نگاهی به بازار سهام

با توجه به بازگشت بازار سهام و افزایش تقاضایی که در دو ماه اخیر شاهد بودیم، شاخص کل پس از حرکت قدرتمندی که داشت، موفق به شکست مقاومت روانی 1500000 واحدی شد و با برخورد به مقاومت 1600000 واحدی وارد اصلاح کوتاه‌مدت شد و این اصلاح در قالب پولبک به مقاومت 1500000 واحد به پایان رسید.  هفته گذشته بنظر بازار بدنبال اصلاح و زمانی کوتاهی برای استراحت می بود که با بازگشت ناکام شبنندر به مدار معامات و اصلاح 1000 تومان دلار در معاملات روز یکشنبه هفته قبل این اتفاق رقم خورد و اصلاح تند و تیزی را در نماگر بورس تهران نظاره گر بودیم اما با توجه به انتظارات تورمی حاکم شده در کشور که این روزها حداکثر رسیده است می توان انتظار داشت تقاضا در بازار سهام هم صعودی خواهد بود و می توان گفت بازار سهام بنظر خیلی زودتر از انتظاره به سقف قبل خود خواهد رسید. ورود ۷۶۰ میلیارد پول به بازار روز چهارشنبه همچنین نشان داد بازیگران اصلی بازار به روند صعودی بازار بسیار امیدوارند و در این شرایط خریدار خواهند بود و قصد خالی کردن بازار را ندارند و همچنین برای این هفته نیز شاهد روندی مثبت خواهیم بود اما با توجه به جامانده بودن نمادهای کوچک انتظار می رود رالی صعودی و جهش قیمتی قابل توجهی را در برخی از نمادهای کوچک شاهد باشیم.

توصیه ای مهم برای سهامداران

سهامداران برای پیش بینی این روزهای بازار در روزهای آتی نیز توصیه می‌شود که ارزش معاملات و قیمت ارز توسط معامله گران رصد و تحلیل کنند و با توجه به اعتمادی که این روزها به بازار سهام بازگشته و رکود حامن شده در بازارهای موازی می توان گفت ، برای جبران زیان های دیده شده جایی بهتر از بازار سهام نیست.

رشد و جهش ابتدای هفته

در معاملات اولین روز هفته نیز شاهد افزایش تقاضا در اکثریت نمادهای بزرگ و کوچک بودیم بطوری که شاخص کل در دقایق پایانی با رشد بیش از 20 هزار واحد در محدوده 1 میلیون و 541 هزار واحد به کار خود پایان داد و با درخشش خریداران در نمادهای کوچک شاهد پیشروی بیش از 9000 واحدی نماگر هم وزن بودیم. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس 9700 میلیارد تومان بوده و بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران بروی نمادهای فارس، میدکو و نوری داشتند.

بیشترین حجم معاملات

بیشترین  حجم معاملات را نماد شبندر و شستا و گروه پتروشیمی  داشتند.  بیشترین ورود پول هوشمند را نمادهای وایران،همراه، رتاب داشتند.

 روندهای درونی بازار نشان از بهبود تقاضا و ادامه دار بودن روند مثبت می دهد و  افزایش تقاضای حقیقی و ورود نقدینگی حقیقی 2 نشانه مثبت اصلی بازار سهام در روز چهارشنبه بودند که در سطوح بالاتر هم به آن نیز اشاره کردیم. روند نزولی قیمت دلار نیز تداوم نداشت و دامنه نوسان آن کاهش محسوسی داشته است.

نکته مهم در این روزها

اما نکته مهمی که این روزها دارد این است که در بازار سهام شاهد افزایش قابل توجه سهامداران به نمادهای کوچک است و می توان گفت این دسته از نمادها در فکر جبران زیان های خود می باشند. با درنظر گرفتن محرک های تاثیر گذار بروی بازار من جمله رکود بازارهای موازی و ثبات در بازار جهانی و تعادل در بازار ارز می توان گفت بازار با شرایط مطلوبی همراه است.

در جریان معاملات امروز یکی از بهترین گروه ها محصولات شیمیایی بود که در عمده نمادهای این گروه شاهد قرار گرفتن نمادها  در سقف قیمت روزانه بودیم. پترول در معاملات روز جاری با بیشترین توجهات همراه بود و توانست با ثبت بیش از 120 میلیون برگه سهم در معاملات امروز سکان بیشترین حجم معاملات را در دست بگیرد.

در خودرویی ها نیمه اول معاملات شاهد افزایش تقاضا در تمام نمادها بودیم اما رفته رفته عرضه در این گروه زیاد شد. قطعه سازها در این روزها با توجهات بهتری همراه هستند وتقاضای قابل توجهی در این گروه دیده می شود. شنیده هایی از اهداف بالای 3 هزار تومان در نماد خنصیر به گوش می رسد. نماد خکار نیز خود را برای رفتن به مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه جذاب 229 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها آماده می کند.
در بانکی ها معاملات امروز نماد دی خیره کننده بود. در این نماد بیش از 1 میلیارد و 670 میلیون وبرگه سهم جا به جا شد و در نهایت نماد مجددا در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایاتن داد. افزایش تقاضا و رشد قیمت در اکثریت نمادها به چشم کمی خورد و شاهد فرش سبز بازار سهام زیر پای سهامداران بانکی هم نیز بودیم.

در فلزی ها روند متعادل و مثبتی را در اغلب نمادها شاهد بودیم. فولاد و فملی در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان دادند و حجم های معاملات هر دو نماد بترتیب 105 و 86 میلیون برگه سهم به ثبت رسید. ذوب با افت بیش از 1 درصد روبرو بود و در نهایت در قیمت 474 تومان به کار خود پایان داد.

افزایش تقاضا و جنش خریداران در اکثریت نمادهای تک سهم و کوچک به قدری بالا است که شاهد قرار گرفتن عمده نمادهای این گروه در سقف قیمت روزانه هستیم. زنجان نماد پایه ای گروه محصولات شیمیایی که با زمزمه هایی از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی روبروست با رسیدن به نقطه تعادل توانست به مدار صعود بازگردد و برای سومین روز متوالی در سقف قیمت روزانه دنبال می شود.

نماد قاسم افزایش سرمایه 70 درصدی از محل سود انباشته را پیش روی دارد و قیمت هر برگه سهم آن در محدوده 950 تومان قرار داشت.

اپرداز در تایم فریم روزانه با گذر از محدوده مقاومتی با افزایش عرضه و سیو سود سهامداران روبرو شد و می توان گفت با تکمیل پولبک به این محدوده اکنون توانست مجددا به مدار مثبت بازگردد که در معاملات روز جاری در قیمت 2160 تومان رشد 1.5 درصد را تجربه کرد (احتمال قرار گرفتن نماد در سقف قیمت روزانه بالاست).

در نهایت، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (١٠ شهریورماه)، ١.۶ درصد افزایش یافت.ارزش سبد ۵٣٢ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ١۴ میلیون و ٣۵٣ هزار تومان و ٢٧ میلیون و ٣١ هزار تومان رسید.

جمله طلایی روز

 

به هر روز از زندگیت این شانس رو بده که زیباترین روز زندگیت بشه مثل امروز...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید