بررسی بازار : 

پالایشی ها و عامل رشدی دیگر : 

بازار بورس تهران با رشد بیش از 9 هزار واحدی در روز گذشته به کار خود پایان بخشید ، شرکت های پالایشی که به عنوان عاملی در حال رشد در روز گذشته به کمک شاخص کل شتافتند با داستان های تخفیفات  اعمال شده در خصوص نرخ خوراک توانستند با رشد قابل توجهی همراه گردند و بر بازار اثرگذار باشند. 

عوامل موثر بر رشد بازار : 

از سویی دیگر بار دیگر مسئله ی سیمانی ها و فولادی ها مطرح گشت که طبق این بیانیه خاندوزی اعلام کرد که این دو محصول از بورس کالا خارج نخواهند شد ، پس از اعلام بی طرفی و کاهش ریسک سیستماتیک اعمال شده از روز گذشته قیمت سکه با افت بیش از 2 میلیونی همراه شد و قیمت دلار نیز افت یافت. با این وجود به نظر میرسد آینده ی پیش رو بتواند با خبرهای خوبی همراه گردد همانطور که خاندوزی اعلام کرد : گزارش‌های آماده‌شده از رصد فعالیت شرکت‌های بزرگ، نشان می‌دهد می‌توانیم منتظر خبرهای خوب از نرخ رشد اقتصادی ایران در تابستان باشیم و گزارش مرکز آمار ایران گرچه به دلیل تفاوت پایه‌های اقتصادی، تفاوت در ارقام را به همراه دارد اما نشان می‌دهد ۷.۹ درصد رشد اقتصادی برای بهار امسال ثبت شده که بدون احتساب بخش نفت ۶.۱ درصد است.

از سویی دیگر دو اتفاقی که می توانیم در محاسباتمان در نظر بگیریم :

می تواند افت مجدد قیمت دلار باشد همانطور که اعلام شد : رشد نرخ ارز غیر رسمی در چند روز گذشته به واسطه التهابات منطقه، مجددا بر لزوم کنترل انتظارات تورمی با اصلاح ساز و کارهای دلاری سازی قیمت ها، تاکید شد و هم چنین شنیده‌ها حاکی از احتمال حضور بازارساز به‌منظور عرضه سنگین ارز در بازار و جمع‌آوری نقدینگی ریال در نرخ‌های فعلی بازار دارد . 

پیش بینی روند روز جاری : 


روز جاری با توجه به کاهش عرضه ها در دو روز گذشته می تواند هم چنان متعادل مثبت به پایان برسد ، اما به صورت کلی با توجه به  تاکید رهبر انقلاب بر عدم مداخله ایران در حمله حماس به اسرائیل امروز بازار بدی نخواهد بود . 

اما اگر بخواهیم در سطحی عظیم تر به این داستان و شرایط بنگریم با توجه به حافظه ی تاریخی بازار در نیمه ی دوم سال می تواند آغازی برای روند رشدی بازار را در ذهن متصور شویم، هم چنین با توجه به آنکه سال جاری سال مهمی به دلیل انتخابات می باشد و از گذشته  تا کنون نشان داده شده که در این مواقع بازار ناچار به رشد بوده است به نظر شما چطور ؟ از سویی دیگر با سناریویی دیگر می توانیم این نظربه را در ذهن در نظر داشته باشیم که بازاری که تاکنون با وضعیت رکودی همراه بوده و این رکود در بازار های موازی نیز کشیده شده به دلیل کنترل شرایط و جلوگیری از تورم بیشتر با توجه به قرار گرفتن در موقعیت انتخابات می تواند تغییر مسیر دهد ؟

هم چنین اگر از نگاه مالی رفتاری و چرخه ی احساسات بر بازار بنگریم آیا مرحله ای که در آن قرار گرفته ایم می تواند نشانی از فرارسیدن مرحله ی ناباوری در بازار و شروع امیدی دوباره باشد ؟ نظر شما چیست ؟


با این وجود برخی عوامل ناگریز دیگر وجود دارد اگر مجددا ایران در درگیری های سیاسی اخیر درگیر شود یا استمرار خروج پول و فضای نااطمینانی ادامه یابد و هم چنان قرار گرفتن در فضای تکنیکالی بدو درجا زدن و به دلیل کمبود نقدینگی وجود داشته باشد می تواند بر هر کدام از عوامل گفته شده اثرگذار باشند.

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 اردیبهشت 1403 ساعت 08:27
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 23 اردیبهشت 1403 ساعت 08:26
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اردیبهشت 1403 ساعت 08:39
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 اردیبهشت 1403 ساعت 08:26