نخستین پیروزی تهران در وین/ غربی‌ها پیش‌نویس ایران را پذیرفتند

یک منبع آگاه: غربی‌ها مجبور شدند روی پیش‌نویس ایران مشغول به مذاکره شوند. این اولین پیروزی ایران در نبرد وین است. در این دور طرف غربی اسیر ابتکار عمل ایران شد و بعد از آن‌که تنها پس از دو جلسه بررسی در کارگروه‌ها ناگهان روند مذاکرات را به درخواست آمریکایی‌ها در هفته گذشته ناقص گذاشت، حالا به مذاکره و روند درگیر‌شدن در مذاکره در چارچوب بررسی پیش‌نویس‌های ایران بازگشته و در مقابل عمل‌گرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیت و واقع‌گرایی شد.پس از شکست آمریکا و شرکایش در همراه‌سازی کشورهای منطقه مانند ترکیه و امارات و همچنین چین و روسیه یعنی دو شریک هم‌سوی ایران در مذاکرات، و پس از شکست آمریکا در افزایش فشار تحریمی و تاثیرگذاری بر ایران از طریق معتبرسازی تهدید، حالا وضعیت مذاکرات نشان می‌دهد که طرف‌های غربی بیشتر به میز مذاکره فکر می‌کنند، درحالی‌که اسراییل تنها مخالف تداوم مذاکرات و حصول توافق احتمالی مانده است، چرا که دو هفته تلاشش در سفرهای اروپایی و تماس با آمریکا برای نمایش نقش پلیس بد با شکست مواجه شده و حالا از سر عصبانیت به تندروی بی‌حاصل برای تشدید تنش‌ها روی آورده که نقش خودش را متقاعدکننده نشان دهد.تروئیکای اروپایی فشار بسیار زیادی را برای تخریب مذاکرات با ۳ هدف مشخص در دستور کار قرار داده که شامل امتیازگیری از چین و روسیه، امتیازگیری از ایران و امتیازگیری از اتحادیه اروپا به نمایندگی مورا و بورل است. اتحادیه اروپا از فشار تروئیکا به‌شدت ناراضی است.  _فارس

توییت باقری رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین

رفتار مسئولانه ایران توافق را زنده نگه داشته است.فضاسازی دروغین خارج از اتاق مذاکره نمی‌تواند خللی در جدیت مذاکره‌کنندگان در رسیدن به توافقی که از حقوق و منافع ملت ایران صیانت کند، وارد کند.

مرندی: مواضع اروپایی‌ها مقداری تغییر کرده است

«محمد مرندی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین گفت که پیش‌نویس‌های جدید ارائه شده از سوی هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات وین تکمیل کننده پیش‌نویس‌های سابق است.

شاید مذاکره را دنبال نکنیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: اگر معلوم شود که بازگشت به برجام دیگری پرفایده‌ترین مسیر برای ما نیست،‌ دیگر این مسیر را دنبال نخواهیم کرد.ما در حال حاضر بر دیپلماسی متمرکز هستیم تا ببینیم می‌توانیم بازگشتی دوجانبه به برجام داشته باشیم یا نه.

وزیر صمت: بازار خودرو متعادل می‌شود

 فاطمی امین:از هفته بعد، هر هفته در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه یک روز ایران‌خودرو و یک روز سایپا پیش فروش می‌کنند که تا پایان سال، 130 هزار دستگاه تحویل داده می‌شود.همچنین 130 هزار دستگاه خودرو برای سال آینده پیش فروش می‌شود.امیدواریم با عرضه این 260 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال، بازار خودرو متعادل شود.

مهم برای خودرو

درخواست وزیر کار برای تجمیع و عرضه بلوکی سهام ایران خودرو/عبدالملکی، وزیر کار در نامه ای به وزرای اقتصاد و صمت، خواستار تجمیع و عرضه بلوکی سهام گروه صنعتی ایران خودرو شد.   _پرشین خودرو

حذف تدریجی ارز ترجیحی نهاده‌های دامی

 نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:به گفته رئیس سازمان برنامه، به‌جز دارو و گندم دیگر کالاهایی که مشمول دریافت ارز ترجیحی می‌شدند به مرور از دریافت ارز ۴۲۰۰ حذف خواهند شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد مهمترین رویکرد بودجه سال ۱۴۰۱  تمرکز زدایی، عدالت محوری و افزایش بهره‌وری است

آزادسازی بخشی از مطالبات ایران از یکی از کشورها در آینده نزدیک

صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران از آزادسازی بخشی از مطالبات ایران از یکی از کشورها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اخیراً 3.5 میلیارد دلار از این مطالبات آزاد شد.«مهدی صفری» درباره دارایی‌ها در دیگر کشورها نیز گفت: کشورهای دیگری که رقم‌های بالاتری است مذاکره شده و به نتایج خوبی رسیده است.در سفری که به اروپا داشتم مذاکراتی با آن کشور و کشور مقابلی که باید این آزادسازی را انجام دهد، انجام شد. می‌توانیم بزودی آزادسازی خوبی داشته باشیم اما رقم آن‌را نمی‌توانم اعلام کنم.

وال استریت ژورنال: دولت بایدن برای تشدید تحریم ایران گام برمی‌دارد

در حالی‌که مذاکرات وین برای احیای برجام در جریان است، روزنامه آمریکایی از تلاش دولت بایدن برای تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران و وادار کردن کشورهای دیگر به قطع روابط تجاری با ایران خبر داده است.مقام‌های آمریکایی گفته‌اند واشنگتن یک هیأت عالی‌رتبه را هفته آینده به امارات اعزام می‌کند تا به مقام‌های اماراتی هشدار دهند آمریکا به معاملاتی که با تحریم‌ها سازگار نیست، توجه و نظارت دارد و اگر روند تعامل با ایران ادامه داشته باشد، بانک‌ها و شرکت‌های آن‌ها با خطرات بسیار جدی روبه‌رو خواهند شد.این مقام‌ها گفته‌اند اگر پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشود، سفرهای آتی احتمالاً به مالزی، ترکیه و چین است و واشنگتن با شرکت‌های مالی در ژاپن و کره جنوبی نیز برای «ردیابی تجارت غیرقانونی ایران» همکاری نزدیک دارد.

سخنگوی گمرک گفت:

صادرات انواع محصولات مرتبط با آهن در هشت ماه امسال به بیش از ۴.۵ میلیارد دلار رسید که سهمی بیش از ۱۴ درصد ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. لطیفی افزود: با رشد تولید و صادرات محصولات مرتبط با آهن از محصول نیمه‌تمام، انواع میله، شمش و صفحات آهنی یا فولادی در هشت ماهه امسال بیش از ۴.۵ میلیارد دلار با بیش از ۲۵ کد تعرفه صادر شد که ۱۴.۵ درصد کل صادرات ۳۱ میلیارد دلاری کشور در این مدت را به خود اختصاص داده است.

رئیسی: درآمد فروش اموال مازاد دولتی برای همان استان هزینه می‌شود

رئیس‌جمهور در دیدار نمایندگان البرز، مرکزی، قزوین، اردبیل و زنجان: در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار و اختیار لازم به استان‌ها واگذار شود تا بتوانند تحول و پیشرفت متناسب با هر استان را رقم بزنند.حق‌آبه ایران از کشورهای همسایه پیگیری می‌شود. در اجلاس اکو هم قرار شد با همکاری برخی از همسایگان اقداماتی در این زمینه انجام شود.

گاز فسبزوار وصل شد

مدیر عامل شرکت پارس فولاد سبزوار در گفت و گو با امیر صباغ اعلام کرد که از بعد از ظهر روز چهارشنبه با پیگیری های انجام شده گاز این مجموعه وصل شده و تولید در حال انجام است.عرضه آهن اسفنجی فسبزوار روز یکشنبه آتی در بورس کالا انجام خواهد شد.

آمریکا: آماده بازگشت به مذاکرات غیرمستقیم وین هستیم

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری به رغم اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی اشخاص و افراد  به بهانه حقوق بشر در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ مدعی شد که ما آماده بازگشت به مذاکرات غیر مستقیم هستیم تا بتوانیم بازگشت به پایبندی مشترک به برجام را بررسی کنیم.

رکورد انتقال روزانه 844 میلیون متر مکعبی گاز در آذرماه

جمشیدی دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: انتقال روزانه 844 میلیون متر مکعب گاز از مبادی تولید به مصرف در آذرماه رخ داد که یک رکورد است.

انگلیس می‌خواهد بدهی 400 میلیون پوندی ایران را پرداخت کند

  «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلیس گفت که بدهی 400 میلیون پوندی کشورش به ایران یک «بدهی قانونی» است و دولت لندن می‌خواهد آن را پرداخت کند.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52