«خساپا» ناجی بازار

بله همانطور که بالا گفتیم نماد سایپا توانست روند معاملاتی روز جاری را تغییر دهد و این در حالی است که شاهد آغاز منفی و متعادل در اغلب نمادها بودیم بطوری که نماد «خساپا» با رنج کشی خریداران در روز جاری موجب شد تا شاهد تغییر رنگ تابلو بیشتر نمادهای بزرگ و شاخص ساز باشیم. بزرگان یکی پس از دیگر با افزایش تقاضا همراه شدند و شاهد جهش قیمت در اغلب این نمادها بودیم. شاخص سازها و EPS محورها در این روزها با بیشترین توجهات همراه هستند و شاهد تاخت و تاز بزرگان هستیم. اما نیمه دوم معاملات روز جاری قدرت در دستان فروشندگان قرار گرفت و شاهد افت تقاضا و در نهایت قرار گرفتن معمالات برخی از نمادها در مدار منفی بودیم. مدار منفی معاملات بزرگان موجب کاسته شدن رشد شاخص کل شد ولی در نهایت شاخص کل با رشد بیش از 4700 واحد در سطح 1 میلیون 238 هزار واحد به کار خود پایان داد. تاپیکو و شستا بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس داشتند و ارزش معاملات خرد با 5 درصد رشد نسبت به روز گذشته در سطح 6690 میلیارد تومان قرار داشت. ارزش معاملات کل یورس و فرابورس نیز از مرز 9 هزار میلیارد تومان گذر کرد.

اما نکته مهم و قابل توجهی معاملات، پول است. پولی که در بازار سرمایه در حال قدرت گرفتن است و همچنان بسیاری از پول های پارک شده هنوز به بازار ورود نکردند ولی هر روز شاهد افزایش قابل توجهی از جنس نقدینگی در بازار سرمایه هستیم.

باتوجه به موئد گزارشات ماهانه که تا به امروز روانه سامانه کدال شده است می توان گفت عملکرد ماهانه شرکت ها قابل توجه بوده و همچنین شاهد جهش نرخ محصولات و مقدار فروش در اغلب محصولات شرکت ها بودیم. این موضوع در کنار نزدیک شدن و قرار گرفتن در فصل مجامع موجب شد شده است که تا شاهد درخشش اکثریت نمادها در مدار مثبت باشیم.

ارزش و حجم معاملات

به این ترتیب، در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۸۶۰ هزار و ۷۵۷ نوبت معاملاتی، ۹ میلیارد و ۵۴۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۷۲ هزار و ۹۱۶ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

نمادهای تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند ازشستا، تاپیکو، فولاد، فملی، جم، نوری و خودرو.

تعداد صف های خرید و فروش

در نیمه دوم بازار امروز از ۶۴۱ نماد حاضر، ۸۹ نماد (۱۴ درصد) در صف خرید و ۱۴۵ نماد (۲۳ درصد) در صف فروش بودند.

برترین عرضه و تقاضا

۷ نماد با برترین تقاضا در بورس در نیمه دوم بازار امروزشستا، خزامیا، ومدیر، کمند، سپاس، والبر و یاقوت.

۷ نماد با برترین عرضه در بورس در پایان بازار امروز:  بکاب، خزر، سنیر، ثنوسا، غدام، کساوه و کارین.

بیشترین و کمترین قیمت

۷ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس در پایان بازار امروزثفارس، کدما، سفارس، شستا، آپ، فنورد و بورس.

۷ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس در پایان بازار امروزسیلام، کساوه، غپاک، وسکرمان، رکیش، غنوش و خزر.

در گروه محصولات شیمیایی روند معاملات متعادل دنبال شد و شاهد روند معاملاتی مثبت در اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز این گروه بودیم. بطوری که نماد پترول در قیمت 937 تومان با رشد نسبی تقاضا با حجم نزدیک به 50 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. نوری در قیمت بالای 8400 تومان با رشد 4 درصد به کار خود پایان داد.

امروز نماد تاپیکو را از منظر تکنیکال نگاه می کنیم. سهم در تایم فریم روزانه یک خط روند بلند مدت صعودی خوبی دارد که سعی در حفظ آن است و در کوتاه مدت خط روند نزولی خود را شکسته و با توجه به حمایت مووینگ اوریج 100 روزه روند صعودی در پیش گرفته و در حال پر کردن گپ کوتاه مدت خود با اهداف 1340 و 1600 تومان می باشد. حمایت مهم سهم حوالی 950 الی 1050 تومان می باشد.

در گروه بانکی ها نماد وتجارت با حجم بیش از 287 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. وبملت در پایان معاملات امروز توانست معاملات خود را در مدار مثبت قرار دهد و آخرین معامله خود را در قیمت 418.5 تومان انجام داد.

شتران توان نگه داشتن معاملات این گروه را بعنوان لیدر در مدار مثبت نداشت و ناگهان هجوم فروشندگان رنگ سرخ را چاشنی داد و ستد این گروه کرد.

در معاملات روز جاری باید گفت نماد خساپا ناجی معاملات در بزرگان و تغییر روند در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک در نیمه اول معاملات بود بطوری که برخلاف روند متعادل و منفی در اغلب نمادها در همان دقایق ابتدایی با رنج کشی مثبت در نماد خساپا شاهد افزایش تقاضا در اغلب نمادها در گروه های مختلف بودیم. در جریان معاملات گروه خودرویی ها نماد خساپا موجب شد تا تمام توجهات بازار به نمادهای این گروه باشد و شاهد رشد قیمت و جهش تقاضا در اغلب نمادها باشیم بطوری که حجم قابل توجه این روزهای دو نماد لیدر این گروه خودرو وخساپا با توجه به قرار گرفتن در بالای1 میلیارد برگه سهم می توان گفت تقدینگی قابل توجهی در محوریت این گروه در حال چرخش است. حال به بررسی تکنیکال خساپا می پردازیم. همانطور که در چارت پایین مشاهده می کنید، خساپا در تایم روزانه، موفق به شکست خط روند نزولی خود شده و در حال حرکت به سمت مقاومت 205 الی 210 تومان می باشد.

کدال چه گذشت؟

۱غکورش؛ نقل و انتقال دارایی های ثابت شرکت
۲توریل؛ افزایش نرخ حق دسترسی راه آهن ج.ا.ا
۳- پیشنهاد هیئت مدیره شرکت لیزینگ صنعت و معدن برای افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته
۴- تولید واکسن اسپوتنیک در مجموعه دارویی اکتوور با ظرفیت دو میلیون دوز در ماه
۵- رضوانی فرشستا بزرگترین افزایش سرمایه در تاریخ بورس را رقم می‌زند
۶- روسیه ۱۵درصد عوارض بر صادرات کامودیتی ها وضع کرد
۷- نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس: بحث ستاره دار کردن خودروها از حیث کیفیت در طرح ساماندهی بازار خودرو مد نظر قرار گرفته و این طرح به زودی نهایی و به صحن مجلس ارائه خواهد شد
۸- مدیر عامل شستا: در راستای ارتقای شفافیت و افزایش سود آوری، عرضه محصولات تولیدی گروه شستا را بورس محور می کنیم
۹- روحانی: هم واکسن برکت و هم واکسن پاستور مجوز تزریق گرفتند
۱۰ختور: در مردادماه ۸۸ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۴۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

 

جمله طلایی روز

آرامش محصول تفکر نیست، بلکه هنر نیاندیشیدن به انبوه مسائلی است که ارزش فکر کردن ندارند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

 

برای خواندن گزارش روز گزارش روز  کلیک کنید.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان بازار سرمایه روی گفتگو و مصاحبه کلیک کنید.

تحلیل بنیادی چیست؟ برای آموزش بورس به مقالات آموزشی بروید.