نگاهی به بازار سرمایه

به گزارش پاداش سرمایه، بازار در هفته گذشته با روندی مثبت همراه شد و علیرغم نوسان در نمادهای بزرگ شاهد بهبود تقاضا در کوچکتر ها بودیم (می توان گفت برتری کوچک ها در هفته گذشته به چشم می خورد) که عمدتا به دلیل ایجاد ابهام و دست انداز در روند صعودی اخیر گروه های بزرگ بازار و قرار گرفتن شاخص کل در محدوده بالای 1.500 بود. البته ناگفته نماند که شاخص کل در آستانه مقاومت محدوده 1.530 هزار واحد قرار دارد. اما از طرف دیگر لیدری گروه خودرو و پالایشی ها در هفته گذشته هم ادامه داشت و بازار متاثر از نوسانات این گروه ها به خصوص خودرویی ها با روندی مثبت پشت سر گذاشت و نکته مهم هفته گذشته بازار سهام، عبور پرقدرت شاخص کل از محدوده 1.5 میلیون واحدی می بود. از سوی دیگر با توجه به نزدیکتر شدن موعد برگزاری مجامع شرکت، میل سهامداران به شرکت های eps  محور در این روزها بالا است و شاهد روندی متعادل و مثبت در اکثریت این نمادها هستیم. در نهایتِ بازار امروز، شاخص کل با افت حدود 7500 واحدی در سطح 1 میلیون و 505 هزار واحد متوقف شد. طی روز جاری 262 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت و ارزش معاملات خرد به محدوده 4.8 هزار میلیارد تومان رسید. نمادهای وکبهمن و پکویر صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و نمادهای فملی و فولاد بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند.

نمای بازار

بازار بورس تهران در هفته گذشته 27 فروردین ماه از محدوده 1.468.201 آغاز به کار کرد و در محدوده 1.513.228 با ثبت بازدهی 3 درصد در یک هفته به کار خود پایان داد. در مقایسه با بازارهای موازی که در این روزها در یک روند راکد و خالی از خریدار دنبال می شوند و تمایلی از سمت خریداران در این بازارها دیده نمی شود، همین مسئله موجب روانه شدن نقدینگی به سمت بورس خواهد بود. بازار سرمایه روند صعودی ‌و بسیار ملایم خود را حفظ خواهد کرد و در فصول مختلف چرخش نقدینگی میان صنایع را شاهد خواهیم بود.

در بازارهای جهانی پس از شوک جنگ روسیه و اکراین شاهد حاکمیت مجدد دلار بودیم و رشد تورم در امریکا احتمال عکس العمل جدی فدرال رزرو را افزایش داده و همین مساله رشد دلار و فشار بر بازارهای کالایی با توجه به تضعیف تقاضا در چین را در پی داشت. به نظر می رسد روند نزولی اخیر در کوتاه مدت ادامه داشته  باشد و در میان مدت همچنان بازار تحت تاثیر رشد تورم و وضعیت جنگ در اروپا روندی صعودی داشته و می توان گفت رکوردزنی های بازارهی جهانی هم ادامه دار خواهد بود.

در بازار ارز اما همچنان اخبار پیرامون برجام پس از گذشت ماه ها مبهم است و وضعیت بلاتکلیف مانده و همین مساله وضعیت اقتصاد را نیز بلاتکلیف گذاشته است. وضعیت تورم اما چندان بلاتکلیف نیست و قیمت ها روند صعودی ماههای قبل را پس از تعدیل خوش بینی به حصول نتیجه در مذاکرات، از سر گرفته اند. بلاتکلیفی وضعیت ارز 4200 تومانی نیز ادامه دارد و هرچند بازار اعتقاد به حذف این ارز دارد و در حال انعکاس نتیجه هست اما اخبار همچنان مبهم است و در مجموع بازار ارز همچنان در کانال 27 هزار تومان خود را نگه داشته است.

بازار سهام در معاملات روز جاری با افت قیمت در نمادهای بزرگ به کار خود پایان داد و شاهد ثبت افت بیش از 7 هزار واحد بودیم.

در کدال چه گذشت؟

شاراک:  پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صمت مبنی بر عوارض صادراتی محصول پلی پروپیلن صادراتی به استحضار می رساند به دلیل تقاضای بالای بازار داخلی جهت خرید محصول پلی پروپیلن تولیدی این شرکت و صادرات مازاد بر تأمین نیاز بازار داخلی، پیش بینی می گردد مقدار فروش صادراتی محصول مذکور برای سال 1401 کم اهمیت بوده و تغییرات نرخ عوارض محصولات صادراتی تأثیر بااهمیتی بر سودآوری شرکت نخواهد داشت.

خبهمن: هیات مدیره گروه بهمن مصوب نمود، شرکت فرعی بهمن موتور درخواست پذیرش در سازمان بورس اوراق بهادار تهران را جهت آن سازمان ارسال و پیگیری های لازم در این خصوص را به عمل آورد.

بفجر: درصد و مبلغ فروش فوق، مربوط به محصولاتی است که مشمول قیمت گذاری بر اساس دستورالعمل شورای رقابت می باشد. و بر اساس صورتهای مالی حسابرسی شده منتهی به 1399/12/30 استخراج شده است.

مبین: درصدهای فوق مربوط به محصولاتی است که مشمول قیمت گذاری بر اساس دستورالعمل شورای رقابت می باشد. و بر اساس صورتهای مالی حسابرسی شده منتهی به 1399/12/30 استخراج شده است.

از اخبار مهم بازار چه خبر؟

منبع عراقی در خصوص نشست پنجم ایران و عربستان با حضور الکاظمی: دو طرف توافق کردند با پایان دادن به نشست های امنیتی، به مذاکرات دیپلماتیک منتقل شوند./انتخاب

راهکار سه گانه سازمان بورس در جهت نزدیک کردن قیمت فعلی به ارزش ذاتی پالایشی یکم و دارا یکم /سنا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه شنبه در تماس تلفنی با وزیرخارجه ایران: طولانی شدن تنفس در مذاکرات سازنده نیست‌: گفت‌وگوها مجددا میان نماینده اتحادیه اروپا (انریکه مورا) و مذاکره‌کننده ارشد ایران از نزدیک پیگیری شود.امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه:هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردید را کنار گذاشته و در مسیر واقع‌بینی و راه‌حل گام بردارد. اکنون سه کشور اروپایی و روسیه و چین آماده نهایی شدن توافق هستند. دولت فعلی آمریکا باید جسارت اصلاح سیاست های اشتباه گذشته کاخ سفید را داشته باشد. /انتخاب

۲ شرط مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ از سوی دولت: زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:مجلس این اختیار را به دولت داده با دو شرط فراهم کردن زیرساخت‌ها و ثابت نگه‌ داشتن قیمت‌ها ارز ترجیحی را حذف کند.عرضه و توزیع باید به‌گونه‌ای باشد که مردم  احساس کمبود در بازار نداشته باشند و از این مهم‌تر نظارت‌های جدی بر بازار وجود داشته باشد.

رشد ۱۴ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به روسیه: سازمان توسعه و تجارت در گزارشی اعلام کرد: ارزش صادرات غیر نفتی ایران به روسیه در سال ۱۴۰۰ از ۵۷۹ میلیون دلار گذشت.در سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۹۹۲ تن کالای ایرانی به ارزش تقریبی ۵۷۹ میلیون دلار به کشور روسیه صادر شد که نسبت به سال قبل از آن حدود ۱۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

جمله طلایی روز

نباید هیچ اتفاق خوب و بدی در بازار شما را آشفته سازد. تلاش کنید ذهنتان را متعادل نگه دارید.

 

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 30 دی 1402 ساعت 08:50
بازگشت شاهان بازار سرمایه به مدار...
توسط مرسده گونه 22 شهریور 1401 ساعت 22:18
انتظار اتفاقی متفاوت در...
توسط الناز جمالی 20 شهریور 1401 ساعت 15:58