نگاهی به بازار امروز

گزارش های این روزهای بازار شبیه هم است بطوری که تنها تفاوت آن هر روز شاید، پررنگ تر شدن نقش فروشندگان باشد، در غیر اینصورت خبر خاص دیگری در محوریت بازار نیست. بازار این روزها بی توجه به اتفاقات برجامی و در سایه ابهام انتخابات ریاست جمهور، با دهن کجی به موقعیت ها و آینده صنعت ها در حال گذراندن روزهای معاملاتی خود است. در این بین بسیاری از نمادها به‌رغم ارزندگی همچنان با افزایش عرضه مواجه هستند. صف فروش‌ها همچنان سنگین و ارزش معاملات زیر خط فقر است. انگارنه‌انگار که سال گذشته در یکی از همین روزها، بورس نقل همه محافل بود و کوچک و بزرگ آدم‌ها در صف کارگزاری‌ها برای گرفتن کد بورسی و جا نماندن از رالی پرشتاب بورس تعجیل داشتند. امروزه همان افراد صف‌های فروش را حجیم‌تر کرده‌اند  و ترجیح بر این داشتند که جزو دسته‌ فروشندگان بازار سهام باشند. در این میان حمایت‌های دستوری هم روند حاکم شده در بازار سهام تهران را تغییری نداد و این موضوع بر آتش بی‌اعتمادی‌ها بیشتر در حال دمیدن است، به‌طوری که حتی رویکرد مطلوب بازارهای جهانی و اخبار مساعد و امیدوارکننده از مذاکرات برجامی نیز برای سهام متاثر از آن چندان موثر واقع نشده‌ است.

امروز هم همانند روزهای قبل شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه در کلیت بازار بودیم که بر این اساس شاخص‌کل بورس که از ساعت ابتدایی معاملات با افزایش عرضه در بزرگان به‌ویژه خودرویی ها و پالایشی ها سرخ پوش بود، با افت 15 هزار و 590 واحدی (1.34 درصدی) به عدد یک میلیون و 151 هزار و 872 واحد بازگشت. در این بین سه نماد بورسی "فولاد"، "فارس" و "فملی" بیشترین اثر منفی بر شاخص‌کل بورس داشتند.

بازار سهام امروز هم در سایه بی لطفی سهامداران بر روی فرش قرمز روند معاملاتی خود را گذراند. بله، انتظار بازار از تصمیمات سران قوا بر آورده نشد. بازار در اکثریت نمادهای بزرگ و کوچک در محدوده منفی و با افت حداکثری قیمت دنبال شد. عرضه های پرحجم در گروه های خودرویی و فلزی ها بیشتر از سایر گروه به چشم می خورد. این روزها ابهام در مورد اخبار سیاسی موجب هیجان های کاذب در بازار شده است و کاملا روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده و صف های فروش پر حجم حتی در نمادهایی که دیروز با استقبال بازار مواجه بودند مانند "فملی" با وجود بسته شدن قیمت مس LME در سطح 10 هزار و 400 دلار و عبور از سقف 10-ساله، نشان دهنده حاکمیت رفتارهای احساسی و به دور از تحلیل در معاملات است. در نهایت ارزش معاملات خرد در حدود روز گذشته و 1650 میلیارد تومان بوده و حقیقی ها 700 میلیارد تومان از بازار خارج کردند (700 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها).

حال به بررسی برخی از نمادها و گروه ها می پردازیم:

در گروه رایانه صف فروش "رانفور در میانه های بازار جمع شد و در دامنه مثبت قرار گرفت و همینطور نماد "سپ نیز در این گروه در دامنه مثبت معامله می شد.

در گروه انبوه سازی نمادهای این گروه پرعرضه دنبال می شدند .

در گروه فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط نیز شاهد برتری عرضه بر تقاضا بودند.

در گروه بیمه وصندوق بازنشستگی به جزتامین اجتماعی نماد های "ما و "البرز در حال معامله بودند و بقیه نمادهای گروه پرعرضه به کار خود پایان دادند.

در گروه بانکها و موسسات اعتباری شاهد حمایت بازارگردان های 2 نماد "وبصادر و "وتجارت بودیم .

در گروه سرمایه گذاریها نماد واعتبار پرتقاضا دنبال می شد.

گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی پرعرضه دنبال می شدند.

در گروه سیمان، آهک و گچ نماد های "سمازن و "ساراب پرتقاضا هستند.

 در گروه محصولات شیمیایی "شصدف پرتقاضا دنبال می شد.

گروه مواد و محصولات دارویی پرعرضه دنبال می شدند.

گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر پرعرضه دنبال می شد.

در گروه عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم نماد دماوند پرتقاضا دنبال می شد.

گروه خودرو و ساخت قطعات پر عرضه بودند و نمادهای خودرو و خساپا به عنوان لیدر های گروه صف فروش سنگین داشتند.

در گروه فلزات اساسی نماد فنوال پرتقاضا دنبال می شد.

اخبار روز

ماشین سازی اراک "فاراک آماده اعمال مرحله دوم افزایش سرمایه به میزان ۴۴ درصد از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی شد تا ۶۲۸.۶ میلیارد تومان به سرمایه اسمی بیفزاید.

"وملل با رای قطعی دادگاه مبنی بر محکومیت پرداخت ۵۰.۲ میلیارد تومان بابت شکایت فرد حقیقی برای واگذاری سهام چهار زیرمجموعه مواجه شد.

با برگزاری مجمع فوق العاده  "غگیلا، افزایش سرمایه ۶۸ درصدی از محل تجدید ارزیابی به تصویب رسید.

"کچاد در ادامه روند همکاری های دو و چند جانبه در جهت برخورداری از فناوری های نوین در عملیات معدن کاری و صنایع فولادی با ماشین سازی اراک تفاهم نامه همکاری امضا کرد.

عملیات بازارگردانی شرکت بورسی و دارای صف فروش با دامنه مظنه سه درصدی برای شش ماه دیگر تمدید شد.

اخبار داخلی:

روحانی: در مذاکرات تقریبا همه تحریم‌های اصلی برطرف شده./هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها با صراحت تمام اعلام می‌کنند که راهی جز رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام نداریم. تقریبا همه تحریم‌های اصلی و اصولی برطرف شده و مذاکرات برای برخی جزئیات ادامه دارد.

نرخ بازار بین‌بانکی 19.56درصد گزارش شد. ابتدای سال 19.9درصد بود و هفته قبل 19.57درصد است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام اینکه قدرت خرید ریال طی۴۹ سال اخیر ۳۳۲۰ مرتبه ضعیف‌تر شده ، گزارش نهایی درباره طرح بانکداری و قسمت بانک مرکزی را همراه با پیشنهاداتی منتشر کرد.

طبق اعلام رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، اگر تا سوم خرداد مذاکرات وین به نتیجه نرسد، دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای ایران خاموش و اقدامات کاهشی آغاز می‌شود.

جمله طلایی روز

تمام رویاهای بزرگ با یک خیال‌پردازی شروع شده‌اند. همیشه به یاد داشته باشید توان، شکیبایی، علاقه و همت لازم برای تغییر دنیا را در وجود خود دارید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی