هابیل خاوری کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: در شرایطی وارد شهریور ماه می شویم که در معاملات اخرین روز از مرداد ماه 1401 نماد های منفی بازار  338  و در مقابل 288 نماد مثبت داشتیم. همچنین ارزش معاملات خرد بازار به میزان 2852 میلیارد تومان به ثبت رسیده که همچنان برای بازار بسیار پایین است. در معاملات  شاهد خروج  نقدینگی به میزان 180 میلیارد تومان از سوی حقیقی های بازار بوده ایم و با نگاه اجمالی به این اطلاعات می توانیم مشاهده کنیم که تا حدودی حقیقی ها با توجه به تمامی اخبار مثبت به بازار روی خوش نشان نمی دهند.

وی افزود:  در خصوص صحبت هایی که این روزها در مورد سهام دلاری و غیر دلاری می شود؛ به جرات این مساله را رد می کنم که استفاده از واژه سهام دلاری و غیر دلاری یک واژه فیک است و نمی دانم از کجا وارد ادبیات فعالان بازارسرمایه شده است؛ همچنین واژه سهام برجامی و غیر برجامی را فیک میدانم، برجام مسئله ای بسیار پیچیده شده و به راحتی نمی توان با یک نقاشی و نگاه به نمودار تکنیکالی کورلیشن برجام با بورس راه دست آورد و بازار را دسته بندی کرد.

خاوری بیان کرد: در خصوص نرخ دلار و ارتباط آن با بازار باید عرض کنم در بازار آزاد در روند صعودی نرخ دلار ارتباط مستقیمی با معیشت و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه دارد، اما در روند نزولی افزایش قدرت خریدار را در پی نخواهد داشت که این موضوع تحت عنوان تثبیت قیمت ها در سیکل های تورمی مورد بررسی قرار می گیرد و نکته بسیار مهمی است که برای درک بهتر این موضوع بهتر است به منحنی AD_AS در مدل‌های اقتصاد کلان نگاهی انداخت تا این موضوع درک شود.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: در حال حاضر به نظر می رسد که بازار باتوجه به شروع شهریورماه و داستان خاص که هر ساله در خصوص تسویه اعتباری برخی کارگزاری ها مطرح می شود؛ می توان انتظار داشت مطابق چارت که اولین محدوده حمایتی در این موج ریزشی است اشاره ای کرد و آن هم محدوده 1 میلیون و 396 هزار واحد تا1 میلیون و400 هزارا واحد است و به نظرم در صورت شکسته این محدوده رو به پایین عرضه ها در بازار با شدت بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: از نظر بنده برخی گروه های بازار برای رشد قیمتی راه سختی پیش روی خواهند داشت و همان طور که گفته شد شاخص اکثر صنایع در محدوده های مقاومتی به سر می برند که باید دید آیا توان عبور از این محدوده ها را دارند یا خیر و در نهایت افراد متضرر، در چنین بازاری، بدون آموزش صحیح، با اظهار نظرهای متفاوت و متناقض از سوی فعالان و سلبریتی های بازار حتی با شکل گیری روندهای صعودی هم، سود نخواهند کرد.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: مبحث مدیریت سرمایه، چینش سبد سهام و مدیریت ریسک از اهمیت بالایی برخوردار است که این روزها زیاد به آن توجی نمی شود؛ به‌خصوص این که بازار پیشرو در سال های آتی، بازاری بسیار تخصصی‌تر خواهد بود و این که افراد گمان کنند با بالا رفتن عدد شاخص کل، همه سبدهای سرمایه‌گذاری به سود خواهند رسید، تصوری دور از واقعیت بازار است؛ به‌علاوه این که سود یا زیان سهامدارن خرد ارتباطی مستقیم با تنوع سهم هایی است که در پرتفوی آنها قرار داردکه این نکته نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه




ابهام در نرخ های جهانی عامل رکود...
توسط الناز جمالی 14 شهریور 1401 ساعت 19:08
بازارسرمایه گیج و گنگ اخبار...
توسط الناز جمالی 12 شهریور 1401 ساعت 16:47
برجام بازار را زیر و رو می کند / انتظار...
توسط الناز جمالی 24 مرداد 1401 ساعت 00:08
ارتباط گره خورده برجام با...
توسط الناز جمالی 18 مرداد 1401 ساعت 16:34