رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران می‌گوید با توجه به هزینه‌ها و تخفیفی که ایران می‌دهد، تحریم‌های نفتی حدود ۲۰ درصد هزینه مستقیم بر اقتصاد ایران تحمیل می‌کند.

حمید حسینی در گفت‌وگو با سایت انتخاب درپاسخ به این پرسش که ایران به دلیل تحریم‌های نفتی، روزانه چه میزان ضرر مالی می‌کند، گفته "ما یک ضرر روزانه‌ای داریم که به علت عدم فروش نفت است و بخشی هم هزینه‌هایی است که به دلیل تحریم بر ما تحمیل شده است. مجموع این دو، ضرر را مشخص می‌کند. ما یک گردش مالی ۱۰۰ میلیاردی در سال داریم که از طریق واردات و صادرات است و چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه اضافی بابت حمل و نقل، نقل و انتقال پول، تخفیف دادن به مشتری و سایرهزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم؛ بنابراین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار به این شکل ضرر می‌کنیم"

آیا کنفرانس مونیخ بر مذاکرات وین اثر منفی دارد؟

کنفرانس امنیتی مونیخ امسال همزمان با مرحله نهایی مذاکرات وین شده است. برخی از جمله مذاکره‌کننده ارشد روسیه این را اتفاق خوبی نمی‌دانند؛ عمدتا تصور می‌شود منحرف شدن توجهات به کنفرانس مونیخ، موجب کندی گفت‌وگوهای برجامی می‌شود. از سوی دیگر، برخی انتظار دارند با حضور وزیر خارجه کشورمان در این کنفرانس، شاهد تحولاتی در خصوص برجام باشیم. اما خبرنگار وال‌استریت ژورنال مدعی است از آن جایی که امیرعبداللهیان در حال حاضر یک بازیگر اصلی در پرونده هسته‌ای ایران نیست، انتظار تاثیرگذاری زیادی از کنفرانس مونیخ بر مذاکرات وین نمی‌رود.«کنفرانس امنیتی مونیخ» یک رویداد سالانه است که از سال ۱۹۶۳ تا کنون با موضوع امنیت بین‌الملل برگزار می‌شود و در آن رهبران دموکراسی‌های پیشرو (عموما از غرب) درباره تهدیدها و خطرات امنیتی جهان در قالبی غیررسمی صحبت می‌کنند. کنفرانس طی سال‌های اخیر رهبران حکومت‌های مستبد و حتی مخالفان را نیز برای سخنرانی دعوت کرده است.سه دلیل اهمیت کنفرانس مونیخ ۲۰۲۲

اما این بار، کنفرانس امنیتی مونیخ از چند جهت متفاوت و مهم است:

۱- برای سال‌ها این کنفرانس عموما بر مسائل کشورهای دور از غرب مثل افغانستان یا عراق تمرکز داشت. اما این بار این اروپاست که به دنبال تنش‌های روسیه و اوکراین در مرکز اصلی توجهات و مباحثات خواهد بود.

۲- این کنفرانس علاوه بر آنکه مقارن با اوج‌گیری تهدید بالقوه روسیه برای حمله به اوکراین است، همزمان با مرحله پایانی مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۴ و آمریکا نیز هست.

۳- پس از دو سال برگزاری مجازی به دلیل همه‌گیری کرونا، این بار بالاخره امسال نمایندگان کشورها از سرتاسر جهان در مونیخ به صورت حضوری دیدار خواهند کرد.

روند نزولی بهره بین‌بانکی در هفته گذشته نیز ادامه یافت

 نرخ بهره بین بانکی پس از آنکه در آذر ماه به 21.1 درصد رسید؛ روند نزولی آن شروع شد و در هفته منتهی به 28 بهمن سال جاری به 20.26 درصد رسید.

 با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در هفته  گذشته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ 823.3 هزار میلیارد ریال اقدام کرد. ارزش بازار توافق بازخرید سررسید شده 813.7 هزار میلیارد ریال بوده است. با در نظر گرفتن ارزش اعتبارگیری قاعده‌مند، در هفته گذشته خالص عملیات ریپو، 12 هزار میلیارد ریال بود.اگر در بازار بین بانکی منابع کم باشد، باعث افزایش نرخ در بازار می‌شود و اگر منابع در این بازار زیاد باشد، منابع مازاد باعث کاهش نرخ سود بازار بین بانکی می‌شود.

نشست سران سه قوه؛ کنترل تورم و حفظ معیشت مردم اولویت اصلی بودجه

در نشست سران سه قوه که به میزبانی مجلس برگزار شد، بر کاهش ناترازی بودجه ۱۴۰۱ برای جلوگیری از تورم و حفظ معیشت مردم تاکید شد.

هوشمندسازی کنتور‌های گاز از اوایل سال آینده

نورموسوی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز:تاکنون کنتور‌های هوشمند گاز به صورت کاربردی در کشور نصب نشده‌ و فقط ۱۵ عدد کنتور با هدف پژوهشی به مرحله نصب رسیده‌اند.مدیریت امور گازرسانی شرکت ملی گاز، پس از رفع ایراداتی که از واحدهای پژوهش و فناوری و آی تی این شرکت اعلام شده، به دنبال پیمانکار خواهد بود تا نصب کنتور‌های هوشمند در بخش مشترکان جزء و عمده با اولویت پرمصرف‌ها را از اوایل سال ۱۴۰۱، عملیاتی کند.هزینه نصب کنتور برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشند، رایگان است.

قیمت جهانی مس افزایش یافت

قیمت مس در بورس فلزات لندن نسبت به روز معاملاتی پیشین، ۵ دلار معادل ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰ هزار و ۱۵ دلار رسید.

در چند قدمی پایان ماراتن مذاکرات

یک منبع آگاه به «اعتماد» می‌گوید:با پیشرفت گفت‌وگوها در وین و نزدیک شدن به توافق احتمالی، برخی طرف‌های اروپایی تلاش‌هایی را برای طرح موضوعات غیرمرتبط با برجام صورت می‌دهند.رویترز به نقل از دو منبع آگاه امریکایی درباره پیشنهاد وزیر خارجه ایران برای صدور بیانیه سیاسی در حمایت از اجرای برجام از سوی کنگره امریکا می‌نویسد: مخالفت کنگره امریکا با ایران ریشه‌دار است لذا طبیعتا آنها خود را به نشنیدن پیشنهاد وزیر خارجه ایران می‌زنند.‏آزادسازی پول ایران در کره جنوی  که بالغ بر 7 میلیارد دلار است،می‌تواند در زمینه راستی‌آزمایی رفع موثر تحریم‌ها هم ابزار محک مناسبی باشد تا مشخص شود که آیا تبادل‌های مالی-بانکی ایران به حالت عادی بازگشته است یا خیر.

جلسه غیرعلنی بررسی حذف ارز ترجیحی

سخنگوی هیات رئیسه مجلس: مجلس شورای اسلامی فردا جلسه غیرعلنی درباره بودجه و ارز ترجیحی خواهد داشت در این باره پنج نفر از روسای کمیسیون‌های اقتصادی، بودجه، کشاورزی، جهش تولید و انرژی صحبت می‌کنند و  تعدادی از نمایندگان  هم به قید قرعه به بیان نظراتشان می‌پردازند.با پایان جلسه غیرعلنی، مجلس شورای اسلامی وارد جلسه علنی خواهد شد و بعد از آن دو تقاضای دو فوریتی در دستور مجلس قرار می‌گیرد اگر در شیفت صبح مجلس وارد دستور بودجه شد آنگاه شیفت بعد از ظهر هم برای بررسی جزییات بودجه تشکیل می‌شود و در غیر این صورت، بررسی جزییات بودجه از روز دوشنبه  آغاز خواهد شد./ایرنا

از مجمع ولصنم چه خبر؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت لیزینگ صنعت و معدن با حضور بیش از ۷۸ درصد سهامداران و هیئت مدیره مجمع در حال برگزاری است... میزان تسهیلات قابل پرداخت برای سال ۱۴۰۱ با توجه به بررسی های انجام شده و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، حدود ۲.۰۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است. حفظ سهم بازار موجود و سعی در توسعه آن ، تنوع بخشی پرتفوی تسهیلاتی شرکت، بازنگری در برنامه ریزی استراتژیک و تدوین سند توسعه و طرح تجارت شرکت از جمله برنامه های آتی شرکت در سال ۱۴۰۱ است.

واردات خودرو منتفی شد؛ زور مجلس به مافیا نرسید!

با وجود حمایت قبلی کمیسیون تلفیق از واردات ۵۰ هزار خودرو، حالا نظر مجلس کاملا عوض شده است. فیروز نادری کارشناس خودرو در این رابطه می‌گوید، دست‌های پشت پرده‌ای که از ممنوعیت واردات خودرو سود می‌برند.این افراد جلوی آزادسازی را می‌گیرند. خودروسازان، با آزاد شدن واردات توان رقابت ندارند.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52