کاخ سفید اعلام کرد که نمی‌تواند تاریخ خاصی را برای آغاز «حمله» روسیه به اوکراین تعیین کند.

ایسنا- مشاور امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد که ایالات متحده نمی‌تواند پیش بینی کند که روسیه چه زمانی «تهاجم خود به اوکراین» را آغاز خواهد کرد، اما به احتمال قوی پس از بازی‌های المپیک زمستانی چین آغاز شود.سالیوان افزود: ما نمی‌توانیم روز دقیقی را پیش‌بینی کنیم، اما مدتی است تأکید می‌کنیم که اکنون در مرحله‌ای هستیم که در آن روسیه می‌تواند هر روز تهاجم و کارزار نظامی گسترده خود را در اوکراین آغاز کند و این شامل هفته آینده قبل از پایان بازی های المپیک می‌شود.

اولیانوف اعلام کرد: رایزنی برجامی با نماینده آمریکا در مرحله آخر مذاکرات وین

ایسنا - نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در «مرحله آخر مذاکرات وین» خبر داد.میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش از دیدار با مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین خبر داده و نوشت: دیداری دیگر با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مرحله آخر مذاکرات وین پیرامون برجام.این دیدار در جریان دیگر دیدارهای دوجانبه هیات‌ روسیه با هیات‌ آمریکا در دور هشتم مذاکرات وین انجام شده است.

حاشیه سود فولادسازی اروپا کاهش یافته است

معدن 24 - بازار فولاد اروپا در حال حاضر با افزایش طولانی‌مدت هزینه‌های تامین زغالسنگ، قراضه و سنگ آهن مواجه است، زیرا سودآوری و تقاضای فولاد در سال گذشته پس از تعطیلی های اولیه ناشی از همه‌گیری کرونا در سال 2020 به تدریج  بهبود یافت و نوسانات، هزینه های تولید فولاد را افزایش داد. قیمت بالای فولاد در سال 2021 از حاشیه سود فولادسازی حمایت کرد که در آگوست به اوج خود رسید در حالی که نوسانات بخش مواد اولیه هزینه تولید را بالا برد. از طرفی قیمت بالای سنگ آهن و زغالسنگ متالورژی همچنان ادامه دارد. اختلاف قیمت ورق گرم و مواد اولیه در شمال غرب اروپا در سال 2021 کمی بالاتر از 635 یورو در هر تن بود که بیش از دو برابر میانگین 253 یورو در هر تن در سال 2020 است. انتظار می رود هزینه بالای انرژی و حمل و نقل همچنان بر حاشیه سود فولادسازی در اروپا فشار آورد.

وام مسکن گران‌تر شد

ارانیکو - در حالی که بانک مسکن مرتبا طرح کاهش ۵۰ درصدی هزینه خرید اوراق تسهیلات را تمدید می‌کند و اخیراً هم مهلت این مشوق را تا پایان اسفند ماه تمدید کرده، بررسی‌ها گویای آن است که به دلیل جهش قیمت اوراق، بیش از ۷۱ میلیون تومن باید برای وام ۴۸۰ میلیون تومانی زوجین هزینه کرد و عملاً این مشوق کمک چندانی به افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن نکرده است.

امریکا ادعای خود را پس گرفت!

روز یکشنبه، مقامات ارشد امریکایی عنوان کردند که نمی‌توانند گزارشاتی را که سازمان اطلاعاتی آمریکا مبنی بر این که روسیه در حال برنامه ریزی برای حمله به اوکراین در روز چهارشنبه است را تایید کنند.

اوکراین؛ اگر جنگ نشود از پیوستن به ناتو صرف نظر می‌کنیم

وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در انگلیس، تاکید کرده که در صورت جلوگیری از وقوع جنگ با روسیه، کی‌یف ممکن است موافقت کند که به هیچ وجه به ناتو نخواهد پیوست. یکی از نگرانی‌های امنیتی روسیه که بحران کنونی را پیش آورده، پیوستن اوکراین به ناتو است که می‌تواند یک تهدید برای روسیه در مرزهایش به وجود آورد، زیرا با پیوستن اوکراین به ناتو، این کشور در همسایگی روسیه میزبان موشک‌ها و نیرو‌های رزمی ناتو خواهد شد.

شکر باز هم نایاب شد!

در تاریخ 15 بهمن ماه؛ سازمان حمایت، بار دیگر مجوز افزایش قیمت شکر را صادر کرد. حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: سازمان حمایت با هدف نزدیک‌شدن به قیمت جهانی شکر اقدام به بالابردن قیمت‌ها کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا شکر نایاب است؟ تشریح کرد: اکنون مشکلی در تولید و عرضه شکر وجود ندارد. اتفاقا در کارخانه‌ها و بنکداری‌ها شکر به‌وفور یافت می‌شود. ماجرا این است که عده‌ای به دنبال شکر ارزان می‌گردند. در نتیجه بهتر است بگوییم شکر ارزان نایاب شد.

خداحافظی با قیمت کارخانه‌ای خودرو / قیمت خودرو تک نرخی می‌شود

طهماسبی، دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس طرح جایگزین احتمالی قرعه کشی خودرو را حذف قیمت کارخانه‌ای خودرو و تک نرخی شدن بهای آن دانسته و اظهار داشته است: وزارت صمت سازوکاری را پیش بینی کرده که مردم بتوانند عادلانه تر به محصولات تولیدی دسترسی داشته باشند که این طرح جایگزین قرعه کشی خودرو می‌شود. هرچند که جزییات آن هنوز نهایی نشده اما من فکر می‌کنم با برنامه دولت برای بازار خودرو، بحث دلال بازی و واسطه گری و همچنین مجموعه ایراداتی که قرعه کشی با خود به همراه دارد از بین خواهد رفت.

مهم؛ احتمال برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روز دوشنبه

یک خبرنگار حاضر در وین از احتمال تشکیل نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام فردا در وین خبر داد.استفانی لیختن اشتاین، خبرنگار حوزه سیاست خارجی نشریه‌هایی همچون پولیتیکو، فارن پالیسی و ایندیپندت که اکنون از وین اخبار مربوط به توافق هسته‌ای ایران را پوشش می‌دهد، در پیامی توییتری نوشت:«اینطور شنیده‌ام که احتمال دارد نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام فردا در وین تشکیل شود.»

روسیه: پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات وین حاصل شده است

اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در توئیتی نوشت: اعضای برجام و آمریکا در غیاب ایران امشب برای ارزیابی آخرین وضعیت مذاکرات وین تشکیل جلسه دادند.همه ارزیابی‌ها مثبت بود و پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات حاصل شده است.

کاخ‌سفید: نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم روسیه چه زمانی به اوکراین حمله می‌کند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا: ما و همپیمانان آماده ادامه دیپلماسی بوده اما همچنین آماده پاسخ یکپارچه و قاطعانه به روسیه هستیم.️جهان باید آماده این باشد که روسیه دستاویزی برای حمله به اوکراین ایجاد کند.️نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم روسیه چه زمانی به اوکراین حمله خواهد کرد و این ممکن است هر زمانی قبل یا بعد از المپیک روی دهد. _فارس

65 میلیارد دلار درآمد بیشتر برای روسیه با نفت 90 دلاری

این هفته بلومبرگ با توجه به تخمین های انجام شده توسط اقتصاددانان گزارش داد که چنانچه قیمتهای نفت بالا بماند، روسیه می تواند 65 میلیارد دلار اضافی برای خزانه دولت خود در سال جاری دریافت کند.  بر اساس برآوردها، برای تحقق این سود، برای بقیه سال قیمتها باید در حدود 90 دلار در هر بشکه برنت باقی بماند.

فارس

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس آماده واگذاری:رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: بعد از مباحث مربوط به خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دستور بعدی ما در مورد خصوصی سازی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بود که به کمیسیون تخصصی واگذار شد.قربانزاده افزود: ۱۵ درصد از سهام دولت در پتروشیمی خلیج فارس که قرار است در قالب مزایده با پریمیوم ۵۷ درصد عرضه شود موکول شد به جلسه کمیسیون تخصصی تا جلسه آینده در هیات واگذاری مطرح شود. _سنا

70 درصد ارزش سرخابی‌ها مربوط به برند آنها است!

 قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌ سازی با بیان اینکه 70 درصد ارزش‌گذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مربوط به برند آنها است، گفت: احتمال درج نماد این دو شرکت در اوایل اسفند در بازار پایه فرابورس وجود دارد.

کمیسیون تلفیق؛ مفروضات فروش نفت را تغییر داد

نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق قیمت نفت مفروض در سند مالی دولت را از 60 دلار به 70 دلار و میزان فروش نفت را به یک میلیون و 400 هزار بشکه افزایش دادند.در بند ب تبصره یک ماده واحد آورده شد: «سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت مندرج در ردیف 210101، میعانات گازی و خالص صادرات گاز مندرج در ردیف 210102 و منابع مربوط به سه درصد(3) مندرج در ردیف 210109 جدول شماره (5) این قانون معادل چهار میلیون و هشتصد و چهل و چهار هزار میلیارد( 4844,000,000,000,000) ریال تعیین می‌شود.»

صادرات نفت ایران بیش از میزان اعلام شده «رویترز» است

 شرکت تنکرترکرز، شرکت رهیابی محموله های نفتی در سراسر جهان در واکنش به گزارش خبرگزاری رویترز، نوشت: «شما نمی توانید چیزی را که نمی بینید رهیابی کنید؛ ما یک میلیون بشکه در روز را در ماه دسامبر 2019 و یک میلیون و 650 هزار بشکه در روز در مارس 2021 رهیابی کرده بودیم.»️ در شرایط تحریمی، ارقام صادرات نفت ایران به صورت رسمی منتشر نمی شود و ایران با روش های گوناگون محرمانه نفت خود را در بازار به فروش می رساند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52