به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِ شنبه 17 دی 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله پیش گشایش :

در این مرحله 91 نماد به ارزش 4.5 همت تشکیل صف خرید داده بودند هم چنین نمادهای صدرنشین آن می توان به نمادهای : فاذر، فکمند، مداران و گشان اشاره نمود ، از طرفی دیگر تعداد کمتری صف فروش به نسبت صف های خرید در مرحله ی پیش گشایش را دیدیم 8 عدد صف فروش به ارزش 740 میلیارد تومان تشکیل گردیده بود .

نگاهی به بازار سرمایه در دقایق ابتدایی روز شنبه 17 دی 1401 :

در شروع ابتدایی بازار سرمایه شاهد سبزپوش شدن 80درصد از نمادها بودیم قدرت خریدارن بیش از فروشندگان بوده است هم چنان تعداد صف های فروش به تعداد انگشت شماری بوده است  ، شاخص های بورس فرابورس و هم وزن با رشد نمادها آغازی مثبت و رشدی چنددرصدی را در پیش گرفتند  ، گروه خودرویی در صدر توجهات روز جاری و نمادهای آن مانند خودرو با صف خرید آغاز کردند ، پالایشی ها به مدار مثبت باز گشته بودند  کلیه ی گروه های دیگر بازار نیز مانند بانکی سرمایه_گذاری زراعت دارویی و غذایی با ورود پول همراه بودند . از صندوق های درآمد ثابت بازار نیز خروج پول صورت گرفته بود.

 

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

نگاهی به رشد نماگرها در ابتدای بازار :

شاخص کل با رشد 10422 هزار واحدی  در ارتفاع یک میلیون و 589 قرار گرفته بود شاخص هم وزن نیز با رشد 4193 واحدی دنبال می شد نمادهای خودرو وبملت از جمله نمادهای موثر بر رشد شاخص کل بودند. افزایش تقاضا  در کل بازار و صنایعی همچون بانک_بیمه  دارویی  سیمان سرمایه_گذاری  خودرو-_قطعات  شیمیایی وجود داشت .

در نیم ساعتی که از بازار گذشت :

ارزش معاملات خرد با رشد به 1,9 همت رسیده بود و تا این لحظه شاهد ورود پول به بازار سرمایه بودیم برخلاف روز چهارشنبه که بازار با افزایش عرضه در نمادهایش به پایان رسیده بود اما در روز جاری با گذشت نیم ساعت از آغاز معاملات شاخص رشدی معادل  15 هزار واحد را تجربه کرد . 

یک ساعت از بازار را پشت سر گذاشتیم :

ارزش معاملات خرد بیش از 3 همت و تورود پول هم چنان ادامه داشت  500 نماد معاملاتی مثبت را پشت سرمی گذاشتند  .  نمادهای خودرو، فاذر، دی، و گشان  دارای صف خرید سنگین بودند .

در یک ساعت و نیمی که از بازار گذشت :

همان طور که در ابتدای بازار شاهد ورود پول حقیقی به صندوق های سهامی و خروج پول از صندوق های درآمد ثابت بودیم این روند در یک ساعت و نیمی که از بازار گذشت موجب شد تا شاهد پیوستن صندوق های سهامی به این روال خروج پول حقیقی باشیم ، از این صندوق نمادهای پالایش اهرم و  کاریس خروج پول جریان یافته بود.

 

دوساعت از بازار را پشت سر گذاشتیم :

با گذشت دو ساعت از بازار سرمایه شاهد افزایش ارزش معاملات خرد به رقمی بالاتر از 5 همت بودیم که این رقم به نسبت آخرین روز کاری هفته با افزایش همراه بوده است هم چنین 13 نماد در کف قیمت روزانه با صف_فروش و 136 نماد با سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه بودند . با گذشت دو ساعت از بازار شاهد آن بودیم که در گروه خودرویی ها در ابتدا صف خرید نماد خساپا و سپس نماد خودرو عرضه گشت ، با این وجود هم چنان ورود پول به این صنعت ادامه داشت .

طی 125 دقیقه ای که از شروع بازار گذشت :

 ارزش معاملات خرد به بالاتر از  5,1 همت رسید  و خروج پول از صندوق های درامد ثابت و ورود پول به سهام هم چنان ادامه داشت .

 

در 155 دقیقه که از بازار گذشت  :

گروه بانکی ها در بازار روزهای اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است در بازار روز جاری نیز با ورود پول و توجه سهامداران و افزایش تقاضا دنبال میشد یکی دیگر از عواملی که در این گروه به چشم میخورد فروش حقوقی ها بوده است در نماد وبملت 16 حقوقی 182 میلیون و در نماد وتجارت 11 حقوقی 545 میلیون فروش به عمل آورده  بودند ، در این گروه نمادها به جز نماد وسالت با رشد چنددرصدی دنبال میشدند 

  

با گذشت دو ساعت نیم از بازار :

در این دقایق شاهد افزایش عرضه در بازار و افت کم شاخص بودیم   تعداد نمادهای منفی به 140  رسیده بود .

بررسی ورود و خروج پول حقیقی در ساعات مختلف بازار  :  

در ساعت 09:30 ورود حدود 178 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 ورود حدود 370 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و درساعت 09:30 ورود حدود 178 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

www.padash.ir

 

در دوساعت و 45 دقیقه ای که از بازار گذشت :

شاخص کل بورس با رشد ۱۷هزار و ۵۶۸ واحدی به ارتفاع ۱میلیون و ۵۹۶هزار و ۶۸۷واحد رسیده بود شاخص هم وزن نیز  با رشد ۸۵۹۷واحدی به ۴۸۱هزار و ۷۹۷ واحد رسیده بود نمادهای موثر بر رشد شاخص کل نمادهای فولاد خودرو و کگل بودند . 520 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سرمایه تزریق گردیده بود .

یک ربع مانده به پایان بازار :

یک ربع مانده به پایان بازار و نوسانات مثبت در گروه پالایشی دیده شد نمادهای شتران و شپنا سبزپوش شدند سپس رفته رفته تمام نمادها با رشد  قیمتی دنبال شدند .

در دقایق پایانی بازار :

ارزش معاملات خرد 7,4 به همت رسیده بود ، 517 نماد مثبت و 112 نماد  معاملات منفی را پشت سر گذاشتند. در دقایق پایانی رنج مثبت در بازار و مخصوصا در گروه خودرویی ها شکل گرفت .

 

در انتهای این گزارش می خواهیم به دلایل عدم رشد گروه پالایشی در ابتدای بازار اشاره کنیم :

یکی از دلایل کاهش گروه پالایشی کاهش قیمت کرک اسپرد بوده است .

افت 1.9 دلاری شاخص کرک اسپرد یکی از دلایلی است که مانع رشد گروه پالایشی ها بوده است  یکی دیگر از عوامل مهم بر افت گروه پالایشی ها را می توان افت 4.4 دلاری میانگین قیمت هر بشکه نفت در روز جاری لحاظ کرد یکی از دلایل ریزش قیمت نفت نیز در دو روز اول سال 2023 به دلیل هشدارهای است که نسبت به رکود جهانی و سقوط چین  در بحران کرونا رخ داده بوده است .

 

در پایان :

نمادها در روز جاری با  بیش از 80 درصد سبزپوش بودند . شاخص کل با رشد 18 هزار و 933 واحدی به ارتفاع یک میلیون و 598 رسیده بود . شاخص‌ هم وزن نیز با رشد  1.87 درصدی همراه شده است  شاخص هم وزن نیز با رشد چنددرصدی دنبال شد و به 51 واحد رشد و 20 هزار و 267 واحد رسیده بود .

ارزش معاملات خرد نیز در نهایت با  8 هزار و 456 میلیارد تومان به کار خود پایان داد .

538 نماد مثبت و 118 نماد منفی در روز جاری اتفاق افتاد

فولاد خودرو" کگل بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته اند.

 

  به صورت جمع بندی می توان گفت :

www.padash.ir

 

به صورت خلاصه می توان گفت :

با توجه به آنکه بر اساس توافق شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با بانک مرکزی، از روز جاری یعنی  شنبه اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی در تمام بانک‌ها اجرایی می‌شود این مساله  موجب میگردد تا  زمینه های کاهش نرخ اوراق نیز فراهم گردد و این  رویداد مثبتی است ،
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بربازار افزایش نرخ بهره بین بانکی است ،بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را برای هفته جاری 21,04 درصد در نظر گرفت. این نرخ در مقایسه با هفته قبل یک صدم درصد افزایش یافته است ، با این وجود به دلبل تغییرات کم ، نرخ بهره بر مدار ثبات جریان دارد .

قیمت جهانی مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ رکورد زد با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی می توانیم انتظار رشد را ازگروه غذایی نیز داشته باشیم .

در بازار های جهانی شاهد رشد دسته جمعی فلزات اساسی بودیم و این می تواند یکی از دلایل نوسانات مثبت در گروه فلزات اساسی باشد .

یک خبر مهمی که برای گروه های شیمیایی_دارویی منتشر گردیده بود :

موافقت مجلس با کلیات لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی از مالیات بر ارزش افزوده

نمایندگان مجلس کلیات لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساندند این اخبار نیز یک سیگنال مثبت برای این گروه ها به شمار میرود .

جزییات عرضه های خودرویی در بورس کالا طی هفته جاری نیز به شرح زیر می باشد :

 بورس کالا هفته جاری درمجموع میزبان عرضه 13 هزار و 250 دستگاه خودرو است.

یکشنبه 18 دی: 4000 دستگاه پژو 207 دستی سفید، 2000 دستگاه پژو 207 اتوماتیک سفید، 2000 دستگاه تارا دستی سفید و 4000 دستگاه شاهین سفید
سه شنبه 20 دی: 500 دستگاه کارا دو کابین 
چهارشنبه 21 دی: 750 دستگاه فیدلیتی 7 نفره مشکی

گروه صنعتی ایران خودرو تارا دستی را 256 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 207 دستی را 185 میلیون و 500 هزار تومان و پژو 207 اتوماتیک را 280 میلیون تومان عرضه می کند.

سایپا شاهین را 304 میلیون تومان روی تابلو می برد.

بهمن موتور نیز کارا دو کابین را 301 میلیون و 500 هزار تومان و فیدلیتی 7 نفره را 772 میلیون تومان عرضه می کند.

 

از جمله اخبار موثر بر روز جاری نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1- احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: روز شنبه صورت مالی ۲۰۷ شرکت دولتی منتشر می‌شود. امیدواریم تا فروردین به شفافیت هزار شرکت دولتی برسیم

2- شرکت توسعه سرمایه رفاه قصد دارد تعداد ۵۵ میلیارد سهام  شرکت فولاد مبارکه (۱۰.۴۴% کل سهام)  برا به قیمت پایه هر سهم ۱۱۶۰ تومان به صورت یکجا و نقد در روز دوشنبه مورخه ۱۴۰۱.۱۰.۱۷ در بازار اول معاملاتی بورس عرضه کند.

3- به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، تعلیق نماد معاملاتی تنوین حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ادامه می‌یابد.

4- «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه برجام ماه‌هاست که از دستورکار کاخ سفید خارج شده، گفت دولت اکنون روی مقابله با همکاری روزافزون امنیتی بین ایران و روسیه تمرکز کرده است.

5- بر اساس توافق شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با بانک مرکزی، از روز شنبه اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی در تمام بانک‌ها اجرایی می‌شود.

6- پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت احیاء صنایع خراسان با نماد واحصا به میزان ۱۰۰ درصد

7- ناصرپور؛  نظارت بر نهاد‌های مالی بورس: معاون نظارت بر نهاد‌های مالی بورس اعلام کرد در حوزه املاک ۵ موافقت اصولی برای تشکیل صندوق املاک و مستغلات گرفته شده است. از این تعداد تنها یک صندوق مسیر تاسیس، پذیره‌نویسی و انجام معاملات ثانویه را پشت سرگذاشته است. چهار صندوق باقی‌مانده در مرحله تایید نام قرار دارند و هنوز به مرحله پذیره‌نویسی نرسیده‌اند.

8- شرایط خرید شاهین ابلاغ شد، مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۷ روز شنبه ۱۷ دی و میزان پیش دریافت خرید به میزان ۱۰۰ درصد برابر ۳۰۴ میلیون تومان اعلام شده است.

9- وکغدیر از زیرمجموعه‌های وغدیر در گزارش ۱۲ماهه حسابرسی شده به سود ۵۱۳۷۶ میلیارد ریالی رسیده است و به ازای هرسهم ۲۷۷۷ ریال محقق کرده است.

 

در یک جمله :

 

بازار در وضعیت مناسب ، با ارزش معاملات خرد فراتر از 8 همت و در نزدیکی عبور از محدوده ی 1600 قرار گرفته است .

 

جمله طلایی :

«یک‌روز خواهد رسید که با وجودِ تمام رنج‌ها، سبکبال و سرخوش و صادق خواهیم بود.»
- از میان نامه‌ی آلبر کامو به ماریا کاسارس.

 

پرسود باشید
✍?کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52