ترامپ: ایران، چین و روسیه آمریکا را به بازی گرفته‌اند

ایران، چین و روسیه درحال تجاوزات و اقدامات تحریک‌آمیزی علیه آمریکا هستند که هرگز یک سال پیش این کار را نمی‌کردند. این ۳ کشور آمریکا را به بازی گرفته‌اند.

آمریکا درباره مذاکرات با ایران: راهی به جلو خواهیم یافت

یک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه در مصاحبه با برنامه «Face The Nation»‌ شبکه سی‌بی‌اس در پاسخ به سوال ادعایی خبرنگار این شبکه که ایران در حال بازی با زمان بوده و به توانایی تولید سلاح هسته‌ای بسیار نزدیک شده، گفت: «خوب، در مقدمه دو چیز را می‌گویم یک، سیاست ما صریح بوده و ما مصصم هستیم تا مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم».سالیوان اضافه کرد: «شماره دو، ما معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای آن (هدف) است اما همانطور که شما گفتید و وزیر امور خارجه نیز گفته، زمان کوتاه بوده و من در پایان ماه گذشته در اسرائیل بودم و هماهنگی درباره احتمال عدم موفقیت دیپلماسی انجام دادیم».وی ادامه داد: «ما به صورت تنگاتنگ با متحدان اروپایی خود و همچنین شرکای خود در حال کار بوده و ما راهی به جلو خواهیم یافت»./فارس

رئیس کل بانک مرکزی در احکامی جداگانه‌، افشین خانی را به سمت معاون ارزی، ابوذر سروش را به سمت معاون نظارت و محسن کریمی را به سمت معاون بین‌الملل بانک مرکزی منصوب کرد.

اصلاح آیین نامه اجرایی تعیین قیمت خرید برق با توجه به ساز و کار بازار در بورس

هیأت وزیران به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی درخصوص آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده (۴۴) قانون برنامه ششم توسعه موضوع تعیین قیمت خرید برق با توجه به ساز و کار بازار در بورس، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح آیین نامه مذکور موافقت کرد.به موجب این اصلاحیه، وزارت نیرو موظف است به منظور افزایش بازدهی و ضریب بهره وری نیروگاه‌ها، نسبت به صدور موافقتنامه اصولی یا انعقاد قرارداد خرید برق برای طرح‌های احداث نیروگاه‌های جدید با بازدهی ۵۵ درصد تا ۶۰ درصد اقدام نماید.این وزارتخانه همچنین موظف است قیمت برق را با توجه به سازوکار بازار بورس تعیین کند.

در جلسه هیأت دولت صورت گرفت؛

اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درخصوص نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها.تصویب آیین نامه اجرایی استرداد مالیات و عوارض کالاهای همراه مسافران و بلیت پروازهای خارجی گردشگران خارجی خریداری شده از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی.هیأت وزیران در راستای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درخصوص نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها، با اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در این خصوص موافقت کرد.جلسه هیأت دولت بعد از ظهر امروز یکشنبه به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و در آن مصوب شد فرمول محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها مانند سال ۱۴۰۰ محاسبه و اعمال گردد.همچنین نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی میباشد و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین میگردد. معادل کاهش در منابع ناشی از این تصمیم نیز میبایستی به صورت کاهش در مصارف تبصره (۱۴) اعمال گردد.

خاندوزی: همکاری وزارتخانه‌ها با طرف چینی طبق قراردادهایشان پیگیری می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی:اجرایی شدن یک تفاهم بلند مدت ۲۵ ساله مستلزم آن است که در سطح پایین‌تر و در سطح قراردادهای دستگاهی و بخشی قرار بگیرد.اکنون هر کدام از وزارتخانه‌ها به طور مثال صمت، نیرو، نفت و... در حوزه‌های مرتبط به خود با طرف چینی وارد مذاکره شده‌اند تا به یک قرارداد برسند.بعد از آغاز این قراردادهاست که عملا سرمایه‌گذاری و رشد مدنظر ما، اجرایی خواهد شد.این موضوع مستلزم مذاکرات اولیه بود که در سفر اخیر امیرعبداللهیان به چین و صحبت‌هایی که با همتای چینی خود داشت، مقدمات لازم انجام شده است.

 افزایش قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی/ سه عامل افزایش قیمت کالاهای اساسی

 آخرین روز کاری این هفته بازارهای جهانی را خوراک دام با افزایش شدید قیمت به پایان رساند، قیمت دانه های روغنی هم افزایش نسبی داشت اما قیمت گندم به عنوان یک محصول راهبردی با کاهش قیمت مواجه شد. قیمت کاکائو که در چند روز گذشته روند افزایشی جهشی داشت امروز نیز ۵٠ دلار درهر تن رشد قیمت داشت. ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود ٨.٧۵ دلار در هر بوشل افزایش قیمت داشت و به قیمت ۵٩۶ دلار و ٢۵ سنت به فروش رفت. گندم کاهش ۵.٢۵ دلار در هر بوشل داشت و به قیمت ٧۴١ دلار و ۵٠ سنت معامله شد. قیمت کالاهای اساسی از خوراک دام گرفته تا گندم و دانه های روغنی در یکسال گذشته افزایش قیمت داشتند، تنها خوراک دام حدود ١٠٠ درصد در یکسال گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد.

سه عامل افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی

 افزایش قیمت کالاهای اساسی به چند عامل بستگی دارد نخست اینکه با شیوع کرونا، زنجیره عرضه مختل شده و این محصول اساسی در بازارهای جهانی کم شده است. دوم؛ کشورها در شرایط خاص کرونا تامین نیاز داخل خود را در اولویت قرار داده اند و صادرات خود را محدود یا متوقف کرده اند. سوم؛ خشکسالی شدید در سال گذشته تولید بسیاری از محصولات اساسی را کاهش داده است. ایران وارد کننده عمده خوراک دام است و بیش از ٧۵ درصد نیاز خود را از این طریق تامین می کند.

ادامه مذکرات وین برای لغو تحریم‌ها، تقدیر مقام اروپایی از روند گفت‌وگوها

هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای امروز در توئیتی نوشت:کارگروه رفع تحریم‌ها در حال حاضر در (هتل) کوبورگ تشکیل جلسه داده است. جلسات بیشتری برای امروز برنامه‌ریزی شده است.مورا در ادامه این توییت ضمن اعلام آنکه موفقیت مذاکرات رفع تحریم‌ها «هنوز نامشخص است»، بر منطقی بودن این وضعیت در «مذاکرات پیچیده» جاری تأکید کرد.این دیپلمات نوشت که تعهد و تلاش های جاری در وین برای موفقیت روند مذاکرات قابل تقدیر است./ایبنا

واشنگتن: در حال پرداخت بهای اشتباه فاجعه بار ترامپ درباره برجام هستیم

در حالی که بیش از دو سال و 9 ماه از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال شدیدترین فشارها علیه ایران می‌گذرد، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که واشنگتن در حال پرداخت بهای اشتباه فاجعه بار ترامپ درباره برجام است. _فارس

الزام پایبندی پتروشیمی‌ها بر قرارداد خوراک بین‌مجتمعی

 مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید ویژه بر الزام و پایبندی شرکت‌های پتروشیمی بر قرارداد خوراک میان‌مجتمعی، یادآور شد: صنعت پتروشیمی در منطقه عسلویه به صورت زنجیره‌وار از خوراک‌های بالادستی تا صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به هم وابسته هستند و چنانچه یکی از حلقه‌های این زنجیره با مشکل تأمین خوراک مواجه شود، تأثیر زیادی در طول زنجیره تولید دارد.  _شانا

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52