نگاهی به بازار روز شنبه 5 تیر ماه 1400

در اولین روز معاملاتی این هفته شاهد درخشش نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم بطوری که رشد خیره کننده نماگر بورس گویا ادامه دارد و سایه اعتماد بر سر بازار سرمایه موجب شده تا روند معاملاتی این روزها مثبت و با افزایش نسبی تقاضا دنبال شود. شاخص بورس تهران گویا روند معاملاتی جدیدی را در پیش گرفته است و با توجه به مولفه های تاثیر گذار که بارها  و بارها بر آن تاکید داشتیم، همچنان از محرک های اصلی بازار بوده و هستند اما مهم ترین و اصلی ترین عامل در این روزها پول است. پول های پارک شده در حال حرکت به سمت و سوی بازار سرمایه هستند و با توجه به رکود حاکم شده در بازارهای موازی با نزدیک شدن به موئد برگزاری مجامع و تقسیم سود جذاب برخی از نمادها می توان گفت،ورود نقدینگی به بازار سرمایه دور از انتظار نیست.

در بازارهای جهانی شاهد قرار گرفتن نفت برنت در محدوده بالای 76 دلار در معاملات شب گذشته بودیم که مهمترین عامل تاخت و تاز پالایشی ها در این روزها می باشد البته ناگفته نماند خبر تغییر نرخ خوراک این گروه از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روند معاملاتی این روزها است.

اعتماد را به بازار برگرداندند. بنظر می رسد با روی کار آمدن آقای رییسی و حمایت هایی که به گفته ایان قرار است از بازار سزمایه کنند، بازار با اطمینان بیشتری همراه شد و از همان روز شاهد قدرت گرفتن ارزش معاملات خرد و آمدن حقیقی ها به میثدان معاملات هستیم.

در مجموع بازار سهام در اولین روز کاری خود در نیمه اول داد وستد با افزایش نسبی تقاضا همراه بود و در نیمه دوم معاملات قدرت نمایی خریداران در گروه پالایشی موجب شد تا اغلب نمادها با رشد حداکثری همراه شوند ولی قدرت فروسندگان در دقایق پایانی معاملات از خریداران پیشی گرفت و در نهایت نماگر بورس با رشد بیش از 20 هزار واحد در سطح بالاتر از 1 میلیون و 233 میلیون واحد به کار خود پایان داد.

با متعادل شدن معاملات نمادهای کوچک شاهد افزایش و جهش در نماگر هم وزن هم نیز هستیم که امروز هم این نماگر با رشد بیش از 4 هزار واحد در سطح 380 هزار واحد به کار خود پایان داد.

ارزش و حجم معاملات

به این ترتیب، در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۷۹۸ هزار و ۹۲۲ نوبت معاملاتی، ۸ میلیارد و ۳۱۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۳ هزار و ۶۶۳ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

نمادهای تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند ازشستا، فولاد، اخابر، تاپیکو، شپنا، وغدیر و جم.

تعداد صف های خرید و فروش

در نیمه دوم بازار امروز از ۶۳۵ نماد حاضر، ۹۵ نماد (۱۵ درصد) در صف خرید و ۱۴۷ نماد (۲۳ درصد) در صف فروش بودند.

برترین عرضه و تقاضا

۷ نماد با برترین تقاضا در بورس در نیمه دوم بازار امروزومدیر، برکت، حکشتی، بورس، تاپیکو، سپاس و یاقوت.

۷ نماد با برترین عرضه در بورس در پایان بازار امروز:  خزر، سنیر، بکاب، ثنوسا، غدام، کساوه و حپترو.

بیشترین و کمترین قیمت

۷ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس در پایان بازار امروزاخابر، فسرب، کدما، برکت، دابور، کالا و حکشتی.

۷ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس در پایان بازار امروزپاسا، داسوه، کسرام، غنوش، غشاذر، رکیش و غپاک.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم:

رکورد زنی نماگر بورس ادامه دارد؟ تابستان بورس همچنان سبز دنبال می شود و امروز هم شروع سبز بورس ادامه داشت. رشد قیمت ها و افزایش خریداران در معاملات روز جاری به قدری بالا بود که تمام نماگر ها امروز در مدار مثبت قرار داشتند.

روند داد وستد امروز گروه پالایشی ها، نماد شتران افسار رقابت در گروه پالایشی را در دستان خود گرفت و شاهد بیشترین تقاضا در این نماد بود بطوری که اولین چراغ صف خرید را در این گروه روشن کرد اما در نهایت در قیمت 954 تومان با رشد 3.8 درصد به کار خود پایان داد. شپنا در قیمت 1329 تومان رشد 1.5 درصد را به ثبت رساند و حجمی بالغ بر 207 میلیون برگه سهم را در سابقه معاملاتی خود به ثبت رساند. گویا با رشد خیره کننده نفت برنت و همچنین مولف ها ی دیگر، افق روشنی در برابر گروه پالایشی‌ است.

رنگ سبز در تابلو معاملات فلزات اساسی از همان دقایق ابتدایی چشمگیر بود و شاهد افزایش قابل توجهی از سهامداران در نقش خریدار در اغلب نمادهای این گروه بودیم. ذوب نمادی پرتقاضا در معاملات این گروه بشمار می رفت که در قیمت 371 تومان در نهایت به کار خود پایان داد. امروز هم نماد فولاد یکی از نمادهای تاثیر گذار بر رشد نماگر بورس به شمار رفت. فملی در قیمت 1216 تومان با افت 1 درصد به کار خود پایان داد.

خودرویی ها منفی آغاز کردند ولی خریداران داد وستد این گروه را نوسانی دنبال کردند اما در نهایت افت تقاضا در این گروه موجب شد تا اغلب نمادها در مدار منفی به کار خود پایان دهند. خودرو در قیمت 209 تومان افت 1 درصد، خساپا در قیمت 181 تومان با افت 1.2 درصد و خزامیا افت 3 را درصد را تجربه کرد. اما در مقابل خپارس نیز رشد نسبی تقاضا موجب شد تا پایان معاملات در مدار مثبت قرار گیرد.

بازار سرمایه پرقدرت در حال تاخت و تاز است و امروز هم مدار مثبت در برخی از نمادهای بزرگ و شاخص ساز ادامه داشت اما با توجه به رشد روزهای اخیر و نزدیک شدن برخی از نمادها به اهداف کوتاه مدتی با سیو سود برخی از سهامداران روبرو بودند.

اقبال اهالی بورس به نمادهای بانکی در نیمه های معاملات امروز قابل توجه بود اما در نیمه دوم معاملات و با نزدیک شدن به پایان معاملات قدرت فروشندگان در این گروه موجب شد تا اغلب نمادهای در مدار منفی دنبال شوند و شاهد افت تقاضا و مدار منفی باشیم. وتجارت با حجم بیش از 314 میلیون برگه سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

در پایان معاملات امروز و با توجه به رالی نماد شستا در هفته گذشته شاهد مخابره شدن خبر و تایید افزایش سرمایه این شرکت توسط مدیر عاملش بودیم. خبری که باید دید در معاملات روز یکشنبه با چه واکنش روبرو می شود. افزایش سرمایه 1200% شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها توسط مدیرعامل شرکت اعلام شد.

در کدال چه گذشت؟

 

  • توریل: افزایش نرخ حق دسترسی و تامین نیروی کشش از تاریخ 1400/04/01 درحدود 30 درصد به صورت میانگین برای این شرکت.
  • ولصنم: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه 100 درصدی شرکت لیزینگ صنعت و معدن از محل سود انباشته
  • خدیزل: تعدیل مازاد ذخیره گارانتی تا پایان سال 1397 و همچنین محاسبه مالیات انتقالی به مبلغ 502,854 میلیون ریال

 

جمله طلایی روز

اعتماد به نفس و حرکت

رمز پروازه

و پرواز

رمز پیشرفته

پس اگر آیندت مهمه

خودتو باور کن و حرکت کن...

 

کارشناس بازار:

 الناز جمالی

برای خواندن گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه  به گزارش بازار بروید.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان بازار سرمایه روی گفتگو و مصاحبه کلیک کنید.

تحلیل بنیادی چیست؟ برای آموزش بورس به مقالات آموزشی بروید.