جهش بیش از 3 درصدی قیمت نفت / اوپک پلاس ناتوان در افزایش عرضه کوتاه مدت نفت!

ا وجود نگرانی شیوع امیکرون در چین و احتمال کاهش تقاضای سوخت، اما نفت رفتار متفاوتی از خود ثبت کرد. افزایش قیمت نفت در پی آن رخ داد که گزارشات حاکی از آن است که اوپک پلاس در ماه دسامبر فقط 70 هزار بشکه نفت در روز بیشتر از نوامبر تولید کرده اند. از این رو افزایش 400 هزار بشکه نفتی عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان اوپک پلاس با شک و تردید فراوان همراه شده است. عامل دیگری که باعث استقبال سرمایه گذاران به نفت شده، تضعیف دلار بود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و نان چگونه حذف می‌شود؟

ئیس سازمان برنامه: با حذف ارز ترجیحی، مردم نان را به قیمت فعلی می‌خرند و مابه‌التفاوت آن را دولت به نانوا پرداخت می‌کند. یارانه دارو هم از طریق بیمه‌ها داده می‌شود. فعلا حذف ارز نهاده‌ها مطرح است و دارو و نان در فاز دوم تعیین‌تکلیف می‌شود.

دولت به طور رسمی اعلام کرد ارز 4200 تومانی در بودجه 1401 نداریم  /  یارانه 3 ماه نقدی و بعد بن کارت است

خنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401: مروز دولت به طور رسمی اعلام کرد ارز ترجیحی در بودجه 1401 نداریم.دولت تقریبا 250 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت  در نظر گرفته که سه ماه اول به شکل نقدی و در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت به مردم داده می‌شود.

انجمن ژئوپلتیک ایران:

با اجرای طرح بن-بروجن، «اصفهان» به یک فروچاله کشیده خواهد شد.در زمان ریاست آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه، حکم قضایی توقف پروژه غیرکارشناسی انتقال آب بین حوضه‌ای از زاینده‌رود به بن-بروجن صادر شد. ولی حالا در زمان ریاست جمهوری رئیسی، این پروژه از بودجه1401 بهره‌مند شده!طرح غیرکارشناسی که به اسم آب شرب مردم، اما برای صنایع پتروشیمی و فولاد باعث تشدید انتقال آب از حوضه بحرانی زاینده‌رود خواهد شد.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، طی نامه‌ای از رییس جمهور خواست با توجه به حساسیت بالای بازارسرمایه نسبت به مولفه‌های مندرج در قوانین بودجه ۱۴۰۱، از بسته حمایتی دولت که چندی پیش توسط وزیر اقتصاد و دارایی پیشنهاد شده بود، حمایت کند.گفته میشود، رییس جمهور پیشتر دستور اصلاح لایجه بودجه را به رئیس سازمان برنامه و بودجه داده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود گفت که درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین اطلاعات جدید ندارد. پرایس گفت در روزهای اخیر «پیشرفت اندکی» حاصل شده، اما برای نجات برجام لازم است در مذاکرات به پیشرفت بیشتری صورت گیرد.

۱۱۰ همت صدور بیمه و ۱۰۰ همت پرداخت خسارت بیمه در سال ۱۴۰۰

رییس کل بیمه مرکزی:امسال پرتفوی صدور بیمه نامه به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز خسارت پرداخت شده است و در مجموع عملکرد صنعت بیمه ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است، اما باید این رقم حداقل سه برابر شود و به عملکرد ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برسیم و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند وارد این عرصه شوند زیرا بسیار سودآور است.صنعت بیمه با بخش‌های مختلفی در ارتباط است، برای نمونه بیمه شخص ثالث که با وزارت راه و شهرسازی، پلیس، قوه قضائیه و سازمان‌های مختلف در ارتباط است و با توجه به اینکه ۲۵ میلیون خودرو با این موضوع درگیر هستند، همین بخش ۳۵ هزار میلیارد تومان از پرتفوی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی را دربرمی‌گیرد./ایرنا

پاول : نرخ بهره افزایش می یابد

 پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، گفت که بانک مرکزی احتمالاً نرخ بهره را در سال جاری افزایش خواهد داد، سهام ایالات متحده روز سه‌شنبه کاهشی شدند، اظهاراتی که تقاضا برای دارایی‌های پرریسک را کاهش داد و بازده اوراق قرضه را افزایش داد.شاخص میانگین صنعتی داوجونز 0.57 درصد افت کرد، S&P 500   نیز 0.5% کاهش یافت و نزدک 0.41 درصد کاهش یافت.پاول روز سه شنبه در سخنانی به قانونگذاران آمریکایی گفت که انتظار دارد فدرال رزرو امسال نرخ بهره را افزایش دهد و به خرید دارایی های خود پایان دهد، اما بانک مرکزی هیچ تصمیمی در مورد زمان بندی سیاست های پولی سختگیرانه نگرفته است.پاول متعهد شد که از مجموعه کامل ابزارهای سیاستی بانک مرکزی برای جلوگیری از ریشه دار شدن تورم بالاتر استفاده کند، و گفت: ما می دانیم که تورم بالا عوارضی را به دنبال دارد.داده‌های تورم مصرف‌کننده در دسامبر در ایالات متحده در روز چهارشنبه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود که CPI سرفصل سال به سال به 7 درصد برسد و احتمال افزایش زودتر نرخ‌ها را تقویت کند.فشارهای تورمی باعث شد فدرال رزرو در ماه دسامبر برنامه های خود را برای تشدید سیاست های تسهیل گر بیش از حد انتظار اعلام کند، احتمالاً حتی نرخ ها را در ماه مارس افزایش دهد.اقتصاددانان Nomura در گزارشی با اشاره به سیاست پولی ایالات متحده می گویند: "ما همچنان معتقدیم افزایش نرخ بهره در ماه مارس به طور فزاینده ای محتمل است. چگونگی حل و فصل این بحث ها احتمالاً پیامدهایی برای افزایش نرخ خواهد داشت."بازدهی اوراق بهادار 10 ساله خزانه داری با توجه به اظهارات پاول، پس از رسیدن به بالاترین سطح تقریباً دو ساله، بالای 1.8 درصد در یک شب، به 1.7764 درصد رسید.️با این حال، چشم انداز افزایش نرخ های بهره آمریکا کمکی به دلار نکرد. با 0.27 درصد کاهش به 95.674 رسید. یورو با 0.23 درصد افزایش به 1.135 دلار رسید. تغییر ریسک و کاهش ارزش دلار به نفع طلا بود. هر اونس طلا با 0.6 درصد افزایش به 1811.45 دلار رسید. هر اونس طلای آمریکا با 0.39 درصد افزایش به 1805.40 دلار رسید.

توضیحات مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره انتصاب علی عسگری به عنوان مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس

رضا نوحی حفظ آبادی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار: برای اخذ تاییدیه عبدالعلی علی‌عسگری، متقاضی سمت مدیریت عاملی جدید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس چیزی هنوز  برای من ارسال نشده است.باید اول دید که معارفه او به عنوان مدیرعامل جدید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شده و بابت این موضوع، مستنداتی به سازمان بورس ارایه خواهد شد؟در صورت ارایه این مستندات، فرد معرفی شده باید پرسشنامه مربوط به داوطلب تصدی مدیریت عاملی را تکمیل کند که در این پرسشنامه سوابق افراد متقاضی ذکر می‌شود که این سوابق مورد بررسی هم قرار می‌گیرد.چنانچه فرد متقاضی تصدی این سمت، سابقه مربوط با تصدی این شغل را نداشت مطابق قانون با او رفتار می‌شود. در حال حاضر چون چیزی در این خصوص به دست ما نرسیده نمی‌توانیم بررسی داشته باشیم.عبدالعلی علی‌عسگری رئیس پیشین سازمان صداو سیما، به تازگی و با حضور جواد اوجی، وزیر نفت به عنوان مدیرعامل جدید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس معرفی و جایگزین جعفر ربیعی در این سمت شده است

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52