بازار در هفته ای که گذشت

هفته پر چالشی را بازار سهام پشت سر گذاشت و در نهایت توانست با رضایت سهامداران به کار خود پایان دهد. اگر بخواهیم مروری بر هفته که پشت سر گذاشتیم داشته باشیم، باید بگوییم، که در ادامه رشد هفته های گذشته شروع این هفته هم با افزایش تقاضا دنبال شد و شاهد قرار گرفتن نماگر بورس تهران در اولین روز کاری یعنی 6 شهریور ماه 1400 در سطح 1 میلیون و 575 هزار واحد بودیم اما بنظر شاخص کل بدنبال بهانه ای برای اصلاح می بود که بازگشت ناکام شبندر و اصلاح 1000 تومان دلار در معاملات روز یکشنبه موجب اصلاح تند و تیز نماگر بورس تهران شد و ما شاهد افت تقاضا و سبقت گرفتن صف های فروش از صف های خرید بودیم این افت تقاضا تا پایان معاملات نیمه اول روز سه شنبه، ادامه داشت اما ناگهان نمایش پررنگ نقدینگی یا همان پول که اصلی ترین رکن بازار سرمایه است، در نیمه دوم معاملات روز سه شنبه موجب تقویت تقاضا شد و شاهد بازگشت اکثریت نمادها به مدار تعادل بودیم. ولی روز آخر معاملات هفته یعنی 10 شهریور ماه 1400 شاهد آغازی متعادل و مثبت با نقش آفرینی خریداران رقم خرد. خریداران با حضور پررنگشان در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک موجب رشد بیش از 24 هزار واحدی نماگر بورس تهران شدند که شاخص نه تنها سطح 1.500 واحد را مجددا پس گرفت بلکه در بالاتر از سطح 1.520 هزار واحد در اخرین روز کاری آرام گرفت.

غلبه خریداران در دقایق پایانی معاملات آخرین روز کاری در نمادهای کوچک بشدت بالا بود به طوری که رشد بیش از 8 هزار واحدی نماگر هم وزن را رقم زد.

شاخص کل فرابورس با رشد ۴۴۸ واحدی به سطح ۲۱ هزار و ۹۶۰ واحد رسید.

تراز نقدینگی حقیقی ها پس از چند روز مثبت شد و حقیقی ها 731 میلیارد تومان به بازار تزریق کردند. صبا، سمتاز و پارس بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را به مبلغ 52، 48 و 34 میلیارد تومان داشتند. ارزش معاملات خرد 9645 میلیارد تومان به ثبت رسید که حدود 20 درصد کمتر از روز گذشته است.

نمادهای فارس، میدکو، پارس و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس به ثبت رساند. تمام شاخص ها در آخرین روز کاری در مدار مثبت قرار گرفتند و توانست بازار سهام با حالی خوش سهامداران خود را راهی تعطیلات آخر هفته کند.

تأثیر در شاخص کل

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

در آخرین روز کاری تمام نمادهای گروه های مختلف در مدار مثبت دنبال شدندن به طوری که عمده نمادهای بزرگ و شاخص ساز در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شدند و شاهد شکل گیری صفوف خرید برخی از آنها بودیم. در مجموع، فعلا عوامل موثر بر رشد بازار همچون تغییرات نرخ دلار، کامودیتی ها و سیاست های حمایتی دولت از بازار سرمایه در وضعیتی هستند که تردید و انتظار را برای خریداران بوجود آورده اند.

در صنعت فلزات اساسی، در این گروه نماد ذوب با بیشترین توجهات روبرو بود و توانست با ثبت بیشترین حجم به کار خود پایان دهد. سبزپوشی تمام نمادهای گروه را شاهد بودیم.

در گروه خودرویی ها، بهترین عملکرد را در این گروه قطعه سازها به ثبت رساندند و این در حالی است که سایر نمادهای خودرویی در یکساعت پایانی آخرین روز هفته در مرکز توجهات سهامداران قرار گرفتند و با رشد بیش از 2 درصد روبرو بودند و شاهد قرار گرفتن نمادهای خگستر و خپارس در سقف قیمت روزانه بودیم.    

در محصولات شیمیایی، عمده نمادهای این گروه در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان دادند.

در فرآورده های نفتی نماد شبندر از زمان بازگشتش به مدار معاملات، سکان بیشترین حجم معاملات را در دست گرفته است که امروز هم مستثنی از این موضوع نبود و شاهد ثبت بیش از 586 میلیون برگه سهم در این نماد بودیم.

بانکی ها در آخرین روز معاملاتی این گروه، شاهد افزایش تقاضا در نماد دی و قرار گرفتن نماد در سقف قیمت روزانه بودیم اما ناگفته نماند تاخت و تاز خریدازان در سایر نمادها موجب شد تا رنگ سبز رنگ تابلو اکثریت نمادهای گروه باشد.

 

جمله طلایی روز

موفقیت وقتی اتفاق می‌افتد که رویاهاتون از بهانه‌هاتون بزرگتر باشند...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید