شمارش برای ثبت هفته ای سبز پوش..

در واقع بدون چون و چرا از مرز 1.300 مجددا عبور کردیم...

به گزارش پاداش سرمایه، هفته سبزی را بازار سرمایه در حال گذراندن است و امروز هم برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری شاهد بهبود تقاضا و رشد قیمت در اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم. خوش بینی سهامداران به اتفاقات برجام  موجب شد تا نمادهای گروه بانکی در مدار مثبت کامل و با صفوف خرید بیش از 3 ملیارد برگه سهم در نماد وتجارت و صف خرید نزدیک به 2 میلیارد تومان در نماد بانک ملت نظاره گر باشیم. از سوی دیگر خریداران در مرحله پیش گشایش با خبر واگذاری بلوک نمادهای خودرو و خساپا موجب شد تا خریداران در این دو نماد هجوم آورند. خبری که در شب گذشته به بازار سذمایه تزریق شد، روز چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه، شرکت ‌پویا زرکان آق دره با نمادفزر عرضه ا‌ولیه دارد.  در واقع با توجه به اینکه فزر با P/E خیلی بالا درحال عرضه است و ما سهم‌هایی داریم که ارزندگی خیلی بیشتری نسبت به این عرضه‌ اولیه دارند، این عرضه اولیه با این قیمت جای تعجب دارد. به نظر می‌رسد، با این وضعیت مقداری نقدینگی از بازار خارج کند. البته اگر ارزش معاملات و حجم معاملات هفته آینده نیز همینطور خوب باشد، احتمالا عرضه اولیه‌ها رونق را به بازار برمی‌گردانند. حال باید دید واکنش سهادماران به این موضوع چه خواهد بود.

در اواسط بازار، شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار بودیم. بطوری که در بزرگان خودرویی با آنکه نمادها از سقف قیمت روزانه فاصله گرفتند، نظاره گر ثبت حجم های بیش از 1 میلیارد برگه سهم در دو نماد خودرو و خساپا بودیم. سه نماد فولاد، فملی و شبندر بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به وبملت،دتماد و خساپا معطوف بود.  از طرف دیگر روند مذاکرات رو به جلو است و اخبار امیدوارکننده‌ای به گوش می‌رسد. به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای بورس خبر خوب دیگری است. در انتهای بهمن این نگرانی به وجود می‌آید که دولت به دلیل کسری بودجه مجددا دست به انتشار اوراق بزند و این موضوع شاید برای بازار مشکل ایجاد کند.  باید توجه داشت که رقمی که دولت اجازه انتشار اوراق دارد زیاد نیست. آن میزان هم توسط بیمه و بانکی‌ها خریداری خواهد شد؛ لذا بازار سهام از این حیث دچار مشکل نخواهد شد. همچنین اگر در بازارهای جهانی شاهد تغییر خاصی نباشیم احتمالا بازار سهام با روندی خنثی در اسفند به کار خود در سال ۱۴۰۰ پایان دهد.

در نهایت، معاملات امروز 12 بهمن ماه 1400 با رخ نمایی سهامداران در جبهه خرید آغاز شد. این قدرت خرید ابتدا تنها در لیدرهای بازار محسوس بود اما رفته رفته اقبال سهامداران را به تعداد بیشتری از نمادهای معاملاتی مشاهده کردیم، به طوری که شاخص کل توانست با شد بیش از 6600 واحد مجددا در ارتفاع 1 میلیون و 300 هزار واحد قرار بگیرد. این ستاره خوش اقبال تقاضا در کوچکتر های بازار نیز جلب توجه می کند چرا که شاخص هموزن با جهش بالغ بر 2500 واحدی دنبال شد.

بیشترین تاثیر بر شاخص را وبملت و خودرو داشتند . ارزش کل معاملات بازار سرمایه 6904 میلیارد تومان بود که در این بین ارزش معاملات خرد سهام حدود 3500 میلیارد تومان بود. دلار در بازار آزاد محدوده 27780 تومان بود. سکه هم 12 میلیون و 240 هزارتومان معامله شد. هر انس طلا نیز 1805 دلار معامله شد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : برتری خریداران در نمادهای خودرویی و بانکی خیره کننده بود. رشد قیمت و افزایش تقاضا در بزرگان موجب شد تا نماگر بورس تهران مجددا در فراز 1.300 واحد قرار بگیرد و با رشد بیش از 6600 واحد در مدار 1.301 واحد به کار خود پایان داد. نماگر هم وزن نیز رشد بیش از 2500 واحد را به ثبت رساند.

فلزی ها: در این گروه نماد فولاد و فملی در قیمت های 1075 و 708 تومان با رشد نسبی تقاضا دنبال می شود. فجر در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد. هرمز در قیمت 1416 تومان به کار خود پایان داد.

خودرویی ها: رشد قیمت و افزایش تقاضا در گروه خودرویی ها به قدری بالا بود که در دقایق ابتدایی شاهد رشد حداکثری قیمت در نمادهای لیدر این گروه بودیم.  در نهایت خودر ودر قیمت 209 تومان و خساپا در قیمت 167 تومان به کار خود پایان داد و حجم معاملات هر دو نماد بیش از 1 میلیارد برگه سهم به ثبت رسید.

محصولات شیمیایی: در این گروه شاهد افت قیمت در اکثریت نمادها بودیم بطوری که اغلب سهامداران در حال سیو سود در برخی از نمادها از جمله نوری، پترول، آریا و شپلی بودند.

فرآورده های نفتی: افت قیمت در نماهای بزرگ این گروه را شاهد بودیم. شپنا، شتران، شبندر و سایر نمادها در مدار منفی دنبال شدند.   

بانکی ها: بانکی ها با رشد قیمت و افزایش قیمت دنبال شدند و شاهد برتری خریداران و قدرت تقاضا در نمادهای این گروه بودیم بطوری که نمادهای بزرگ این گروه با صفوف خرید بیش از 1 میلیازرد برگه سهم دنبال شدند.  

کلیت بازار: در بازار امروز 344 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. نمادهای وبملت و دتماد بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و فولاد و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به 3.5 هزار میلیارد تومان رسید.

20 سهم با بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات روز سه شنبه 12 بهمن 1400

خلاصه بازار در تاریخ 12 بهمن 1400

جمله طلایی روز: 

اولین کلید موفقیت اینه که شروع کنى...

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 

 

 




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01