رکوردشکنی قیمت گاز، ایران را به افزایش تولید ترغیب کرد

 یک پایگاه تخصصی نفت و گاز نوشت، رکوردشکنی قیمت گاز در جهان، ایران را به افزایش تولید ترغیب کرده است و این کشور برنامه‌های زیادی برای توسعه میادین گازی عظیم خود دارد. اویل پرایس، همان اندازه که ذخایر نفت ایران بزرگ است، ذخایر گازی آن حتی بیشتر هم است؛ ذخایر گاز طبیعی رسمی این کشور 33.78 تریلیون متر مکعب  (Tcm)تخمین زده است که 17 درصد کل ذخایر گازی جهان و بیش از یک سوم از ذخایر گازی اوپک تخمین را به خود اختصاص می دهد و پس از روسیه در رتبه دوم جهان قرار دارد. اگر ذخایر جدید کشف شده در میدان گازی چالوس به این ذخایر اضافه شود، مجموع ذخایر گاز طبیعی ایران به 40.9 تریلیون مترمکعب (که این رقم حتی از ذخایر گاز طبیعی روسیه بیشتر است) خواهد رسید.

دست‌های پشت پرده عامل حاشیه سازی مجمع "کرمان"

در هفته گذشته با مجمع جنجالی شرکت "توسعه و عمران کرمان" مواجه بودیم که منجر به خشونت و دعوا شد. برخی سهامداران خرد در این مجمع سعی داشتند نظم جلسه را بر هم بزنند؛ حتی این افراد در مجمع شرکت "لیزینگ ایران" هم حضور داشتند.همانطور که می دانید شرکت توسعه و عمران کرمان بر اساس قوانین مندرج در قانون تجارت اقدام به دعوت سهامداران به مجمع کرد که این مجمع در نوبت اول به حدنصاب نرسید و کار به مجمع دوم کشیده شد.در این بین چند هفته اخیر گروهی از سهامداران خرد سعی کردند با تحریک سهامداران عمده برای رای دادن به کاندیداهای این گروه اقدام به قبضه قهری هیات مدیره شرکت کند. باید گفت این گروه از سهامداران باتوجه به عدم کسب نتیجه از جذب آرا تلاش کردند به صورت مضحکی مجمع نوبت دوم را که بر اساس قانون با هر نسبت از حضور سهامداران قابل اجرا است را قبل از موعد مقرر و پیش از حضور هیات مدیره و سهامداران شرکت و حتی حضور نماینده حسابرس رسمی برگزار کنند.

دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط ایران یک راز آشکار است

 اویل پرایس طی گزارشی نوشت، این یک راز آشکار است که ایران با استفاده از چندین روش پوششی برای فرار از کشف و فروش نفت خام خود، تحریم‌های آمریکا را دور زده است. ️به نوشته استاندارد چارترد، ایران تولید خود را به نسبت سال گذشته 600 هزار بشکه در روز افزایش داده و اگر مذاکرات وین موفق باشد، 1.4 میلیون بشکه نفت ایران در سال 2022 به بازار باز خواهد گشت.

سیگنال کاهش نرخ بهره

 بانک مرکزی این هفته هم مثل هفته گذشته به بانک‌ها پول تزریق کرد. تزریق این هفته 2/8 همت بود. هفته گذشته نیز 12/4 همت تزریق داشت.بعد از چندین هفته بالاخره نرخ سود تزریق این هفته به کمتر از 20 درصد افت نمود که در دوماه اخیر بی سابقه بوده است. این کاهش نرخ سود ریپو، نوید کاهش نرخ سود بین بانکی را می‌دهد. همانطور که در نمودار دوم ملاحظه می‌شود، با کاهش نرخ سود ریپو (نرخ سود وام بانک مرکزی به بانک‌ها)، نرخ سود بین بانکی نیز کاهش می‌یابد. بدین ترتیب پیش بینی می‌شود هفته آتی نرخ سود بین بانکی کاهش قابل توجهی داشته باشد. مانده تزریق پول از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها از ابتدای سال، این هفته بالاترین حد خود یعنی 81 همت را تجربه کرد. به طور خلاصه بانک مرکزی از ابتدای سال تا این هفته 81 همت پول در اختیار بانک‌ها قرار داده است.

باقری با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد

«علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران در نخستین رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در چارچوب مرحله دوم از هشتمین دور مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در وین با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد.یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت که مذاکرات طی دو دور اخیر در فضای خوبی پیگیری شد، رویکرد تمام هیات‌ها جدی بود و همه با یکدیگر تعامل داشتند.این منبع مطلع افزود که مذاکره کنندگان گفت‌وگوهای سازنده‌ای را در حوزه تحریم و مسائل هسته‌ای داشتند و با جدیت در تلاش‌ هستند تا اختلاف نظرها و به اصطلاح پرانتزها را کاهش دهند.

موافقت با رفع محدودیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در سال آینده

محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:تبصره‌های ابتدایی بودجه ۱۴۰۱ بررسی شد و نمایندگان با رفع محدودیت بانک‌ها برای انجام سرمایه‌گذاری موافقت کردند.اعضای کمیسیون در تبصره دو بودجه با توجه به مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید در خصوص سرمایه‌گذاری بانک‌ها به دلیل رشد منفی سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر در کشور با رفع محدودیت بانک‌ها موافقت کردند تا آن‌ها بتوانند، از طریق شرکت‌های تابعه خود سرمایه ‌گذاری کنند.

اولیانوف: دور هشتم مذاکرات وین در قالب دیدارهای غیررسمی ادامه می‌یابد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین امروز در توییتی نوشت: پس از وقفه کوتاه به دلیل سال نوی میلادی، دور هشتم مذاکرات وین از امروز در قالب دیدارهای غیررسمی ادامه می‌یابد. _ایرنا

رئیس سازمان بورس:

به هیچ وجه به دنبال رانت برای هیچ صنعتی نیستیم، اما نمی‌توانیم شاهد آن باشیم که یک صنعت رقابتی مانند پتروشیمی با تصمیمات اشتباه از صحنه خارج شود.عشقی در ششمین میز صنعت با موضوع مشکلات صنعت پتروشیمی: باید پیگیری کنیم فرمول قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها و صنایع توسط وزارت نفت به نحوی اصلاح شود که فاصله قیمتی زیادی با کشورهای رقیب تولید کننده گاز وجود نداشته باشد، در این صورت می‌توانیم بگوییم قیمت‌گذاری منطقی انجام شده است./سنا

توضیح فدایی درباره حذف حجم مبنا

سرپرست فرابورس از برداشته شدن حجم مبنا در برخی سهام شرکت‌ها خبر داد و گفت: این تصمیم در جهت روان‌سازی معاملات سهام شرکت‌هایی است که مدت‌ها با قفل صف خرید یا فروش مواجه هستند.

تل‌آویو: اگر توافق با ایران خوب باشد، مخالفت نمی‌کنیم

وزیر خارجه اسرائیل: امروز مذاکرات هسته‌ای در وین از سر گرفته می‌شود و ما مخالف هیچ توافقی نیستیم اما باید مطمئن شویم توافق خوبی است.اسرائیل در حال مذاکره با آمریکا و دیگر قدرت‌هاست تا بر متن توافق نوظهور تأثیر بگذارد و اطمینان حاصل کند این توافق تا حد امکان خوب است. ما بر سر میز مذاکره با ابرقدرت‌ها هستیم و درباره اینکه توافق خوب چیست، گفت‌وگو می‌کنیم.

افزایش بی‌حساب قیمت‌ها در شمال؛ خانه به متری 30 میلیون تومان رسید

 به نقل از فرهیختگان‌؛ بالاترین قیمت ویلا مربوط به لنگرود، اطاقور و کومله با 8.4میلیون تومان به‌ازای هر متر و بندرانزلی با 8.1میلیون تومان است. لاهیجان، سیاهکل، دیلمان و رودبنه با 7.4میلیون تومان و رودسر، املش، کلاچای، رانکوه و واجارگاه با 6.7میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. درخصوص قیمت آپارتمان‌ها نیز، بالاترین قیمت آگهی‌های استان گیلان مربوط به لاهیجان، سیاهکل، دیلمان و رودبنه با 18.1میلیون تومان و رشت با 15.1میلیون تومان است. رودبار با 8.5میلیون تومان و تالش، اسالم و لیساربالاده با 8.6میلیون تومان کمترین قیمت را بین شهرهای این استان دارند.  از 3میلیون و 782هزار آگهی خریدوفروش مسکن در دو استان گیلان و مازندران، 21.8درصد از آنها زیر 100متر، 25.7درصد بین 100 تا 200متر،20.7 درصد بین 200 تا 300متر، 28.9درصد بالای 300متر و 2.9درصد نیز بدون مشخصات متراژ بوده است.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52