کلیت بازار سهام 

اولین روز معاملاتی آبان ماه با فرش قرمز آغاز شد. میدان سرخ یا همان فرش قرمزی که فروشندگان در آن نقش آفرینی کردند. اما نکته این است که بازار سهام بدون توجه به گزارشات سهم ها دنبال شد و تنها نماد سبز یا می توان گفت تک ستاره مثبت در این میدان سرخ نماد فولاد بود که با افزایش تقاضا روبرو بود. شرایط بازار سرمایه به شکلی شده که قابل توضیح نیست و انگار دلیلی برای آن نمی‌توان پیدا کرد. اما لازم به ذکر است؛ ابهامات گزارشات گروه پالایشی و ابهامات وبملت قطعا بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ تکلیف سهام‌دار باید مشخص باشد، سازمان بورس باید نشان دهد که آیا از سهام‌دار حمایت می‌کند یا خیر؟ همچنین زمانی که علی‌رغم خوب بودن گزارشات 6 ماهه شاهد فشار عرضه هستیم، خبر از عدم نقدینگی در بازاربورس را می‌دهد. از طرف دیگر تاکید دولت و وزارت صمت به قیمت‌گذاری دستوری صنایع به خصوص قیمت دستوری خودرو نیز بی‌تاثیر نخواهد بود؛ در دولت قبل هرچه بیان می‌شد برعکس آن اقدام می‌کردند اما در این دولت باید منتظر بمانیم تا نتیجه را ببینیم. گفتنی است؛ بازار سرمایه همچنان هر موضوعی که دولت روی آن دست می‌گذارد را با ابهام آن نگاه می‌کند، شاید اگر چنین اتفاقاتی رخ بدهد آن‌قدر که به نظر می‌رسد وحشتناک نباشد، در نتیجه باید صبر کنیم. با توجه به این شرایط، بازار روز دوشنبه نیز به همین شکل خواهد بود و تا ابهامات برطرف نشود نمی‌توانیم اظهارنظر دقیقی داشته باشیم.

بازار سهام در این روزها بیش از آن که جلوه‌گر فشار خرید یا فروش باشد، حجم و ارزش محدود معاملات را در ویترین خود گذاشته است. آنان که برای خروج از بازار عجله داشتند احتمالا توانسته‌اند زیان سال گذشته را تا حد زیادی جبران کنند و تصمیم گرفته‌اند فرصت را در جاهای دیگر جستجو کنند. اما آن دسته از سهامداران باتجربه‌ای که چندین چرخه‌ بورس را تجربه کرده‌اند یکی از با آرامش‌ترین دوران بازار را سپری می‌کنند.

نکته اینجاست در شرایطی که بازار، سهام ارزنده متعددی دارد و گزینه‌های جذاب خرید فراوان‌اند، برای کسانی که قدرت تشخیص این جذابیت را دارند و سرد و گرم بازار را چشیده‌اند اکنون زمان چیدن پورتفوی و به انتظار نشستن برای میوه دادن این صبر است. آن که چه زمان این کشت به بار بنشیند تابع عوامل مختلفی است. اما آن چه را نمی‌توان از نظر دور داشت آن است که چرخه‌های تورمی در کشور بسیار کوتاه‌تر شده‌اند. به این معنی که اگر در گذشته سهامداران باید 2 یا 3 سال به انتظار می‌نشستند تا نتیجه انتخاب خود را ببینند اکنون این زمان خیلی کوتاه‌تر شده است.

برای کلام آخر، گزارش های 6 ماهه نشان داد اکثریت بازار گران نیستند و می توانند خرید داشته باشند اما مشکل بازار این روزها عدم وجود نقدینگی خریدار هست که تابلو را خنثی نگه داشت. بازاری که خریدار نداشته باشد، فروشنده را افزایش می دهد .

حال به بررسی گروه ها می پردازیم

در اولین روز کاری آبان ماه تنها نماد فولاد مبارکه در مدار مثبت توانست تاثیر مثبت بیش از 3200 واحد به ثبت برساند و سایر نمادهای بزرگ و کوچک شاهد افت قیمت و شکل گیری صف فروش بروی نمادها بودیم. بطوری که نماگر بورس تهران افت بیش از 28 هزار واحد را به ثبت رساند و مجددا نماگر بورس به مدار 1 میلیون و 407 هزار واحد قرار گرفت.

 افت قیمت در نمادهای کوچک هم سرسام آور بود بطوری که تمام نمادهای این دسته هم در مدار منفی قرار گرفتند و افت بیش از 9100 واحد را به ثبت رساندند.

در میان معاملات این گروه فولاد مبارکه با گزارش عملکردی 6 ماهه خیره کننده اش توانست تا پایان معاملات در مدار مثبت قرار گیرد اما در مقابل اکثریت نمادها زیر تیغ فروشندگان قرار گرفتند و در مدار منفی دنبال شدند.

بازار خودرویی ها را فروشندگان به آتش کشاندند و ما شاهد افت حداکثری قیمت در نمادهای این گروه بودیمو البته بازها صف فروش لیدرهای گروه جمع شد اما در نهایت با افت حداکثری قیمت به کار خود پایان دادند.   

سرخ پوشی معاملات روز جاری نمادهای گروه شیمیایی به قدری بالا بود که در اغلب نمادها شاهد شکل گیری صف فروش بودیم. شبصیر تک نماد سبز در این میدان سرخ بود.

در میان معاملات روز جاری این گروه، شاهد درخواست سازمان بورس از پالایشگاه ها برای ارائه توضیحات در خصوص گزارشات اخیر بودیم. روند معاملات این گروه هم در مدار منفی و با فشار فروش ادامه داشت.

وشهر، وکار و وزمین نمادهای سبز در میان افت قیمت حاکم شده در این گروه بودند. البته بانک ملت در دقایق ابتدایی معاملات روز جاری متوقف و تا تاریخ 15 آبان ماه تعلیق شد.  

در مجموع، کلیت بازار  آتش سرخ اولین روز کاری آبان ماه به جان بازار افتاده بود و تا چشم کار می کرد سرخی بود سرخی. در بازار امروز 767 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. فولاد بیشترین ورود پول حقیقی و آریان بیشترین ورود نقدینگی حقوقی را داشتند. ارزش معاملات امروز 4202 میلیارد تومان به ثبت رسید.

در کدال چه گذشت؟

شپاس:  طرح دعوی علیه شرکت

حسینا:   پیرو اعلام بدهی سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان یکی از قراردادهای اصلی برای سالهای 1397 الی 1399 که موضوع فوق در جریان رسیدگی می باشد.

کدال: ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاعاتی برا پالایشی ها/درخواست سازمان بورس از پالایشگاه ها برای ارائه توضیحات در خصوص گزارشات اخیر

ونیکی: موضوع مزایده: واگذاری سهام شرکت پارس متال (سهامی عام) به تعداد 941،958 عدد سهم به میزان 4.7% از سهام کل این شرکت

جمله طلایی روز

 وقتی بدون در نظر گرفتن ریسک و داشتن آگاهی ، با تمام دارایی وارد یک معامله میشیم

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 11 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 08:20