محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس: حمایت خوبی از بورس در بودجه ۱۴۰۱ خواهد شد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رویکردها و موارد حمایتی خوب رئیس جمهور و وزیر اقتصاد از بورس، در بودجه ۱۴۰۱ آورده شده است.حساسیت حمایت از بازار سرمایه در تمام نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس وجود دارد.از سوی مجلس کمترین تنش در بودجه ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه وجود دارد و حمایت خوبی از بورس انجام خواهد شد.

نظر همتی درمورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی در مطلبی با عنوان چند نکته درخصوص موضوع حذف ارز ترجیحی نوشت: سؤال مهم این است که برای جبران قدرت خرید مردم، خصوصاً دهکهای کم درآمد، به خاطر افزایش آتی قیمت کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰، دقیقاً چند درصد از مابه التفاوت به آنها برگردانده می شود ؟ آیا میزان یارانه پرداختنی می تواند افزایش در هزینه های خرید این کالاها را برای مردم جبران کند؟

ریزش بیت‌کوین به 40 هزار دلار

با توجه به افزایش احتمال عادی سازی سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جهان و به حداکثر رسیدن تورم شاهد ریزش بیت کوین به نزدیکی 40 هزار دلار هستیم.به نظر می‌رسد رمز ارزها راه سختی برای رشد در انبوه سیاستهای انقباضی بانک‌های مرکزی در سال 2022 دارند. با این حال تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در این سال بیت‌کوین در مسیر 100,000 دلار و اتریوم در مسیر 5000 دلار حرکت کنند.رسانه‌فاندامنتال

مقامات کره جنوبی می‌گویند سرنوشت پول‌‌های مسدود شده ایران به مذاکرات احیای برجام بستگی دارد

افزایش رایزنی‌های سئول در وین درمورد جزئیات مربوط به فرایند انتقال پول. _انتخاب

سخنگوی آژانس اتمی:

نصب دوربین‌های مجتمع تسا قبل از پایان سال ۲۰۲۱ انجام شد

یک خبرنگار غربی به نقل از سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت، این نهاد تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ کار نصب دوربین‌های جایگزین دوربین‌هایی که از مجتمع تسا در کرج خارج شده بودند را به انجام رساند.

امیرعبدالهیان: در مذاکرات وین خواستار ضمانت برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدید هستیم

وزیر امور خارجه ایران:ایران در مذاکرات وین خواستار ضمانت‌هایی است که مانع اعمال تحریم‌های جدید و بازگشت تحریم بعد از برداشته شدن آن است.دور هشتم مذاکرات وین، مذاکرات را در مسیر درست قرار داد. اگر طرف‌های غربی قصد و اراده جدی داشته باشند، دستیابی به یک توافق خوب امکان پذیر است.ما از هیأت آمریکایی، صحبتهای خوبی می‌شنویم، ولی مشاهده اقدامات جدی، اهمیت دارد.

عراق: بدهی واردات گاز از ایران به صندوق اعتباری واریز شد

وزارت برق عراق:آنچه درباره قصد دولت برای تسویه حساب با ایران توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده صحت ندارد.آنچه وزارت برق اعلام کرده این بوده که آماده پرداخت همه بدهی به ایران بابت واردات گاز از ایران است.وزارت برق تمام بدهی خود بابت واردات گاز از ایران به جز ماه دسامبر ۲۰۲۱ را به صندوق اعتباری واریز کرده است. _تسنیم

باقری: کره جنوبی موظف به آزادسازی دارایی‌های ایران است

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

دیدار با مقام کره‌ای درباره پرداخت بدهی‌های سئول بود/ توافق موقتی در کار نیست

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: بحث توافق موقت در کار نیست و این گمانه‌زنی کمک به طرف غربی برای افزایش فشار به ایران است. چوی جانگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی که به شهر وین سفر کرده است، ظهر پنجشنبه با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در این دیدار موضوعات مربوط به روابط دو جانبه از جمله موضوع پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.علی باقری در این دیدار تاکید کرده است که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد. ایرنا

افزایش سرمایه شپنا ثبت شد

شرکت پالایش نفت اصفهان اعلام نمود  افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ 76,000,000 میلیون ریال به‌مبلغ 139,474,458 میلیون ریال ( از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مبلغ 63474458 میلیون ریال و ) در تاریخ 1400.10.15 در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

روی

قیمت روی در بورس لندن از فروردین 1399 با 95 درصد رشد از 1,841 دلار به 3,584 دلار در هفته منتهی به 3 دی‌ماه سال جاری به بالاترین سقف قیمتی خود افزایش یافت. طی هفته منتهی به 10 دی قیمت روی با 2.1 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته، به 3,508 دلار در هر تن رسید. قیمت بالای انرژی منجر به اختلال در عملکرد بسیاری از کارخانه‌های ذوب از جمله Nyrstar* و Glencore*  شده است.حجم انبارهای بورس لندن طی یک ماه اخیر با 30 درصد افزایش از 157 هزار تن به 197 هزار تن رسیده است.قیمت‌های فعلی از متوسط قیمت سال جاری و سال گذشته به ترتیب 14 و 48 درصد بیشتر است.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس: حمایت خوبی از بورس در بودجه ۱۴۰۱ خواهد شد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رویکردها و موارد حمایتی خوب رئیس جمهور و وزیر اقتصاد از بورس، در بودجه ۱۴۰۱ آورده شده است.حساسیت حمایت از بازار سرمایه در تمام نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس وجود دارد.از سوی مجلس کمترین تنش در بودجه ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه وجود دارد و حمایت خوبی از بورس انجام خواهد شد.

تصویب اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی

فکری، رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی:اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی برای مقابله با بیماری کرونا با وجود مخالفت آمریکا و لابی رژیم صیهونیستی تصویب شد.گفتنی است دریافت این وام در آخرین جلسه هیات دولت نیز به تصویب رسیده است

ارزش دلاری بازار سرمایه

ارزش دلاری بازار سرمایه در هفته منتهی به 8 دی 1400 با 4 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته به 215 میلیارد دلار رسید.از ابتدای سال 1400 و یک‌سال گذشته ارزش دلاری بازار سرمایه به ترتیب 19 و 14 درصد ریزش داشته است.نقطه اوج ارزش دلاری بازار سرمایه در مرداد سال گذشته 434 میلیارد دلار بوده است.از پاییز سال گذشته تاکنون ارزش دلاری بازار در محدوده 197 تا 272 میلیارد دلار در نوسان بوده است.جهت اطلاع شرکت مایکروسافت، ارزش بازار آن 2,500 میلیارد دلار است که در یک‌ساله گذشته 50 درصد به ارزش آن افزوده شده است./

افزایش قیمت مواد غذایی در جهان رکورد ۱۰ ساله زد

ایسنا - شاخص قیمت غذای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که قیمت عمده کالاهای غذایی مبادله شده در سطح جهانی را دنبال می کند، در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۵.۷ واحد رسید که بالاترین سطح از زمان ثبت رکورد ۱۳۱.۹ واحد در سال ۲۰۱۱ بود.این شاخص ماهانه در ماه دسامبر اندکی کاهش پیدا کرد اما در چهار ماه پیش از آن رشد متوالی داشت که منعکس کننده مشکلات برداشت محصولات کشاورزی و تقاضای مصرفی بالا طی سال میلادی گذشته بود.

فرانسه: مذاکرات پیشرفت داشتند

ارانیکو - وزیر خارجه فرانسه می‌گوید پیشرفت در مذاکرات هسته ای وجود دارد و اوضاع مثبت است اما زمان در حال سپری شدن است.

وام ۹۰ میلیون دلاری بانک جهانی به ایران برای مقابله با کرونا

صدا و سیما - معاون وزیر اقتصاد از تصویب اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی برای مقابله با بیماری کرونا با وجود مخالفت آمریکا و لابی رژیم صیهونیستی خبر داد.وی با اشاره به اینکه این وام از پایین‌ترین نرخ سود در مقایسه با سایر فاینانس‌های بین المللی برخوردار است، گفت: تمامی نیاز‌های دارویی و تجهیزاتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی خریداری و به کشورمان تحویل می‌شود و به این ترتیب مشکلات نقل و انتقال بانکی و تحریم‌ها در این خصوص بی اثر خواهد بود.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52