رایزنی برای تدوین پیش‌نویس از امروز آغاز می‌شود

اولیانوف، نماینده روسیه در وین:ایران، تروئیکای اروپایی، روسیه و چین دیدار کردند و یکی از موضوعات اصلی در مذاکرات برجامی در این دیدار مورد بحث قرار گرفت. بدون شک پیشرفت داشتیم و امروز هم درباره پیش‌نویس و تدوین آن رایزنی خواهیم کرد.

روسیه: در تلاش هستیم تا آینده اجرای برجام را تضمین کنیم

 نماینده روسیه در مذاکرات وین، با اشاره به تجربه منفی ایران در نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکا تصریح کرد که کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها تلاش می‌کنند تا درباره تضمین آینده اجرای برجام اطمینان حاصل کنند. _ایرنا

اولیانوف، نماینده روسیه در وین:

عصر امروز یک دیدار دوجانبه دیگر با علی باقری، رئیس هیات ایران داشتم و در مورد برخی مسائل مربوط به گفت‌وگوهای وین به تبادل نظر پرداختیم.عصر امروز ایران، تروئیکای اروپا، روسیه و چین در سطح روسای هیات‌ها با یکدیگر دیدار کردند. باهم به یکی از مهم ترین و پیچیده ترین موضوعات در دستور کار گفت‌وگوهای وین پرداختیم. بدون شک ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و فردا به بحث و تدوین پیش نویس ادامه خواهیم.

رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهوری:

سفر پر دستاورد آیت الله رئیسی به روسیه و وزیر خارجه به چین و تعامل مقتدرانه دیپلمات های ایران در وین و گسترش روابط با همسایگان و کشورهای آمریکای لاتین، بخشی از راهبرد مهم و عمل گرایانه دولت سیزدهم برای رفع و خنثی سازی تحریم ها و پیشبرد سیاست خارجی متوازن است.

جهش روابط اقتصادی ایران و روسیه با توافقات پولی و بانکی

یکی از محورهای بسیار مهم در سفر رئیس‌جمهور به روسیه، توسعه روابط پولی و بانکی بود که با اظهار تمایل طرفین همراه شد.مقرر شده جلسه‌ای بین روسای بانک مرکزی ایران و روسیه شکل گرفته و جزئیات این توافق نهایی شود.برقراری روابط پولی و بانکی با کشورهای همسو می‌تواند زمینه‌ساز جهش روابط تجاری کشور شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق:

ظرف ۲ روز آینده تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی روشن می‌شود. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: برنامه دولت، حذف ارز ترجیحی است و ما در کمیسیون تلفیق جلسات متعددی را با دولت و با کارشناسان مختلف از مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و اتاق‌های سه گانه گذاشته‌ایم و نظرات همه را اخذ کرده‌ایم. حتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای جهاد کشاورزی، نفت، بهداشت و اقتصاد جلسه داشته‌ایم. اگر کمیته‌ای که بین دولت و مجلس تشکیل شده جمع بندی داشته باشد، جمع‌بندی نهایی یکی دو روز آینده انجام می‌شود.‌‌  _انتخاب

ادامه رایزنی‌ها در وین با محور رفع تحریم‌ها

بیست‌ونهمین روز از هشتمین دور مذاکرات وین که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد، با دیدار مذاکره‌کننده ارشد ایران و نمایندگان گروه ۱+۴ ادامه یافت.«علی باقری کنی» حوالی ساعت ۱۴ به وقت محلی وارد هتل کوبورگ شد و در نخستین دیدار خود با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک ملاقات کرد.گفت‌وگوها به طور معمول روزانه با ملاقات مذاکره کننده ارشد ایران و نماینده اتحادیه اروپا آغاز و با برگزاری جلسات در قالب‌های دو و چند جانبه پیگیری می‌شود. باقری سپس با مذاکره کنندگان ارشد گروه ۱+۴ دیدار کرد.

تصویب دستورالعمل اجرایی تحویل سوخت صرفه جویی شده یا حواله آن در نیروگاه های تجدید پذیر برای فروش و عرضه در بورس انرژی

در اجرای بند (ی) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر تکلیف دولت برای تحویل سوخت صرفه جویی شده یا حواله آن در نیروگاه های تجدید پذیر به سرمایه گذاران با تأیید سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره­وری انرژی برق (ساتبا) برای فروش و عرضه در بورس انرژی، دستورالعمل اجرایی مربوط به این بند از قانون را تصویب کرد.ساتبا موظف است در پایان هر فصل گزارش سه ماهه میزان تولید برق نیروگاه های تجدیدپذیر برحسب کیلووات ساعت، معادل مقدار سوخت صرفه جویی شده و مبلغ بدهی (ریال) به تفکیک هر یک از سرمایه‌گذاران را تهیه و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید.وزارت نفت از طریق شرکت­های تابعه خود حداکثر تا پانزده (۱۵) روز پس از اعلام سازمان برنامه و بودجه، نسبت به واگذاری سوخت صرفه جویی شده قابل تحویل به سرمایه گذاران در سقف میزان (حجم) مجوز صادر شده از سوی سازمان و با ارزشی حداکثر معادل میزان رقم مطالبات سرمایه‌گذار از دولت (اعلامی توسط سازمان برنامه) اقدام و معادل آن را به حساب بدهکار دولت منظور و مراتب را به سازمان، ساتبا و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می نماید.ساتبا مجاز است با تأیید سازمان نسبت به تسویه بدهی‌های قطعی خود تا پایان سال ۱۳۹۹ که با توجه به ماده (۲۰) قانون محاسبات عمومی کشور تسجیل شده و به تأیید ذیحساب رسیده باشد، از محل این قانون و با رعایت مفاد این دستورالعمل اقدام نماید.وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز موظف است نسبت به اتخاذ تمهیدات و ساز و کارهای لازم برای تسهیل عرضه سوخت یا اوراق توسط سرمایه‌گذار، مطابق روش‌های متداول در بورس انرژی، حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل، اقدام کند.لازم به ذکر است، فروش و عرضه داخلی و صادراتی سوخت صرفه جویی شده یا اوراق صرفاً در بورس انرژی مجاز است.

ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده شرکت می‌کند

خبرگزاری فرانسه نوشته دیپلمات‌های ایرانی برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۶، در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده عربستان حضور خواهند یافت.

افزایش بیش از 5 دلاری قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی

قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود بیش از 5 دلار افزایش یافت و شرایط را برای واردکنندگان عمده این محصول سخت تر کرد.  خوراک دام 70 درصد هزینه های تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی را شامل می شود، افزایش قیمت بازارهای جهانی، هزینه را برای وارد کنندگان و تولید کنندگان آن کشور بیشتر می کند. هر چه قیمت بالاتر برود دلارهای بیشتری از کشور خارج می شود.

انتظار مورگان استنلی از نفت 100 دلاری

 بانک مورگان استنلی هم مانند مؤسسه‌های دیگر پیش‌بینی کرد که قیمت نفت خام امسال به 100 دلار در هر بشکه می‌رسد. این بانک اکنون انتظار دارد قیمت نفت در سه ماه سوم و چهارم سال جاری میلادی به 100 دلار برای هر بشکه برسد. ️ مورگان استنلی در یادداشتی اعلام کرد: بازار نفت به سمت «کمبود سه‌گانه» : ذخیره‌سازی کم، ظرفیت تولید مازاد پایین و سرمایه‌گذاری ناکافی پیش می‌رود.

تحرک جدید بازار مسکن!

آمار غیررسمی، رشد ۳۵ درصدی معاملات و افزایش ۲.۵ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در دی ماه نسبت به آذرماه را نشان می‌دهد. مطابق بررسی‌های خام که از آگهی‌های ملکی شهر تهران با وزن‌دهی به مناطق بر اساس معاملات قطعی به دست آمده، متوسط قیمت مسکن از متری ۳۲.۹ میلیون تومان در آذرماه ۱۴۰۰ به ۳۳.۷ میلیون تومان در دی ماه رسیده که از افزایش ۲.۵ درصدی حکایت دارد. _ایسنا

مصوبات ستاد اقتصادی در مورد بورس اجرا می شود/ تنها یک بند نیاز به مصوبه مجلس دارد

مصوبه 10 بند ستاد اقتصادی دولت اجرایی خواهد شد و مقدمات کار در حالی پیگیری است. به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه،  ستاد اقتصادی دولت در جلسه 28 آذر مصوبه 10 بندی برای حمایت از بازار سرمایه داشت. از این مصوبه تنها یک بند که در خصوص سوخت گاز و خوراک صنایع بود، نیاز به تغییراتی در لایحه بودجه 1401 و تصویب مجلس دارد و بقیه موارد از اختیارات دولت است. در همین راستا تغییرات مورد نیاز برای اجرای این مصوبه در جلسه هیئت وزیران به تصویب رسید، بر اساس این مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی ها در سال آینده با فرمول سال 1400 محاسبه شده و نرخ سوخت گاز صنایع هم 40 درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها خواهد بود.

ظرف ۲ روز آینده تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی روشن می‌شود

اقتصاد آنلاین - رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس: برنامه دولت، حذف ارز ترجیحی است و ما در کمیسیون تلفیق جلسات متعددی را با دولت و با کارشناسان مختلف از مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و اتاق‌های سه گانه گذاشته‌ایم و نظرات همه را اخذ کرده‌ایم. حتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای جهاد کشاورزی، نفت، بهداشت و اقتصاد جلسه داشته‌ایم. اگر کمیته‌ای که بین دولت و مجلس تشکیل شده جمع بندی داشته باشد، جمع‌بندی نهایی یکی دو روز آینده انجام می‌شود.‌‌

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52