حسین قربان‌زاده ، رییس  سازمان خصوصی سازی گفت:

امسال 250 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولتی باید در بازار سرمایه فروخته شود که با توجه به مشکلات بازار سرمایه تا کنون ریالی از آن محقق نشده است!

25 قانونگذار آمریکایی خواستار جلوگیری از رفع تحریم‌ها علیه ایران شدند

 25 قانونگذار جمهوری‌خواه کنگره در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا کاخ سفید را به  پنهان کاری در ارائه اطلاعات درباره مذاکرات وین متهم کردند متعهد شدند از هرگونه لغو تحریم‌های ایران جلوگیری کنند.

دیپلمات‌های اروپایی: نمی‌خواهیم برای مذاکرات وین ضرب‌الاجل مصنوعی تعیین کنیم

دیپلمات‌های اروپایی امروز سه‌شنبه گفته‌اند برای حصول جمع‌بندی در مذاکرات نیاز مبرم احساس می‌شود اما آنها نمی‌خواهند برای این گفت‌وگوها ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین کنند.

افزایش منابع ارزان قیمت وتجارت

منابع سپرده‌ای ریالی بانک تجارت در دوره شش ماهه منتهی به 31 شهریورماه سال 1400 نسبت به پایان سال 1399 با 27 درصد رشد به حدود مبلغ 3559 هزار میلیارد ریال رسیده است و سهم منابع ارزان قیمت در پرتفوی سپرده‌ای بانک تجارت نیز به 36.2 درصد رسیده است.

نگرانی اسرائیل از قرارداد گازی جدید ایران

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در زمینه قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان و باکو نوشت، این قرارداد دستاوردهای سیاسی برای تهران دارد و در واقع بخشی از چرخش دولت سید ابراهیم رئیسی به سمت شرق است. این روزنامه نوشت، این بدان معناست که یک پیام سیاسی مهم در قلب این توافق نهفته است و می‌تواند برنامه ایران برای تبدیل شدن به مرکزیت انرژی گاز در منطقه را محقق کند. اکنون ایران این  قرارداد را پیامی مبنی بر این می‌بیند که می‌تواند نقش خود را در منطقه پس از سال‌ها عدم موفقیت تغییر دهد.

تامین مالی صنعت پتروشیمی از طریق شعب خارجی بانک صادرات

از طرح «پتروصاد» بانک صادرات با هدف افزایش سقف تامین سرمایه و تسهیل در اجرای پروژه‌های پیشران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی رونمایی شد.صیدی مدیرعامل وبصادر در نشست رونمایی از طرح «پتروصاد»، اظهار کرد: برای تامین مالی در این صنعت، از ظرفیت شعب خارجی بانک صادرات ایران نیز استفاده خواهد شد

امارات: به زودی یک هیات به ایران می فرستیم

یک مقام ارشد اماراتی گفت:به زودی هیآتی را از امارات به ایران می‌فرستیم. هر چه زودتر این کار انجام شود بهتر است. در میان ایرانی‌ها درکی برای بازسازی روابط با کشورهای حاشیه خلیج [فارس] وجود دارد. ما این را مثبت می‌دانیم. _فارس

رکورد ترانزیت کالا در آبان ماه شکسته شد

سخنگوی گمرک گفت: با عبور یک میلیون و 153 هزارتن کالای خارجی از مسیر ایران در آبان ماه، رکورد ترانزیت ماهانه از کشورمان شکسته شد. لطیفی افزود: تجارت خارجی کشور در ماه هشتم سال، 11 میلیون و 592 هزار تن به ارزش هشت میلیارد و 319 میلیون دلار بوده است که‌ نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 27 درصد رشد داشته است.

اختصاص ۱۱ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

بانک مرکزی:در هفت‌ماهه نخست سال جاری حدود ۱۱.۱ میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی به صورت نقدی و اعتباری در راستای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن کرونا اختصاص یافته است. طی هفت‌ماهه سال جاری ارزش صادرات گمرکی در حدود ۲۷.۱ میلیارد دلار بوده که نشانگر افزایش حدود ۴۷ درصدی است.

سیمانی غدیر ؛ ۲۰ آذر ماه در بورس

محمد رضا سلیمیان مدیر عامل هلدینگ سیمانی غدیر در نمایشگاه کیش اینوکس : در بین هلدینگ های سرمایه گذاری غدیر بیشترین رشد را داشته ایم که از متوسط صنعت سیمان بیشتر بوده است.️ به ۲۳ کشور محصول صادر می کنیم و بیش از ۱۷.۵ درصد سهم صادرات از آن ما است. ورود سیمان به بورس کالا حدود ۲ هزار میلیارد تومان رانت را حذف کرده است.️ هلدینگ از زیان ۵۰ میلیاد تومانی به بیش از ۱۱۸۰ میلیارد تومان سود خالص رسیده و حاشیه سود شکت به حدود۳۷ درصد رسیده است. همه شرکت های ما سود قابل تقسیم دارند و رکورد خوبی در این بخش داشته اند.️ ارزش بازار هلدینگ سیمان غدیر در آستانه عرضه ۴۶۰۰ میلیارد تومان است.️ هلدینگ برای ۲۰ آذر ماه آماده عرضه شده است سهام سیمان سفید شرق و سیمان منددشتی تا پایان سال مالی آینده در بازار سهام عرضه می شود.

رویترز مدعی شد:

 70 تا 80 درصد متن پیش‌نویس توافق در مذاکرات وین نوشته شده است .️ دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند تا کنون در مذاکرات وین 70 تا 80 درصد از پیش‌نویس مربوط به متن توافق نوشته است.

شرکت‌ های تامین سرمایه؛ بازیگران اصلی بازار بدهی /  تامین مالی از طریق اوراق بالا رفته است

فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار:

در سال گذشته، میزان انتشار اوراق شرکتی ۳۶ هزار میلیارد تومان بود که امسال به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که این عدد متاسفانه از سال گذشته تا امسال کاهش یافته که برای ما قابل قبول نیست.در سال گذشته تامین مالی از طریق انتشار اوراق خزانه، سلف، اوراق مراهبه و اوراق منفعت به ۱۸۳ هزار میلیارد تومان رسید که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مراهبه بود یعنی این رقم به صورت نقد برای دولت از بازار سرمایه تامین شده است.ر سال گذشته میزان انتشار اوراق خزانه اسلامی ۴۳هزار میلیارد تومان بوده است.مکررا به وزارت اقتصاد اعلام کردیم مهم‌ترین آسیبی که خزانه اسلامی به بازار وارد می‌کند، انتشار بدون رکن بازارگردان است و سیگنالی که اسناد خزانه به بازار سرمایه می‌دهد بسیار اثرگذار است.

کمک شستا به رونق هپکو

با دستور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، شرکت‌های تابعه شستا مکلف شدند تا ماشین‌ آلات صنعتی مورد نیاز خود را از شرکت هپکو خریداری نمایند و موجب رونق این کارخانه ‌شوند. میر هاشم موسوی در بازدید از کارخانه هپکو اراک با اشاره به اینکه کارگران مهمترین سرمایه در بحث توسعه و اقتدار صنعتی هستند، بیان کرد: عمده مشکل کارخانه هپکو استفاده از ظرفیت‌های موجود و توسعه بیشتر این صنعت است، از این رو به دنبال کمک در جهت رفع موانع موجود برای این بخش صنعتی هستیم.وی تصریح کرد: تکالیفی را برای شرکت‌های تابعه شستا تعیین کردیم تا تمام نیازهای خود در بحث ماشین‌آلات را از هپکو خریداری کنند.مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر 15 الی 20 درصد ظرفیت کارخانه فعال است و برای توسعه و رشد این کارخانه نیاز است مدیران مجموعه برنامه توسعه‌ای را آماده کنند. امید است با هدایت منابع مالی و با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری به این سو، بار دیگر شاهد رونق تولید در این کارخانه باشیم.وی به مبحث کارخانه آذرآب اشاره کرد و ادامه داد: مهمترین دغدغه این کارخانه بیمه کارگران است که در این حوزه تاکید شده در بحث حق بیمه، اگر در بخش منابع مالی بیمه کارگران مشکلی وجود دارد، با تقسیط بیمه و دیگر شرایط در راستای حمایت از این مجموعه اقدام کنند.

ستادتنظیم بازار درباره نرخ خودرو به توافق نرسیده/احتمال عدم تغییر قیمت

ایرنا - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارشناسان ستاد تنظیم بازار درباره نرخ خودروها به جمع‌بندی نرسیده‌اند، گفت: احتمال موکول شدن نشست ستاد تنظیم بازار به هفته آینده و یا ثابت ماندن قیمت‌ها، وجود دارد.

بودجه 1401 با فرض ادامه تحریم‌ها تدوین شد

میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه 1401 با فرض ادامه تحریم ها بسته شده، از ابتدا هم دولت گفته بود برای اقتصاد برنامه دارد و سفره مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد.در ادامه نشست های  سازمان برنامه و بودجه با دستگاه های اجرایی پیرامون ساختار جدید بودجه در سال آینده، نشستی با حضور وزیر امور خارجه و جمعی از معاونان این وزارتخانه و رییس سازمان برنامه و بودجه و جمعی از معاونین سازمان برگزار شد.وی با بیان اینکه لایجه بودجه 1401 با فرض ادامه تحریم ها بسته شده است؛‌ تاکید کرد: ما از لغو تحریم ها و استیفای حقوق ملت استقبال می کنیم، اما با توجه سوابق کشورهای غربی دوباره کشور را هشت سال معطل مذاکرات نمی کنیم؛ تا سفره مردم بیش از این آسیب نبیند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52