نگاهی به بازار سرمایه 

بازار سرمایه روزهای بی رمق و کم حجمی را در حال سپری کردن است و کماکان بازار سهام با بلاتکلیفی از جنس برجام  و همچنین تعیین تکلیف بودجه 1401 روبروست. حال اینکه از سوی دیگر رمقی برای ورود سرمایه جدید و یا تزریق پول های پارک شده در بزارا سرمایه وجود ندارد و بازار سهام همانند آب راکد روزهای معاملاتی خود را در حال نوسان است. نقطه ضعف بازار در ماه‌های اخیر که به وضعیت نامطلوب این ‌روزهای آن دامن زده، خروج سرمایه به‌جای ورود آن است و هر روز اهد خروج نقدینگی و شناسایی ضرر از سوی سهامداران هستیم. واقعیت امر این است که جریان نبض بازار تا حد زیادی به ورود پول بستگی دارد و می توان گفت بازگشت امید در حالی صورت خواهد گرفت که اطمینان به بازار سهام تا حدودی بازگردد و موجب ورود نقدینگی به بازار سهام شود. در همین راستا برای محقق ‌شدن این مهم، بازار نیازمند چند اتفاق است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار در روند کوتاه‌مدت به ‌شدت تحت ‌تاثیر اتفاقات بین‌المللی است. کاهش انتظارات تورمی در بازار ارز به دنبال مذاکرات سیاسی و تقویت شدن احتمال توافق، به‌ صورت مقطعی گروه‌های بورسی مرتبط با این حوزه را تحت ‌تاثیر منفی قرار می‌دهد؛ این در حالی است که از سوی دیگر این روند می‌تواند فرصت خرید مجددی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند. از سوی دیگر ناامیدی در مذاکرات برجام موجب شد تا دلار مجددا در کانال بالای 27 هزار تومان قرار بگیرد و ما شاهد نوسانات قیمت در محدوده بالای 27 هزار تومان باشیم. از سوی دیگر جنگ اوکراین و روسیه موجب شد تا نفت برنت در مرز 100 دلاری شدن قرار بگیرد و در روز دوشنبه 25 بهمن ماه 1400 شاهد نوسانات مثبت برخلاف روز یکشنبه سرخ بازار سهام بودیم.

اما با تمام بی رمقی ها و کم حجم بودن معاملات در روز دوشنبه 25 بهمن ماه 1400 نظاره گر رشد قیمت در بزرگان من جمله فولادی ها و نماد فارس در گروه محصولات شیمیایی بودیم که بموجب آن شاخص کل توانست در سطح 1 میلیون و 282 هزار واحد قرار بگیرد و بزرگان می توان گفت بیشترین نقش را در رشد شاخص کل ایفا کردند. بسیاری از سهام با قیمت فعلی ارزنده هستند. اما متاسفانه زمانی که بازار منفی می‌شود سهامداران از ترس ریزش بیشتر دست به اینتر شده و شروع به فروش سهام خود میکنند و این منفی های پی در پی امید و اعتماد را از سهامداران گرفته است و تا زمانی که اعتماد از دست رفته به بازار  سرمایه باز نگردد بازار سهام در یک روند رنج قرار دارد.

در معاملات روز جاری عملکرد معدنی ها بسیار جذاب بود بطوری که اکثریت نمادهای این گروه در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شدند و شاهد شکل گیری صف خرید بروی نمادهای این گروه بودیم. تجلی، کاما، کمنگنز و فزر از نمادهای مورد توجه سهامداران در معاملات روز جاری به شمار رفتند.
در گروه فلزات اساسی هم فولاد مبارکه در قیمت بالای 1000 تومان در حال نوسان بود و می توان گفت روزهای خوبی را به ثبت رساند و نماد فملی نیز در قیمت 704 تومان توانست رشد بیش از 2 درصد را به ثبت برساند.

خبر افزایش قیمت شکر و کمبود این محصول موجب شد تا گروه قندی ها امروز به کام سهامدارانشان مثبت و شیرین بیایند و شاهد برتری خریداران در اکثریت نمادهای این گروه هم بودیم. قثابت، قلرست و نماد قچار از نمادهای مورد اقبال گروه بشمار رفتند.

در گروه بانکی ها معاملات در مدار مثبت و با رشد بیش از 1 درصد دنبال شد و شاهد قدرت نسبی خریدازان به نسبت فروشندگان بودیم.

در محصولات شیمیایی با تقاضا خوبی که در نماد فارس در جریان بود موجب شد تا بیشترین تاثیر گذاری مثبت را بروی نماگر بورس تهران از سمت این نماد داشته باشیم و سایر بزرگان گروه هم در مدار مثبت دنبال شدند و شاهد رشد نسبی تقاضا در این گروه بودیم.

در کدال چه گذشت؟

شپارس:  افزایش سرمایه 42 درصدی شپارس از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.پارسان:  پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تامین مالی 48 پروژه

لکما: موضوع مناقصه  : تهیه کالا و اجرای سیستم پایش الکترونیک در محدوده پارک ملی بمو

خصدرا: تغییرات با اهمیت در عملکرد شرکت های تحت کنترل

کیسون: پذیرش مشروط شرکت کیسون در بازار دوم فرابورس

تپکو: امضاء تفاهم نامه در راستای تامین نیاز ماشین آلات شرکت های تابعه شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین( متعلق به شستا) توسط شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو (سهامی عام)

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 08:20
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04