لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال مدعی شد:

مذاکرات وین در سطح کارشناسان از امروز صبح در وین از سر گرفته شد.انتظار می‌رود که روسای هیئت‌ها اواخر این هفته به مذاکرات برگردند.

تقاضای گاز اروپا کاهش می‌یابد

 آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که تقاضای گاز اروپا در سال جاری میلادی کاهش یابد، زیرا ادامه روند بالا بودن قیمت‌های گاز طبیعی سبب رقابت بیشتر برای تولید برق از زغال‌سنگ می‌شود.این آژانس در گزارش فصلی خود از بازار گاز اعلام کرد: با این حال انتظار می‌رود تقاضای گاز در سال جاری با حدود ۴.۵ درصد کاهش به ۵۲۷ میلیارد مترمکعب برسد که بخشی از آن به‌دلیل کاهش مصرف گاز برای تولید برق است که می‌تواند نسبت به سال ۲۰۲۱ تا ۶ درصد کاهش یابد.

هیچ برنامه‌ای برای ورود به حوزه تولید برنج نداریم!

 روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اعلام کرد این قرارگاه هیچ برنامه‌ای برای ورود به حوزه کاشت و تولید برنج در کشور ندارد.

افزایش شاخص قیمت گندم در جهان

 کارشناسان یکی از دلایل افزایش قیمت جهانی گندم را افزایش ذخایر غلات کشور چین را می‌دانند؛ به طوری که کشور چین نیمی از ذخایر غلات جهان از جمله برنج ذرت را در اختیار دارد و برای اولین بار نسبت به افزایش ذخایر خود برای افزایش امنیت غذایی اقدام کرده است.  از مناقشه گندمی بین الجزایر و فرانسه که در پی آن سه محموله فرانسه از سوی الجزایر بازگشت داده شده نیز از عوامل تأثیرگذار بر قیمت این محصول در جهان یاد می‌شود.

ایران قطعات سانتریفیوژ را به جای کرج در اصفهان تولید می‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع تسای کرج متوقف خواهد شد و این قطعات در مجتمع جدید در اصفهان تولید خواهد شد، البته هنوز تولید آنها آغاز نشده است.آژانس خبر داده که دوربین‌های نظارتی خود را در این مجتمع جدید نصب کرده است.

مهم؛ گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ 770.0 هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

گرانفروشی ۹۱ میلیون دلاری شرکت کروز به سایپا

نماینده دادستان: متهم گودرزی معاون مسافری گمرک فرودگاه امام بود؛ خروج ارز از کشور با همکاری متهم گودرزی بوده است.در ازای خدماتی که ارائه می‌داد یک دستگاه مزدا ۳ به قیمت کارخانه و حدود یکصد میلیون تومان ارزان‌تر، از شرکت کروز دریافت کرده است.نماینده حقوقی شرکت سایپا در دادگاه: شرکت کروز برای ۱۷ قلم کالای خود اظهارات دروغ داشته و کالاهای این شرکت از سال ۹۵ تا ۹۸ بیش از ۹۱ میلیون دلار گران‌تر به سایپا فروخته شده‌اند.

نماینده مجلس: پیشنهاد ما افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران در ۱۴۰۱ است

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: تمام سعی ما این است که با توجه به بحث حذف ارز ترجیحی، بحث گران شدن کالاهای اساسی و همچنین تورم انتظاری که تحت تاثیر عوامل مختلف ایجاد خواهد شد تا حد امکان عدد افزایش حقوق را به قانون نزدیک کنیم.ما حداقل ۳۵ درصد افزایش حقوق برای کارگران را در نظر داریم اما در کنار آن باید مشوق‌هایی برای کارفرمایان در نظر گرفته شود که بتوانند کار تولید را انجام دهند، حالا اینکه چقدر بتوانیم این بحث را جلو ببریم و دولت را قانع کنیم، مشخص نیست. ماده ۴۱ قانون کار می‌گوید افزایش حقوق بر اساس تورم باشد، بر اساس تورم یعنی ۴۵ درصد؛ ما نمی‌گوییم ۴۵ درصد که بالا بگیریم و نتوانیم انجام دهیم.

قیمت هر متر مربع نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شد

جعفری سرپرست شرکت عمران شهر‌های جدید :قیمت هر متر مربع واحد‌های نهضت ملی مسکن حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.پیشنهاداتی را برای کاهش هزینه تولید مسکن از طریق مدیریت زنجیره‌ای تولید مصالح ساختمانی با کیفیت در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

عرضه خودرو افزایش نیافته است!

موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو:عرضه خودروسازان در بازار، افزایش نیافته است چرا که با افزایش عرضه‌ قطعا قیمت خودرو‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.به طور مثال اگر ایران خودرو هزار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را روزانه عرضه بازار کند، قیمت این خودرو ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

خطیب زاده: مذاکرات وین با اجماع ملی و استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی انجام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه:مذاکرات وین با یک اجماع ملی و با استفاده از تمام ظرفیت های داخلی انجام می شود و این یک سرمایه ملی است که باید پاس بداریم.

آمریکا بیشتر از برجام مطالبه نکند؛ ما هم کم‌تر از برجام را قبول نمی‌کنیم

خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه : در سه هفته گذشته پیشرفت‌هایی درمذاکرات شاهد بودیم، البته در برخی از موضوعات با کندی روبه رو هستیم.اگر طرف‌های مذاکره به ویژه آمریکا وقتی به وین باز می‌گردند تصمیم‌های خود را گرفته باشند و بر مطالبات ایران صحه بگذارند مطمئن باشید که به سرعت به یک توافق قابل اتکا و پایدار خواهیم رسید. در وین آنچه اتفاق می‌افتد، حرفه‌ای است.

خطیب زاده: بین تهران و ریاض تحول خاصی رخ نداده است

سخنگوی وزارت خارجه: از گسترش روابط بین کشور‌های منطقه از جمله بین عراق و عربستان حمایت می‌کنیم، هر چقدر همگرایی‌ها بیشتر شود فرصت‌ها بیشتر می‌شود.بین تهران و ریاض تحول خاصی رخ نداده است.

متانول

 طی هفته منتهی به 8 بهمن، متانول (CFR چین) با افزایش 6 دلاری نسبت به هفته گذشته، به 366 دلار رسیده است، که نسبت به سقف 445 دلاری در سال جاری، 18 درصد کاهش داشته است. قیمت متانول از فروردین 1399 با 132 درصد رشد از 191 دلار به 445 دلار در هفته منتهی به 23 مهرماه سال جاری به بالاترین سقف قیمتی خود افزایش یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که قیمت متانول چین پس از سال نو چینی افزایش یابد. تقاضای طی سال گذشته هند 6 درصد رشد داشته است در هفته گذشته با افزایش فعالیت‌های معاملاتی هند، قیمت متانول در این منطقه به 405 دلار در هر تن رشد یافت.. معاملات آتی متانول چین در 28 ژانویه به دلیل افزایش قیمت نفت خام افزایش یافت، اما انتظار افزایش تولید نفت اوپک  و از سوی دیگر اعلامیه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین برای مقابله با "رفتار غیرقانونی قیمت" در بازارهای نقدی و آتی چین در بعدازظهر 28 ژانویه، معاملات آتی متانول معکوس شد و روند کاهشی را تجربه کرد.

نقدینگی به ۴ هزار و ۳۱۵ هزار میلیارد تومان رسید

بانک مرکزی در گزارش گزیده آمارهای اقتصادی آبان ۱۴۰۰ حجم پایه پولی را ۵۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که این عدد در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۳۵.۸ درصد افزایش نشان می دهد. پایه پولی در اسفند ۱۳۹۹، ۴۵۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.بر اساس این گزارش حجم اسکناس و مسکوک در جریان در آبان ۱۴۰۰با ۱۷.۱ درصد رشد به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده و سپرده‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی با ۳۹.۸ درصد رشد، ۴۵۷ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.ضریب فزاینده نیز با ۴.۶ درصد رشد، ۷.۹۸۷ اعلام شده است. بر این اساس حجم نقدینگی از ۳ هزار و ۴۷۶ هزار میلیارد تومان در اسفند ۹۹ به ۴ هزار و ۳۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

یک پررویی مزمن در خودروسازی ها وجود دارد

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق : «یک پررویی مزمن در خودروسازی‌ها هست و در حالی که ۸۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکارند و خودرو ۵۰ میلیونی را ۱۵۰ میلیون می فروشند و به ریش مردم می‌خندند و کک شان هم نمی‌گزد.با نرخ ارز ۳۰هزار تومان قیمت تمام شده پراید باید ۵۰ میلیون تومان باشد،‌ ما خودروسازی ها را نٌنٌر کرده‌ و به حمایت‌های بی‌دریغ و همه‌جانبه آنها را رها کرده‌ایم.فاصله بین قیمت تمام شده و قیمتی که به مردم فروخته می‌شود همگی دست یک عده ای رانت‌خوار می‌رود که همه از آنها می‌نالیم.خودروسازی‌های ما به حیاط خلوتی برای برخی جریان‌های‌سیاسی و مرکزی بدل شده‌اند که از هر طرف که نگاه می‌کنیم مرکز فساد و مرکز تامین مالی برخی جریان های سیاسی و ذینفعان بازدارنده رانت‌خوار هستند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52