به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِشنبه 3  دی 1401 به شرح زیر می باشد :

 

در ابتدای بازار :

در حالی معاملات اولین روز کاری دی ماه 1401 را آغاز کردیم که  که با رشد بی سابقه دلار و قرار گرفتن در کانال 40 هزار تومان شاهد رشد قیمت در عمده نمادهای بزرگ و کوچک بودیم  بطوری که در همین دقایق ابتدایی نماگر کل با رشد بیش از 4500 واحد روبرو بوده است  و مجددا در بالاتر از سطح 1.500 واحد قرار گرفته بود.

جو کلی بازار مثبت به نظر میرسید شاخص کل به بالای 1500 رسیده بود سایر نماگرها نیز با رشد کلی بازار به دلیل افزایش قیمت دلار در کانال 40 هزار تومانی مثبت بودند و این یکی از دلایل   کشش بازار به سمت رشد قیمتی بیشتر بوده است .

گروه پالایشی ها نیز به دلیل افزایش قیمت نفت با صف خرید دنبال می شد خودرو بانکی سرمایه _گذاری قطعات قندوشکر مخابرات هتل و رستوران فلزی و شیمیایی  نیز با نوسانات مثبت همراه بوده است . بیشترین تاثیر را بر شاخص نمادهای فملی  شبندر  فولاد   شپنا   شستا داشته اند .

 

در نیم ساعت ابتدایی :

شاخص کل تا نیم ساعت ابتدایی بازار با رشد 19107 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 515 قرار گرفته بود . 

شاخص هم وزن نیز رشدی 4 هزار و 188 واحدی  را به عدد 449 هزار و 910 واحد تجربه کرد ، حقیقی ها 110 میلیارد تومان از حقوقی ها خرید به عمل آوردند .

 

حدود چهل دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

ارزش معاملات خرد به 1,6 همت رسیده بود  و تا لحظاتی بالغ بر 60 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی ها به بازار تزریق گردید . 560 نماد مثبت و 65 نماد منفی را شاهد بودیم .

تا لحظاتی نمادهای فولاد، فارس، فملی، شبندر، شستا، شپنا و شتران با افزایش قیمتشان تاثیر به سزایی در مثبت ماندن شاخص داشتند . شاخص هموزن نیز 5,600 واحد رشد را تجربه کرده  است..

 

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

 

www.padash.ir

 

در یک ساعتی که از بازار گذشت :

 شاخص کل افزایشی 26 هزار واحدی را در ارتفاع 1 میلیون و 522 هزار واحد تجربه کرد و شاخص هم‌وزن با رشد بیش از 6 هزار واحدی همراه بوده است

پرارزش ترین نمادها در بازار روز جاری نمادهای : شتران، گدنا، شپنا، خاور، خگستر، شبندر، وسدید،  شستا، خودرو و وبملت بوده اند .

 

پس از گذشت یک ساعت و نیم از بازار مشاهده شد که  :

شاخص کل بورس رشد ۲۸هزار و ۸۱ واحدی را به  ارتفاع ۱میلیون و ۵۲۴هزار و ۴۳۳ تجربه کرد ، شاخص هم وزن هم با رشدی ۶۹۵۱واحدی به ۴۵۲هزار و ۶۷۳واحد رسید ، تعداد نمادهای دارای صف خرید حدود 20 برابر تعداد صفوف فروش بوده است

صدرنشین خریدهای حقیقی از حقوقی نیز می توان به نمادهای شتران، کویر، وپاسار، درازی، خاور، وسدید، شپدیس، غویتا، کگل، گشان و شیراز بوده اند . در گروه شیمایی نیز با ورود پول حقیقی نمادهای بوعلی، نوری و  شکام  مورد توجه بازار قرار گرفتند .

 

در ساعت 09:30 ورود حدود 65 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 ورود حدود 117 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 11:30 ورود حدود 139 میلیارد تومانی پول_حقیقی مشاهده شد .

 

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

www.padash.ir

 

 پس از گذشت ساعات ابتدایی در بازار مشاهده شد که :

 شاخص کل با رشد 33 هزار و 57 واحدی، به ارتفاع یک میلیون 529 هزار و 257 واحد رسیده بود شاخص هم وزن و شاخص کل فرابورس نیز افزایشی بوده است ، ارزش معاملات خرد با افزایش نسبت به روزهای گذشته دنبال میشد.

نماد های پرتراکنش در بازار روز جاری نیز نمادهای  شتران شستا خگستر بوده اند . شتران، کویر، گشان، نوری و شپلی صدرنشین صف های خرید بودند .

 

 

40 دقیقه تا پایان بازار رسیده بود و مشاهده شد که :

 حقیقی ها بیش از 175 میلیارد تومان سرمایه به بازارتزریق کردند   . خروج پول از صندوق های درامدهای ثابت هم چنان ادامه داشته است  .

در نیم ساعت پایانی بازار مشاهده شد که :

ارزش معاملات خرد از 5,2 همت عبور کرد.. مشارکت حقیقی ها برای فروش کاهش یافته بود. و قدرت خریداران بیش از فروشندگان بوده است

در دقایق پایانی مشاهده شد که :

ارزش معاملات خرد از 5,4 همت گذشته بود  ، تعداد نمادهای مثبت بیش از نمادهای منفی بوده است

و در پایان :

 

 شاخص کل با رشد ۴۱هزار و  ۸۰۲واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۵۳۸هزار و ۳واحد رسیده بود ،

شاخص‌ هم وزن هم در نهایت با رشد  2.3 درصد افزایش یافته است ،

شاخص فرابورس  هم در مسیر رشدی شاخص کل بورس و هم وزن با رشد 365 واحدی به 19 هزار و 538 واحد رسیده بود ، بیش از 90 درصد از نماد ها معاملات مثبتی را در پیش داشتند  ،

ارزش معاملات خرد بورس در نهایت به 6 هزار و 403 میلیارد تومان رسید.

تعداد نماد های مثبت  598نماد و تعداد نماد های منفی 66 بوده است

همان طور که گفته شد نمادهای  فولاد فارس و فملی بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته اند . 

 

جمع بندی خلاصه بازار به شرح زیر می باشد :

 

www.padash.ir

 

به صورت جمع بندی می توان گفت :

قیمت جهانی شکر با تجربه ی رشدی نزدیک به 5 درصد در هفته اخیر و  ورود به کانال 21 دلار بورس تهران را نیز  تحت تاثیر قرار داد و باعث رشد قیمتی نمادهای مرتبط بر شکر به صورت دقیقتر تاثیر به سزایی بر گروه قندو شکری ها مانند قحکمت و قجام گذاشته است .هم چنین ورود پول حقیقی به این گروه را نیز شاهد بودیم .

بورس تهران با دلار 40 هزار تومانی سراسر سبزپوش گشت حتی تعداد نمادهای قرمز در بازار روز جاری انگشت شمار بوده است آیا می توانیم این سبزی را نشان از رشد مجدد بازاری بدانیم که تاکنون منتظر رشدش بودیم و پیش بینی اش را داشتیم ؟

ایا این افزایش به سزای قیمت دلار واقعا می تواند در نهایت تاثیر مثبتی بر همه ی جوانب بازار داشته باشد ؟  

از جمله گروه های مورد توجه بر بازا ر روز جاری که با ورود پول دنبال میشدند پالایشی ها صندوق های سهامی صندوق های کالایی دارویی ها و شیمیایی در صدر قرار داشتند یکی از دلایل رشد گروه شیمیایی ها را می توان تغییرات نرخ فروش محصولات در کنار افزایش نرخ ارز دانست ؛ و هم چنین با لحظه به لحظه نزدیک شدن  به رسیدن زمان تاسیس پروژه های جدید و طرح های توسعه های متنوع، نمادها در این گروه با افزایش تقاضا دنبال می شوند .

در گروه پالایشی ها  افزایش قیمت نفت و به تبع بالا رفتن قیمت در گروه پالایشی و افزایش تقاضا اتفاق افتاد در گروه خودرویی ها رنج مثبت اتفاق افتاد و این گروه با رشد کلی بازار همسو بودند یکی از دلایل دیگر اثر گذار بر این گروه ها را می توان عرضه ی ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ که در بازار فردا در بورس کالا را لحاظ کرد و این اخبار مثبتی برای این گروه به شمار می رود

از عواملی که برای بازار می تواند  چندان تاثیر مناسبی نداشته باشد افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاتر از 21 درصد است این دومین هفته متوالی است که بانک مرکزی نرخ بازار بین بانکی را افزایش می دهد ، هم چنین خروج پول حقیقی از صندوق های درآمد ثابت و مختلط نیز یکی دیگر از دل نگرانی های این روزهای بازار سرمایه است .

یکی از عوامل مهم در روز جاری می توان به افزایش قیمت سکه از ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اشاره کرد ، دلار بازار آزاد امروز شنبه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ تا ساعت ۱۲:۵۰، با قیمت ۴۰,۴۳۰ تومان فروخته و با قیمت ۴۰,۳۱۰ خریداری شد.

 

 

جمله طلایی :

دنیا مملو از آدم‌های تنها،
ناکام، عصبانی و ناخشنودی است
که نمی‌توانند به هیچ آدم خشنود
و شادمانی نزدیک و با او صمیمی شوند
عمده ترین مهارت‌های اجتماعی
آنان نیز شکایت، سرزنش و انتقاد است
که به سختی می‌توان با چنین مهارت‌هایی
با دیگران کنار آمد.
♣️?
 #ویلیام_گلسر
?: تئوری انتخاب

 

پرسود
کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52