رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به خلاء بازارگردان در دو صندوق معروف و پرحاشیه گفت: یکی از معضلاتی که در صندوق پالایش یکم و دارا یکم وجود دارد این است که این دو صندوق، بازارگردان ندارند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مجید عشقی، رییس سازمان بورس عنوان کرد: تلاشیم تا به طریقی بازارگردانی این صندوق‌ها را شروع کنیم تا از این جهت قیمت این دو صندوق به قیمت NAV نزدیک شود، چرا که معضل جدی این صندوق‌ها فاصله بین قیمت جاری و NAV آن‌ها است.وی ادامه داد: صندوق پالایش یکم و دارا یکم نقدشوندگی بالا و حجم معاملات سنگینی دارند. برنامه‌ای که داریم برقراری مجدد بازارگردان این صندوق‌ها است، شروع بازارگردانی بر روی این صندوق‌ها می‌تواند مقداری قیمت آن‌ها را اصلاح کند.عشقی در این مصاحبه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزش خالص دارایی صندوق پالایش یکم به ازای هر واحد بین ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما هر واحد این صندوق با اختلاف منفی ۲۰ درصدی ۶ هزار و ۹۰۰ تا ۷ هزار تومان در حال معامله شدن است. شهریور ماه سال گذشته بود که دولت هر واحد این صندوق را به قیمت ۱۰ هزار تومان به سرمایه‌گذاران و مردم فروخته واگذار کرده بود

در جریان معاملات امروز (سه‌شنبه، شانزدهم آذرماه)، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۴ هزار و ۷۳۵ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۳۷ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۵۹۵ واحد کاهش، به رقم ۳۶۱ هزار و ۱۸۱ واحد را به ثبت رساند.

برپایه معاملات چهارمین روز معاملاتی هفته، بیش از ۹ میلیارد و ۳۹۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۰ هزار و ۳۷ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.شاخص بازار اول کاهش ۴ هزار و ۷۵۶ واحدی و شاخص بازار دوم، کاهش ۵ هزار و ۴۸۷ واحدی را تجربه کردند.همچنین گروه اداره بازارهای مالی با ۲۹ هزار و ۷۳۱ معامله به ارزش ۲ هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۳۴ هزار و ۴۳۴ معامله به ارزش ۲ هزار و ۹۲ میلیارد ریال، گروه شیمیایی با ۳۱ هزار و ۴۱۲ معامله به ارزش یک هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال، گروه خودرو با ۲۱ هزار و ۸۷۶ معامله به ارزش یک هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال و گروه مواد دارویی با ۱۴ هزار و ۲۶۷ معامله به ارزش ۸۲۶ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.شرکت پتروشیمی پردیس با ۳۰۱ واحد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۸۷ واحد، شرکت پتروشیمی جم با ۱۹۸ واحد، شرکت پتروشیمی شازند با ۱۳۵ واحد و شرکت صنایع غذایی کوروش با ۱۲۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.در مقابل، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با یک هزار و ۴۲۵ واحد، شرکت پتروشیمی فناوران با ۶۱۱ واحد، شرکت پتروشیمی نوری با ۴۷۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با ۳۹۰ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با ۲۶۱ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

شرکت صنایع نسوز توکا که در جریان معاملات امروز با افت بیش از ۳ درصدی قیمت سهام روبرو شده از تصمیم هیات مدیره به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه به میزان ۴۷ درصد خبر داد.

شرکت حاضر در فرابورس، آماده مرحله دوم افزایش سرمایه ۴۷ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی شد تا ۳۶ میلیارد تومان به سرمایه اسمی بیفزاید.بر این اساس، "کتوکا" پیرو تصمیمات مجمع فوق العاده ۲ آذر سال گذشته مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از ۱۵ به ۱۱۳ میلیارد تومان در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از ۷۷ به ۱۱۳ میلیارد تومان اقدام کند.تامین مالی این شرکت حاضر در بازار اول معاملات فرابورس در صورت موافقت سازمان بورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی اعمال می شود تا صرف اجرای طرح توسعه پروژه تولید ۱۰ هزار تن آجر کربن منیزیت شود.

ذوب آهن مهمترین دلایل افزایش ۲۶۹ درصدی سود عملیاتی در صورت های مالی نیمه نخست سال را اعلام کرد.

 منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن در خصوص مهمترین دلایل افزایش ۲۶۹ درصدی سود عملیاتی در آخرین اطلاعات و صورت های مالی ۶ ماهه منتهی به شهریور نسبت به دوره مشابه سال قبل اعلام کرد: افزایش تولید چدن مذاب در ۶ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال پیش به میزان ۱۰ درصد که این موضوع باعث کاهش هزینه های ثابت تولید به ازای هر تن شده است.رشد بیشتر نرخ فروش محصولات در مقایسه با بهای تمام شده تولید آنها که دلیل افزایش نرخ های فروش بخصوص در حوزه صادرات نیز با افزایش قیمت جهانی فولاد و افزایش نرخ تسعیر دلار است.

افزایش ترکیب فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند ریل به میزان ۶۹ درصد، کلاف به میزان ۵۹۳ درصد و آرک تونلی به میزان ۱۳ درصد.

سرپرست فرابورس و مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه عرضه اوراق دولتی به بازار سهام سیگنال می‌دهد، گفت: فروش سهام عدالت همچنان متوقف است.

میثم فدایی درباره اثر فروش اوراق بر بازار سهام؛  گفت: اوراق تاثیری در جریان نقدینگی بازار سرمایه ندارد و بازار آن جدا از بازار سهام است اما به بازار درباره نرخ بهره بدون ریسک سیگنال می‌دهد. در این شرایط وقتی نرخ بهره به ۲۵ درصد می‌رسد یعنی P/E چهار درصد است. در این شرایط سهم‌هایی بالاتر از P/E بازار با ریسک همراه است. در واقع اوراق از این طریق تاثیر می‌گذارد نه اینکه جریان نقدینگی را تغییر دهد و این گونه نیست که نقدینگی از بازار سهام به سمت بازار اوراق رفته باشد.وی درباره اثر عرضه سهام عدالت در بازارسرمایه توضیح داد: حجم زیادی از سفارشات فروش سهام عدالت در یک سال گذشته انجام نشد و روی زمین ماند. بنابراین همواره آثار آن در بازار وجود دارد. اثر دیگر در بخش سرمایه‌گذاری مستقیم سهامداران عدالت است. در روش غیرمستفیم ۲۸ شرکت پذیرش شدند و معاملات این شرکت‌ها در حال انجام است. به هر حال بخشی از جریان نقدینگی بازار به آن سمت رفته و می‌رود و در این بخش از بازار اثرگذار است.فدایی ادامه داد: مهمترین و بدترین مشکل فعلی سهام عدالت، عدم ساختار حاکمیتی ۲۸ شرکت استانی است که گاهی ارزش بازار این گروه از تمام شرکت‌های استان بالاتر است اما هیچ هیات مدیره ‌ای ندارند. تعیین تکلیف هیات مدیره سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه پذیر، مهم‌ترین مشکل است. در این شرایط بازار فعلا برای فروش سهام عدالت نمی‌توان تصمیمی گرفت و همچنان فروش متوقف است.

بایدن و پوتین درباره ایران هم گفت‌وگو کردند

 کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در تماسی ویدیویی درخصوص گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور، نیروهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین و همچنین تلاش‌های مشترک بر سر مسائل منطقه‌ای از جمله ایران به گفت‌وگو پرداختند

مذاکرات وین آخر هفته جاری از سرگرفته می‌شود

ژان ایو لودریان، وزیرخارجه فرانسه:مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران در وین در پنجشنبه هفته جاری ادامه می‌یابد.شواهد درباره مذاکره با ایران دلگرم کننده نیست.تصور ما این است که ایرانی ها خواستار تعلل در گفتگوها هستند.

ایران با پیشنهادهای مفید وارد دور جدید گفتگوهای وین شده است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با مقامات روسی در مسکو گفت : ایران با پیشنهادهای مفید و سازنده‌ای وارد دور جدید گفتگوهای وین شده است.باقری کنی با اشاره به اینکه مناسبات ایران و روسیه ممتاز و در عرصه های مختلفی امتداد دارد , افزود : ما در موضوعات مختلف با روسیه رایزنی و مشورت داریم و درباره گفتگوهای وین نیز از قبل با مقامات روسی مشورت هایی داشتیم.  این تعامل با طرف چینی هم وجود داشته و در حاشیه گفتگوهای وین با دیگر طرف ها نیز مذاکراتی داشتیم.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52