در هفته اول دی ماه 1400 چه گذشت ؟

در آخرین روز معاملاتی هفته پر بار بازار سرمایه، آغاز مثبت و اما رفته رفته عرضه های پی در پی را شاهد بودیم. بازار بورس تهران در آخرین روز کاری خود 8 دی ماه 1400 در مدار مثبت و با رشد قیمت در نمادهای بانکی دنبال شد اما همانطور که گفتیم، با گذشت زمان شاهد عقب نشینی قیمت در کلیت بازار بودیم. بازار بورس تهران در نهایت مجددا در پایین تر از 1.400 هزار واحد قرار گرفت و افت بیش از 2500 واحد را به ثبت رساند.

نماد شستا در آخرین روز معاملاتی خود قرار داشت. در پایان معاملات امروز، شستا متوقف و به مجمع افزایش سرمایه خواهد رفت.

بیشترین ارزش معاملات در آخرین روز کاری متعلق به نمادهای شستا، دارایکم، پالایش، کمند، وبملت و خودرو بود و بیشترین حجم معاملات را نمادهای خپارس، خودرو، وبملت، خساپا داشتند.

در مقابل، لیدری نمادهای کوچک و قرار گرفتن در سقف قیمت روزانه در برخی از نمادها موجب شد تا شاهد رشد بیش از 1000 واحدی نماگر هم وزن باشیم. در 2 روز اخیر شاهد برتری خریداران در نمادهای کوچک بودیم.

در پایان معاملات روز چهارشنبه خریداران نتوانستند در مقابل عرضه کننده گان مقاومت کنند و ما شاهد عقب گرد قیمت در اکثریت نمادها بودیم و طمع خوش سود سهام در آخرین روز معاملاتی این هفته کمتر از روزهای قبل بود.  وعده های محسن رضایی مبنی بر شاخص 1.700 هزار واحد و خبرهای خوش وین در مورد مذاکرات و کف سازی دلار در محدوده قیمتی 30 هزار تومان و از همه مهم تر گزارشات ماهانه آذر ماه شرکت ها موجب شد تا ما شاهد حرکت نماگر بورس تهران به سوی 1.400 هزار واحد و یک هفته نسبتا راضی کننده برای سهامداران باشیم.

بیشترین تغییرات شاخص در این هفته در اولین روز کاری روی داد بطوریکه نماگر بروس تهران با رشد بیش از 26 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 385 هزار واحد به کار خود پایان داد . در این روز بازار شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی غشوکو، غبهار، غبشهر، فاهواز و سفاسی بود. بورس تهران در این روز شاهد بیشترین ارزش معاملات خرد بود و ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از 4 هزار میلیارد تومان رسید.  

اما برسیم به روزهای یکشنبه چالشی که  بازار شاهد فعالیت فروشندگان در این روز معاملاتی بود. بازار بورس تهران بی تفاوت از رودن مثبت دو روز قبل خود در مدار منفی و با افت بیش از 1400 واحد به کار خود در روز یکشنبه پایان داد و در نیمه مربیان این روز شاهد رشد نسبی تقاضا در نمادها بزرگ به ویژه فولادی ها بودیم .بطوریکه ارزش معاملاتی بیش از 3400 میلیارد تومان به ثبت رسید. در این روز نیز شاخص با افت مواجه شد بطوریکه 1400واحد نسبت به روز شنبه افت نشان داد.

دوشنبه 6 دی ماه 1400 یک روز خیره کننده و یک جهش جذاب دیگر از سوی خریداران به شمار رفت. تابلو معاملات اکثریت نمادها در این روز مثبت و به رنگ سبز در آمده بود. چالش 5 مثبت در اکثریت نمادهای بزرگ موجب شد تا نماگر بروس تهران با رشد بیش از 16 هزار واحد به کار خود پایان داد. گزارشات نمادهای بزرگ و تغییر و تحولات در مقدار فروش آن ها موجی از تقاضا را در بازار سهام به راه انداخت. اما نکته مهم در معاملات این روزها توجهات سهامداران به نامدهای کوچک بود. خبری از آزاد سازی کدهای متوقف شده نیز به بازار سهام در شبانگاه روز دوشنبه تزریق شد که موجب شد تا بازار سهام به این اخبار هم واکنش مثبت نشان دهد.

و اما روز سه شنبه که بعد یک روز پر تقاضای دیگر بود در مدار تعادل و با سیو سود سهادماران به کار خود ادامه داد و این در حالی است که بازار سهام استارت معاملات خود را در مدار مثبت زده و رفته رفته افزایش عرضه در کلیت بازار نماگر بورس تهران را از مدار مثبت به مدار منفی کشاند. شاخص بورس تهران در روز سه شنبه با افت 400 واحد به کار خود پایان داد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن :شاخص بورس تهران با افت قیمت در نیمه دوم معاملات روز جاری در مدار منفی قرار گرفت. نماگر بورس تهران با افت بیش از 2500 واحد در سطح 1 میلیون 397 هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص هم وزن که بیانگر عملکرد سهامداران در نمادهای کوچک است، در پایان معاملات روز جاری 8 دی ماه 1400 با رشد 739 واحدی به کار خود پایان داد.

فلزی ها: افت قیمت در نمادهای بزرگ این گروه را شاهد بودیم. فولاد مبارکه در قیمت 1068 تومان با افت 2.5 درصد به کار خود پایان داد. فملی در محدوده صفر تابلو با نوسان مثبت به کار خود پایان داد. فسرب در معاملات امروز هم در مدار منفی و با افت 3 درصد مواجه بود.

خودرویی ها : نیمه اول این گروه در مدار مثبت و نیمه دوم در مدار منفی دنبال شد. این در حالی است که خریداران در نیمه دوم با عقب نشینی موجب تغییر رنگ تابلو معاملات این گروه شدند. خودرو و خساپا لیدرهای این گروه در مدار منفی 2 درصد قرار گرفتند.  

محصولات شیمیایی : موج عرضه کل بازار را فرا گرفت و شاهد افت قیمت در تمام نمادهای این گروه بودیم.

فرآورده های نفتی : نفتی ها با افزایش عرضه در مدار منفی قرار گرفتند و شاهد افت قیمت در این گروه نیز بودیم.

بانکی ها: رنج کشی مثبت در این گروه موجب شد تا اکثریت نمادها در مرکز توجهات سهامداران با صفوف خرید همراه شوند.   

کلیت بازار: دردر بازار امروز، شاخص کل با افت بیش از 2500 واحدی مجددا به پایین کانال 1.4 میلیون واحد رفت. 438 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 3.6 هزار میلیارد تومانی، نتیجه معاملات روز جاری بود. نمادهای وتوصا و فملی با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند و سمازن بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشت.

در کدال چه گذشت؟

وگستر: طرح دادخواست فسخ قرارداد ملک سمیه و مطالبه خسارت تاخیر

کیسون: انعقاد قرارداد مهم /موضوع قرارداد: ساخت 8100 واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهر اراک /طرف قرارداد:  اداره کل راه و شهر سازی استان مرکزی /مبلغ قرارداد: 30,198,054 میلیون ریال

دعبید: شرکت داروسازی دکتر عبیدی محصول جدیدی با نام Advalgin ER تولید و به بازار دارو عرضه می نماید.

خبهمن: سرمایه شرکت تیوان از مبلغ 1500 میلیارد ریال به مبلغ 11.500 میلیارد ریال ازمحل آورده نقدی افزایش یافته است.با اعمال افزایش سرمایه ترکیب سهامداران به شرح ذیل می باشد: شرکت بهمن موتور 87 درصد ؛ شرکت نیرومحرکه 6/5 درصد ؛ شرکت پارس رایزن 6/5 درصد

دسینا: عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده /موضوع مزایده: فروش یک قطعه زمین در شهرستان طالقان/دلایل عدم حصول نتیجه: تا پایان مهلت مزایده هیچگونه پیشنهاد قیمتی واصل نگردید.

 

جمله طلایی روز 

 

موفقیت مجموع تلاشهای کوچکی است که
هر روز به طور مداوم تکرار میشوند.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اردیبهشت 1403 ساعت 08:39
تجربه ای همانند...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:36
پایان بازاری بی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59