به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِ شنبه 24 دی 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازاری که این چنین آغاز شود چه شود ؟

نگاهی به قاب ابتدایی  بازار روز شنبه 24 دی ماه  1401 : 

شاخص کل با افت 14 هزار واحدی و سایر نماگرها نیز با افت همراه گشت ،  از تمامی موارد اعم از صندوق ها بازار سهام و حق تقدم  خروج پول صورت گرفت ، صنایع ساخت محصولات فلزی  ساخت دستگاههای برقی حمل ونقل و انبارداری ماشین آلات و تجهیزات صندوق های کالایی کاشی و سرامیک واسطه‌گری‌های مالی ورود پول صورت گرفته بود ، 45 نماد با صف فروش و 49  نماد صف خرید هستند ، تنها شانسی که بازار و سهامداران در روز جاری آورده اند توقف دو نماد خودرو و خساپا بوده است زیرا با منفی شدن این دو نماد نیز بازار به خودی خود غرق در قرمزی ها و عرضه ی بیشتر میگشت ،  افزایش عرضه  در اکثر گروه های بازار  همچون خودرو_قطعات  پالایشی بانکی   فلزات_اساسی فراکابی سیمان سرمایه_گذاری را شاهد بودیم .

 

در 15 دقیقه ای که از بازار گذشت :

ارزش معاملات در 15 دقیقه اول به 1200 میلیارد تومان رسید
نمادهای فولاد شستا شپدیس  شتران شپنا  بیشترین تاثیر منفی  را  شاخص_کل داشتند .
125 نماد معاملاتی  مثبت و  475 نماد منفی را در بر داشتند  . 100 میلیارد تومان خروج پول خرد از بازار اتفاق افتاد .
با گذشت زمان افزایش تقاضا در بازار کم کم در حال شکل گیری بوده است 

با گذشت 20 دقیقه از بازار مشاهده شد که : 
شاخص کل با  کاهش ۱.۱۷ درصدی همراه شد  ، شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۰.۹۲ درصدی همراه بوده است .
ارزش معاملات خرد در این مدت از ۱۲۰۰ میلیارد گذر کرده بود  حدود 200 نماد مثبت  و حدود 410 نماد  منفی بودند.


در یک ساعتی که از بازار پشت سر گذاشتیم :
در یک ساعتی که از بازار گذشت  افزایش تقاضا در کلیت بازار مخصوصا در گروه قطعات_خودرو و بانکی  دارویی  به وجود آمد در گروه پالایشی ها رنج مثبت دیده شد نماد خاور نیز به صف خرید رسید  شایعات از گزارشات 9 ماهه خوب در برخی از بانکها به گوش میرسد پس انتظار رشد بیشتر از گروه بانکی ها در طی بازار احساس میشد .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

 

www.padash.ir


در ادامه میخواهیم به اخباری که بازار را سمت و سو میدهد بپردازیم معضلی به نام لایحه بودجه دولت :
لایحه بودجه دولت چیست ؟


به برنامه و پروژه‌هایی که برای قانون شدن نیاز به تصویب نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد و از این رو توسط دولت به مجلس ارائه می‌شود، لایحه می‌گویند. به برنامه‌ریزی مالی و یک فهرست از تمام هزینه‌های برنامه‌ریزی شده و درآمد در یک بازه زمانی مشخص نیز بودجه گفته می‌شود.
لایحه بودجه، مهمترین سند مالی سالانه دولت به شمار می رود که رئیس جمهور ضمن تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی برای طی تشریفات قانوگذاری، در سخنانی مهمترین محورها و جهت گیری دولت در بودجه آینده را برای نمایندگان مجلس تشریح می نماید .
بر همین اساس منظور از لایحه بودجه برنامه ریزی یک ساله مالی و یک فهرست از تمامی هزینه‌ها و درآمد‌های دولت است که همه ساله و در ماه آذر یا دی ماه برای سال آینده تهیه می‌شود و از سوی رئیس جمهور به نمایندگان مجلس ارائه می‌شود.
بر اساس ماده واحده لایحه بودجه سال آینده کل منابع و مصارف بودجه کشور به بیش از ۵ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان خواهد رسید ، همچنین منابع بودجه عمومی دولت از نظر درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به بیش از ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار میلیارد تومان و منابع عمومی بودجه به بیش از یک میلیون و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی به بیش از ۳ میلیون و ۹۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد .

بودجه و اخبار مثبتی که شاید آنچنان به آن پرداخته نشد موارد زیر می باشد :


 طبق لایحه دولت به منظور ترغیب سرمایه گذاری در بورس و فرابورس و افزایش توسعه در بخش های تولیدی و در نهایت ایجاد اشتغال بیشتر در سال 1402 مالیات درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت‌های مذکور که به حساب سرمایه انتقال می‌یابد مشمول نرخ صفر مالیاتی می شوند ،  از طرفی دیگر عامل مثبت دیگری که می توان به آن اشاره نمود  مالیات صفری است که برای معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا لحاظ گردیده است از طرفی دیگر به نهاده های کشاورزی کود و بذر تولید داخلی و وارداتی حمایت از بودجه ی مرتبط بر آن صورت گرفته است ، طبق لایحه دولت به صندوق توسعه حمل و نقل اجازه ی دریافت مجوز از سازمان بورس برای تکمیل طرح‌های انتفاعی بخش حمل و نقل از طریق تأسیس صندوق طرح (پروژه) نسبت به جمع آوری منابع از بخش‌های غیردولتی اقدام کنند این خبر می تواند سیگنالی در جهت روزهای آینده ی گروه حمل و نقلی باشد  
یکی از علت های ریزش بازار در روز چهارشنبه را می توان دو عامل  اثر لایحه بودجه دولت  و توقف عرضه خودرو در بورس کالا دانست  که این اتفاق موجب افزایش فشار بر روی دو نماد خودرو و خساپا در روز چهارشنبه  گشت . که این اخبار در روز جاری اصلاح گردید . یکی از نکات مهمی که در بازار روز جاری  اتفاق افتاد مرتبط با سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بوده است که در لایحه ی بودجه به آن اشاره گردیده بود و در نهایت به عدد ۷ هزار تومان ختم گشت . این اتفاق زمینه ای را فراهم کرد تا ظنی برای افزایش  عرضه از سمت پتروشیمی ها از جمله متانول ساز ها به وجود آید  و تقاضای مثبت برای اوره سازان شکل گیرد و همان طور که پیش بینی میکردیم  رشد به جای صنایع بزرگ به تک سهم ها در روز جاری اختصاص یافت و با بسته شدن دو نماد خودرو و خساپا بازار از ریزش بیشتر در امان ماند درست است که با عرضه دنبال شد ولی کم کم به مدار مثبت بازگشت  .
 
در آخر نرخ سوخت صنایع با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال آتی همراه خواهد بود.
معضل قطعی گاز هم چنان ادامه دار و مشکل ساز خواهد بود  همانطور که به این دلیل برخی از شرکت ها در فعالیت های خود به مشکل برخوردند و متوقف گشتند  در روز جاری براساس اعلام استانداری تهران به دلیل  شرایط خاص جوی و ضرورت صرفه جویی و مصرف گاز، شنبه ۲۴ دی‌ماه ستاد مراکز و شرکت ها  در استان تهران تعطیل گشت .
 هم چنین  خبر توقف بخشي از فعاليت هاي شركت شیراز به دلیل برودت هوا و افت فشار گاز رسید ، از روز جمعه مورخ 23/10/1401 واحدهای تولیدی اوره و آمونیاک منطقه3 مجتمع از سرویس خارج و عملیات تعمیرات اضطراری واحدهای مذکور شروع گردید ،  نماد شلرد نیز دچار  قطع گاز ورودی مجتمع به علت برودت هوا شدند .

ورود و خروج پول در تایم های بازار به شرح زیر می باشد :
 
در ساعت 09:30 خروج حدود 144 میلیارد تومانی پول_حقیقی 
در ساعت 10:30 خروج حدود 169 میلیارد تومانی پول_حقیقی 
در ساعت 11:30 خروج حدود 176 میلیارد تومانی پول_حقیقی  را شاهد بودیم .

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

www.padash.ir

 

در دو ساعت و 10 دقیقه ای که از بازار گذشت :

پالایشی ها با افزایش تقاضا دنبال شدند در ابتدا نماد شبندر با نوسانات مثبت و سپس نمادهای شپنا و شتران مثبت بودند یکی از دلایل صعود پالایشی ها را می توان صعود نفت برنت  به 85 دلار در اخر هفته دانست ..

 

 اخبار دیگری که در رابطه با این گروه منتشر گردیده بود بدین شرح است :

 ((صادرات نفت خام ایران رکورد زد ، بنا بر اعلام شرکت تحلیل انرژی ورتکسا، صادرات نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی به بالاترین رقم از زمان اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران رسیده است
 بخش قابل توجه این صادرات مربوط به چین است. پالایشگاه‌های غیردولتی و کوچک چین به دنبال اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی هفت کشور صنعتی جهان و اتحادیه اروپا اقدام به واردات نفت ایران کردند/ دویچه وله)) 
 
در بازار روز جاری گروه  فلزی ها نیز با توجه به افزایش قیمت در بازار های جهانی روز پر تقاضایی را پشت سر گذاشتند
بازارهای جهانی به دلیل بازشدن اقتصاد چین و انتشار داده های تورمی امریکا معاملات مثبتی را در پیش گرفته بودند  
گروه دارویی از ابتدا تا انتهای بازار به تقاضای آن افزوده شد و شاهد ورود مکرر پول حقیقی به این گروه و صف خرید شدن نمادهای آن بودیم این گروه از گروه های مستعد رشد در بازار سرمایه می باشد . 


دردسرسازان خودرویی :

 
در هفته ای که پشت سر گذاشتیم خودرویی ها نوسانات زیادی را پشت سر گذاشتند و از جمله خوش درخشان در بازار بودند و مرکز توجه سهامداران را به خود اختصاص داده بودند در آخر هفته اخبار ضد و نقیضی در رابطه با ادامه ندادن عرضه ی  خودرو (دنا )در بورس کالا منتشر شد که واکنش های مختلفی را به خود اختصاص داد  فشار روانی بر جو کلی پیش از شروع بازار و پس از شروع آن ادامه داشت انتظار می رفت بازار با واکنش به این اخبار  به رنگ سرخ کشیده شود و پرعرضه ادامه یابد این روند ادامه یافت تا در زمان بازگشایی خبر توقف دو نماد خودرو و خساپا به دلیل شفاف سازی متوقف شدند این اتفاق موجب شد تا بازار  نفسی تازه بکشد و عظمش را در جهت صعود با تحت تاثیر قرار نگرفتن از خودرویی ها پیش ببرد بازار پیش رفت و کم کم تقاضا در کلیت بازار هم چنین در گروه قطعات خودرو به وجود آمد ، 

سپس خبری مبنی بر ان که :  

((مدیر نظارت به بورس‌ها سازمان بورس : علی‌رغم درخواست ایران‌خودرو؛ با لغو عرضه دنا پلاس در بورس کالا موافقت نشد ، امیرمهدی صبایی گفت : سازمان بورس با اتکا به اختیارات قانونی و حمایت از حقوق سهامداران و بازار سرمایه و با اتکا به اختیارات مصرح قانونی خود، تا این لحظه تصمیمی برای لغو عرضه دنا پلاس شرکت ایران‌خودرو در بورس کالا نگرفته و فرآیندهای عرضه و ثبت سفارش در حال انجام است. کالا خبر)) منتشر گردید .
پس چه شد ؟ دنا پلاس خواهد آمد و بازار را با خودش تحت تاثیر قرار خواهد داد ...........................


در دقایق پایانی بازار مشاهده شد که :
شاخص کل با افت 10 هزار و 983 واحدی، به ارتفاع یک میلیون 641 هزار و 104 واحد رسید ، شاخص هم وزن نیز با افت 65 واحدی دنبال شد تعداد نمادهای مثبت بیش از منفی بوده است و خروج پول از بازار هم چنان ادامه داشت 

و در پایان :


شاخص کل با افت (8366.17 ) در ارتفاع یک میلیون و 643 به کار خود پایان داد شاخص هم وزن نیز در پایان بازار با رشد تک سهم ها مثبت گشته و با رشد 0.14 درصدی روبرو گشت ،
شاخص کل فرابورس نیز خم مسیر شاخص کل بورس با افت (88.66) واحدی دنبال شد .
نمادهای فولاد و فارس از جمله نمادهای موثر بر افت شاخص کل بودند و نمادهای فملی و میدکو نیز از جمله نمادهای موثر بر رشد شاخص کل بودند .
تا پایان بازار خروج پول از تمامی موارد صندوق های درآمد ثابت و مختلط و سهام، حق تقدم و ص.سهامی ادامه یافته بود .
144 نماد صف خرید و 23 نماد با صف فروش دنبال شدند .
در پایان بازار با رنج کشب مثبت به کار خود پایان بخشید . 

 

  به صورت جمع بندی می توان گفت :

www.padash.ir


جمله طلایی :


پوچی نقطه‌ی آغاز است نه پایان
انسان بعد از درکِ پوچی، باید با اشتیاق، دست به عصیان بزند
اشتیاق چیست؟ همان میلِ وافر به تجربه 
منظور از عصیان چیست؟ 
عصیان، یعنی عدم سازش‌پذیری، یعنی شوریدن علیه فریب‌های اجتماعی. 
نه انسان پوچ است و نه جهان، بلکه پوچی مربوط به رابطه‌ی انسان با جهان است
کامو
پرسود باشید
✍?کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52