بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

بازار سرمایه در هفته‌ی گذشته کار خود را در حالی آغاز کرد که با هجوم خبرهای انتخاباتی و برجام روبرو بود. انتخاب رییس دولت جدید، سخنان او حول محور بازار سرمایه و همچنین کاهش ریسک سیستماتیک انتخاباتی سبب شد تا اعتماد به بازار سرمایه برگردد و شاهد ورود نقدینگی و افزایش رشد و تقاضا در گروه‌ها و صنایع مختلف باشیم.

در بازار معاملاتی هفته‌ی گذشته نماد برکت پس از بازگشایی، با بیش از 32 درصد رشد برترین تقاضا و افزایش روند صعودی را به همراه داشت.

نماد شستا نیز با بیش از 17 درصد رشد پیشتاز گروه خود بود.

نمادهای آریان با 15 درصد، وتجارت با 12 درصد رشد و اخابر با بیش از 12 درصد رشد نیز بیشترین افزایش قیمت را در هفته‌ی گذشته به خود اختصاص دادند.

نمادهای شاخص ساز از جمله فولاد با 6 درصد رشد، فملی با بیش از 5 درصد رشد، شتران با 8 درصد رشد و شپنا با بیش از 4 درصد رشد توانستند روندی صعودی را پیش روی بازار سرمایه قرار دهند.

با این وجود می‌توان گفت که هفته‌ی اول بعد از انتخابات ریاست جمهوری با براورده شدن انتظارات اهالی بازار سرمایه سپری شد.

 

اولین شنبه‌ی انتخاباتی

روز شنبه درحالی که فقط یک روز از انتخابات ریاست جمهوری می‌گذشت، بازار سرمایه توانست محدوده‌ی خود را به بیش از 1 میلیون و 161 هزار واحد برساند و رشدی 14هزار واحدی را در کارنامه‌ی خود ثبت کند. بازار ارز هم به انتصاب رییس جمهور جدید واکنش نشان داد و 100 تومان کاهش را از سر گذراند.

در اولین روز از هفته‌ی گذشته نمادهای بزرگ و شاخص ساز تکانی به خود دادند و با شکل گیری صف خرید در این نمادها شاهد سبز شدن شاخص کل بودیم.

بازار فرابورس نیز با رشدی ضعیف به شاخصی بیش از 17 هزار واحد رسید.

حقوقی‌ها تحرکات بسیار مثبتی را از خود نشان دادند و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، بیشترین حمایت حقوقی‌ها را از آن خود کرد. همچنین شرکت توسعه سرمایه رفاه نیز خریدی قابل توجه را از سهام فولاد مبارک اصفهان داشت.

صندوق‌های سرمایه گذاری نیز شاهد سرریز شدن خریداران حقوقی برای سهم‌های خود بودند. ارزش معاملات خرد در آخرین شنبه‌ی بهار به 3659 میلیارد تومان رسید و برتری تقاضا همراه با کاهش ریسک سیستماتیک سبب شد تا نمادهای شاخص ساز در سقف قیمت روزانه‌ی خود قرار بگیرند.

خودرویی‌ها، بانکی‌ها و سرمایه گذاری‌ها بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و از نمادهای گروه خودرو، خساپا بیشترین حجم معاملات ار به خوداختصاص داد.

 

یکشنبه‌ جدال بین عرضه و تقاضا

در معاملات روز یکشنبه 30 خرداد ماه شاخص کل با رشدی حداقلی در  1 میلیون و 163 هزار واحدی به کار خود پایان داد. در گروه خودرویی‌ها ورق برگشت و فشار فروش این گروه موجب شد تا بورس همچنان در گرداب عدم تعادل بچرخد.

در دومین روز معاملاتی پس از انتخابات ریاست جموری، 530 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد اما ارزش معاملات خرد به 4170 میلیارد تومان رسید. در روز یکشنبه مانند روز قبل، گروه خودرو، بانک و سرمایه گذاری بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

نماد برکت در گروه دارویی، بازگشایی شد و با استقبال خوبی  مواجه گردید و توانست قیمت پایانی خود را تا بیش از 8 درصد افزایش دهد. نماد شستا نیز بیشترین تاثیر مثبت را بر روی نماگر بورس داشت.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که مورد توجه حقوقی‌ها بود، شرکت صنایع آذرآب بود که با توانست سهام شرکت خود را به 7 شرکت حقوقی بفروشد و بیشترین خرید از این شرکت را، صندوق رفاه و تامین آتیه از ان خود کرد.

 

                                                                                                                جدول تغییرات هفته‌ی گذشته

دوشنبه همچنان سبز

شاخص کل در ابتدای روز معاملاتی دوشنبه نزولی بود اما به سرعت دچار تغییر روند شد و توانست شاخص کل را به 168 هزار واحد برساند.

شاخص کل فرابورس نیز تا 17هزار و 319 واحدی رسید و ارزش معاملات خرد به 4100 میلیارد تومان رسید.

تب و تاب مذاکرات برجام دوباره به راه افتاد و روز دوشنبه شاهد بودیم که نمادهای گروه بانکی و خودرو به آینده برجام واکنش مثبت نشان دادند و بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

دراین روز معاملاتی، حقوقی‌ها همچنان خریدار سهام سرمایه گذاری‌ها بودند و تحرکات خبر از خرید سهام در گروه ساختمانی را نیز به همراه داشت.

همچنان پس از چند روز متوالی خودرویی‌ها، بانکی‌ها بیشترین حجم معاملاترا به خود اختصاص دادند.

نماد خودرو با وجود صف سنگین روز گذشته توانست تغییر روند دهد و با صف خریدی سگین به کار خود پایان دهد.

حقیقی‌ها در این روز معاملاتی بیش از 24 میلیارد تومان پول را به نماد نوری از گروه محصولات شیمیایی تزریق نمودند.

 

سه شنبه‌ای امیدوارکننده

بورس ایران روز سه شنبه درحالی شروع به کار کرد که همچنان صف‌های خرید در سهم‌های کوچک و بزرگ به چشم می‌خورد و شاخص کل خود را به محدوده‌ی 1 میلیون و 186 هزار واحد رسانید. در فرابورس هم اوضاع امیدوار کننده بود و 109 واحد رشد را در آن به چشم می‌خورد.

ارزش معاملات خرد با روندی قابل توجه  به 4550 میلیارد تومان رسید.

فلزات اساسی نیز در کنار بانکی‌ها و سرمایه گذاری‌ها قرار گرفتند و بیشترین حجم معاملات سه شنبه را به خود اختصاص دادند. نماد وآینده با وجود قفل فروشی که در روزهای قبل تجربه کرده بود ، با 750 میلیارد ریال ورود پول حقوقی روبرو شد .

نماد شپارس به بازگشت خود به مدار معاملات توانست پس از مدت کوتاهی به رشدی چند درصدی در صف خرید رسید.

دلار نیز به تثبیت خود در کانال 24 هزارتومان پرداخت و در 24 هزار و 311 تومان تثبیت شد.

نماد تکمبا مشمول رفع گره معاملاتی شد و حدود 9 میلیارد تومان ورد نقدینگی حقیقی را با خود به همراه داشت.

چهارشنبه‌ی رکوردشکن

در روز چهارشنبه و آخرین روز معاملاتی هفته‌ی گذشته شاهد رکورد شکنی ارزش معاملات بودیم و شاخص کل در سطح 1 میلیون و213 هزار واحد به کار خود پایان داد. در این روز نه تنها نمادهای بزرگ شاهد هجوم خریداران بودند بلکه نمادهای کوچک نیز شاهد برتری تقاضا و خریداران در نمادهای خود بودند.

فلزات اساسی ازجمله فولاد و فملی بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشتند.

همچنین سخنان رییس جمهور منتخب، جناب رییسی مبنی بر بازگشت دوباره‌ی اعتماد به بازار سرمایه نیز خالی از لطف نبود و موجب شد تا شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه باشیم.

به گفته‌ی کارشناسان بازار سرمایه، نمادها در کف قیمتی و در مناسب‌ترین حالت برای سرمایه گذاری قرار دارند. با توجه به این موضوع رکورد شکنی نماد برکت و خساپا در افزایش حجم معالات دور از انتظار نبود. نماد برکت با بیش از 246 میلیار حجم معاملات و نماد خساپا نیز با بیش از 1 میلیارد و 495 میلیون حجم معاملات به کار خود پایان دادند.

در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد عرضه اولیه نماد لطیف بودیم و همچنین رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران خبر از افزایش قیمت شیر خام داد.

 

در مجموع بازار سرمایه هفته‌ی گذشته را دلگرم کننده به پایان رسانید. حال باید دید در هفته‌های پیش رو، این بازار مستعد چه روندی را دنبال خواهد کرد.

 

 

 

 

تهیه گزارش: مانیا جلالی مقم

 

برای خواندن گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه  به گزارش بازار بروید.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان بازار سرمایه روی گفتگو و مصاحبه کلیک کنید.

 

تحلیل بنیادی چیست؟ برای آموزش بورس به مقالات آموزشی بروید.