در این روزها شاهد شروع معاملاتی متعادل و رفته رفته نظاره گر قدرت گرفتن خریداران در بازار سرمایه هستیم بطوری که روند معاملات با قدرت گرفتن خریداران در فضای معاملاتی تغییر می کند و امروز هم مستثنی از این موضوع نبود. در حال حاضر ورود نقدینگی فقط در سهم‌های بزرگ بازار صورت گرفته و فضای شک و بی اعتمادی در بازار همچنان وجود دارد و نمادهای کوچک بازار روند نامطلوبی را می‌گذرانند. اما باید توجه کنیم که شاخص‌های بنیادین چون قیمت‌های جهانی که در وضعیت خوبی قرار گرفته‌اند یا تثبیت نرخ دلار در محدوده ۲۲ هزار تومان سیگنال‌های مثبتی را به بازار داده‌اند. امروز هم یک روز مثبت و پرتقاضای دیگر بود که در ابتدای داد وستد شاهد روندی متعادل و کم کم نظاره گر جان گرفتن بازار از سوی خریداران بودیم. نماد شستا تک نماد مورد اقبال این روزهای بازار سرمایه توانست یک تنه بازار سرمایه را در مدار مثبت و با رشد قیمت در اغلب بزرگان و شاخص سازها همراه کند و در پایان با رشد بیش از 5200 واحدی نماگر بورس شاخص قرار گرفتن در سطح 1 میلیون و 243 هزار واحد بودیم. نماگر هم وزن نیز با افت 116 واحدی در سطح 382 هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات بورس و فرابورس بیش از 21900 میلیارد تومان بود که 32 درصد آن متعلق به ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به مبلغ بیش از 6400 میلیارد تومان به ثبت رسید.

نمادهای شستا، وتجارت، کچاد و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس در داد و ستد امروز به ثبت رساندند. فارس و شپنا نیز بیشترین افت را بروی شاخص کل داشتند.

با توجه به راهی شدن عملکرد ماهانه شرکت ها بروی سامانه کدال و همچنین مجامع پیش روی شرکت ها و تقسیم سودهای جذاب برخی از شرکت های بنیادی و eps محور موجب شده تا این روزها شاهد ورود نقدینگی و عدم خروج آن از بازار سرمایه باشیم. بازار در شرایط قابل توجهی قرار دارد و هنوز با خریداران بالقوه خود همراه نشده است و بنظر این خریداران در انتظار ثبات بیشتری در بازار سهام هستند که بزودی شاهد قدرت نمایی هر چه بیشتر این دسته از سهامداران خواهیم بود.

توجه داشته باشید که بازار با اصلاح و ریزش عمیقی ماجه بوده و اکنون در سطوح قیمتی قابل توجهی قرار دارد و می توان برای کسانی که با دید میان مدت خریداری می کنند، جذاب باشد.

ارزش و حجم معاملات

به این ترتیب، در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۶۱۵ هزار و ۱۳۳ نوبت معاملاتی، ۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۶۱۶ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

نمادهای تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند ازفارس، رمپنا، فملی، شتران، خودرو، اخابر و وغدیر.

تعداد صف های خرید و فروش

در نیمه دوم بازار امروز از ۶۳۲ نماد حاضر، ۸۹ نماد (۱۴ درصد) در صف خرید و ۲۵۹ نماد (۴۱ درصد) در صف فروش بودند.  

برترین عرضه و تقاضا

۷ نماد با برترین تقاضا در بورس در نیمه دوم بازار امروزپارند، رمپنا، وتجارت، کمند، دکیمی، خپارس و سیستم.

۷ نماد با برترین عرضه در بورس در پایان بازار امروز:  سنیر، برکت، خزر، کاذر، ثنوسا، غدام و کویر.

بیشترین و کمترین قیمت

۷ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس در پایان بازار امروزقنیشا، سیستم، مرقام، رمپنا، فباهنر، بموتو و حتاید.

۷ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس در پایان بازار امروزکساوه، شلعاب، شپنا، کاوه، شبندر، آبادا و سیتا.

شستا به تنهایی شاخص کل را دو هزار واحد افزایش داد و اولین نماد تاثیر گذار بروی برگشت تعادل نماگر بورس در مدار مثبت بود. در معدنی ها شاهد درخشش نماد کچاد و قرار گرفتن آن در محدوده بالای 4 درصد و در قیمت 2610 تومان بودیم. کگل نیز با رشد بیش از 2.4 درصد همراه بود و در قیمت 1804 تومان به کار خود پایان داد. ومعادن نیز در قیمت 941 تومان رشد حداکثری را پشت سر گذاشت.

در خودرویی ها امروز شاهد درخشش خریداران نماد خساپا بودیم و در دقایق پایانی با توجه به نوسانات زیادی که این نماد در داد و ستد امروز به ثبت رساند شاهد رنج کشی خریداران و قرار گرفتن آن در سطح قیمتی 194 تومان بودیم. ناگفته نماند که نماد خساپا در معاملات روز جاری با بیشترین حجم معاملات روبرو بود. همانطور که در نمودار پایین مشاهده می کنید، نماد خودرو در تایم روزانه موفق به شکست خط روند نزولی شده و اکنون در حال حرکت به سمت هدف 275 تومان است.

در پالایشی ها روند معاملاتی شپنا در مدار منفی دنبال شد و در نهایت سهم در قیمت 1285 تومان با افت 3 درصد به کار خود پایان داد. حجم معامله در این نماد بیش از 158 میلیون برگه سهم به ثبت رسید. شتران در قیمت 951 تومان به کار خود پایان داد. شبریز رشد بیش از 2.4 درصد را به ثبت رساند و در قیمت 3169 تومان به کار خود پایان داد. شسپا در روانکارها با رشد حداکثری قیمت به کار خود پایان داد.

در بانکی روند معاملات متفاوت دنبال شد. نیمه اول با افزایش نسبی تقاضا و نیمه دوم بازار با افزایش و هجوم خریداران با رشد قیمتی و جهش قیمت دنبال شد. بطوری که نمادهای بزرگ این گروه با رشد حداکثری قیمت به کار خود پایان داد. وبملت در قیمت 430 تومان با رشد 3.4 درصد و با حجم بیش از 337 میلیلون برگه سهم به کار خود پایان داد. وتجارت از نمادهای تاثیر گذار بروی نماگر بورس بشمار رفت. وبصادر در قیمت 233 تومان رشد حداکثری و با صف خرید به کار خود پایان داد.

جمله طلایی روز

افراد موفق هرگز به ترس‌هایشان اجازه نمی‌دهند تا آینده‌شان را محدود کنند...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

 

برای خواندن گزارش روز گزارش روز  کلیک کنید.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان بازار سرمایه روی گفتگو و مصاحبه کلیک کنید.

تحلیل بنیادی چیست؟ برای آموزش بورس به مقالات آموزشی بروید.