احتمال برگزاری اولین نشست کاری ایران و کره جنوبی در اواخر بهمن

 منابع کره جنوبی خبر دادند سئول و تهران در حال بررسی برگزاری اولین نشست کاری خود در ماه میلادی جاری (فوریه) برای حل و فصل مسائل مربوط به دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.نحوه ارسال پول‌های مسدود شده ایران به تهران در صورت لغو تحریم‌های مرتبط، احتمالاً به عنوان دستور کار اصلی این گفت‌وگوها خواهد بود.

نماینده کنگره مدعی بازگشت آمریکا به برجام شد

«رو خانا» نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا از ایالت کالیفورنیا در توئیتی مدعی شد که به زودی خبرهای شگفت آوری از توافق شنیده می شود.در توئیت این نماینده کنگره آمده است:خوشحالم که می بینم دیپلمات های ما پیشرفت خارق العاده ای را تحت رهبری نماینده ویژه آمریکا در امور ایران (رابرت مالی) کسب کرده اند.توافق هسته ای مسیر ایران به سوی بمب را مسدود کرد.خروج ترامپ ما را در مسیر جنگ قرار داد و اکنون زمان برای ورود دوباره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فرا رسید.

نفت در مسیر ۱۰۰ دلاری شد

 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۴ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش به ۹۱ دلار و ۴۵ سنت رسید. به گفته تحلیلگران با توجه به اینکه ترمیم تقاضا در حال سبقت گرفتن از رشد عرضه است بازارها در برابر هر گونه شوکی در بخش عرضه آسیب‌پذیر شده‌اند. _تسنیم

گفتگوی «رابرت مالی» با طرف‌های عربی درباره مذاکرات وین

 نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به گفتگوهای خود با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن درباره مذاکرات وین، گفت به مشورت‌های نزدیک با شرکای منطقه‌ای خود ادامه می‌دهند.

در مذاکرات وین فقط روى برنامه هسته‌اى ایران متمرکز هستیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:آن‌چه در وین می‌گذرد فقط روی یک موضوع متمرکز است و آن برنامه هسته‌ای ایران است. همان طور که می‌دانید ایران شماری از چالش‌ها را برای ایالات متحده، متحدان و شرکایمان و فراتر از آن ایجاد می‌کند.یکی از آن چالش‌ها، گروه‌های نیابتی آن‌ها است. پس ما روی آن متمرکز هستیم. اما با ابزارهای دیگر روی آن متمرکز هستیم.چیزی که در وین روی آن متمرکز هستیم، بازگشت به توافق هسته‌ای است که محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند و با راستی‌آزمایی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را متوقف می‌کند.

با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری نیز موافقت شده است

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح ساماندهی صنعت خودرو جهت بررسی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده گفت: دولت راهی جز تصویب این طرح نخواهد داشت، ضمن اینکه یکی از راه‌های جبران وضعیت کسری بودجه دولت، عوارض و حقوق گمرکی اخذ شده از واردات خودرو خارجی است.  _ایسنا

هفته آینده قیمت سهام سرخابی‌ها مشخص می‌شود

میثم فدایی واحد، مدیرعامل فرابورس ایران به جلسه اخیر سازمان خصوصی‌سازی که برای تعیین تکلیف عرضه سهام سرخابی‌ها برگزار شد، اشاره کرد و گفت: برخی مراحل برای تکمیل فرایند عرضه سهام، باقی مانده که اگر به صورت منظم پیش برود، طی هفته‌های آتی شاهد درج نماد و عرضه سهام سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس هستیم.

فروش اموال، راهکار رئیس بانک مرکزی برای تامین نقدینگی بانک‌ها

ئیس کل بانک مرکزی: بانک‌های که از نظر نقدینگی با ناترازی مواجه هستند باید تلاش کنند تا با واگذاری اموال مازاد خود، نقدینگی مورد نیاز برای اعطای تسهیلات را تامین کنند. _ایرنا

کاهش قیمت نفت پس از تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید

پس از انتشار آمارهای ضعیف اشتغال آمریکا و پایبندی اوپک پلاس به تعهدات مربوط به افزایش تولید، قیمت نفت در مبادلات امروز پنجشنبه با کاهش نسبی روبرو شده است. به گزارش رویترز، سرمایه گذاران بین المللی بر این باورند که پایبندی اوپک پلاس به افزایش متعادل و تدریجی تولید و عرضه، نمی تواند چالش های نگران کننده بازار انرژی را برطرف کند و همین عامل مانع از افت شدید قیمت نفت شده است.  یمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن با 37 سنت کاهش به 89.10 دلار رسیده است. قیمت نفت برنت روز چهارشنبه با رشد 31 سنتی روبرو شده بود. هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با 54 سنت کاهش به 87.72 دلار رسیده است. برخی تحلیلگران معتقدند که افت قیمت نفت کاملا موقت و کوتاه مدت خواهد بود و کمبود عرضه و رشد تقاضا موجب خواهد شد تا قیمت نفت تا پایان امسال روند صعودی داشته باشد.  آمارهای رسمی نشان می دهد اشتغال بخش خصوصی آمریکا برای نخستین بار در یک سال گذشته طی ماه ژانویه با کاهش روبرو شده است. تعداد فرصت های شغلی در بخش خصوصی امریکا در این مدت 301 هزار مورد کاهش داشته است. با این حال تنش های سیاسی در شرق اروپا و خاورمیانه نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. قیمت نفت از ابتدای امسال تاکنون 15 درصد رشد داشته و قیمت ها طی هفته گذشته به بالاترین سطح خود از 2014 میلادی رسید.  اظهارات وزیر نفت ایران مبنی بر آمادگی این کشور برای بازگشت به بازار انرژی نیز قیمت نفت را تحت فشار بیشتری قرار داده است.  اوپک پلاس نیز در نشست چهارشنبه خود بر پایبندی به تعهد افزایش 400 هزار بشکه در روز تولید نفت تاکید کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۱۵ بهمن در گزارشی اعلام کرده بود دولت جو بایدن با هدف احیای توافق هسته‌ای برجام، لغو برخی تحریم‌های برنامه هسته‌ای ایران را از سر گرفته است.

این گزارش اعلام کرد پیش از بازگشت به وین برای دور نهایی و مشخص شدن سرنوشت مذاکرات، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا برخی از تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را طی فرمانی در روز جمعه لغو کرده است.بر اساس این گزارش، معافیت از تحریم‌ها تهدید علیه شرکت‌ها و کشورهایی چون روسیه، چین و اروپا که در بخش‌های غیرنظامی فعالیت هسته‌ای ایران حضور داشتند را لغو می‌کند.به نوشته آسوشیتدپرس این معافیت‌ها برای ترغیب ایران به اجرای تعهدات توافق هسته‌ای برجام است.

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه چند میلیارد دلاری رقابت با چین را تصویب کرد

ین لایحه ۵۲ میلیارد دلار یارانه به ساخت و تحقیقات در مورد تراشه های الکترونیکی و ۴۵ میلیارد دلار به کاهش مشکلات زنجیره تامین اختصاص می دهد. این مشکلات باعث کمبود قطعات کلیدی مورد استفاده در خودروها و رایانه ها شده است.این لایحه همچنین یک بودجه ۸ میلیارد دلاری  به "صندوق آب و هوای سبز" به عنوان بخشی از توافق پاریس برای کمک به کشورهای در حال توسعه در مقابله با تغییرات اقلیمی اختصاص می دهد. این بخش از لایحه با مخالفت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان مواجه شد. آنها معتقدند پکن می تواند از قوانین اقلیمی به نفع خود استفاده کند.

آمریکا یک گام به برجام نزدیک شد؛

بلینکن لغو برخى تحریم هاى ایران را امضا کرد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه چندین معافیت از تحریم ها را در رابطه با فعالیت های هسته ای غیرنظامی ایران امضا کرد. این اقدام دولت بایدن، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داد.این فعالیت‌ها به تکمیل توافق برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می کند و زمینه را برای بازگشت ایران را نیز به اجرای تعهداتش در برجام فراهم می‌سازد.    معافیت های تحریمی به کشورها و شرکت های خارجی اجازه می دهد تا در پروژه های غیرنظامی نیروگاه هسته ای بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ماه مه ۲۰۲۰ این معافیت‌ها را لغو کرده بود.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52