ذخایر نفتی اثبات شده آمریکا 8.4 میلیارد بشکه کاهش یافت

  اداره اطلاعات انرژی آمریکا امروز گزارش داد ذخایر نفتی اثبات شده در آمریکا ۱۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و از رقم ۴۴.۲ میلیارد به ۳۵.۸ میلیارد بشکه کاهش یافته است. آمارهای پیشین اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که کاهش 8.4 میلیارد بشکه بزرگترین کاهش ذخایر نفتی اثبات شده از ۲۰۱۰ تا کنون است.اداره اطلاعات انرژی آمریکا همه گیری  کرونا را به عنوان عامل اصلی کاهش ذخایر نفتی اثبات شده آمریکا عنوان کرده و محدودیت های مسافرتی و کاهش تقاضا برای سوخت هم به این مسئله دامن زده است.

جنیفر ساکی: در قبال ایران همیشه دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم

سخنگوی کاخ سفید:زمان حساسی است، با آنکه پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است. اگر به زودی به تفاهم و بازگشت به پایبندی دوجانبه نرسیم مجبور خواهیم شد مسیر متفاوتی را بررسی کنیم.مسئله محوری این است که رئیس‌جمهور اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و همان‌طور که وزیر خارجه بلینکن خاطرنشان کرده است، آنها پیشروی کرده‌اند.رئیس‌جمهور از تیمش خواست طیفی از گزینه‌ها را آماده کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

 امکان دستیابی به یک توافق با ایران در مذاکرات وین وجود دارد و جو مذاکرات بهتر از قبل است.مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی امروز برای برخی امور و مشورت‌ها موقتا به مدت دو روز به پایتخت‌ها بازخواهند گشت اما مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

امیرعبداللهیان: امیدوارم روابط ایران و چین با جهش وارد ۵۰ سال دوم خود شود

وزیر امور خارجه در توئیتی با اشاره به دیدارش با همتای چینی و با بیان این‌که درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله برنامه همکاری‌های جامع و مشورت‌ها در مورد مذاکرات وین به اجماع مهمی دست یافتیم، نوشت: امیدوارم روابط ایران و چین با جهش وارد ۵۰ سال دوم خود شود.

وزیر اقتصاد سوریه: با طرف ایرانی درباره فعالسازی توافق راهبردی رایزنی کردیم

«محمد سامر خلیل» وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه در تشریح آخرین نتایج رایزنی‌ها با طرف ایرانی با اشاره به برخی موانع موجود در مسیر همکاری‌های دو کشور، خبر داد که در گفت‌و‌گوها، به فعالسازی بندهای توافق بلندمدت همکاری‌های راهبردی اقتصادی پرداخته شده است./فارس

بازگشت موقت مذاکره‌کنندگان ارشد به پایتخت‌ها و ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی

بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر امروز برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.این وقفه به مدت دو روز خواهد بود و  مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست./ایرنا

دیدار باقری با «مورا» و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی

در ادامه رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات در وین، عصر امروز نشست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران، «انریکه مو را» هماهنگ‌کننده مذاکرات و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در وین برگزار شد.

اخلال‌گران بازار بورس در آستانه خروج از کشور هستند/ لزوم ورود فوری قوه قضائیه به موضوع بورس

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال فرار برخی از اخلال گران بازار سرمایه از کشور به گوش می‌رسد.محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی: درباره عملکرد مجلس یازدهم نسبت در حوزه ساماندهی بازار بورس اظهارکرد: مجلس یازدهم به صورت جدی در زمینه ساماندهی بازار بورس را از دولت دنبال خواهد کرد.وی افزود: مطالبه جدی ما از قوه قضائیه این است که دانه درشت‌های بازار بورس را که با سرمایه جزئی وارد این بازار شدند و پس از مدت کوتاهی، سرمایه هزار میلیاردی به جیب که بعضا در دولت سابق، وزیر یا معاون وزیر بودند را بازخواست کند. این افراد جزء کسانی بودند که به محض اطلاع از ریزش بورس، سرمایه خود را از این بازار خارج کردند. به همین دلیل درخواست ما از قوه قضائیه این است که این افراد بازخواست کند و این پول‌ها را به بازار سرمایه بازگرداند.آصفری ادامه داد: متاسفانه هنوز اراده‌ای برای ساماندهی وضعیت بورس و بازخواست متهمان آن وجود ندارد؛ البته باتوجه به اظهارات اخیر ریاست قوه قضائیه، امیدواریم تیم ویژه‌ای بررسی دقیق این حوزه تشکیل شود تا حداقل اشخاصی که در دولت گذشته، سرمایه‌های بیش از هزارمیلیارد تومانی به جیب زدند، بازخواست و محاکمه شوند.عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه قضائیه باید قبل از اینکه متهمان اختلال در بازار بورس از کشور خارج شوند، روند محاکمه آن‌ها را آغاز کند، گفت: متاسفانه زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال فرار برخی از اخلال گران بازار سرمایه از کشور به گوش می‌رسد که البته به صورت مصداقی نمی‌توانم از آن‌ها نام ببرم. لذا قوه قضائیه باید قبل از خروج این افراد از کشور، فرآیند محاکمه را آغاز کند.

5 نکته که در معاملات این هفته باید به آن توجه کنیم:

1) مذاکرات در سطح کارشناسی ادامه دارد. فعلا روند آن مثبت است و اگر می خواهیم با توجه به آن تصمیم بگیرم، فعلا نمی توان انتظار نتیجه مشخص از آن داشت. انتظار داشتیم هفته گذشته اخبار مشخص تری از روند مذاکرات مخابره شود ولی ظاهرا روند به قدری کند پیش می رود که انتظار حصول نتیجه مشخص، انتظاری عجولانه است. البته در همین حین اخبار مثبت اما نامشخص از آن مخابره شده و می شود و در کنارش ظاهرا دسترسی ایران به برخی منابع ارزی اش راحتتر شده است. در هر صورت این هفته حداکثر می توانیم انتظار داشته باشیم حداکثر کمی مواضع دو طرف به همین نزدیک شده باشد.

2) تا انتهای هفته گزارش های 9 ماهه منتشر خواهد شد. اگر قصد خرید سهمی را داریم بد نیست به گزارش 9 ماهه ی آن توجه کنیم و یک موقع سهمی با عملکرد ضعیف 9 ماهه (خصوصا عملکرد دور از انتظار بازار) نخریم. همچنین اگر قصد فروش سهمی را داریم به عملکرد 9 ماهه آن توجه کنیم تا شاید با یک عملکرد مناسب امکان فروش در قیمت های بالاتر را بدهد.

3) قیمت کامودیتی ها بجز اوره هفته ی بسیار خوبی را سپری کرد. البته در بین پلمیرها و الفین ها هم بودند کالاهایی که با افت قیمت داشتند. اما نفت، فلزات رنگی (مس، روی، آلومینیوم) و زنجیره فولاد هفته خوبی را پشت سر گذاشتند. اگر اتفاق دور از انتظاری نیافتد، فولادی ها، فلزی ها و پالایشی های  تولیدکننده این محصولات که گزارش 9 ماهه خوبی هم منتشر خواهند کرد، می توانند رشد داشته باشند. با توجه شرایط بازار احتمال رشد در گروه پالایشی و روی بیشتر به نظر می رسد.

4) دلار به حالت شلِ خودش ادامه خواهد داد و نقطه نوسانش از 30 به 28 هزار تومن منتقل شده است. در واقع فعالان دلار با مشاهده روند مذاکرات قیمت آن را 2 هزار تومن کاهش دادند و در حال حاضر اخبار را پیگیر هستند و کار خاصی نمی کنند. البته نیما که نرخ مهم برای بازار سهام است، به رشد هفتگی خودش ادامه خواهد داد

5) انتظار می رود شنبه نرخ سود بین بانکی کاهش یابد. به نظر می رسد نرخ سود بین بانکی، نرخ بانک مرکزی (ریپو) و نرخ بازده اوراق امکان یک درصد کاهش دیگر را داشته باشند. البته روز یکشنبه و دوشنبه می توان دید که آیا باز هم نرخ کاهش پیدا می کند یا نه. کاهش نرخ بهره و کنترل آن فعلا آرامشی را در بازاری ها بوجود آورده است و اگر همین روند ادامه پیدا کند می توان به بازار امیدوار بود.

اسکای نیوز عربی گزارش داد:

  علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، ندادن تضمین از سوی آمریکا است. ایران اصرار دارد تضمین‌هایی برای عدم خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای کسب کند. تعداد سانتریفیوژهای ایران یکی از موضوعات سخت مورد بحث است. ایده توافق موقت روی میز مذاکره نیست. طرفین در مورد هسته‌ای مذاکره مجدد نمی‌کنند، بلکه اقدامات لازم برای بازگشت به آن را انجام می‌دهند.

فرصت‌سوزی دولت بایدن در مذاکرات وین

درحالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به لطف رفتار حرفه‌ای و ابتکارات تیم مذاکره کننده ایران پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است تعلل دولت جو بایدن برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت سابق و تداوم کارزار فشار حداکثری منجر به تردیدهای در جدیت این کشور و طولانی شدن روند گفت‌وگوها شده است.دولت کنونی آمریکا ماه‌ها فرصت داشت تا به کارزار موسوم به فشار حداکثری و تحریم‌های غیرانسانی علیه ملت ایران پایان دهد، اما نه تنها چنین نکرده که بر اساس شنیده‌ها تلاش کرده است از تحریم‌های دوران ترامپ به عنوان اهرمی در مذاکرات بهره گیرد.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52