کاخ سفید:

پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین داشته‌ایم

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا:در مورد چندین مساله ضروری برای واشنگتن که جهت بازگشت به توافق به صورت پایبندی در مقابل پایبندی ضروری است، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بدست آمده است.ما به دنبال یک نتیجه دیپلماتیک هستیم که برنامه هسته‌ای ایران را بار دیگر محدود می‌کند.اگر دیپلماسی موفق نشود ما از نزدیک با شرکای بین المللی خود کار خواهیم کرد تا فشار را بر ایران افزایش دهیم.

مهم برای صنعت خودرو

وزیر صمت در خصوص واگذاری بلوک‌های مدیریتی خودروسازان گفت: 0 درصد سهام سایپا و 25 درصد سهام ایران‌خودرو به صورت بلوکی در بورس به بخش خصوصی واگذار می‌شود.فرایند قیمت گذاری بلوک سهام از طریق قرارداد با کارشناسان رسمی دادگستری در ایران خودرو و سایپا آغاز شده است.

نسبت به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین و در عین حال جدی هستیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر پنج شنبه با نجیب میقاتی دیدار کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار گفت: در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر دستیابی به مطالبات بر حق خود، از خطوط قرمز ترسیم شده که عدم گذشت از منافع و حقوق مردم کشور می باشد عبور نخواهد کرد. ما نسبت به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین و در عین حال جدی هستیم. از نظر ما توافق باید به گونه‌ای باشد که لغو تحریم‌ها به صورت حداکثری انجام پذیرد. ما می‌خواهیم توافقات به صورتی باشد که منطقه از آن بهره مند شده و روابط خوب ما با کشورهای منطقه گسترش یابد. نجیب میقاتی، همچنین از گفتگوهای میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرد و اظهار داشت: لبنان از حل اختلافات میان دو کشور بهره‌مند خواهد شد.

وزیر امور خارجه: امروز بیش از هر زمان دیگری به نهایی کردن توافق وین نزدیک شده‌ایم

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سوریه:بیش از هر زمان دیگری به توافق وین نزدیک شده‌ایم .آخرین پیشنهادات خود را برای رسیدن به توافق نهایی از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی ارائه کرده‌ایم .اگر طرف آمریکایی، واقع‌بینانه برخورد کند آمادگی داریم در آینده نزدیک توافق را با حضور وزرای خارجه ۱+۵ در وین نهایی کنیم.

وزیر خارجه قطر از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست از بحران اوکراین بهره‌ برداری کنند

حمد بن جاسم، وزیر امور خارجه و نخست وزیر پیشین قطر، گفته اروپایی‌ها در حال حاضر نیاز مبرمی به منابع انرژی دارند که به مواضع سیاسی و امنیتی آنها قوت می‌بخشد.وی گفت: می‌دانیم که غرب کشورهای ما را فراموش کرده و نه تعاملی برابر و نه بر اساس منافع با ما ندارد و تنها زمانی ما را به یاد می‌آورد که نیاز مبرمی به ما داشته باشد.بن جاسم افزود: غربی‌ها باید بدانند که ما نیز منافعی داریم که نباید به آن لطمه وارد شود و باید بر اساس منافع متقابل محقق شود.

پوتین اعلام کرد:

روسیه دیگر در برابر صادرات گاز به اروپا دلار و یورو قبول نمی‌کند.در حالی که نزدیک به یک ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور دیگر برای صادرات گاز به اتحادیه اروپا دلار و یورو قبول نمی‌کند. رئیس جمهوری روسیه یک هفته به مقام‌های روس برای جایگزینی نظام جدید دریافت پول گاز با روبل روسیه فرصت داده است.

مالیات بر ارزش افزوده واردات گندم، برنج، شکر؛ یک درصد

بر اساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی و ابلاغ گمرک ایران به گمرکات اجرایی، مالیات بر ارزش افزوده واردات گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، قند، شکر و گوشت قرمز معادل یک درصد اعلام شد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید:

 تصمیم برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نه قریب‌الوقوع است اما قطعی نخواهد بود. ایالات متحده آماده است تصمیمات دشواری برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌های برجام بگیرد. ایالات متحده همزمان برای هر دو سناریوی بازگشت کامل به برنامه برجام و عدم بازگشت به آن آماده می‌شود.پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای درمورد ایران داشتیم ولی توافقی صورت نگرفته است.

آلمان با قطر بر سر واردات گاز به توافق بلند مدت دست یافت.

قطر همواره با اشاره به هزینه سنگین مورد نیاز برای تولید گاز طبیعی مایع بر لزوم دستیابی به توافقی بلند مدت با آلمان تاکید می‌کرد. این کشور حاشیه خلیج‌فارس یکی از سه صادرکننده اصلی ال ان جی در جهان است و در نظر دارد سطح تولید خود را تا سال ۲۰۲۷ میلادی ۵۰ درصد افزایش دهد.

امیرعبداللهیان: آمریکا حسن‌نیت ادعایی را نشان دهد

وزیر خارجه در گفت‌وگو با همتای عراقی: ایران برای حل‌وفصل اندک موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات وین ابتکاراتی را ازطریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه کرده است و اکنون آمریکا باید حسن‌نیت ادعایی خود را در عمل ثابت کند.  تسنیم

اوجی: مشتریان پایدار تازه‌ای برای نفت ایران پیدا شده است

وزیر نفت با اشاره به بررسی و مطالعات وزارت نفت برای بازاریابی مشتریان تازه اظهار داشت: در این زمینه از همه ظرفیت‌های داخل و خارج استفاده کردیم و تنوعی هم به قراردادهایمان دادیم.از آنجا که این مشتریان خود صاحب پالایشگاه هستند، فروش به آنها مستمر است، این بازار روزبه‌روز به تنوع خود در همه محصولات از صادرات نفت خام، میعانات گازی گرفته تا فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ادامه می‌دهد.از نظر حجمی نسبت به پارسال افزایش صادرات داشته‌ایم که رقم آن خیره‌کننده است/ایرنا

کاهش قیمت گاز اروپا پس از توافق واشنگتن و بروکسل بر سر تجارت ال ان جی

قیمت گاز طبیعی اتحادیه اروپا که اوایل هفته جاری با رشد فزاینده ای روبرو شده بود، در معاملات روز جمعه با کاهش محسوسی روبرو شده است.به گزارش تریدینگ اکونومیکس، پس از اعلام توافق آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر تجارت گاز مایع طبیعی، قیمت گاز در بازار اروپا به شدت کاهش یافته است.یمت گاز اتحادیه اروپا به کمتر از 106 دلار در هر مگاوات ساعت رسیده است. قیمت گاز اروپا اوایل هفته جاری به بیش از 133 دلار رسید که بالاترین رقم در دو هفته اخیر به شمار می رود.جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و اورسولا فون درلین رئیس کمیسیون اروپا توافق واشنگتن و بروکسل را برای عرضه بیشتر ال ان جی و کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه اعلام کرده اند. این در حالی است که جریان صادرات گاز روسیه به اروپا در وضعیت عادی قرار دارد. از سوی دیگر برخی شرکت های اروپایی هشدار داده اند که درخواست کرملین برای بازپرداخت پول نفت و گاز صادراتی روسیه با روبل موجب افزایش هزینه های تجارت انرژی خواهد شد.

طرح حذف انرژی روسیه

ط لوله‌ای که نیجریه را به اسپانیا متصل می‌کند؛ کلان پروژه ۲۰ میلیارد یورویی که هدف آن تقویت صادرات انرژی به اروپا است و گاز نیجریه را از طریق مراکش به بازار انرژی اروپا متصل می‌کند. اروپا هم زمان طرح انتقال گاز از اسرائیل به اروپا و واردات گاز مایع قطر را برای جبران کسری گاز روسیه دنبال میکند و تلاش میکند مهم ترین ابزار قدرت روسیه یعنی انرژی را خنثی نماید و تحریم ها علیه روسیه را گسترش دهد.۴۰ کشور جهان حدود ۸۵% اقتصاد جهانی را تشکیل میدهند که جمع اقتصاد آنها حدود ۸۴ تریلیون دلار است. آمریکا و متحدانش و کشورهایی که از تحریم های آمریکا تبعیت کامل میکنند بیش از ۷۰% اقتصاد جهان را در اختیار خود دارند. بی تردید اقتصاد روسیه با انبوه تحریم های اخیر، طی سالهای آینده در سراشیپی تندی قرار خواهد گرفت.

ساخت مسکن رونق گرفت/ ۱۲ هزار میلیاردتومان به حساب سازندگان طرح نهضت ملی مسکن واریز شد

شایان؛ مدیرعامل بانک‌مسکن: در طرح نهضت ملی مسکن در مجموع ۱۱ هزار و ۹۳۲ میلیاردتومان به حساب سازندگان واریز شد که از این میزان هفت هزار و ۹۵۳ میلیاردتومان از محل آورده متقاضیان و سه هزار و ۹۷۹ میلیاردتومان از محل تسهیلات بوده است.

کانادا صادرات نفت و گاز خود را افزایش می‌دهد

جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا می‌گوید این کشور قصد دارد در پاسخ به درخواست‌ها برای کمبود انرژی، میزان تولید و صادرات نفت و گاز خود را افزایش دهد. بر اساس بیانیه‌ای که وزیر منابع طبیعی کانادا منتشر کرده قرار است این کشور میزان تولید نفت خام خود را به روزانه ۲۰۰ هزار بشکه و گاز را هم به روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش دهد. کانادا می‌گوید با این کار تلاش دارد مشکل کمبود انرژی در بازارهای جهانی در اثر تحریم‌های روسیه را جبران کند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52