پیشنهاد انگلیس به ایران برای رفع تحریم‌ها

معاون وزارت خارجه انگلیس بدون اشاره به بدعهدی‌های غربی‌ها، خواستار پایبندی ایران به برجام و توقف فوری غنی‌سازی اورانیوم شد.جیمز کلیورلی به الجزیره گفت: ما به ایران پیشنهاد داده‌ایم در صورت پایبندی به توافق هسته‌ای، تحریم‌ها لغو می‌شود.

تشکیل کمیته‌ای برای اصلاح شاخص کل بورس

اعضای اتاق بازرگانی ایران که میزبان رئیس سازمان بورس کشور بودند از ارائه پیشنهادی برای تشکیل یک کمیته مشترک برای اصلاح شاخص بورس سخن گفتند. کمیته بورس کمیسیون بازار پول و سرمایه پیشنهادی را مبنی بر تشکیل کمیته‌ای مشترک به منظور انجام کارهای مطالعاتی برای تعریف شاخص کل و اصلاح آن به صورت دقیق و بر اساس معیارهای کارشناسی شده، مطرح کرد. _ایسنا

بازگشت آمریکا به برجام قطعی شد؟

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت تندرو و جنگ طلب دونالد ترامپ که همچون بسیاری از تندروها در آمریکا این روزها از مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ برآشفته است، اعلام کرد؛ به نظر می رسد دولت بایدن قصد دارد به توافق هسته ای ایران باز گردد.پمپئو  در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز ادعا کرد: واقعاً فاجعه است. فکر کنم به توافقی برمی گردیم که باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال 2015 آن را امضا کرد.

رشد 75 درصدی ترانزیت عبوری از ایران در 10 ماهه امسال

 معاون وزیر اقتصاد گفت: در 10 ماهه سال 1400بیش از 10میلیون و 228هزار تن کالای خارجی از مسیر عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 75درصد رشد داشته است. مقدسی گفت: سال 93 ترانزیت کالاهای خارجی  به بیش از 13میلیون تن رسیده بود که پس از آن نه تنها رشدی در این موضوع نداشتیم بلکه در سال های 98 و 99این میزان به هفت و نیم میلیون تن رسید.

مبادله به بیت کوین در آمریکا قانونی می‌شود؟

روز به روز بر تعداد ایالت‌های آمریکایی که می‌خواهند استفاده از ارزهای مجازی به عنوان ابزار پرداخت را مجاز کنند اضافه می‌شود در آخرین اقدام ایالت آریزونا به دنبال مجاز کردن بیت کوین است.  راشاتودی: وندی راجرز، سناتور آمریکایی اهل ایالت آریزونا، این هفته با ارائه یک طرح خواستار تبدیل شدن بیت کوین به پول مبادلاتی در ایالتش شد.

ماکرون خواستار تسریع در مذاکرات وین شد

کاخ الیزه اعلام کرد ماکرون در گفت‌وگو با رئیسی، بر لزوم تسریع در روند مذاکرات وین برای دستیابی به پیشرفت ملموس تأکید کرد.ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور بر اعتقاد خود مبنی بر امکان‌پذیر و ضروری بودن راه‌حل دیپلماتیک تاکید کرد و گفت که هرگونه توافق مستلزم تعهد روشن و کافی از سوی همه طرف‌ها است.

قطعی برق صنایع از فردا رفع می‌شود

سخنگوی صنعت برق:طبق برنامه ریزی انجام شده باید تا ۳۰ درصد از میزان مصرف صنایع محدود می‌شد که فقط ۲۰ درصد محقق شده است. در حال حاضر برق کشور تامین است و محدودیت‌هایی که در برخی از صنایع اعمال شده است نیز تا دوشنبه ۱۱ بهمن ماه برطرف خواهد شد.هفته گذشته به دلیل ایجاد وقفه در تامین گاز و سوخت نیروگاه برای مدیریت شرایط مجبور به اعمال محدودیت برخی صنایع شدیم که این برنامه با همکاری وزارت صمت و طبق اولویت بندی انجام شده است.طبق پیش بینی سازمان هواشناسی دمای هوا در حال افزایش است که این موضوع سبب کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری خواهد شد. بنابراین تامین سوخت نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه نیست و به همین دلیل محدودیت اعمال شده در برخی از صنایع از دوشنبه برطرف خواهد شد.

گلایه امروز رهبر انقلاب از افزایش قیمت لوازم خانگی در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی:

من گلایه میکنم از دوستانی که مسئولان کالاهای خانگی و لوازم خانگی هستند. ما از اینها حمایت کردیم، اسم آوردیم، شنیدم بعضی از اقلام دو برابر ارتقاء قیمت پیدا کرده، چرا؟ نبایستی این‌جور برخورد بشود با حمایتها.خب اگر این‌جور ما کیفیت را بالا نبریم، چطور انتظار داریم که بازارهای خارجی را فتح کنیم؟

صدور مجوز برای تشکیل 6 کارگزاری

رئیس سازمان بورس گفت: برای توسعه نهادهای مالی در 6 ماه گذشته 6 مجوز کارگزاری صادر شده است این در حالی است که 12 سال هیچ مجوز کارگزاری صادر نشده بود و بنا داریم تا پایان امسال به صف‌های تشکیل شده پایان دهیم و به شرکت‌های دارای صلاحیت مجوز کارگزاری دریافت خواهند کرد. عشقی افزود: همچنین به 7 شرکت سبدگران مجوز داده اشت و برای شرکت های مشاور سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه‌گذاری نیز آمادگی صدور مجوز وجود دارد.

ایران سال گذشته میلادی 28.5 میلیون تن فولاد تولید کرد

 تولید فولاد ایران در ماه دسامبر، پس از 3 ماه کاهش، با 15.1 درصد افزایش همراه شد و بخش اعظمی از افت تولید خود را جبران کرد و میزان تولید در مجموع در سال 2021 به 28.5 میلیون تن رسید

با حذف قیمت‌گذاری دستوری ،قیمت تایر برای مصرف‌کننده گران خواهد شد

حمیدرضا عبدالمالکی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران از مذاکرات شفاف و ثمربخش‌ چند عضو این انجمن با سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: «در این جلسه که با تلاش انجمن صنعت لاستیک کشور هماهنگ شده بود،‌ وزیر صمت در جریان جزئیات تامین مواداولیه تولید تایر قرار گرفت. در همین رابطه تبیین شد برای تولید تایر خودرو باید از ۱۰۰قلم ماده اولیه استفاده شود که ۳۰درصد آنها باید به صورت وارداتی تهیه شود.اقلامی که ۳۰درصد از ارزش ریالی تایر را نیز تشکیل می‌دهند و در چند ماه گذشته علاوه‌بر بالا رفتن قیمت در بازارهای جهانی، ‌متاثر از نرخ ارز نیز بوده‌اند و به هزینه های تایرسازان اضافه کرده‌اند.»عبدالمالکی که مدیرعاملی ایران‌تایر را نیز برعهده دارد درباره توضیحات خود برای وزیر صمت درخصوص ۷۰درصد مواداولیه مورداستفاده درساخت تایر که در کشور تولید می‌شوند نیز افزود: «اکثر مواداولیه داخلی از طریق بورس کالا خریداری و قیمت‌شان به صورت شناور تعیین می‌شود.ه‌همین دلیل نمی‌توان قیمت مواد به‌کار ‌رفته در زنجیره کالایی تولید تایر را متغیر و براساس نرخ ارز و تورم تعیین و در انتهای زنجیره تولید، ‌قیمت تایر را دستوری متوقف کرد.»وی با تاکید بر اینکه وزیر صمت در جریان کامل مشکلات صنعت تایر و اینکه درصورت عدم حمایت دولت،کارخانه‌ها مجبور به کاهش ظرفیت تولید و حتی تعطیلی هستند؛ قرار گرفت، یادآور شد: «وزیر صمت این موضوع را برای بررسی بیشتر به معاونت معدنی و فرآوری خود ارجاع داد تا درباره تعیین قیمت تایر و یا تثبیت بهای مواداولیه کار کارشناسی و تصمیم‌گیری شود.»وی البته دو راهکار را برای نجات صنعت تایر بیان کرد و ادامه داد: «یکی از روش‌ها، حذف قیمت‌گذاری دستوری است که درنتیجه آن قیمت تایر برای مصرف‌کننده گران خواهد شد. از سوی دیگر تثبیت قیمت مواداولیه داخلی نیز مطرح است و در صورت موافقت وزارت صمت، می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات مالی را که منجر به زیان‌ده شدن کارخانه ها شده‌است، برطرف کند./دنیای خودرو

با 500میلیون دلار سرمایه‌گذاری صادر کننده تایر خودرو می‌شویم

دکتر اسکندر ستوده، مدیرعامل یزدتایر و عضو هیات‌مدیره صنعت تایر با گلایه از شیوه قیمت‌گذاری سازمان حمایت که براساس هر کیلوگرم تایر انجام می‌شود، گفت: «با این شیوه هیچ سرمایه‌گذار و شرکت تولیدی تمایلی به انتقال تکنولوژی، ‌توسعه فناوری و بهبود کیفیت محصولات خود ندارد زیرا در صورت تولید محصول باکیفیت‌تر که با بهره‌گیری از تکنولوژی بالاتر وزن کمتری دارد و از مواداولیه کمتری نیز استفاده می‌کند اما قیمت محصول نسبت به دیگر کالاها کمتر کارشناسی می‌شود. این موضوع یعنی قیمت‌گذاری کیلویی مانعی برای پیشرفت صنعت تایر کشور است.»هنوز اهالی صنعت تایر از یاد نبرده‌اند که طی چند سال گذشته بیش‌از نیم‌میلیارد دلار ارز دولتی برای تامین تایرهای سنگین به واردکنندگان تخصیص پیدا کرد. منابعی که به‌گفته رئیس انجمن صنفی صنعت تایر کشور می‌توان با آن سه کارخانه تایرسازی تاسیس کرد و با تولید 150هزار تن تایر سنگین علاوه‌بر خودکفایی در این گروه محصول، به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان منطقه‌ای نیز تبدیل شد. وی از اجرای طرح‌های توسعه‌ای در تایرسازی‌های کشور خبر داد و افزود: «گروه صنعتی بارز طرح توسعه 80هزار تنی تایر باری-اتوبوسی را در برنامه دارد و علاوه‌بر آن آرتاویل‌تایر نیز مراحل پایانی توسعه دراین گروه محصول را پشت سر می‌گذارد. ازسوی‌دیگر شرکت ایران‌تایر علاوه‌بر پروژه 25هزارتنی تولید تایرهای سواری در سمنان، ‌طرح توسعه 25هزار تنی تایرهای باری-اتوبوسی رادیال را نیز در دستور کار دارد. کویرتایر نیز در توسعه کارخانه خود تولید 15هزار تن تایر باری-اتوبوسی رادیال را در نظر گرفته است.» عبدالمالکی در ادامه نیاز کشور به تایرهای رادیال باری-اتوبوسی را یک‌میلیون و 600هزار حلقه در سال اعلام کرد که از این میزان تنها 400هزار حلقه توسط گروه صنعتی بارز تولید و تامین می‌شود. اما با اجرای طرح‌های توسعه‌ای این میزان به دو میلیون و 200هزار حلقه در سال خواهد رسید که مابقی آن راهی بازارهای صادراتی خواهد شد.»/دنیای خودرو

محدودیت برق دوام ندارد/۱۱ بهمن برق فولادسازان برقرار می‌شود

ماین نیوز: سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه برق صنایع از روز ۱۱ بهمن ماه بدون اعمال محدودیت در اختیار صنایع قرار می‌گیرد، گفت: با سهمیه‌بندی و اولویت‌بندی برق صنایع به‌ ویژه صنعت فولاد، این هفته گشایش‌هایی در محدودیت مصرف فولادی‌ها صورت خواهد گرفت و به زودی تولیدکنندگان این صنعت می‌توانند طبق روال گذشته برق در اختیار داشته باشند

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52