دیدار برجامی نمایندگان تروئیکای اروپایی در وین با رابرت مالی و انریکه مورا

مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در وین در توییتی از دیدار خود با مذاکره‌کنندگان هیات‌های تروئیکای اروپایی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و هماهنگ‌کننده مذاکرات در وین بر سر برجام خبر داد.️استفانی القاق نماینده انگلیس در مذاکرات وین پس از جلسه طولانی با علی باقری پیش اعلام کرد با رابرت مالی و انریکه مورا نیز دیدار داشته است.

رویترز: خرید نفت‌ ایران توسط چین بیشتر از ‌قبل تحریم‌هاست

رویترز نوشت: آمارهای به دست آمده از مؤسسات رهگیری خطوط نفتکش نشان می‌دهد طی ماه‌های گذشته واردات نفت ایران توسط چین رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و حتی از میزان پیش از اعمال تحریم‌ها تا خروج آمریکا از برجام بیشتر شده است.بر اساس ارزیابی‌های سه مؤسسه رهگیری خطوط نفتکش‌ها چین در ماه ژانویه روزانه ٧٠٠ هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده و این در حالی است که واردات نفت پکن از تهران در سال ٢٠١٧ و پیش از خروج آمریکا از برجام در بالاترین رقم ۶٢٣ هزار بشکه در روز بوده است.

عرضه خودرو در بورس کالا / خودرو تک نرخی می‌شود

فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از طراحی یک مدل جدید برای عرضه خودرو در  بورس کالا و برگزاری جلسات هماهنگی بین خودروسازان و بورس کالا خبر داد.فروش خودروساز از طریق قراردادهای سلف استاندارد. خریدار نیز خودرو را در قالب قرارداد سلف پیش خرید می‌کند و در زمان سررسید قرارداد، خودرو را از خودروساز تحویل می‌گیرد.  امکان معامله در بازار ثانویه یعنی فردی که خودرو را خریداری کرده است تا قبل از سررسید اگر تمایل داشته باشد آن را در بازار ثانویه به شخص دیگری بفروشد.مزیت این طرح این است که خودرو تک نرخی می‌شود و یک قیمت که همان قیمت کشف شده در بورس کالا است.  ایسنا

‏شکست تحریم‌ها و علت بهترین وضعیت ذخایر ارزی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰

قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نوشت:خبرهای خوب؛ در پایان ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ و در مقایسه با مدت مشابه پارسال:ارزش تجارت خارجی: ۹۰ میلیارد دلار؛ رشد ۳۸ درصدی/تامین ارز: بیش از ۵۰ میلیارد دلار؛ رشد ۵۶ درصدی/عرضه‌ ارز در نیما: ۲۶/۳ میلیارد دلار؛ رشد۶۶ درصدی/معاملات در بازار متشکل ارزی: ۱/۶۲ میلیارد دلار؛ رشد ۲۰۷ درصدی.

شرکت نفتی اکسون از همکاری با روسیه کنار کشید

مدیر اجرایی و رئیس هیات مدیره شرکت نفتی آمریکایی اکسون موبیل پس از بریتیش پترولیوم و شل ، دیروز  دوشنبه اعلام کرد که در پی بحران اوکراین قصد دارد پروژه های خود را در روسیه متوقف کند.

گروسی به ایران می‌آید

 وال استریت ژورنال مدعی شد: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی به زودی سفری به تهران خواهد داشت و با مقامات ایران گفتگو خواهد کرد.

اوپک پلاس ‌پایبند به تعهد جاری

 دو منبع نزدیک به اوپک پلاس به رویترز اعلام کردند: اوپک پلاس احتمالاً در نشست چهارشنبه به سیاست‌های موجود پایبند است، تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون بر عملکرد توافق اوپک پلاس تأثیری نداشته است.

فرانسه می‌تواند عامل عدم توافق در وین باشد

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌ کننده ایران گفت: فرانسوی‌ها در حال مانع‌تراشی بر سر حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده پادمانی بین ایران و آژانس هستند و رویکردی کاملاً سیاسی را در پیش گرفته‌اند. پاریس نقش مهمی در فاصله ‌گرفتن آژانس از نقش حقوقی-فنی و عدول به موضوعات سیاسی دارد. حل مسائل پادمانی باقی‌مانده با آژانس یکی از پیش‌نیازهای مهم شکل‌گیری توافق در وین است و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، بدون شک، فرانسه عامل عدم توافق در وین نام خواهد گرفت.  فارس

پذیرش فرایند «رفع موثر و پایدار  تحریم» از طرف غرب

در حوزه رفع تحریم، علاوه بر رفع تمامی تحریم‌هایی که ذیل برجام رفع و در دوره ترامپ بازاعمال شده بودند و همچنین تمام تحریم‌های ناسازگار با برجام که در دوره ترامپ وضع شدند، طرف مقابل پذیرفته در جهت تسهیل انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها و همچنین جلوگیری از تزاحم قوانین دیگر در فرآیند رفع مؤثر و پایدار تحریم، تعهدات ضروری تازه‌ای را بپذیرد که الزاما در برجام قید نشده‌اند.تیم مذاکره کننده ایران توانسته است در حوزه تعهدات هسته‌ای، ظرفیت بالقوه هسته‌‌ای صلح آمیز ایران در قیاس با قبل از خروج آمریکا را به میزان چشمگیری افزایش دهد.در حوزه تحقیق و توسعه ماشین‌های سانتریفیوژ، موعدهای زمانی تحقیق و توسعه منطبق با برجام حفظ شده است... بنابراین، در توافق احتمالی ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه حفظ می شوند.موعدهای زمانی برجام در توافق احتمالی حفظ شده است و هدف کشورهای غربی برای رسیدن به یک توافق با محدودیت‌های هسته‌ای «طولانی‌تر» محقق نشده است. بر این اساس، محدودیت‌های موجود بر برنامه هسته‌ای ایران از دو سال دیگر به مرور کاهش خواهد یافت.

احتمال توافق برابر با احتمال عدم توافق!

مذاکرات ایران و ۱+۴ برای رسیدن به توافقی در خصوص اجرای کامل برجام همچنان در جریان است. اما ضمن پیشرفت‌های قابل توجه در گفتگوها، چند موضوع محدود اما بسیار مهم و حیاتی باقیمانده است که عمدتا نیاز به تصمیم گیری طرف‌های غربی دارد.به همین دلیل، گفتگوها هنوز با نقطه پایان فاصله دارد.شنیده های خبرنگار ایرنا حکایت از آن دارد که نه تنها توافق قطعی نیست، بلکه در حال حاضر احتمال توافق با احتمال عدم توافق برابری می کند.تیم مذاکره کننده ایرانی با هدف حصول اطمینان از انتفاع اقتصادی ایران از توافق، تا کنون بر اصل اجرای کامل و نه ناقص برجام و رفع حفره‌های قبلی در این توافق تاکید و ایستادگی کرده است.

آمریکا: روسیه بخشی از مذاکرات وین باقی می‌ماند

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که علی‌رغم افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب، مسکو همچنان بخشی از مذاکرات وین بر سر احیای برجام باقی خواهد ماند.  ایسنا

پوتین انتقال ارز به خارج از کشور را ممنوع کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای شهروندان کشورش انتقال ارز به خارج از کشور را ممنوع کرد. این حکم ریاست جمهوری در پایگاه اطلاع‌رسانی کرملین منتشر شده است.در این حکم آمده است، به حساب‌هایی که در خارج از کشور گشوده شده‌اند نیز کسی اجازه انتقال پول ندارد. از نظر کرملین، ارز سخت مانند دلار آمریکا یا یورو، یک واحد پولی بیگانه است. این حکم از روز سه‌شنبه اول مارس (۱۰ اسفند) اجرایی می‌شود.

چین: در مرحله آخر مذاکرات وین هستیم

مذاکره کننده ارشد چین پس از پایان نشست غیر رسمی اعضای برجام در وین اظهار داشت که مذاکرات به مرحله آخر رسیده و مشارکت کنندگان در گفت‌وگوها، روشنایی پایان تونل را می‌بینند.

آمریکا  ۳۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر خود را آزاد می‌کند

دولت آمریکا در پی تنش آفرینی‌ها و جنگ افروزی‌هایش که این بار منجر به وقوع جنگ در اوکراین شده، برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی وادار شده است ۳۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر راهبردی خود را آزاد کند./ایرنا

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52