از خوشبینی توافقات برجام تا پرواز قیمت های جهانی

بازار سرمایه هفته سوم اسفند ماه 1400 را در حالی آغاز کرد که شاهد برتری خریداران و موجی از تقاضا در نمادهای بزرگ و تاثیر پذیر بودیم. بطوری که رشد شاخص کل از همان دقایق ابتدایی با رالی بزرگان آغاز شد و تا پایان معاملات امروز شاهد جهش قیمت در این نماگر بودیم. در چند هفته اخیر شاهد روند بازار به صورت شیفتی بودیم. شنبه و یکشنبه‌ها روند منفی و دوشنبه‌ها با مثبتی اندک و با ارزش معاملات پایین همراه بوده است.

خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت همچنان ادامه دارد، بازار متمایل به سهم‌های کوچک و متوسط با توجه به نزدیک شدن فصل مجامع به سهم‌های دارای تقسیم سود بالا در مجامع است.با تاثیر جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت کامودیتی ها و نفت خام، امکان بالا رفتن قیمت سهام کامودیتی محور و پتروپالایشی ها زیاد است که امروز هم شاهد آن بودیم. ناگفته نماند، بازار در انتظار اعلام نتایج مذاکرات برجام است بطوری که ثانیه شماری ها برای اعلام توافقات برجام به صدا در آمده که به ثمر رسیدن مذاکرات می‌تواند موجب رونق صنایع خودرویی، حمل و نقل و بانکی شود که زمزمه های این موضوع با توجه به تزریق اخبار مثبت آخر هفته موجب شد از همان دقایق ابتدایی موج تقاضا در این گروه ها را شاهد باشیم و تماما در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شدند ولی به صورت کلی از نیمه بهمن بازار در یک روند رنج و در خواب زمستانی به سر می‌برد و می توان گفت در بلاتکلیفی های سیاسی قرار گرفته است. همچنان اقبال بازار به صنایع کوچک‌تر دلیل حجم کمبود نقدینگی و کامودیتی ها به خاطر جنگ روسیه و اوکراین بیشتر بود.

1

بازار امروز 14 اسفند ماه 1400 با خوش بینی از توافقات وین دنبال شد و می توان گفت پول موجود در بازار بطور مساوی در کلیت بازار در نمادهای بزرگ و کوچک تزریق شد. اما نکته مهمتر در معاملات روز جاری می توان به ثبت رکورد ارزش معاملات خرد اشاره کرد. ارزش معاملات خرد نیز به محدوده 3.7 هزار میلیارد تومان رسید. در بازار امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و حدود 41 میلیارد تومان ورود پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. نمادهای وبملت و خودرو بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و نماد تجلی و صندوق کارا با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : در اولین روز کاری هفته سوم اسفند ماه 1400 شاهد برتری خریداران در کلیت بازار بودیم. از زمزمه های برجام گرفته تا جهش کامودیتی محور ها و نفت برنت تماما موجب شد تا از همان دقایق ابتدایی تا پایان معاملات ما شاهد رشد قیمت باشیم. بطوری که نماگر کل با رشد بیش از 17 هزار واحد و نماگر هم وزن با رشد 1600 واحد به کار خود پایان دادند.

فلزی ها : رنج کشی دقایق پایانی در نماد فملی و قرار گرفتن در سقف قیمت روزانه موجب شد تا شاهد جهش قیمت در اکثریت نمادهای این گروه باشیم. فولاد مبارکه با رشد بیش از 2 درصد دنبال شد. فخوز، فاسمین، فلوله و سایر نمادها در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شدند.  

خودرویی ها: قدرت گرفتن توافقات برجام مو جب شد تا در دقایق آغازین معاملات این گروه با رنج مثبت خریداران در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شوند و در مرکز توجهات سهامداران دنبال شدند.    

محصولات شیمیایی: روند معاملات این گروه هم همسو با کلیت بازار سهام مثبت و با رشد قیمت در برخی از سهم ها دنبال شد. فارس در قیمت 1105 تومان معامله شد. شپدیس در مرکز توجهات سهامداران قرار داشت و با صف خرید به کار خود پایان داد.

فرآورده های نفتی : با توجه به رشد خیره کننده نفت برنت، شاهد رشد نسبی تقاضا در معاملات روز جاری در نمادهای این گروه بودیم اما ناگهان با نزدیک شدن به دقایق پایانی معاملات، رنج کشی مثبت در شبندر موجب شد تا تقاضا در سایر نمادها هم افزایش پیدا کند و شاهد شکل گیری صف خرید بروی نماد شبندر بودیم.  

بانکی ها: بانکی ها از دیگر گروه هایی بودند که خریداران کوچ به این گروه کردند و نقدینگی خود را به نمادهای این گروه وارد کردند و شاهد قرار گرفتن نمادهای این گروه در سقف قیمت های روزانه بودیم.

تک سهم ها : در نماد شستا بیش از 2 میلیارد و 261 میلیون برگه سهم معامله شد و سهم در نهایت در قیمت 94 تومان به کار خود پایان داد.    

کلیت بازار: در حالی بازار امروز را به پایان رساندیم که شاخص کل با جهش بیش از 17 هزار واحدی تا سطح 1 میلیون و 298 هزار واحد پیشروی کرد و علاوه بر دو صنعت بانکی و خودرویی، فلزات اساسی ها و پالایشی ها نیز در دقایق واپسین مورد توجه قرار گرفتند.

در کدال چه گذشت؟

دارو:  پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت کارخانجات داروپخش/درصد افزایش سرمایه: 73 درصد/محل تامین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی

قنقش: افزایش سرمایه 1123درصدی قنقش از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

توسن:  شرح رویداد:  درراستای اسفاده بهینه از دارائیهای غیر مولد و به منظور تامین مالی پروژه های در دست اقدام و آتی و نیز تسویه قسمتی از بدهی های شرکت ، هیات مدیره با فروش ساختمان لیدا واقع در خیابان خلیل زاده پلاک 28 بصوت یکجا و به استناد نظر کارشناسی رسمی دادگستری به قیمت 1370 میلیارد ریال از طریق مزایده موافقت می نماید.

بجهرم: برگزاری مزایده - فروش یک واحد آپارتمان واقع در خیابان نیاوران کوچه مینا کوچه گرجستانی کوی بهزادی مجتمع مسکونی پارمیس پارک پلاک 4

وکار: پیرو اطلاعیه منتشره در سامانه اطلاع رسانی کدال در تاریخ 1400/12/11 به شماره پیگیری 859368 ، مزایده سراسری شماره 1400/01 بانک کارآفرین برگزار و تعداد 7 فقره ملک به فروش رسانده شده که مجموعاً مبلغ 60 میلیارد ریال سود در دفاتر این شرکت شناسایی شده است.

 

جمله طلایی روز

اگه به سمت جلو قدم برنداری

همیشه تو یه جای مشابه باقی میمونی.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 11 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 08:20