اتفاقات و اخبار مثبت به سمت بازار سرمایه در معاملات امروز کم نبود. همچنان باید دید تا کجا این اتفاقات عملی خواهد شد. نکته مهم و تاثیر گذار در معاملات امروز و روان شدن داد و ستد برخی از معاملات بزرگان بود که در نیمه دوم معاملات قدرت بالای بیشتری به خود گرفت به طوری که فروشندگان مغلوب قدرت خریداران شدند. بازار امروز برخلاف روند روزهای گذشته سبز و پر تقاضا و پر جهش در برخی از نمادهای "فلزی" و "بانکی" و همچنین "محصولات شیمیایی" آغاز به کار کرد و به قوت خود تا پایان معاملات ادامه داد به قدری که شاهد سبزپوشی جامه بر تن شاخص کل بودیم. پیشروی قیمت و افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ بهترین رویداد نیمه دوم بازار بود که توانست شاخص کل را از محدوده منفی بیش از 1800 واحد به مدار مثبت 5641 واحد برساند و در نهایت نماگر بورس در سطح 1 میلیون و 157 هزار و 469 واحد با بیشترین تاثیر مثبت از نمادهای "فملی"، "فولاد"، "شستا"، "فارس" و "وغدیر" قرار گیرد. پافشاری بورس‌بازان بر ادامه صعود تا پایان معاملات، بازار سهام را در سومین روز معاملاتی سبزپوش کرد و رشد سراسری عمده نمادها و گروه‌ها باعث شد تا نماگر بورس با سبزپوشی به کار خود پایان دهد. دلایل مثبت پیش روی بازار در این روزها کم نیست:

شروع مثبت بازار های جهانی و لمس سقف 69.28 دلاری نفت برنت در میانه معاملات و لمس سقف 10746 دلاری مس LME در میانه معاملات و نوسان روی بالاتر از سطح 3 هزار دلاری پس از بازگشایی بازارهای جهانی

زمزمه گزارشات مطلوب میاندوره ای عملکردی سال 99 شرکت ها

سیگنال های مثبت در خصوص مذاکرات احیای «برجام»

خبر تصویب دامنه متقارن ۵± در هیات مدیره سازمان بورس/ متقارن سازی و اجرایی شدن آن از شنبه 25 اردیبهشت و افزایش تدریجی دامنه نوسان 

خبر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تزریق پول به صندوق تثبیت بازار سرمایه

خبر در خصوص دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران  مقرر شد  از روز شنبه مورخ 25 اردیبهشت 1400  :حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران، بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۵ میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۲.۵ میلیارد تغییر یابد.

در روز جاری پتانسیل رشد امروز بازار سهام نمایانگر شد؛ به طوری که مارکت بورس تهران امروز با تغییر رنگ همراه شد و شاهد تغییر جهت عمده نمادهای بزرگ و تأثیرگذار روی نماگر بورس بودیم ولی در مقابل کم لطفی سهامداران و عدم داد وستد در نمادهای کوچک همچنان ادامه دار بود و شاهد افت قابل توجه قیمت در اکثریت نمادهای این دسته بودیم. درخشش نمادهای بنیادی محور و بزرگ بازار سهام قابل توجه بود و برگشت شاخص با درخشش این نمادها رقم خورد. چنین به نظر می رسد که بسیاری از نماد‌های بزرگ بازار ازجمله "خودرو"، "فارس" و "ذوب" در محدوده کف حمایتی قیمتی قرار گرفته اند و افت قابل توجه از سطوح فعلی در این نمادها در شرایط و با مفروضات کنونی دور از انتظار است. همچنان به نظر می رسد در شرایط کنونی بازار‌های موازی در شرایط ابهام قرار دارند اما باید توجه داشت بورس همیشه صعودی و یا نزولی نیست. بهترین استراتژی در بورس خرید سهم بنیادی خوب و صبر کردن می باشد.

حال به بررسی برخی از گروه ها و نمادها می پردازیم:

نماد "شستا" از لیدرهای مطرح بازار توانست در نیمه دوم بازار با افزایش تقاضا و جهش قیمت در سقف قیمت روزانه 1088 تومان قرار گیرد و حجم معاملات بالغ بر 78 میلیون برگه سهم را به ثبت برساند. "وغدیر" از دیگر نمادهای مورد توجه در معاملات امروز بود که از همان دقایق ابتدایی معاملات با قدرت خریدار بالاتری روبرو بود و توانست روند صعودی و صف خرید قابل توجهی را در قیمت 985 تومان تشکیل دهد.

قدرت پالایشی ها در نیمه دوم بازار بسیار بالا گرفت بطوری که شاهد متعادل شدن و فاصله گرفتن نمادهای مورد توجه تر این گروه و قرار گرفتن در مدار مثبت بالا در اغلب نمادها بودیم. "شپنا" در نهایت با رشد بیش از 2.7 درصدی در قیمت 997 تومان به کار خود پایان داد. "شبندر" با رشد بیش از 5 درصد همراه شد اما در نهایت با افزایش 2.9 درصدی در قیمت 1974 تومان به کار خود پایان داد. "شتران" در قیمت 782 تومان آخرین معاملات خود را انجام داد و رشدی نزدیک به 2 درصد را به ثبت رساند. اما همچنان قیمت های پایانی این نمادها در محدوده زیر صفر تابلو قرار گرفت. 

در بانکی ها در متوقف بودن نماد "وبملت" شاهد نوسانات مثبت و متعادل در سایر نمادها بودیم. "وتجارت" در قیمت 246 تومان با رشد 1.3 درصدی به کار خود پایان داد. "وبصادر" در قیمت 223 تومان قرار داشت و رشد 0.72 درصدی را به ثبت رساند. "وپاسار" با رشد 1.8 درصدی در قیمت 1670 تومان داد وستد می شد.

نکته قابل توجه در داد و ستد معاملات گروه خودرویی، متعادل و مثبت شدن نماد "خودرو" بود که از همان دقایق ابتدایی شاهد قدرت خریدار بالا و جذاب بودن سطح قیمتی روز جاری برای طرف تقاضا بودیم که در نهایت نماد در قیمت 189 تومان با رشد 0.21 درصد به کار خود پایان داد. "خساپا" در قیمت 183 تومان افت 1.2 درصدی را به ثبت رساند و حجم معاملات این نماد به بیش از 772 میلیون برگه سهم رسید. صف فروش "خگستر" در معاملات امروز جمع شد و نماد "خبهمن" در مدار مثبت و در قیمت 136 تومان به کار خود پایان و حجم معاملات بالغ بر 389 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند.

و اما جهش قیمت های جهانی، به ویژه مس، موجب شد تا "فملی" امروز پرقدرت به میدان بیاید و جهش قیمتی خیره کننده ای را به نمایش بگذارد بطوری که روند کل گروه را تحت تاثیر خود قرار دارد و توانست رنگ سبز را چاشنی داد وستد معاملات خود کند. "فملی" با صف خرید به کار خود پایان داد و حجم داد و ستد در معاملات امروز به بیش از 143 میلیون برگه سهم رسید. "فولاد" در دقایق پایانی توانست با رشد حداکثری قیمت با صف خرید در قیمت 1227 تومان به کار خود پایان دهد. در معاملات امروز این گروه شاهد شکل گیری صف خرید بالای 58 میلیون برگه سهم در قیمت 317 تومان نماد "ذوب" بودیم.

اخبار روز

با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی وپیرو مطالعات صورت گرفته؛ هیات مدیره سازمان بورس، متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن را تصویب کرد.

در خصوص دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران  مقرر شد  از روز شنبه مورخ 25 اردیبهشت 1400  :حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران، بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۵ میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۲.۵ میلیارد تغییر یابد.

اخبار داخلی:

علی قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در دولت روحانی: معتقدم کاهش نرخ دلار به‌صورت موقتی و کوتاه‌مدت خواهد بود و بعید است که به کمتر از ۱۹ هزارتومان هم برسد. نرخ دلار در بلندمدت و میان‌مدت رشد خود را از سر خواهد گرفت و دلیل آن هم تاثیر ۲ مولد اصلی یعنی وقایع سیاسی و اقتصادی درونی و بیرونی است.

بنا بر داده‌های ICIS اوره (فوب ایران) در هفته اخیر با قیمت 268 دلار و بدون تغییر نسبت به هفته قبل معامله شده است. همچنین نرخ اوره (فوب خلیج فارس، نت بک آمریکا) کاهش 12 دلاری داشته و به 333 دلار رسیده است. از طرفی نرخ اوره (فوب بالتیک) در هفته اخیر 334 دلار بوده و رشد 5 دلاری نسبت به هفته گذشته داشته است.

 از ساعت ۸ صبح فردا ۲۱ اردیبهشت ثبت نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز می شود.

 

جمله طلایی روز

خودت رو آموزش بده که تو هر موقعیتى قسمت خوب داستان رو ببینى ...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی