انتظار میانه روی از اوپک پلاس

نشست اوپک پلاس هفته آینده و پس از تعطیلات طولانی عید فطر در کشورهای مسلمان برگزار خواهد شد. اوپک و سیزده متحدش به رهبری روسیه قرار است برای ادامه افزایش ملایم ۴۳۵ هزار بشکه‌ای نفت برای ادامه سال تصمیم بگیرند. این در حالی است که روسیه ممکن است مایل باشد با اهرم نفت فشاری بر رقبای اروپایی بیاورد. با توجه به اظهارنظرهای مقامات اوپک از جمله عربستان چندان بنظر نمی رسد که اوپک و متحدانش تلاش چندانی برای افزایش عرضه و کاهش قیمت نفت از خود نشان دهند.

ادامه جهش شاخص دلار

اگرچه نااطمینانی ژئوپلتیک در درجه اول و عرضه و تقاضای مصرفی نفت در درجه دوم عوامل تعیین کننده انتظارات و قیمت هستند ولی نباید فراموش کرد که رشد شاخص دلار بدلیل افزایش هزینه، فرصت سرمایه‌گذاری‌های روی کامادیتی‌ها یک همبستگی منفی با قیمت کالاهای اساسی دارد. همچنان که در بازار طلا هم می بینیم. دلار در حالی رکوردهای بالای خود را در برابر سایر ارزهای اصلی می‌شکند که بر اساس تازه‌ترین داده‌های منتشر شده، اقتصاد امریکا در سه ماهه اول ۱.۴ درصد کوچک‌تر شده است. آنچه باید در نظر داشت این است که مزیت دلار بیشتر از ضعف رقبا حاصل شده است. اصلی‌ترین محرک تقویت دلار واگرایی سیاست‌های فدرال رزرو از سایر بانک‌های مرکزی بزرگ است، که باعث شده افزایش نرخ بهره طی سه نشست متوالی و در سطح ۵۰ واحد اساسی در مقایسه با بانک انگلیس و کانادا با افزایش‌های ۲۵ واحدی و بانک مرکزی اروپا و ژاپن که فعلا امکان و تمایل افزایش نرخ را ندارند، بسیار شدید به‌نظر برسد. علاوه بر این اقبال به دلار دلیل مهم دیگری هم دارد و آن نقش این ارز بعنوان یک دارایی امن است و در شرایطی که اروپا در شرایط شکننده‌ای قرار دارد آسیای شرقی و چین با بحران کرونا دست و پنجه نرم می کند، دلار یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می شود.

روسیه مانعی در مذاکرات وین نیست

بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تایید کرد که برخلاف ادعاها درباره مقصر بودن روسیه در وقفه ایجاد شده در روند مذاکرات وین، مسکو در حال حاضر هیچ مانعی بر سر راه بازگشت به برجام نیست.

در قرعه کشی خودرو از هر یک هزار نفر ۲ نفر برنده می‌شوند

دبیر انجمن خودروسازان: کمیته خودرو در ابتدای امسال ۱۱ هزار مجوز پیش فروش به ایران خودرو داد که بررسی ها نشان می دهد از هر یک هزار نفر، ۲ نفر برنده می شوند.

احتمال افزایش قیمت مواد شوینده بعد از ماه رمضان/ چرا پتروشیمی‌ها ۱۵۰ درصد سود می‌کنند؟

بختیار علم بیگی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده: به دلیل گران شدن مواد اولیه داخلی و خارجی و همچنین افزایش دستمزد کارگران در چند ماه گذشته، تصمیم گرفته شد بعد از ماه رمضان قیمت شوینده‌ها را افزایش دهیم تا برای تولید کننده‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد.دولت باید فکری در این مورد بکند. حداقل پتروشیمی‌هایی که در داخل تولید مواد اولیه دارند و سود آن‌ها هم کم نیست، می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. در واقع می‌توان از سود آن‌ها کم کرد؛ چرا بعضی از پتروشیمی‌ها باید اعلام کنند که تا ۱۵۰ درصد سود داشته‌اند؟همکاران ما فعلاً تحمل می‌کنند تا بعد از ماه مبارک رمضان افزایش قیمت‌های مواد شوینده را اعمال کنند. تمام کشورهای اسلامی در این ماه حتی سعی می‌کنند تخفیف هم بدهند، به همین دلیل ما هم قیمت‌ها را فعلاً تا پایان این ماه مبارک حفظ کرده‌ایم.

ذخیره مواد غذایی توسط چین و جهش واردات غلات در سال ۲۰۲۱

رکورد واردات ذرت و غلات توسط چین سال ۲۰۲۱ شکسته شد. واردات ذرت رشد ۱۵۰ درصدی داشته که بسیار قابل توجه است. چین حدود ۶ ماه پیش از شهروندان خود نیز خواسته بود که به میزان لازم مواد غذایی ذخیره کنند.

همکاری آمریکا و کره جنوبی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران

«رابرت مالی» نماینده دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه گفت : واشنگتن به همکاری با سئول درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت، در تماس با مالی «بر وقف تلاش‌های کره برای بازگشت مشترک به پایبندی به برجام تأکید» کرده و رایزنی‌های تنگاتنگ در این زمینه حفظ خواهند شد.

معاملاتی شدن سهام عدالت منتظر تصمیم شورای عالی بورس

  عشقی ‌در مورد اینکه چه زمانی معاملاتی شدن سهام عدالت آغاز می‌شود، گفت: شورای  عالی بورس هنوز در این زمینه تصمیم نگرفته است.ابتدا باید آ‌ئین‌نامه اجرایی سهام عدالت اصلاح و تصویب شود که هنوز روند اصلاح آن تمام نشده است بعد از آن باید ترتیبات برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام شود سپس شورای عالی بورس در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت تصمیم‌گیری می‌کند.

تایید افزایش قیمت‌ قطعات یدکی خودرو

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات ضمن تاکید براینکه در بازار لوازم قطعات یدکی خودرو جز در یک مورد کمک فنر (مشمول طرح وزارت صمت مبنی بر جمع‌آوری قطعات تقلبی از بازار) کمبودی وجود ندارد، موضوع افزایش قیمت قطعات یدکی را تایید و علت آن را افزایش حقوق و دستمزد و روند افزایش قیمت همه کالا و خدمات در سال جدید (طبق روال هرساله) اعلام کرد. ایسنا

رئیس سازمان انرژی اتمی: به تمامی سئوالات آژانس پاسخ دادیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به تمامی پرسش‌های آژانس در خصوص ۴ مکان ادعایی پاسخ نداده است، گفت: ما به تمامی سوالات در خصوص مکان‌های ادعایی پاسخ داده‌ایم؛ دو مرتبه هم جلسه داشتیم و جلسه سوم هم به زودی در تهران تشکیل خواهد شد و مذاکرات در حال پیشرفت است.

اوجی: کل درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات، زمان سررسید وصول شده است

وزیر نفت :نرخ هر متر مکعب گازی که به مردم ارائه می‌شود، زیر یک سنت است در حالی‌که در بازارهای جهانی تا ۴۰۰ سنت هم خرید و فروش می‌شود.کل درآمد آنچه که از نفت، میعانات و محصولات پتروشیمی فروختیم، هنگام سر رسید وصول شده است.از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری در صنعت نفت استفاده می‌شود.

ایلان ماسک ۴ میلیارد دلار از سهام شرکت تسلا را فروخت

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌هایی همچون تسلا و اسپیس‌اکس ۴.۴ میلیون سهم خود را در شرکت تسلا به ارزش تقریبی ۴ میلیارد دلار فروخت؛ این گمان وجود دارد که فروش یکبارۀ این میزان از سهام با هدف تامین سرمایۀ مورد نیاز برای خرید توییتر انجام شده باشد.بر اساس اسناد کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، این سهام طی چند روز گذشته با قیمت‌هایی بین ۸۷۲.۰۲ تا ۹۹۹.۱۳ دلار فروخته شده‌اند.پس از آن ماسک در یک پیام توییتری اعلام کرد که هیچ برنامۀ دیگری برای فروش سهام بیشتر این شرکت ندارد.

سهمیه  عادی در قرعه‌کشی خودرو به 40 درصد ظرفیت کاهش یافت.

پس از تصویب قانون حمایت از خانواده ایرانی و جوانی جمعیت، نیمی از ظرفیت فروش های خودروسازان به مادران دارای دو یا بیشتر از دو فرزند تخصیص یافت و سهمیه مردم عادی به نصف کاهش یافت.حال با مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی، ده درصد دیگر از ظرفیت قرعه‌کشی های خودروسازان نیز به مالکان خودروهای فرسوده تخصیص پیدا می‌کند و عملا سهمیه مردم عادی به 40 درصد تقلیل یافت.بر اساس اعلام دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در قرعه‌کشی بعدی این 10 درصد اعمال خواهد شد.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52