تماس چندین‌بار بایدن و زلنسکی

 رئیس‌جمهور اوکراین گفت که با همتای آمریکایی خود درباره مسائل امنیتی، حمایت مالی از اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه گفتگو کرده است.‌کاخ سفید نیز خبر داد: بایدن طی تماس تلفنی با زلنسکی تایید کرد که دولت وی در حال همکاری با کنگره برای ارائه کمک‌های مالی بیشتر به اوکراین است.

یک منبع مطلع در گفتگو با کانال قدس:

اظهارات لاوروف درباره تضمین از آمریکا با ایران هماهنگ است/ ایران، چین و روسیه درباره گرفتن تضمین از آمریکا موضع واحدی دارند.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در یک موضع گیری غافلگیر کننده عنوان کرد که از ایالات متحده آمریکا تضمین‌های کتبی می‌خواهیم که تحریم‌ها علیه روسیه آسیبی به همکاری‌های روسیه و ایران وارد نکند.این موضع گیری وزیر خارجه روسیه در اوج مذاکرات حساس در وین با واکنش های گسترده ای در ایران مواجه شده و بسیاری از تحلیل گران و ناظران معتقدند آنچه لاوروف گفته چیزی جز بازی با کارت مذاکرات وین در بحبوحه جنگ اوکراین نیست. با این حال، یک منبع مطلع در گفتگو با کانال قدس اظهار داشت: آن چیزی که لاوروف در رابطه با گرفتن تضمین از آمریکا مطرح کرده است را نباید تحت عنوان اخلال در فرآیند مذاکرات وین قلمداد کرد. در واقع، مسئله گرفتن تضمین اقتصادی از آمریکا موضع مشترک ایران، چین و روسیه است.وی افزود: بر همین مبنا، علاوه بر روسیه، چینی ها هم خواستار چنین تضمینی شده اند تا بتوانند از مزایای اقتصادی احیای برجام سود ببرند. این موضع ‌واحدی است که سه کشور دنبال می کنند و اساسا هماهنگی لازم میان سه کشور در رابطه با مسئله تضمین ها وجود دارد. این منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود در نهایت گفت: هم ایران و هم روسیه و چین به خوبی می دانند با احیای برجام نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که غرب و آمریکا به تعهداتشان عمل کنند. به همین جهت، لازم است تهران، مسکو و پکن تضمین های ضروری برای تجارت فی مابین را از طرفین غربی اخذ کنند.

مدیرکل آژانس اتمی: فکر می‌کنم امیرعبداللهیان به وین سفر خواهد کرد

روسی در نشست خبری پس از سفر به ایران:بیانیه مشترک با ایران چراغ راهنمایی برای کار در هفت ماه آینده خواهد بود.ر گذشته در بعضی مواقع موفق بودیم و بعضی مواقع موفق نبودیم اما باید به کارمان ادامه بدهیم.به فرایند برای روشنگری و شفافیت بیشتر ادامه خواهیم داد.بر اساس توافق موقتی که با ایران داشته‌ایم کارمان را پیش می‌بریم.من با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشتم و فکر می‌کنم او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند اما این را باید از خود او بپرسید چرا که من مذاکرات را دقیقه به دقیقه دنبال نمی‌کنم./ایسنا

نرخ حقوق گمرکی کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی یک درصد تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دربررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با تقلیل نرخ چهاردرصد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی به یک درصد موافقت کردند.

بیانیه مشترک همکاری آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس) جهت شفاف‌سازی درخصوص مسائل مطرح شده در سند GOV/2021/52 به تاریخ ۲۶ آبان۱۴۰۰ (۱۷ نوامبر ۲۰۲۱) بر روی بیانیه مشترک زیر به توافق رسیدند.سازمان و آژانس با هدف حل و فصل موضوعات توافق کردند، در ادامه همکاری خود همانطوری که در بیانیه مشترک مورخ ۵ شهریور ۱۳۹۹ (۲۶ اوت ۲۰۲۰)بیان شده است، همکاری‌ها و گفتگوهای بین خود را سرعت بخشیده و تقویت نمایند.

سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس درخصوص موارد زیر توافق کردند:

 ۱- سازمان حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰( ۲۰مارس ۲۰۲۲ )توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده توسط آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد کرد.

۲- ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبیِ سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط با آن، آژانس این اطلاعات را مرور کرده و هر سئوالی در مورد این اطلاعات دریافت شده را به سازمان ارائه می‌نماید.

۳- ظرف یک هفته پس از ارائه اطلاعات به سازمان توسط آژانس در خصوص هر سئوال دیگر در مورد این اطلاعات، آژانس و سازمان برای بررسی سوالات در تهران تشکیل جلسه خواهند داد. برای هر مکان جلسات جداگانه ای برگزار خواهد شد.

۴- مدیرکل در نظر دارد با انجام فعالیت‌های مندرج در بندهای ۱ تا ۳ بالا و به دنبال ارزیابی مربوطه توسط آژانس، نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱( ژوئن ۲۰۲۲ )گزارش نماید.

مخبر: تهران از گسترش همکاری‌های آتی با آژانس در راستای استفاده صلح آمیز از دانش هسته‌ای استقبال می‌کند

معاون اول رئیس جمهور در دیدار «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی:مبنای اصلی تشکیل آژانس بین المللی انرژی اتمی  کمک به توسعه و ترویج دانش صلح آمیز هسته ای در سراسر جهان است و تهران از گسترش همکاری های آتی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای استقبال می‌کند.جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در سال های گذشته به نشانه ای از غیرصلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برخورد نکرده است. ایرنا

مذاکرات وین پس از سفر امروز «گروسی» به کدام سمت می‌رود؟

همچنانکه روز گذشته نیز خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع مطلع اعلام کرد، غیر از موضوع پادمان‌ها که سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن مربوط است، اختلاف مذاکره‌کنندگان ایرانی و طرف اروپایی همچنان بر سر ۳ موضوع دیگر نیز باقی بود. ایران پیش از این انعطافات لازم را در زمینه ۳ موضوع یاد شده انجام داده و اینک توپ در زمین طرف اروپایی و امریکایی است تا با تصمیم سیاسی معقول، در راستای حصول توافق سنگ‌اندازی نکنند. در دیدار امروز گروسی با آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، اشاره شد که ایران و آژانس در یک بازه زمانی تا خرداد ماه بر سر مسایل باقی مانده همکاری خواهند کرد.  به عبارت روشنتر آژانس تا آن زمان فرصت خواهد داشت تا موضوعات باقیمانده را به طور کامل حل و فصل کند. در صورتی که طرف غربی درباره موضوعات غیرپادمانی باقیمانده تصمیم درستی بگیرد و به تعهداتش پایبند باشد، اجرای توافق احتمالی منوط به اراده آژانس برای حل و فصل و پایان بخشیدن به موضوعات پادمانی خواهد بود و تا پیش از آن، طرف غربی نمی‌تواند از ایران انتظاری داشته باشد. برخی طرف‌ها و از جمله رژیم صهیونیستی تلاش زیادی دارند تا با ایجاد اختلال در عملکرد آژانس و تولید فشار سیاسی بر روی آن مانع اجرای نقش سازنده این نهاد فنی شوند. به عبارت روشنتر این طرف‌ها سعی در قلب ماهیت آژانس از یک نهاد فنی به ابزار فشار سیاسی دارند و در این بین ایران تلاش بسیاری کرده تا با خویشتنداری و پافشاری بر مواضع سازنده، این نهاد را به باقی ماندن در مسیر فنی ترغیب کند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52