به گزارش پاداش سرمایه بازار سهام در اولین روز هفته دوم اسفند ماه متعادل و منفی آغاز شد و دیری نگذشت که هجوم فروشندگان به بازار و پررنگ شدن آنها در میدان معاملات موجب شد تا نماگر بورس تهران با افت بیش از 5500 واحد به کار خود پایان دهد و در سطح 1 میلیون و 282 هزار واحد قرار بگیرد. در حال حاضر جنگ بین روسیه و اوکراین بحث مهم چند روز اخیر شده است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نباید تاثیر آن را هر روز در بازار سهام جویا باشیم.  بازار سرمایه هیچ تغییری نکرده و ارتباطی با اوکراین ندارد. بازار بورس همچنان از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، ریسک‌های داخلی زیاد است و از همه‌ مهم‌تر فروش اوراق دولت بسیار زیاد می باشد. در مجموع باید گفت، ابهام مجدد در بازار بالا رفته و از این جهات اتفاق خوبی نیست، در کل امنیت شرط اول سرمایه‌گذاری است و شاید هم تعلیق مذاکرات هم داشته باشیم. در مجموع بازار سرمایه در هاله ای از ترس جنگ دنبال شد و در مدار منفی به کار خود پایان داد. در بازار امروز حدود 237 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. نمادهای آریان و شپدیس بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و وبملت و تجلی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به محدوده 2.6 هزار میلیارد تومان رسید.

در بازارهای جهانی اما شاهد روزهای پر تنش و تاریخی بودیم. حمله روسیه به اکراین هرچند در ابتدا نوسانات شدیدی را به بازارهای مالی به خصوص بازارهای کالایی وارد ساخت اما بسته های تحریمی از طرف غرب نشان داد که امریکا و اروپا برخلاف اظهارات قبل از حمله، تمایلی به نشان دادن اقدامات جدی ندارند و کاهش تنش در بازارها را به تقابل  به تجاوز روسیه ترجیح می دهند. همین مساله بازپس گیری بخشی از ریزش ها در بازارهای سهام را در پی داشت و طلا نیز بخش از زیادی از رشد اخیر خود را از دست دادند. هرچند در چند روز اخیر بازارها همچنان محتاط بودند و به شدت اخبار را در نوسانات اعمال کردند اما تحولات اخیر تبعات سیاسی اقتصادی و البته اجتماعی گسترده در جهان خواهد داشت که تشدید تقابل بین ابرقدرت ها آغاز این تحولات خواهد بود.

در بازار ارز اما اگرچه در هفته اخیر اخبار به سمت نهایی شدن مذاکرات حرکت می کرد اما در پایان هفته شاهد واگراتر شدن اظهارات طرفین بودیم و در نهایت خبری از نهایی شدن توافق در هفته نشد. به نظر می رسد همچنان برخی از موارد سخت در مذاکرات نهایی نشده است و کار ادامه دارد. جنگ روسیه و اکراین نیز تا حدودی پوشش خبری مذاکرات وین را تحت تاثیر قرار داد و بازار ارز نیز در پایان هفته محتاط بود. احتمالا در این هفته نیز که به نوعی هفته نهایی محدودیت زمانی تعیینی غرب است باید منتظر اخبار بیشتری از وضعیت مذاکرات و متعاقبا واکنش های بازار ارز باشیم. 

2

در بازار سهام اما فعالان همچنان محتاطند و خوش بینی به احیای برجام باعث شده تا رفته رفته شاهد اقبال بازار به نمادهای بسیاری از گروه های کوچکتر باشیم که افت سنگینی را متحمل شده اند. با توجه به عدم رفع ابهامات قبلی و همچنین سطوح قبلی در قیمت های جهانی احتمالا بازار فردا همچنان در گروه های بزرگ محتاط رفتار کند و احتمالا اقبال به گروه های کوچکتر بیشتر باشد هرچند پالایشی ها به واسطه وضعیت نفت و فراورده ها همچنان مستعد نوسانات مثبت هستند. بازار سرمایه در تک سهم ها عملکرد قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشته بود و شاهد معاملات بهتری در این دسته از نمادها بودیم.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن: بازار سرمایه در اولین روز کاری خود در هفته دوم اسفند ماه 1400 با افت تقاضا و افزایش عرضه دنبال شد و شاهد افت بیش از 5500 واحدی نماگر کل بودیم. نماگر هم وزن نیز افت بیش از 700 واحد را به ثبت رساند.  

فلزی ها: در این گروه فولاد بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساند. فملی در قیمت 683 تومان با افت بیش از 2.5 درصد مواجه بود. فولای در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد.

خودرویی ها: عرضه از همان دقایق پیشایش گریبان این گروه بود و شاهد افت حداکثری قیمت در نمادهای این گروه بودیم. اکثریت نمادها از جمله لیدرهای گروه خودرو و خساپا با صف فروش مواجه بودند.

محصولات شیمیایی : در این گروه نماد زاگرس در سقف قیمت روزانه با صف خرید روبرو بود و نماد نوری با رشد 3 درصد به کار خود پایان داد. پترول عقب نشینی قیمت را تجربه کرد و در قیمت 183 تومان به کار خود پایان داد.

فرآورده های نفتی: با آنکه نوسانات زیادی را نفت برنت در معاملات آخر هفته تجربه کرد اما بی تفاوت به این موضوع این گروه در نیمه اول معاملات متعادل دنبال شدند اما در نیمه دوم بازار باتوجه به افزایش عرضه مدار معاملاتی عمده نمادهای گروه منفی و پر عرضه بود و شاهد افت قیمت بودیم.

بانکی ها : افت حداکثری قیمت در عمده نمادهای این گروه موجب شد تا شاهد شکل گیری صف فروش در این گروه هم باشیم.  

کلیت بازار: نخستین روز معاملاتی هفته جاری در حالی رو به پایان رساندیم که شاخص کل با افت 5500 واحدی تا سطح 1 میلیون 282 هزار واحد عقب نشینی کرده است. در کلیت بازار تعداد فروشندگان بر خریداران غالب است و تنها در برخی نمادهای کوچک و پتروشیمی ها و فلزی ها خریداران توانستند پابرجا بمانند. ارزش معاملات خرد نیز در محدوده 2900 میلیارد تومان است.

20 سهم با بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات روز شنبه 7 اسفند 1400

1

جمله طلایی روز

از تک تک فرصت‌هات استفاده کن بعضی چیزا فقط یکبار اتفاق میفتن...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




پایانی متعادل
توسط محمدباقر سلیمانی 29 اردیبهشت 1403 ساعت 15:09
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 اردیبهشت 1403 ساعت 08:38
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 25 اردیبهشت 1403 ساعت 08:31
کارت قرمز بورس به...
توسط محمدباقر سلیمانی 24 اردیبهشت 1403 ساعت 14:58