رشته توییت خواندنی رضا خانکی چهره‌ی شاخص استارتاپ‌ها در بازار سرمایه‌ی ایران:

هفته‌ی دیگه نماد ‌تپسی در فرابورس درج میشه و احتمالا در هفته‌های پیش رو این عرضه اتفاق میافته. ورود تپسی به چند ‌جهت ارزشمنده:‏۱- برای کارآفرینان استارتاپی ایران برای اولین بار پنجره‌ی خروج بازار سرمایه رو باز میکنه و برای صندوق‌های جسورانه هم یک exit strategy جدید ایجاد میکنه که میتونه به اقبال عمومی سرمایه‌گذاران به صندوق‌های جسورانه کمک شایان توجهی بکنه و تامین مالی‌های بعدی رو برای صندوق‌ها راحت‌تر بکنه.۲- بحث ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود رو برای اولین بار به صورت جدی در ادبیات بازار سرمایه ایران مطرح میکنه. فعالان اندک VC در ایران به این روش‌های ارزشگذاری آشنا هستند اما عمده‌ی بازار سرمایه ما درگیر ارزشگذاری سود محورند و بنظرم تا حدی در این خصوص دچار اثر self fulfillment شدند. پیچیدگی این روش‌ها نیازمند مطرح شدنش به صورت عمومی است تا در بازار هم اثرات اون بر روی قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها اعمال بشه. در حال حاضر نیز بسیاری از شرکت‌های بورسی و فرابورسی ما دارایی نامشهود بزرگی دارند که متاسفانه استانداردهای حسابرسی ما در ترازنامه‌ی این شرکت‌ها اونها رو کمرنگ جلوه دادند.‏۳- کمک بزرگ دیگه‌ای که ورود این شرکت‌ها میتونه بکنه ایجاد یک پارادایم شیف در نگاه بازار به صنایع با پتانسیل بالاست که درسته در حال حاضر خیلی نمیشه به اون وزن داد اما این اتفاق در نقطه‌ای در تمام دنیا اتفاق افتاده و دیر یا زود می بایست نوبت بورس‌های ما میشد. در صورتی که مکانیزم افزایش و تامین سرمایه از بازار سرمایه از روش‌های معمول دنیا در ایران هم اجرایی بشه این فرآیند جذاب‌تر هم خواهد شد.

پوتین نماینده ویژه خود را به تهران می‌فرستد

«میخائیل باگدانوف»، نماینده ویژه رئیس‌ جمهور روسیه و معاون وزارت امورخارجه این کشور، اوایل هفته آینده به تهران سفر و با برخی مقامات ایران گفت‌وگو خواهد کرد. _ایرنا

افزایش قیمت مواد غذایی بخاطر کودهای شیمیایی

 کمبود جهانی و جهش قیمت کودهای شیمیایی، بر بالا رفتن قیمت جهانی مواد غذایی در سال آینده تأثیرگذار خواهد بود. از طرفی کشورهای ترکیه، چین و روسیه صادرات کود شیمایی ازته را برای حمایت از کشاورزان داخل متوقف کردند. با توجه به گرانی قیمت، کشاورزان در آمریکای شمالی با تأخیر در خرید مواجه شده‌اند که این امر می‌تواند باعث هجوم کشاورزان به خرید در بهار آینده بشود و شاید به خیلی از آنها هم این کود نرسد.

غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در وین:

تهران به تعهدات خود ذیل موافقتنامه جامع پادمان با آژانس پایبند است و تمام تلاش خود را در این زمینه به منظور رفع نگرانی‌های فنی آژانس به کار گرفته است.واقعیت این است که هیچ موضوع پادمانی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کنونی ایران که همواره نیز در گزارش‌های مختلف تایید شده، وجود ندارد.متأسفانه، رویکرد مثبت و سازنده نشان‌ داده‌شده توسط ایران، به‌طور مناسب از سوی آژانس پاسخ داده نشد که می‌تواند مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف شود. _ایسنا

ریزش نفت

 انتشار سویه جدید از کرونا می تواند به افزایش محدودیت های مسافرتی و کاهش رشد اقتصادی کشورها و افت تقاضا برای نفت را سبب شود و این خبر باعث کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.️ خبر دیگری که به افت شدید قیمت در بازار های جهانی انجامید، انتظار سرمایه گذاران به پاسخ چین درباره آزادسازی ذخایر نفتی است.

مدیر کل آژانس اتمی: امیدوارم با ایران به توافق برسیم/آماده بازگشت به تهران هستم

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز امیدواری برای رسیدن به توافق با ایران، آمادگی خودش را برای بازگشت به تهران اعلام کرد._فارس

رکوردزنی‌های پی‌در‌پی فولاد همچنان ادامه دارد...

 ثبت رکورد ۱۳۱ هزار تن خط تاندم‌میل پنج‌قفسه‌ای نورد سرد/تلاش‌گران خط تاندم‌میل پنج‌قفسه‌ای ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در آبان ماه سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها با عبور از تولید نامی واحد، موفق به ثبت رکورد ۱۳۱ هزار تن شدند؛ این در حالی است که رکورد قبلی به میزان ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ تن در مردادماه سال ۹۹ به ثبت رسیده بود.

ایران: آژانس، پاسخ رویکرد مثبت و سازنده تهران را به‌طور مناسب نداده است

سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در وین تصریح کرد: تهران به تعهدات خود ذیل موافقتنامه جامع پادمان با آژانس پایبند است و تمام تلاش خود را در این زمینه به منظور رفع نگرانی‌های فنی آژانس به کار گرفته است.

امیرعبداللهیان: توافق خوب امکان‌پذیر است

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اگر طرف‌های مقابل آماده بازگشت به تعهدات کامل خود و رفع تحریم‌ها باشند، دستیابی به توافق خوب و فوری امکان پذیر است.باید تضمین جدی و کافی وجود داشته باشد که آمریکایی که به آن اعتمادی وجود ندارد دوباره از برجام خارج نخواهد شد.

وزیر اقتصاد‌: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تعویق افتاد‌

خاندوزی: دولت به این نتیجه رسید که با توجه به پیامدهای منفی در بخش تولید به سمت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند و با توجه به اینکه این لایحه در مجلس به تصویب نرسید به تعویق خواهد افتاد.مشکل پنجره واحد، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را میتوانیم حل کنیم و وقتی این مسائل نادیده گرفته می‌شود چرخ اقتصاد سخت می‌گردد. _تسنیم

اولین شرکت استارتاپی به زودی عرضه اولیه می‌شود

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه پذیرش یک شرکت استارتاپی به نام تپسی در فرابورس انجام شده است، اظهار امیدواری کرد: در هفته‌های آینده سهام این شرکت در فرابورس عرضه اولیه شود.   هامونی افزود: حضور شرکت‌های استارتاپی دارای ضوابط خاص خود است که این ضوابط نهایی شده و به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس رسید.

امیرعبداللهیان خطاب به بورل:

با حسن نیت و جدیت در مذاکرات وین حضور می‌یابیم و خواهان توافق خوب و قابل راستی آزمایی هستیم.  وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بیان اینکه با حسن نیت و جدیت در مذاکرات وین حضور می یابیم و خواهان توافق خوب و قابل راستی آزمایی هستیم، گفت: غرب باید با رویکرد جدید و سازنده به وین بیاید.

خطیب‌زاده: همه تمرکز در مذاکرات وین بر رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمامی تحریم های آمریکا باید به صورت یک جا، موثر و قابل راستی آزمایی و همراه با تضمین های عینی برداشته شود، گفت که همه تمرکز ایران و ۱+۴، در مذاکرات وین بر رفع این تحریم هاست.

اعضای برجام در نشست‌های غیررسمی پیش از آغاز مذاکرات وین گفت‌وگو می‌کنند

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی اعلام کرد:نشست‌های غیررسمی مشارکت‌کنندگان در برجام در قالب‌های مختلف به منظور آمادگی برای از سرگیری مذاکرات وین، آخر هفته جاری (شنبه و یکشنبه) در پایتخت اتریش آغاز می‌شود.

افزایش عرضه ارز در سامانه نیما

حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما طی هشت ماه سال 1400، 18.1 میلیارد دلار بوده است که این میزان حدود 69 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.روند افزایش عرضه ارز در سامانه نیما همچنان در آبان ماه تداوم داشته است به گونه‌ای که عرضه ارز طی این ماه نسبت به ماه قبل حدود 20 درصد رشد داشته است.  _بانک مرکزی

سامانه جامع تجارت تا پایان سال تکمیل می‌شود

سیدرضا فاطمی امین در یک برنامه خبری درباره تکمیل سامانه جامع تجارت و اتصال گمرک به آن افزود: سامانه جامع تجارت یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های دولت الکترونیکی است و رئیس جمهور از همان روزهای اول تشکیل دولت سیزدهم تاکید داشت که این پروژه با دقت و کیفیت خوب اجرا شود. وزیر صمت افزود: این پروژه 80 درصد پیشرفت دارد البته 70 اقدام را باید تکمیل کنیم و تا پایان سال این پروژه کامل خواهد شد.  _فارس

وزیر اقتصاد: سهم بخش غیرمولد در مالیات کشور افزایش می‌یابد

 سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی  پس از شرکت در شورای اداری استان گلستان:برای تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و درآمد مذاکرات بسیار خوبی با کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گرفته است و امیدواریم با شتاب گرفتن در تصویب این طرح بار مالیاتی از دوش تولیدکنندگان کشور کاهش یابد.از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم یکی از راهبردهای جدی در حوزه مالیات این بود که تا حد ممکن بار مالیاتی بر بخش‌های مولد و شفاف اقتصاد ایران کاهش پیدا کند تا تولیدکنندگان بتوانند با امکانات و نقدینگی بیشتر به فعالیت ادامه دهند.باید بخش مهم بار مالیاتی بر دوش کسانی باشد که از فعالیت غیر مولد و سوداگری کسب درآمد می‌کنند و متاسفانه در گذشته به سبب عدم در دسترس بودن سامانه اطلاعات اقتصادی این افراد شناسایی نمی شدند و فرارهای مالیاتی رخ می داد.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52