www.padash.ir

اطلاعیه‌های زیادی بر روی سایت کدال قرار گرفت که به بررسی مهمترین اطلاعیه‌ها می پردازیم:

توقف بخشی از فعالیت‌های شرکت زاگرس

با عنایت به اعلام شرکت ملی گاز در خصوص کاهش سهم مصرف مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل محدودیت گاز و در نهایت قطعی بخشی از گاز ورودی به شرکت زاگرس، واحد دوم تولیدی این شرکت در تاریخ ۱۹/۹/۱۴۰۱ تا اطلاع ثانوی از سرویس خارج گردید لذا به محض رفع محدودیت مصرف گاز و شروع مجدد تولید واحد مذکور، موضوع از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد.

توقف بخشی از فعالیت‌های شرکت شیراز

برمبنای پیگیری‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی وشرکت گاز استان فارس، به دلیل برودت هوا و افت فشار گاز، شرکت شیراز از روزشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ظرفیت واحد‌های تولیدی اوره و آمونیاک منطقه دو خود را به ۸۰ درصد کاهش داد و واحد تولید متانول نیز به طور کامل از سرویس خارج و عملیات تعمیرات اضطراری واحد مذکور شروع گردید. بدیهی است به محض رفع محدودیت ناشی از افت فشار گاز و افزایش ظرفیت تولید مراتب به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه خنصیر

گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه خنصیر از مبلغ ۱,۴۳۰,۵۲۴,۴۲۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۱,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۳۰ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، در پیوست کدال ارائه می‌گردد. اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقبا اطلاع رسانی می‌گردد. بدیهی است انجام افزایش سرمایة یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده می‌باشد.

شفاف سازی تنوین

پیرو گزارش منتشر شده در پایگاه خبری صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده مبنی بر منتشر شده در سامانه کدال به استحضار می‌رساند درآمد تعهد پذیره نویسی اوراق دولتی از سال ۱۳۹۹ براساس طول عمر اوراق و به صورت تدریجی شناسایی می‌گردد لیکن براساس استعلام بعمل آمده از سازمان حسابرسی و جوابیه دریافتی از آن سازمان، پس از هماهنگی با حسابرس مستقل شرکت تنوین و اخذ نظر کمیته حسابرسی و هیات مدیره شرکت، در خصوص آن بخش از درآمد اوراق تعهد شده که در اختیار شرکت و یا صندوق‌های تحت مدیریت نمی‌باشد، درآمد مربوطه می‌بایست متناسب با دوران نگهداشت شناسایی گردد؛ لذا درآمد آن بخش از اوراق متعهد شده که در اختیار شرکت یا صندوق‌های تحت مدیریت نبوده و هیچگونه تعهدی در خصوص آن‌ها وجود ندارد به درآمد مربوطه منظور و مابقی اوراق در اختیار مطابق رویه قبلی، روش شناخت طی عمر اوراق، شناسایی خواهد گردید.

برگزاری مزایده وآیند

بانک آینده در نظر دارد، تعدادی از املاک تملیکی و مازاد خود را بر مبنای قیمت پایه در وضعیت موجود، بدون متصرف و متصرف دار (با شرایط مختلف) و به صورت نقدی و یا نقد و اقساط از طریق مزایده در تاریخ ۲۷/۹/۱۴۰۱ به فروش رساند.

توقف بخشی از فعالیت‌های شرکت کرماشا

طبق مکاتبات و پیگیری‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت گاز استان کرمانشاه به دلیل برودت هوا و افت فشار گاز، کرماشا از روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ظرفیت واحد‌های تولیدی خود را به ۸۱ درصد کاهش داده است. درآمد‌های عملیاتی سال مالی گذشته این بخش ۶۱,۱۱۴,۶۳۷ میلیون ریال است.

عملکرد ۶ ماهه کپارس

شرکت کپارس در ۶ ماه منتهی به ۳۱/۶/۱۴۰۱؛ سود خالص هر سهم ۵۱۶ ریال که نسبت به مدت مشابه ۷۴ درصد افزایش داشته است. سود ناخالص با افزایش ۵۳ درصدی ۱,۰۰۳,۳۷۴ میلیون ریال می‌باشد. سود خالص این شرکت به ۸۴۴,۳۷۶ میلیون ریال رسید.

www.padash.ir

چه شرکت هایی افزایش سرمایه می دهند؟

 افزایش سرمایه یکی از راه‌های تامین مالی به منظور توسعه و گسترش و بهبود عملکرد مالی یک شرکت است. این فرآیند برای سهامداران نیز بسیار حائز اهمیت است. طی امروز و روز‌های گذشته نیز اطلاعیه‌های متعددی در خصوص هر یک از مراحل افزایش سرمایه در سامانه کدال منتشر شده است که در این گزارش به تشریح جزئیات چندی از این اطلاعیه‌ها پرداخته ایم.

پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه  ۶۷۸ درصدی شلعاب

گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه  شرکت لعابیران از مبلغ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۴,۶۶۶,۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور بهبود ساختار مالی، تجدید ارزیابی دارائی ثابت، استفاده حداکثری از پتانسیل تولید و فروش و افزایش سرمایه در گردش که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

آگهی ثبت افزایش سرمایه  وپویا

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳  افزایش سرمایۀ  شرکت سرمایه گذاری پویا از مبلغ ۴,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۷,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال) در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه ۶۷ درصدی خدیزل

گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه  شرکت بهمن دیزل از مبلغ ۱۶,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۲۸,۱۶۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مشهود (زمین و ساختمان) که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

اظهارنظر حسابرس در خصوص افزایش سرمایه ۹۸ درصدی ساراب

اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایة مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ هیئت مدیرة شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه  شرکت سیمان داراب از مبلغ ۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۲,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت وجلوگیری از خروج نقدینگی وبهبود وضعیت مالکانه وتامین سرمایه در گردش اولیه پروژ‌ها ارائه گردید.

پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه وسپهر

گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات از مبلغ ۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و اصلاح ساحتار مالی که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

اظهارنظر حسابرس در خصوص افزایش سرمایه ۱۲۰ درصدی گلدیرا

اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی  نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایة مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ هیئت مدیرة شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه شرکت صنایع گلدیران از مبلغ ۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۸,۳۶۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور استفاده از تمامی ظرفیت‌های متصور از تامین مالی ارائه می‌گردد.

www.padash.ir

اخباری که می تواند معاملات روز جاری یکشنبه 20 آذر ماه 1401 را تحت تاثیر خود قرار دهد:

۱- در پی مازاد عرضه، قیمت اوره در چهارمین ماه متوالی همچنان در روند نزولی باقی ماند و با کاهش ۷ دلار به ۵۰۳ دلار رسید.

۲- شرکت  فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش از  توثیق ۲۱۵، ۳۳۳، ۳۳۳ سهم افق نزد سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور انتشار اوراق اختیار فروش تبعی افق کوروش خبر داد.
۳- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اقدام‌های انجام شده در پارس جنوبی گفت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن‌ماه امسال پس از ۲ دهه به مدار تولید می‌آید.
۴- طبق اطلاعیه منتشره با توجه به وجود ظن؛ دستکاری بازار / استفاده از اطلاعات نهانی در معاملات شرکت گروه صنعتی ملی با نماد وملی جهت بررسی بیشتر معاملات حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۲۳ متوقف شد. گفتنی است وملی طی حدود ۵ هفته اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.  
۵- با توجه به اطلاعیه منتشر شده در تارنمای کدال به نشانی codal.ir مبنی بر عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نماد معاملاتی (فارس ۱) تعلیق شد.
۶- مدیرعامل سایپا خبر داد: خودروی پرتیراژ کوئیک در بورس کالا عرضه می‌شود
۷- سخنگوی سازمان هدفمندی  یارانه‌ها: بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه نقدی هیچ فردی قطع شود.
۸- شرکت به‌پرداخت ملت، پرداخت، افزایش سرمایه ۱۶۷ درصدی از مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته را نزد مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت کرد.
۹- برمبنای پیگیری‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی وشرکت گاز استان فارس، به دلیل برودت هوا و افت فشار گاز،  نماد شیراز از روزشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ظرفیت واحد‌های تولیدی اوره و آمونیاک منطقه دو خود را به ۸۰ درصد کاهش داد و واحد تولید متانول نیز به طور کامل از سرویس خارج و عملیات تعمیرات اضطراری واحد مذکور شروع گردید.
۱۰- شرکت  پتروشیمی زاگرس بیان نمود  با عنایت به اعلام شرکت ملی گاز در خصوص کاهش سهم مصرف مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل محدودیت گاز ودر نهایت قطعی بخشی از گاز ورودی به شرکت، واحد دوم تولیدی این شرکت تا اطلاع ثانوی از سرویس خارج گردید.

www.padash.ir

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۹ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۶۶۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۹۷ هزار و ۴۹۵ تومان معادل ۱.۰۱ درصد کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۳۹۹ تومان رسیده است.

www.padash.ir

و در نهایت 

 شاخص کل بورس امروز کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد و با افت یازده هزار و ۱۴۴ واحد در کانال یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن منفی شد و با افت یک هزار و ۸۳۶ واحدی در ارتفاع ۴۱۵ هزار واحد قرار گرفت.نماد‌های فولاد، میدکو، فملی، شبندر، شپنا، شتران و خودرو بیشترین اثر منفی را بر بورس امروز گذاشتند. در پایان معاملات شنبه 19 آذر ماه تمام نماد‌های موجود در سبد سهام عدالت نیز قرمزپوش بودند و ارزش سهام عدالت نیز با افت سنگینی همراه شد. بورس از همان ابتدای کار در روز شنبه با فشار بیشتر عرضه‌ها نسبت به روز چهارشنبه کار خود را آغاز کرد و حتی گروه خودرویی نیز که به دلیل تحولات اخیر با تقاضای خوبی همراه بود، نتوانست در مقابل فروشندگان ایستادگی کند و حتی در برهه‌هایی از زمان معاملات، تا صف فروش نیز عقب‌نشینی کردند. شاخص کل بورس در نهایت، با ریزش سنگین ۱۹ هزار واحدی در محدوده یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحدی قرار گرفت و بازدهی منفی ۱.۳۶ درصدی را به ثبت رساند تا بار دیگر ابر کانال ۱.۴ میلیون واحدی از دست برود. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز تاب مقابله با عرضه‌ها را نداشت وبا کاهشی ۱.۰۲ درصدی، گام ۴ هزار و ۲۵۴ واحدی در جهت منفی برداشت و در پایان بازار در محدوده ۴۱۲ هزار و ۸۳۰ واحد متوقف شد و امروز به میزان ۱.۰۲ درصد عقب‌نشینی کرد.

سهام پالایشی زیان ده‌ترین صنعت بورس تهران شد

به نوشته تسنیم اگر چه تقریبا در دو ماه گذشته و بالا رفتن تقاضای جهانی برای نفت، شاهد رشد قیمت نفت تا محدوده ی بالاتر از ۱۰۰ دلار بودیم، اما هم اکنون با توجه به تغییر و تحولات بین المللی، قیمت نفت هم اکنون در محدوده ی ۸۰ دلار آرام گرفته است؛ بنابراین شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی در هفته‌های اخیر پس از رشدی که داشتند، با افت  نزدیک ۴.۴  درصدی زیان ده‌ترین صنعت بورس تهران در این دوره زمانی بودند. لازم به ذکر است که سهام شرکت‌های پالایشی در این گروه حضور دارند.

قطع گاز، باز هم بلای جان صنایع پتروشیمی

با سردتر شدن هوا، و کسری تراز گازی برای تامین گاز شهری، به نظر می‌رسد که در زمستان امسال نیز مشابه زمستان سال گذشته، شرکت گاز مجبور به قطع گاز صنایع پتروشیمی و پتروپالایشی شود و طبیعتا به دنبال این اقدام، سود سازی این شرکت‌ها با تهدید مواجه شوند؛ بنابراین به نظر می‌رسد یکی از دلایل قرمزی تابلوی این گروه، که بر کلیت بازار اثر گذار است، قطع گاز این صنایع و طبیعتا افت سودسازی این شرکت‌ها باشد.

گروه خودرویی اسیر مقاومت

گروه خودرویی، که در دوهفته ی گذشته و با توجه به خبر‌هایی که پیرامون این گروه در رسانه‌ها منتشرمی‌شد از جمله عرضه خودرو در بورس کالا و واگذاری سهام این گروه به بخش خصوصی، مورد توجه‌ترین گروه بازار بودند و سهامداران این گروه رشد‌های خوبی را تجربه کردند، به نظر می‌رسد با توجه به کلیت بازار و همچنین رسیدن سهام خودرویی به محدوده‌های مقاومتی، ترجیح دادند تا سهم خود را بفروشند؛ بنابراین گروه خودرویی که در هفته‌های اخیر گروه پیشتاز بازار سرمایه بود، امروز با تابلویی قرمز نشان از برتری فروشندگان بر خریداران داشت. هرچند می‌توان گفت با توجه به افزایش عرضه‌هایی که در هفته اخیر رخ داد و باوجود تاثیر مثبت جذب تقاضای خودرویی‌ها بر روند کلی بازار، بازار سرمایه یکی دو هفته نسبتا مثبت بود، اما همچنان نمیتوان از بازارسرمایه انتظار صعود قابل توجه و جهش جدی قیمت‌ها را داشت. می‌توان گفت که شاخص کل در یک مرز حساس درحال نوسان قیمتی است که فاصله گرفتن از این مرز در هر سمت می‌تواند به تشدید قدرت این روند کمک کند.

و اما درخشش صنایع کوچک و تک سهم ها 

در این روزها شاهد درخشش و تک تازی تک سهم ها هستیم بطوری که جدا از ریزش بازار سرمایه به مسیر خود ادامه می دهند. 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 08:20
پیش بینی / آینده ی بازار زیر ذره بین...
توسط مرسده گونه 19 مهر 1402 ساعت 07:49
پیش بینی بازار / در فراسوی...
توسط مرسده گونه 16 مهر 1402 ساعت 08:10