خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکا گزارش داد که جو بایدن،‌ رییس‌جمهوری آمریکا و شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین،‌ در آستانه ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در مورد چگونگی هماهنگ‌سازی مواضع خود گفت‌وگو کرده‌اند

مالیات خانه‌های لوکس ابلاغ شد:

سازمان امور مالیاتی: واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گرانتر از ۱۰ میلیارد تومان باید مالیات بدهند.

دبیر انجمن کارخانجات تولیدکنندگان قند و شکر گفت:

پیش بینی می‌شود اگر سال آینده مشکل آب نداشته باشیم گام بزرگی به سمت خودکفایی برداریم.بهمن دانایی افزود: قیمت چغندر بهاره 17000 ریال و قیمت چغندر پاییزه 16410ریال تصویب شد؛ ضمن اینکه کمک کرایه برای چغندر بهاره 1000 ریال و کمک کرایه برای چغندر پاییزه 1300 ریال تعیین و تصویب شد.وی با اشاره به افزایش شدید قیمت جهانی شکر گفت: هم اکنون قیمت شکر تولید داخل نسبت به شکر وارداتی دارای مزیت است.

سرمایه گذاری عربستان در بورس آمریکا 3 برابر شد

صندوق ثروت ملی عربستان سعودی (PIF) در سه ماهه سوم سال جاری میلادی دارایی‌های خود را در ایالات متحده تقریباً سه برابر کرد و به بیش از 43 میلیارد دلار رساند! این صندوق در مرکز برنامه های چشم انداز 2030 برای تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش اتکا به نفت قرار دارد.

وال‌استریت‌ژورنال: ایران تولید تجهیزات سانتریفیوژ‌های پیشرفته را در تأسیسات کرج آغاز کرده است

 روزنامه وال‌ستریت‌ژورنال به نقل از منابع غربی این ادعا را مطرح کرده و آن را چالشی تازه برای دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دانسته که در صدد گفت‌وگو با طرف‌های برجام در خصوص بازگشت به این توافق است. دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با این روزنامه آمریکایی مدعی شده‌اند ایران اواخر ماه آگوست تولید این قطعات را در سطحی محدود آغاز کرد، اما از آن زمان به این سو با افزودن بر سرعت تولید خود توانسته امکان تولید شمار نامعلومی روتور و بلیوز بسازد.️ یک دیپلمات مدعی شده ایران قطعات لازم برای دست‌کم 170 سانتریفیوژ را ساخته است. تمامی فعالیت‌های انجام‌شده در کرج بدون نظارت مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده‌اند.

سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل) طی ماه آتی عملیاتی میشود

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی از رونمایی سامانه پل با هدف سهولت در استفاده از خدمات نقل و انتقال وجوه در آذرماه سال جاری خبر داد. مهران محرمیان گفت: بانک مرکزی بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا در صنعت بانکداری و با تحلیل نیازمندی های حوزه بانکی از مدت ها قبل و تقریباً همگام با دنیا، سامانه پرداخت لحظه‌ای را در دستور کار قرارداده است. این سامانه اکنون، پس از طی مراحل آزمون‌های نهایی به مرحله بهره‌برداری در شبکه بانکی رسیده‌ است.معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ادامه داد: جایگزینی روش کارت به کارت با سامانه دیگری که امکان هدایت و نظارت دقیقتر بر شبکه بانکی و همچنین مدیریت ریسک را فراهم آورد، اقدام لازمی بود که خوشبختانه سامانه پل با توسعه فرآیندهای حساب به حساب، این ضرورت را پاسخ می‌دهد. وی تاکید کرد: از سال گذشته برای عملیاتی‌سازی این سرویس با بانک‌ها هماهنگی‌های وسیعی آغاز شده است و در حال حاضر بانک‌های ملی، ملت، آینده، صادرات، کشاورزی، پارسیان، سامان، دی، توسعه تعاون، پاسارگاد و خاورمیانه از مرحله آزمون‌های نهایی عبور کرده‌اند و بنابر پیش‌بینی مدیران این پروژه، شاهد عملیاتی شدن سامانه پل در ما‌ه آتی خواهیم بود.گفتنی است سامانه پل (سامانه پرداخت لحظه‌ای)، سرویسی بین بانکی، هماهنگ و استاندارد در سطح کشور است که با نظارت بانک مرکزی، تسویه پرداخت های لحظه ای با حجم انبوه و مبالغ خُرد را در هر ساعتی از شبانه‌روز فراهم می‌کند و انتقال وجه در آن به صورت آنی و بر اساس شماره حساب انجام می شود. سامانه «پل» بر اساس نیازهای بازار و انتظارات مشتریان، ابزار انتقال اعتبار الکترونیکی داخلی جدیدی را معرفی می کند که در آن هر تراکنش ظرف چند ثانیه پردازش و تعیین وضعیت میشود. هم چنین از مزایای این سامانه می توان به کارمزد پایین‌تر نسبت به سرویس کارت به کارت، سهولت انتقال حساب و کارکرد 7 در 24 و بدون وقفه در تمام ایام سال اشاره کرد.

افزایش ظرفیت تولید پالایشگاهی را دنبال می‌کنیم

اوجی، وزیر نفت گفت: بحث افزایش ظرفیت تولید پالایشگاهی را نیز دنبال می‌کنیم و درباره افزایش 300 هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشگاهی نیز در انتظار دریافت مجوز برای آن هستیم.️ با برنامه‌ریزی‌های خوب شرکت ملی نفت ایران میدان‌های پارس شمالی و کیش به بهره‌برداری می‌رسند و میدان‌های باقی‌مانده پارس جنوبی نیز تکمیل می‌شوند تا تولید گاز افزایش یابد، زیرا اگر این اتفاق‌ها رقم نخورد در بحث گاز در سال‌های آینده با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

دولت بودجه ۱۴۰۱ را طی هفته‌های آینده تقدیم مجلس می کند/ پیشنهاد وزارت اقتصاد برای جبران کسری بودجه فروش اموال مازاد دولت است

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به اینکه دولت در هفته های آینده لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس تقدیم خواهد کرد، گفت: پیشنهاد جدی ما برای جبران کسری بودجه تمرکز بر روش فروش اموال مازاد دولت است. گروهی در این زمینه تشکیل شده و امیدواریم طی هفته های آینده شاهد افزایش میزان درآمدهای وصولی از این محل باشیم و یک اطمینان خاطر به جهت چشم انداز تامین کسری بودجه و حکمرانی بر منابع غیرتورمی برای مردم به وجود بیاید.

قیمت نفت به روند افزایشی بازگشت/ کرونا مانع از رشد بیشتر شد

 قیمت نفت به علت نگرانی در مورد کاهش ذخایر نفتی  افزایش یافت اما ترس از کاهش تقاضا به علت افزایش موارد ابتلا به کرونا، مانع از بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها شد.تحلیلگران بازار انرژی می گویند: با این قیمت نفت‌ها، عرضه افزایش خواهد یافت اما احتمالا 6 ماه زمان خواهد برد و در این مدت ذخایر به شد کاهش می‌یابد.️اروپا دوباره به مرکز شیوع کرونا تبدیل شده است و برخی از دولت‌ها را بر آن داشته است تا اعمال مجدد محدودیت‌ها را از سر بگیرند. در عین حال، چین نیز در حال مقابله با گسترش بزرگ ترین موج شیوع کرونا یعنی سویه دلتاست.️اوپک هفته گذشته در واکنش به کند شدن روند ترمیم رشد اقتصادی به علت بالا رفتن هزینه های انرژی، پیش‌بینی خود برای تقاضا در جهان در سه ماهه سال را 330 هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی ماه گذشته کاهش داد.

نرخ تسعیر 23 هزار تومانی ارز در بودجه 1401

حسینی مشاور کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص نرخ تسعیر ارز در بودجه شرکتهای دولتی سال1401 گفت: بر این اساس میزان فروش نفت 1.2 میلیون‌ بشکه ای، با قیمت هر بشکه 60 دلار و نرخ دلار 23 هزار تومانی لحاظ شده است.وی افزود: 8 میلیارد دلار تخصیص ارز 4200 تومانی تا امروز از سوی دولت استفاده شده است. ار طرف دیگر قیمت کالاهای اساسی از جمله جو، سویا و دانه روغنی بالا رفته است. دولت بدنبال این است که ارز ترجیحی این کالاها حذف شود و مابقی برای دارو‌ و گندم لحاظ شود. _تسنیم

پیشنهاد وزارت اقتصاد برای جبران کسری بودجه فروش اموال مازاد دولت است

 خاندوزی،  وزیر اقتصاد:پیشنهاد جدی وزارت اقتصاد برای جبران کسری بودجه تمرکز بر روش فروش اموال مازاد دولت است تا ضمن تبدیل دارایی غیرمولد دولت به مولد، کمترین اثر را به جهت پیامدهای تورمی و منفی داشته باشد. امروز به همراه روسای سازمان بورس، گمرک، خزانه‌داری، خصوصی‌سازی و معاونان خود در این نشست حضور یافته و درخصوص وضعیت درآمدهای بودجه‌ای و مالیاتی و گمرکی ضمن ارائه گزارش، به سوالات نمایندگان پاسخ دادیم.کمیسیون برنامه و بودجه گزارشی درخصوص وضعیت مالیاتی مطالبه داشتند که معاونان من در این جلسه درخصوص وضعیت درآمدی گمرک و خصوصی سازی توضیحاتی مطرح کردند.

گاز ورودی به نیروگاه‌ها نصف شد / پیش‌بینی ناترازی 3 هزار مگاواتی برق در زمستان

سخنگوی صنعت برق ایران: در چند روز اخیر به دلیل افزایش مصرف برق خانگی میزان گاز تحویلی به واحدهای نیروگاهی به طور میانگین 50 درصد کاهش یافته است. ناترازی ناشی از کمبود سوخت در اوج بار مصرف زمستان سال 1400 در بدترین شرایط 2 الی 3 هزار مگاوات پیش‌بینی می‌شود.️مصطفی رجبی مشهدی افزود: حدود 70 درصد ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها پر است.

توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام

پکن اعلام کرد نمایندگان ایران، روسیه و چین طی یک نشست مجازی توافق کردند همکاری برای تقویت همکاری و هماهنگی درباره برجام را افزایش دهند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52