به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِ چهارشنبه 14 دی 1401 به شرح زیر می باشد :

 

پیش گشایش بازار سهام چهارشنبه  14 دی 1401 :  

سنگین ترین صف خرید ها  در این مرحله می توان به  نمادهای فاذر ، فکمند ، مداران ، گشان ، ولانا ، ممسنی اشاره نمود . سنگین ترین صف فروش نیز در نمادهای گدنا وسالت واحیا وسدید خاور و دلقما می توان شاره نمود  

در این  مرحله 52  نماد صف خرید در مجموع 430 میلیارد تومانی تشکیل گشته بود ،  هم چنین 10 نماد صف فروش 800 میلیارد تومانی  را شاهد بودیم 

 

آغاز ابتدایی بازار روز چهارشنبه آخرین روز کاری هفته :

 

نماگرها در همان ابتدای کار منفی آغاز شدند بازار در راستای افت روز گذشته و همان طور که پیش بینی کرده بودیم با عرضه دنبال شد ، به صندوق های درآمد ثابت واسطه_گری_مالی سیمانی ها  لیزینگ و سرمایه_گذاری تامین_سرمایه ها  هتل_رستوران ورود پول حقیقی صورت گرفته بود .

 بر خلاف روز گذشته امروز گروه خودرویی ها متعادل بودند  و رشد آنها به قرمزی بازار رنگ باخته بود   البته در این میان خودرو و خکاوه معاملات مثبتی را در پیش گرفته بودند بیشترین خروج پول نیز از گروه های بیمه شیمیایی ، دارویی و پالایشی ها صورت گرفته بود . بازار قرمز آغاز گردید اما با این وجود تنها 13 صف فروش را در بازار در پیش داشتیم در این میان برخی نمادهای دارای صف فروش  نمادهای ، وسدید، تپکو، واحیا، کمینا، دلقما، حسیر، گدنا، ساینا، وسالت بودند . اما هم چنان صف خرید ها بیش از صف فروش ها بوده است . نمادهای شپنا  شستا فملی  شتران  بیشترین تاثیر منفی  را  بر شاخص_کل داشتند .

 در ساعت 09:36 دقیقه شاهد افزایش تقاضا در گروه بانکی و فراکابی ها بودیم .نمادهای دی وبصادر وتجارت وسینا معاملات مثبتی را در پیش گرفته بودند

 

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

 

نیم ساعت از بازار را پشت سر گذاشتیم :

برخلاف حجم بالای معاملات در روز گذشته امروز شاهد کاهش ارزش معاملات خرد بودبم تعداد نمادهای مثبت هم چنان بیش از تعداد نمادهای منفی بوده است با این وجود شاخص معاملات منفی را پشت سر میگذاشت ،  یک سوم نمادها معاملاتی مثبت داشتند.

 

در دقایقی که از بازار گذشت :

 شاخص کل با افتی 8 هزار و 53 واحدی، به ارتفاع یک میلیون 583 هزار و 300 واحدو شاخص هم وزن هم با افت یک هزار و 326 واحدی به رقم 474 هزار و 89 واحد رسیده بود ، 20 نماد صف فروش به ارزش 830 میلیارد تومان را پشت سر گذاشتند . دو نماد گدنا و وسالت صف فروش های سنگینی را پشت سر گذاشته بودند.

در یک ساعتی که از بازار پشت سر گذاشتیم :

شاخص کل کاهشی 10 هزار واحدی را در ارتفاع 1 میلیون و 581 هزار واحد پشت سر گذاشت  سایر نماگرها هم چنان منفی بودند . گروه بانکی تقریبا با تقاضا همراه بودند گروه فراکابی ها نیز با سبزی خود بازار را مزین کردند . 

 

دلایل مثبت شدن فراکاب ها :  

در ابتدا سوالی که مطرح است این است که فراکابی ها چه هستند ؟

این گروه را می توان به نمادهای بورس فرابورس کالا تامین سرمایه ها شامل (امین نوین و بانک ملت ، امید و لوتوس )  و انرژی3 نسبت داد.

اگرچه لیدرهای مشخص کننده ی این گروه نمادهای بورس فرابورس کالا و انرژی3 هستند ، یکی از نکته های مثبت این گروه وابسته نبودن آن ها به تغییرات نرخ ارز و بازارهای جهانی است.

پس سوالی که مطرح میشود این است که ساز و کار اصلی این گروه با چه چیزی تعیین می شود ؟

این گروه به واسطه ی کارمزد معاملات مسیر خود را مشخص میکنند هر چه ساز و کار بورس ایران بهتر عمل کند و معاملات بهتری بسازد می توان انتظار رشد را از معاملات این گروه داشته باشیم.پس بهتر است نیم نگاهی به وضعیت سود و زیان  و ترازنامه ی آنها داشته باشیم . 

نماد کالا:

اگر بخواهیم به بررسی نماد کالا بپردازیم درآمد این نماد در 3 ماهه و 6 ماهه  در 3 ماهه ابتدایی سال 1401 بهتر از 6 ماهه ی آن عمل کرده است. سود ناخالص این نماد نیز در 6 ماهه 1401 به نسبت 3 ماهه ی ابتدایی  کاهش یافته است.

سود عملیاتی این نماد نیز با کاهش همراه بوده است یکی از دلایل آن را می توان افزایش هزينه‏‌هاى فروش، ادارى و عمومى  و  افزایش سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی- اقلام متفرقه  شرکت دانست  با این وجود این نماد اکنون با رشد در بازار روز جاری به چشم میخورد .

www.padash.ir

نماد بورس :

اگر بخواهیم به بررسی نماد بورس بپردازیم این نماد در 6 ماهه 1401 درآمد ارائه ی خدمات آن با کاهش نسبت به 6 ماهه ابتدای سال همراه بوده است هم چنین سود و زیان ناخالص این نماد به نسبت 3 ماهه ابتدایی افزایش و سود و زیان عملیاتی آن با کاهش همراه بوده است .

www.padash.ir

نماد فرابورس :

در نماد فرابورس نیز درامد ارائه ی خدمات آن به نسبت 3 ماهه ی ابتدایی کاهشی سود ناخالص آن کاهشی و سود عملیاتی آن نیز کاهشی بوده است .

www.padash.ir

 

بررسی صندوق توسعه ملی و تاثیرات آن در بازار : 

در بازار روز جاری شاهد واریز ۱۴۷ میلیارد دلاری به صندوق توسعه ملی بودیم و صندوق توسعه ملی ۲۰۰۰ میلیارد تومان سهام شرکت‌های بورسی را خرید از جمله اهداف این صندوق و تاثیرات آن می توان به این که حساب ذخیره ارزی اهدافی نظیر ایجاد ثبات در میزان درآمد‌های حاصل از فروش نفت خام، تبدیل دارایی‌های حاصل از فروش نفت خام به دیگر انواع ذخایر و کاهش تلاطم‌های ارزی اشاره نمود . به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری یکی از موارد قابل استفاده از صندوق ذخیره ارزی بوده است .این خبر می تواند بر بازار موثر باشد و می توانیم تاثیر آن را بر بازار و گروه هایی که می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند ، از جمله نقدینگی های خرد  ببینیم .

 

 خروج پول حقیقی :

 

در ساعت 09:30 خروج حدود 16 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 ورود حدود 60 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 ورود حدود 30 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

www.padash.ir

در یک ساعت پایانی بازار :

معاملات نه چندان دل چسب حدودا متعادل و با تراز مثبت پول خرد ادامه یافته بود . ارزش معاملات خرد به 4,2 همت رسیده بود با این وجود عرضه کمی در بازار کاهش یافته بود .

 در دقایق پایانی :

با افزایش تعداد نمادهای مثبت به 280 عدد شاهد کاهش نمادهای منفی در بازار بودیم . ارزش صف های خرید نیز با افزایش همراه بوده است ،   با این وجود ارزش معاملات هنوز کاهشی بوده است .

 

 و در پایان :

بیش از 50 درصد از نماد ها سرخ پوش شدند .

 شاخص کل با افت 12 هزار و 196 واحدی به ارتفاع ۱میلیون و ۵۷۹هزار و ۱۵۷واحد رسید و در نهایت باز هم نتوانست کانال 1600 خود را باز ستاند  .

شاخص‌ هم وزن با افت  0.47 درصدی و با افت ۲۲۱۸واحدی به ۴۷۳هزار و ۱۹۹واحد رسیده بود .

شاخص فرابورس نیز هم راستای سایر شاخص ها با افت 161 واحدی به 20 هزار و 215 واحدی به کار خود پایان داد .

ارزش معاملات خرد بورس نیز به 6 هزار و 025 میلیارد تومان رسیده بود  .

286 نماد مثبت و 379 نماد معاملاتی منفی را پشت سر گذاشتند . 

فولاد میدکو  بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند .

 

 هفته ای پر اتفاق از جمله : اخبار مثبت و نوسانات مناسب گروه خودرویی ها و بانکی ها ، نرخ بانک ها  ،  به تعادل رسیدن قیمت دلار و فاصله گرفتن آن از معاملات هیجانی (البته می توان به  تلاش دلالان برای نشان دادن قیمت دلار در نقطه ی قیمتی بالاتر و غیر واقعی نیز اشاره نمود   )  و بررسی گزارشات ماهانه از جمله موارد گفته شده ی هفته ی اخیر بوده است ، باشد که با بررسی دقیق تر اخبار و گزارشات ، هر روز معاملاتی آگاهانه تر و پرسودتر در پیش  داشته باشید  .

 

  به صورت جمع بندی می توان گفت :

www.padash.ir

 

و در انتها نکات کلیدی بازار :

در هفته های اخیر با توجه به افزایش ناگهانی قیمت دلار توجه سهامداران به خرید دلار سکه و طلا جلب شد در نتیجه خروج پول از بانک ها شدت گرفته بود و موجب گردید تا بانک ها با معضلی  به نام تامین نقدینگی دست و پنجه نرم کنند از آنجای که بانک ها عضو حیاتی برای کشور و اقتصاد محسوب میشوند  این عامل می تواند باعث رکود تورمی گردد در نتیجه نرخ های اعلام شده در  این مدت موجب گردید تا مجددا علاقه به سپرده گذاری در بانک به مردم بازگردد و سرمایه و پول از بازار سرمایه و صندوق ها خارج گردد از آنجایی که نرخ های اعلام شده بیش از نرخ های  صندوق ها بوده است در روز گذشته خروج سنگین از صندوق ها را شاهد بودیم اما بهترین راهکار چیست ؟ شاید تقسیم سرمایه و مدیریت ریسک از طریق سرمایه گذاری در بورس و خرید از صندوق ها (برای هر نوع تایپ شخصیتی با ریسک پذیری متفاوت)  معاملاتی پر اطمینان تر و تقسیم ریسک  اعم از سهامی ،صندوق های کالایی مانند طلا  و صندوق های درآمد ثابت سپس کنار گذاشتن بخشی از پول  برای سپرده گذاری در بانک ها می تواند راهکاری باشد و هم برای بازار و هم برای سهامداران مثمرثمر واقع گردد .  

 

جمله طلایی :

در دنیای "قضاوت‌ها" تنها به این نکته توجه می‌شود که دیگران بر اساس نظر ما چگونه‌اند؟
 فردی در ترافیک جلوی ما بپیچد «احمق»
ما که جلوی دیگران می‌پیچیم «زرنگ»
 کسی جواب تلفن ما را ندهد بی‌معرفت
ما که جواب ندهیم «گرفتار
فرد بلندتر از ما «دراز
کوتاه‌تر از ما «کوتوله
 فردی لیوان آب ما را واژگون کرد کور
 پای ما به لیوان دیگری خورد «شعور» ندارد لیوان را سر راه قرار داده است؛ و .....
دنیای قضاوت‌ها یعنی تحلیل رفتار و گفتار دیگران
بر اساس نیازها و ارزش‌های خودمان .
از کتابِ #ارتباط_بدون_خشونت
 #مارشال_روزنبرگ

 

پرسود باشید
✍?کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52