سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده:این ایران است که باید درباره گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا تصمیم بگیرد

ایلنا - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص احتمال گفت‌وگوی مستقیم تهران و واشنگتن، گفت که این ایران است که باید در این‌باره تصمیم بگیرد.وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، گفت که دولت ایالات متحده از زمان آغاز مذاکرات در ماه آوریل همواره تأکید کرده است که برای دیپلماسی مستقیم اولویت بیشتری قائل است چرا که این رویکرد، مؤثرتر  بوده، سریع‌تر به نتیجه می‌رسد و از سوء تفاهم جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل این ایران است که باید تصمیم خود را در این‌باره اعلام کند.پرایس در ادامه افزود که ماهیت فنی و پیچیده مذاکرات، یکی دیگر از دلایلی است که گفت‌وگوی مستقیم را مؤثرتر می‌دانیم.

کاخ سفید: ایران و آمریکا در آستانه یک توافق احتمالی هستند

ایرنا - یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد که ایران و آمریکا در آستانه یک توافق احتمالی برای بازگشت به برجام هستند.مک گرک گفت که مذاکرات به "نقطه اوج" نزدیک شده و ایالات متحده به زودی متوجه خواهد شد که آیا ایران آماده است تا به پایبندی کامل به توافق هسته ای ۲۰۱۵ بر اساس شرایطی که واشنگتن آن را بپذیرد، بازگردد یا خیر.این مقام کاخ سفید برغم خوشبینی نسبت به مذاکرات مدعی شد که واشنگتن آماده این احتمال است که مذاکرات بدون دستیابی به یک توافق شکست بخورد.او گفت که دولت بایدن همچنان بر بازگرداندن توافق هسته ای متمرکز است و علاقه ای به توافق موقت «کمتر در ازای کمتر» ندارد.

اولیانوف: مذاکرات وین در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد

ایسنا - نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی تصریح کرد که روند مذاکرات وین با تلاش مشترک تمامی شرکت‌کنندگان می‌تواند تسریع گردد.بلومبرگ به نقل از اولیانوف نوشته بود که رسیدن به توافق در وین از آنچه که وی فکر می‌کرده بیشتر زمان خواهد برد.نماینده روسیه در توییتی این نقل قول را تصحیح کرد و نوشت: بلومبرگ بخشی از صحبت‌های من را جا انداخته است. من گفته بودم که اگر مذاکرات با سرعت کنونی پیش بروند چنین اتفاقی خواهد افتاد. من اینکه مذاکرات می‌تواند با تلاش مشترک تمامی شرکت‌کنندگان تسریع گردد را رد نکرده بودم. گفت‌وگو همین حالا نیز در سطح پیشرفته‌ای قرار دارند.

یونهاپ خبر داد: نشست کاری ایران و کره جنوبی درخصوص پول‌های بلوکه‌شده

 منابع مطلع به خبرگزاری «یونهاپ» گفتند که کره جنوبی و ایران در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست کاری در ماه آینده میلادی، برای بحث درباره اموال مسدود ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.یونهاپ به نقل از این منبع آگاه نوشت: «کره جنوبی و ایران قصد دارند ماه آینده در سئول رایزنی‌هایی را در سطح کاری برگزار کنند تا راه‌های حل اختلافات چند ساله بر سر دارایی‌های مسدود شده تهران در این کشور تحت تحریم‌های آمریکا را بررسی کنند»

قله مرگ کرونای امیکرون بالاتر از دلتا

اپلیکیشن ماسک:️ بر خلاف تصور اولیه کارشناسان که مرگ ناشی از امیکرون را ناچیز می‌پنداشتند، موج امیکرون در آمریکا عدد مرگ روزانه را به ۳۸۹۵ رساند. در حالی که بیشترین مرگ ثبت شده آمریکا در شیوع دلتا ۳۴۱۸ نفر بود.️ قله مرگ روزانه امیکرون در دانمارک و ایتالیا ۸ برابر بلندتر از دلتا است. این عدد در کانادا، سوئیس و فرانسه ۴ برابر، در استرالیا ۳ برابر و در سوئد ۲ برابر است.

اولیانوف: ادامه دور هشتم مذاکرات هفته آینده ازسرگرفته می‌شود

نماینده روسیه در وین در توییتی نوشت:مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین بر سر برجام وقفه‌ای نه چندان طولانی در مذاکرات می‌اندازند تا جهت رایزنی به پایتخت‌های‌شان بازگردند. مذاکرات به سطح پیشرفته‌ای رسیده است که نیازمند تصمیمات سیاسی می‌باشد. انتظار می‌رود که ادامه دور هشتم هفته‌ آینده ازسرگرفته شود.

فرانسه: نشانه‌هایی مبنی بر حصول توافق در وین وجود دارد

 یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه پس از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درخصوص توافق هسته‌ای عنوان کرد که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی همچنان دشوار است اما نشانه‌هایی مبنی بر حصول توافق وجود دارد. _انتخاب

فروش نفت ایران و بازگشت پول‌ها به راحتی در حال انجام است

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، گفت: با چراغ سبز غربی‌ها، این اتفاق از طریق کانال چین به جای کانال اینستکس اروپا، بدون اینکه رسانه ای شود، در حال انجام است؛ یعنی فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به کشور، به راحتی صورت می‌گیرد. علیزاده در خصوص روند مذاکرات وین، اظهار کرد: طرفین مذاکره در به نتیجه رساندن مذاکرات، منفعتی دارند بنابراین به جد آن را دنبال می‌کنند ولی اینکه این توافق در آینده نزدیک منجر به نتیجه خواهد شد یا نه باید گفت که بر سر موضوعات فنی، توافق کاملی وجود ندارد و مباحث فنی بزرگترین مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات است که فعلا خبرهای خوبی از حل این موانع به گوش نمی رسد. _شفقنا

مقام فرانسوی: مذاکرات وین دشوار است اما می‌توان به توافق رسید

یک مقام کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها دروین گفته که گفت‌وگوها دشوار هستند اما نشانه‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند توافق قابل حصول است.این مقام فرانسوی گفت مسئله درخواست ایران برای تضمین‌ [درباره ماندگاری برجام] و نحوه بازگرداندن کنترل‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران موضوعاتی هستند که هنوز به شفاف‌سازی بیشتر نیاز دارند.

فولاد: آغاز به کار نورد گرم 2 فولاد مبارکه، در دهه فجر

طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: برخی صنایع مانند فولاد و شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه جایگاه استراتژیک دارند و این جایگاه بسیار مهم‌تر از میزان فروش بالا است.  بخشی از طرح‌های توسعه‌ای کلیدی فولاد مبارکه تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است به طوریکه می‌توانیم ظرف 3سال آینده کشور را از واردات ورق فولادی بی نیاز کنیم. پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه یکی از همین پروژه‌ها است که در دهه فجر آغاز بکار خواهد کرد.

قیمت نفت رکورد زد

 قیمتهای نفت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تحت تاثیر تنش میان روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان و صادرکننده بزرگ گاز طبیعی به اروپاست و غرب بر سر اوکراین و تهدید حملات موشکی یمن به امارات متحده عربی، حدود 15 درصد رشد کرده است. بازار به نشست دوم فوریه وزیران اوپک پلاس متمرکز شده است. چندین منبع آگاه به رویترز اظهار کردند اوپک پلاس احتمالا به برنامه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای مارس پایبند می ماند.️تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: اوپک برای افزایش تولید مطابق با برنامه توافق شده به سختی تقلا می کند. در واقع ظرفیت مازاد تولید در سطحی است که ممکن است برای پوشش هر گونه اختلالات ناشی از تنشهای ژئوپلیتیکی کافی نباشد. انتظار داریم بازار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در کمبود عرضه بماند. محدودیت عرضه احتمالا برای مدتی یکی از ویژگی های بازار نفت خواهد بود و ما شاهد آن هستیم که بازارها روی یک نرخ ریسک قابل توجه حساب می کنند.️ بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه، تحلیلگران و مقامات شرکتهای نفتی پیش بینی کردند واردات نفت چین که بزرگترین واردکننده این کالا در جهان است، ممکن است امسال حداقل هفت درصد بهبود پیدا کند و روند کاهشی سال ۲۰۲۱ را معکوس کند که تحت تاثیر خرید برای واحدهای پالایشی جدید و ذخیره سازی مجدد نفت خواهد بود.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52