کلیت بازار

تنها ناجی معاملات امروز نماد فملی بوده است که موجب شد تا در نهایت نماگر بورس تهران در مدار مثبت و با رشد قیمت به کار خود پایان دهد و شاهد رشد بیش از 220 واحد نماگر بورس تهران باشیم و در نهایت شاخص کل در سطح 1 میلیون و 379 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز در مقابل با رشد 51 واحد به کار خود پایان داد. لیدر بازار سرمایه امروز یا در واقع ناجی معاملات امروز نماد فملی بود که بموجب آن ما شاهد رشد نماگر بورس تهران بودیم.

نمادهای فملی، فولاد و شبندر در مدار مثبت قرار داشتند و بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند.

بازار سهام در هاله ای از ابهام به کار خود در حال انجام دادن معاملات است. در بازار سهام در معاملات امروز شاهد تعادل داد و ستد بودیم. بیشترین ورود پول حقیقی ها در معاملات امروز متعلق به میدکو با 17 میلیارد تومان بود. بپاس با 13.3 میلیارد تومان، شستا با 12.2 میلیارد تومان، تپکو با 11.3 میلیارد تومان و فسبزوار با 11.1 میلیارد تومان در صدر لیست خروجی پول حقیقی ها قرار داشت. برخلاف دیروز که بازار یکسره قرمزپوش بود، امروز حقیقی ها در نماد پارس با 11 میلیارد تومان بیشترین پول را وارد بازار کردند. شفن با 9.7 میلیارد تومان و توسن با 8.4 میلیارد تومان نیز با بیشترین ورودی پول حقیقی ها همراه شد.

حقوقی ها هم البته در استراتژی هایشان پترول، شتران، شستا، ولساپا و وپارس را در موقعیت خرید و حق تقدم برخی از شرکتها را در موقعیت فروش قرار دادند.

البته سرانه معامله حقیقی ها هم به نفع فروشندگان دنبال شد؛ به طوریکه سرانه خرید حقیقی ها 12.3 میلیارد تومان و سرانه فروش حقیقی ها 13.8 میلیارد تومان برآورد شد.ارزش اولیه صف های خرید هم 420.6 میلیارد تومان دنبال شد که در پایان به 235.6 میلیارد تومان نزول پیدا کرد. ارزش اولیه صف های فروش نیز 312 میلیارد تومان بود که در پایان معاملات به 455.7 میلیارد تومان رسید.

بازار بورس، روزهای نوسانی را پشت سر می‌گذارد؛ البته که طبیعت بازار همین است، اما برخی کارشناسان علت اصلی آن را مشخص نشدن تکلیف مذاکرات تلقی می‌کنند. بازار امروز مثبت و امیدوارکننده شروع شد، اما آخر وقت شاهد منفی شدن آن بودیم.امروز خبر تاثیرگذاری در بازار سرمایه به گوش نرسید، البته معاملات آن‌طور که انتظار داشتیم پیش نرفت.به نظر می‌رسد، بازار فردا متعادل و در ادامه روند معاملات امروز باشد؛ یعنی روند معاملات امروز را بتوانیم به فردا تعمیم دهیم.بنابراین معاملات فردا در بازار سهام نیز متعادل و منفی پیش‌بینی می‌شود.

امروز شاهد برگزارس مجمع نماد سبحان دارو بودیم. شرکت سبحان دارو به منظور اخذ تاییدیه GMP خط جامدات و رعایت مقررات آن لازمه تمدید پروانه های فعلی و دریافت پروانه های جدید و استمرار فعالیت و روند سودآوری آتی شرکت است به همین دلیل تغییراتی را در خطوط و فضای تولیدی و توسعه خطوط ایجاد خواهد کرد. سرمایه گذاری انجام شده مرتبط با خرید ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات تولیدی و غیر تولیدی عمدتا شامل خرید تجهیزات است.شرکت با افزایش سرمایه اقدام به نوسازی خطوط تولید خواهد  کرد.این افزایش سرمایه به اندازه 90 میلیارد تومان، معادل 58.82 درصد بوده و از محل مطالبات خواهد بود. با این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت از 153 میلیارد تومان به 243 میلیارد تومان خواهد رسید.دوره بازگشت سرمایه شرکت 30 ماه برآورد می شود.

با خبر ارز حذف 4200 تومانی، امروز شاهد روند متعادل و مثبت در اغلب نمادهای غذایی،دارویی و قندی ها بودیم. بطوری که اکثریت نمادها این گروه ها در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه قرار داشتند.

در بازار امروز 201 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. حآفرین بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشت و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بود. ارزش معاملات خرد نیز حدود 2.2 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

رشد بی جان بازار سرمایه در این روز سرد موجب شد تا شاهد بازاری بی روح باشیم اما تقاضا در بازار هم در نمادهای کوچک قابل توجه بود. بازار سرمایه هفته دوم دی ماه را در مدار منفی آغاز کرد و رشد قیمت را در حالی روز شنبه بورس برای سومین روز متوالی نزولی شد و شاخص کل بیشترین ریزش در 3 هفته اخیر را پشت سر گذاشت. در 3 روز کاری اخیر شاخص کل 21 هزار و 398 واحد افت کرده است. دیروز ارزش معاملات نیز کاهش یافت و معاملات سهام رکود نسبی داشت. ارزش معاملات خرد با کاهش 24 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 100 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در هفت روز کاری اخیر است. دیروز بسیاری از نمادهای بزرگ بازار مانند فولاد، فارس، شپدیس، نوری، کچاد، وغدیر، خودرو، شپنا، شتران، شبندر، تاپیکو، کگل، وبملت، وتجارت، خساپا، ومعادن، خبهمن، وبصادر، شاراک، پارسان، فملی و پترول افت قیمت داشتند و موجب ریزش 18 هزار واحدی شاخص کل شدند. در فرابورس نیز قیمت سهام بسیاری از نمادهای بزرگ مثل آریا، بپاس، زاگرس، غصینو، شاوان، شگویا، صبا، شجم و توسن کاهش یافت و شاخص کل فرابورس افت 171 واحدی داشت.در معاملات دیروز بورس تهران فروشندگان پر تعداد شدند و سمت عرضه‌ی بازار رشد کرد. در پایان معاملات دیروز 67 نماد صف فروش و 26 نماد صف خرید داشتند و بازار با مازاد عرضه بسته شد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : معاملات روز جاری به نسبت روز گذشته با تقاضای بهتری دنبال شد بطوری که از همان دقایق ابتدایی داد و ستد شاهد سبزپوشی نماگر بورس تهران بودیم که در نهایت با رشد 220 واحد توانست به کار خد پایان دهد. خریداران در نمادهای کوچکتر بهتر از بزرگان عمل کردند و شاهد رشد بیش از 52 واحدی نماگر هم وزن بودیم.

فلزی ها: رشد قیمت در نماد فملی موجب شد تا امروز این نماد تنها ناجی نماگر بورس تهران باشد. تقاضا در فملی باعث ثبت اثر مثبت 797 واحدی نماگر بورس تهران شد. فولاد با رشد بیش از 1.4 درصد در قیمت بالای 1068 تومان توانست به کار خود گایان دهد. فخوز با افت 2 درصد به کار خود پایان داد.

خودرویی ها : خودرویی ها در مدار تعادل دنبال شدند و شاهد نوسانات منفی در نمادهای این گروه بودیم. خساپا در قیمت 165 تومان با رشد نسبی تقاضا به کار خود پایان داد. خودرو در قیمت 189 تومان با افت نسبی تقاضا دنبال می شد. خزامیا عملکرد جذابتری را به نمایش گذاشته بود و شاهد پیشروی بیش از 3 درصدی قیمت در این نماد بودیم.    

محصولات شیمیایی : معاملات این گروه در مدار منفی دنبال شد و شاهد سرح پوشی تابلو معاملات اکثریت نمادها بودیم.   

فرآورده های نفتی : روند متعادلی را در این گروه شاهد بودیم. شپنا و شبندر در مدار مثبت 1 درصد دنبال می شد. شتران در قیمت 411 تومان با نوسان مثبت دنبال می شد. شبریز در مدار مثبت به کار خود پایان داد.

بانکی ها: وبصادر و وبملت در مدار مثبت به کار خود پایان داد. وتجارت در قیمت 192 تومان با نوسان منفی به کار خود پایان داد. بیشترین داد وستد در معاملات روز جاری را نماد وتجارت به خود اختصاص داد.    

کلیت بازار: در بازار امروز 201 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. حآفرین بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشت و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بود. ارزش معاملات خرد نیز حدود 2.2 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

جمله طلایی روز 

صبور باش

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19