع کامیونت فورس جهت عرضه در بورس کالا،شرکت بورس کالای ایران مجوز عرضه را صادر نمود. در این مرحله از عرضه محصولات در بورس کالا در روز 31 تیر 1402،تعداد 70 دستگاه کامیونت فورس 6 تن کابین خوابدار بدون کاربری، تعداد 50 دستگاه کامیونت فورس 6 تن کابین بدون خواب بدون کاربری و تعداد 50 دستگاه کامیون کشنده ام پاور آگهی گردید. همراه بوده است .

در این صنعت شرکت طراحي مهندسي قطعات ايران خودرو با وجود زیان ده بودن در سال گذشته  امسال به سود ۳۷۸۴۶ میلیارد ریالی رسیده است.

نماد ختور نیز با تصویب صورت‌های مالی، به ازای هر سهم ۳۷ریال تصویب گردید.

از جمله اخبار موثر :

1-سخنگوی دولت گفت: آیین‌نامه اجرایی واردات انواع کامیون، کشنده، مینی‌بوس و اتوبوس و ون کارکرده با عمر زیر ۵ سال برای استفاده در حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری تصویب شد.

2-ضوابط خرید خودرو توسط دستگاه های اجرایی اصلاح شد/ ممنوعیت خرید هرگونه خودرو سواری خارجی توسط ادارات .حداکثر به تعداد خروج خودروهای سواری وانت با سازوکار کمیسیون موضوع ماده (2) لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زاید مصوب 1358 و با رعایت مقررات و در سقف اعتبار مصوب مربوط، مجاز خواهد بود.

3-عرضه ۱۷۰ دستگاه کامیون و کامیونت در بورس کالا در تاریخ ۳۱ تیرماه

پیش بینی روند با عرضه می باشد .

 

2- پتروشیمی: 

نمادها در این صنعت با عرضه به کار خود پایان دادند هم چنان ابهامات این گروه باقی مانده است .

از جمله اخبار موثر :

1- براساس برآوردها در صورتی که پیشنهاد وزارت اقتصاد در خصوص تغییر فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که منجر به کاهش این نرخ می‌شود به تصویب هیئت وزیران برسد، شاهد کسری حدود ۸۰ هزار میلیارد تومانی در تبصره ۱۴ خواهیم بود.

2-رئیسی/ توافق بر سر تهاتر محصولات پتروشیمی با کالا‌های اساسی از دستاورد‌های مهم سفر به آفریقا بود.

پیش بینی روند با عرضه می باشد .

 

3-قندو شکر

در دو روز پایانی بازار سرمایه نماد قچار در صنعت قند و شکر توانست با معاملاتی مثبت به پایان برسد اما سایر نمادهای این صنعت با جو کلی افتی بازار کاهش یافتند

از جمله اخبار موثر :

1-  با وجود اینکه نرخ هر کیلوگرم شکر در اوخر اردیبهشت ماه سال جاری افزایش یافت و از ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۸هزار تومان تغییر کرد، اما نرخ‌های مصوب رعایت نمی‌شود و بر اساس مشاهدات میدانی ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

2-رئیس تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور گفت: برخی از تاجران، شکر را به جای اینکه در بازار داخل توزیع کنند به سودای سود بیشتر به تاجران کشورهای دیگر می‌فروشند.

پیش بینی روند متعادل مثبت می باشد .

 

 پیش بینی بازار روز جاری: 

شاخص کل با افت بیش از 56 هزار واحدی در آخرین روز کاری هفته به پایان رسید، با وجود آنکه با عرضه ی شدید آخرین روزهای بازار را مشاهده کردیم اما در نیمه ی پایانی شاهد روندی محتاطانه تر و جمع شدن برخی از صفوف فروش بوده ایم با توجه به خرید صندوق های سهامی در روز چهارشنبه می توانیم انتظار بازاری بهتر از هفته ی گذشته و معاملاتی متعادل تر را داشته باشیم.

 

  کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اردیبهشت 1403 ساعت 08:39
تجربه ای همانند...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:36
پایان بازاری بی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59